×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
آن طرف مرز معروف تریم

مجله فارس پلاس؛ نعیمه جاویدی: مدیر فروش این تولیدکننده ایرانی لوازم التحریر، روزانه مکررا شاهد این صحنه ها و پاسخگوی این سئوال است. « «سیدعلی رضوی» می گوید: «قصدم از خود تشریح کردن نیست اما مشتری ها واقعا  باورشان نمی شود با شوق جلو می آیند، لوازم چیده شده در قفسه ها را لمس می کنند. به صورتی که حس می کنی همچنان باور نکرده اند این کارها تولید داخل است.» » او می گوید که خودش و در این مواقع حسی دوگانه دارند: «هم خرسند می گردیم که کارمان چنان با کیفیت است که مشتری باور نمی کند، هم دو مرتبه از این خودناباوری دلخور می گردیم. ما ایرانی ها در عرصه هایی بسیار دشوارتر از این توانسته ایم به خودکفایی برسیم و خودمان را ثابت نماییم. این همه تردید و ناباوری از کجا می ­آید؟»

درخشش در فرانکفورت

  این همه تردید و ناباوری از کجا می ­آید؟» لوازم­ التحریر این برند کاملاً تولید داخل است. به گفته رضوی خط تولید کارخانه کاملاً با مواد اولیه ایرانی فعال است و خبری از مونتاژ نیست. او می گوید: «آن هایی که در این زمینه شک و ابهام دارند توان دارند در فضای سایبری واینترنت تصویر و فیلم های منتشرشده از خط تولید کارخانه را کاوش کنند.»  »  او در مورد توفیق هایی که این گروه تولیدی به آن دست پیدا کرده ­اند، می گوید: «کالای ما با برندهای سرشناس لوازم التحریر سرشناس پرطرفدار بازار رقابت کرده و توان دارم مدعا کنم بعضی کالاهایمان نه فقط همان کیفیت که کیفیتی بالاتر از نمونه های همانند بیگانه دارد. این را نه فقط ما که برندهای سرشناس تولید لوازم التحریر کشورهای متفاوت هم تأیید کرده اند.» » گفته هایش را با ذکر یک مثال تایید می نماید: « بهمن ماه سال گذشته در نمایشگاه بین المللی لوازم التحریر فرانکفورت، فرآورده ها ما مورد تمجید آلمانی ها جای گرفت. قراردادهای خوبی هم امضا نمودیم. کشورهای عراق، ارمنستان، گرجستان و امارات از ما خواستند قسمتی از نیازهای آنان در این زمینه را تأمین کنیم.» » اما به اینجا که می رسد لحن صدایش با ناراحتی و افسوس همراه می شود و می گوید: « کشورهای دیگر متاسفانه ما را زیادتر پذیرفته اند تا مسئولین و مردم کشور خودمان. البته دو مرتبه هم پشتیبانی مردم از ما بیشتر از مسئولین و نهادهاست.»

تخفیف دادیم؛ نیامدند!

»حدود ۲۵ سال است که از به ثمر نشستن کارخانه این لوازم التحریر ایرانی با رعایت استانداردهای زیست محیطی بین المللی گذشته است. گروه صنعتی فعالی که کار را با شعار «توانایی کارگر ایرانی و تولید ایرانی» شروع نموده اند. شعبه عرضه و فروش مستقیم خیابان انقلاب فرآورده ها این کارخانه، هم از سال ۱۳۹۵ بازنمایی شده است. « «سیدعلی رضوی» می گوید: «لوازم تولیدی کارخانه ما سال ها است که به بازار عرضه می شود و مردم خرید می کنند اما شاید کمتر کسی در مورد ایرانی و تولید ملی بودن تولیدات این برند اطلاع داشته باشد. برای اینکه بتوانیم کارمان را خوب تر معرفی کنیم، عده ای از همکارانمان در قالب گروه های متفاوت چند سال با تهیه کارت های تخفیف ۱۰ درصد تا ۴۰ درصدی، عرضه کارت هدیه خرید به نهادهای متفاوت مثل آموزش و پرورش، بهزیستی و …. مراجعه کردند اما متاسفانه استقبال اصلا خوب نبود. بعضی مسئولین فکر می کردند این تخفیف ها احتمالا  بی طمع نیست. متاسفانه حتی یک دهم از ۶ هزار کارتی که طراحی کرده بودیم هم برنگشت و به دستمان نرسید. در نتیجه تصمیم گرفتیم به جای مسئولین سراغ مردم برویم.»

