عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه افزایش نرخ کرایه اتوبوس کمتر از تورم و افزایش هزینه‌ها است، گفت: با مصوبه شورا نرخ کارت بلیط اتوبوس ۱۰ درصد و نرخ نقدی کرایه نزدیک به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده که در این صورت به طور میانگین افزایش نرخ امسال نزدیک به ۲۰ درصد است. […]

عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه افزایش نرخ کرایه اتوبوس کمتر از تورم و افزایش هزینه‌ها است، گفت: با مصوبه شورا نرخ کارت بلیط اتوبوس ۱۰ درصد و نرخ نقدی کرایه نزدیک به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده که در این صورت به طور میانگین افزایش نرخ امسال نزدیک به ۲۰ درصد است.

به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، عباس ذاکریان در خصوص مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر در خصوص افزایش کرایه اتوبوس‌های شهری اظهار کرد: هزینه تمام شده ای که برای اتوبوس ها در سال ۹۴ پذیرفته شد ۳۹۳ تومان بوده که در سال جاری این هزینه به ۵۰۰ تومان رسیده است.

وی با اشاره به افزایش طول خطوط اتوبوس پس از اجرای طرح تحول اتوبوسرانی به بالای ۶ کیلومتر، خاطرنشان کرد: هزینه تمام شده جابجایی مسافران با اتوبوس در خطوط بالای ۶ کیلومتر چیزی حدود ۲۷ درصد افزایش پیدا کرده که مصوبه افزایش کرایه کمتر از این میزان بوده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه میانگین افزایش کرایه اتوبوس در لایحه شهرداری ۲۰ درصد بوده است، افزود: پیشنهاد شهرداری این بود که ۲۰ درصد نرخ کارتی و ۲۰ درصد نرخ نقدی انتقال مسافر افزایش پیدا کند که این میزان کمتر از افزایش هزینه های بوده است.

وی با اشاره به تشکیل جلسات کارشناسی میزان هزینه و افزایش کرایه اتوبوس گفت: در کمیسیون بررسی هایی داشتیم تا حمایت از افرادی که از کارت استفاده می کنند بیشتر باشد و تصمیم بر این شد که کمترین افزایش به نرخ کارتی و بیشترین به نرخ نقدی اعمال شود و نهایتا میانگین افزایش کرایه ها همان ۲۰ درصد باشد.

ذاکریان با اشاره به مصوبه شورای شهر مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی نرخ کارتی کرایه و ۳۰ درصدی نقدی بیان کرد: با این اقدام سعی داریم استفاده از کارت به جای پرداخت نقدی کرایه فرهنگ سازی شود.

وی کسب آمار دقیق جابجایی، تامین زمینه بهداشتی بودن و دریافت پایه آماری درست برای سیاست گذاری ها را جزو اهداف استفاده از کارت بلیط عنوان و تصریح کرد: از سال ۹۲ تا ۹۵ به طور میانگین سالیانه ۱۵ درصد نرخ کارت بلیط و ۲۵ درصد نرخ نقدی کرایه ها افزایش داشته که این میزان در مجموع به طور میانگین سالی ۲۰ درصد می شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با اشاره به انتشار برخی اخبار در رسانه ها در خصوص افزایش ۳۰۰ درصدی کرایه ها خاطرنشان کرد: رسانه ها در این مورد اطلاعات ضمائم را دقت نکردند و نرخ کارت بلیط سال ۹۳ را با نرخ نقدی سال ۹۵ مقایسه کردند که مقایسه اشتباهی است.

وی اضافه کرد: سال ۹۲ نرخ کارت بلیط ۲۳۵ تومان بوده که با ۲۰ درصد افزایش در سال ۹۳ به ۲۸۲ تومان رسیده و با ۱۶ درصد افزایش در ۹۴ به ۳۲۷ تومان رسیده و این نرخ را با ۱۰ درصد افزایش برای سال ۹۵ به ۳۶۰ تومان رساندیم.

ذاکریان با بیان اینکه سال ۹۲ نرخ نقدی ۳۰۰ تومان بوده که با ۱۶ درصد افزایش در سال ۹۳ به ۳۵۰ تومان رسیده است، گفت: این مبلغ با ۲۸ درصد افزایش در ۹۴ به ۴۵۰ تومان رسیده که با