ایراد کالایمان را می گوییم

»اینکه به چه سبب علی رغم تبلیغات متعدد مشتری ها رغبتی که باید برای خرید کالاهای ایرانی نشان نمی دهند؟ خود نکته ای است. او از مهمترین دغدغه مشتریان می گوید: «مشتری ابتدا جذب ظاهر کالا می شود. در مورد لوازم التحریر جذاب بودن طرح و رنگ، بسته بندی مناسب و خلاقانه اثرگذاری قابل ملاحظه ای در جذب مشتری دارد. پس از ان مراجعه کننده کیفیت کار را ارزیابی می کند. اگر با آنچه در ذهن دارد، هماهنگ باشد خرید می کند. خدمات پس از فروش هم اثرگذاری قابل ملاحظه ای در دائمی شدن مشتری و تعهد او به پشتیبانی از آن برند دارد. خدمات پس از فروش هم داریم تا چنانچه کالا به هر سبب برای خریدار مطلوب نبود به ما مراجعه کند، مشکل را با ما در میان بگذارد و در صورت احتیاج معاوض دریافت کند.» » این گروه صنفی خصوصیت جالبی هم دارند. مدیر فروش فروشگاه خیابان انقلاب می گوید: «بعضی از کالاهای ما بنابه این سبب که کشور ما هنوز در راستای تولید بعضی مواد اولیه به شرایط مطلوب نرسیده است، خواه ناخواه ناتوانی هایی دارند. برای مثال کلاسورهای آرشیو سندهای ما که طبق معمول مورد استفاده نهادهاست وقتی بیشتر از یک تعداد مشخص برگه در آنان قرار داده شود، لبه هایش به سمت بیرون می آید و شق و رق نمی ایستد. ما موقع فروش کاملاً صادقانه این مبحث را با مشتری در میان می گذاریم تا اگر با انتظاراتش همخوانی ندارد، خرید نکند.»

آلمانی ها از ما خرید کردند

»خیابان انقلاب یکی از خیابان های سرشناس تهران و قطعاً برای گردشگران جالب است. مغازه های متفاوت آن خیابان مکررا میزبان توریست هایی شده اند که از کنجکاوی یا به قصد خرید به این مغازه ها پا می گذارند. رخدادی که برای این مغازه لوازم التحریرفروشی ایرانی دور از ذهن نیست. رضوی در این باره می گوید: «سال گذشته ۲ توریست آلمانی پس از تماشای اقلام مغازه ۲ کوله پشتی برگزیدند ما نیز علاوه بر تخفیف یک هدیه کوچک برایشان در نظر گرفتیم. بعضی از مشتری ها به ما اظهار کردند این ها توریست می باشند و سر از نرخ ها در نمی آوردند به چه سبب تخیف دادید؟ یکی از آنان تاحدی به زبان فارسی بلد و متوجه گفت وگو مشتری ها شده بود. از ما برای برخورد صادقانه تشکر نمود و اظهار کرد که خوب ترین خاطره آنان از ایران در مغازه ما رقم خورده است چون بعضی مغازه داران تا متوجه می گردیدند آنان ایرانی نیستند نرخ کالا را زیادتر حساب می کردند. یاد آن فرمایش امیرالمؤمنین (ع) افتادم که فرموده اند: «الصدق النجاه» ما آن روز صداقت فروختیم و اعتماد خریدم. آن مرد آلمانی همان روز تصویر یادگاری خودش با لوازم التحریر برند ما و نوشته کوتاه در مورد خاطره خوشی که در ذهنش ثبت گردید را در صفحه خودش در اینستاگرام بارگذاری کرد و به ما نمایش داد. این ارزشمندترین تبلیغ، تمجید و خداقوت برای ما بود.» » رضوی با دلسوزی برای مشتریان ایرانی می گوید: «آن ۲ آلمانی برای خرید کوله پشتی کاملاً جنس و کیفیت کار را ارزیابی و حتی در اینترنت در مورد آن جستجو و پس از آن خرید کردند. متاسفانه مردم ما به حقوق خود در جایگاه مشتری آشنا نیستند. اطلاعات عمومی آنان هم کم است. برای مثال وقتی برای خرید کلاسور می آیند، سؤال می کنند: «زونکن» دارید؟ در حالتی که زونکن یک برند آلمانی است نه مشخصه این کالا.»

امضای بین المللی با خودکار ایرانی

»از مغازه اش پا فراتر می گذارد. با یک مثال در مورد تاریخ معاصر هندوستان می گوید: «ماهاتما گاندی، برای بیرون کردن استعمار انگلیس از کشورش ابتدا ذهن مردم را از یوغ وابستگی رها نمود. او لباسش را از پارچه هندی پذیرفت تا مردم بفهمند نمی شود دم از استقلال زد اما همچنان با پارچه انگلیسی برای خود لباس دوخت. مسئولین ما باید خودشان الگوی مردم باشند. صادقانه و فقط نظر خود را می گویم من از اینکه مسئولین کشورم در عرصه های بین المللی معاهدات و قراردادها را با درج کرد افزاری غیر از درج کرد افزار ایرانی امضا نمایند احساس خوبی ندارم. تمام اقلام فروشگاه ما کاملاً ایرانی است متاسفانه بجز خودکارها. ظاهراً کشور ما در تهیه ساچمه خودکار نتوانسته خودکفا باشد. جوانان ما در راستای دانش اتمی و موشکی، رشته های بسیار پیچیده و سخت علمی توانسته اند یکّه تاز باشند اگر پشتیبانی گردند در تولید و تهیه آنچه برای تهیه خودکار ملّی لازم است هم مطمئنا خواهند درخشید.»  »  از بالا و پایین شدن های متعدد نرخ ارز و اثرگذاری آن بر روند کارشان گله دارد و می گوید: «گاهی احساس می کنیم تنها در یک صحرا قدم گذاشته ایم. پشتیبانی های دلگرم کننده واقعاً آنچنان که باید نیست. در ۶ ماه پیش ناچار شده ایم ۲، ۳ مرتبه لیست نرخ ها را تغییر دهیم. این بر اعتماد مشتری های داخلی و بیگانه اثرگذاری بدی می گذارد. »

خرید کالای ایرانی؛ پشتیبانی از ایرانی

»نامش «عالیه سقفی» است. برای خرید سایز خاصی از پاکت های دکمه دار پلاستیکی به این مغازه آمده است. ظاهراً نشانی اینجا را به وی داده اند و سایز همانند این کالا جای دیگری وجود ندارد. اگر فروشنده به کیفیت و نیازهای مشتری توجه کند، کالای او خریدار پیدا می نماید. من از راه دوری برای تهیه این پاکت ها آمده ام. علاقه بسیاری به پشتیبانی از کالاهای ایرانی دارم. بازارچه ای نزدیک خانه ما وجود دارد که لوازم التحریرش ایرانی است. هر سال از همان جا خرید می کنم. مخصوا اینکه عواید فروش اقلام این بازارچه برای زنان سرپرست خانوار و هزینه تحصیل فرزندان آنان صرف می شود.»

نرخ ها با اهمیت است

»مدرسه دخترش نزدیک فروشگاه لوازم التحریر است. به دعوت ما وارد فروشگاه می شود تا در مورد کیفیت لوازم التحریر ایرانی نظر بدهد. اسمش «عباس شیبانی» است و می گوید: «معمولاً همسرم دخترم را معیت می کند. کمتر پیش می آید من بیایم به همین سبب تاحالا متوجه این مغازه نشده بودم.» » چرخی در مغازه می زند و کیفیت کالاها را ورانداز می کند. دستی به چانه اش می کشد و می گوید: «کیفیت خوب و ظاهر شایسته ای هم دارند موجب افتخار است. به مردم حق بدهید بین ۲ جنس ایرانی و بیگانه که البته الان بیشترشان چینی است آن جنس غیروطنی را انتخاب نمایند که ارزان تر است. کالاهای ایرانی یا کیفیت بالایی ندارند یا گرانتر می باشند.»

دفترچه های همانند

»از «کیمیا  شیبانی» می خواهیم چرخی در مغازه بزند و کالاهایی که نظرش را جالب کرده نشان دهد. او زیادتر به کلاسورهای رنگی آسان که رنگ های شاد و تند دارند علاقه نشان می دهد. بر خلاف همسن و سالانش کمتر جذب اقلامی می شود که شخصیت های کارتونی و شکلک های متفاوت روی آنان ترسیم شده است. او می گوید: «این شکل ها و شخصیت ها را به اندازه کافی در تلویزیون می بینم. دوست دارم دفتر و لوازمم آسان باشد تا کمتر ذهنم مشغول باشد. اما رنگ های شاد قضییه اش فرق می کند، روحیه ام را تقویت می کند.» » از او می خواهیم دفترچه یادداشت خود را نشانمان دهد تا نگاه کنیم این برند لوازم التحریر همانند آن را دارد؟ دفترش پاپکوست. نمونه کاملاً همانند آن در این برند هم وجود دارد. او می گوید: «کاش پیش از خرید نمونه ایرانی آن را هم می نگاه کردم. فرقی با هم ندارند. بنظرم با همین خریدهای آسان و کوچک دانش آموزانی مثل من خستگی کارگران ایرانی از تنشان بیرون برود.» به پرچم حک شده پشت شیشه مغازه و جمله نوشته شده روی آن می نگرد و می قرائت کرد: «با افتخار؛ ایرانی»

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
false

false
قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی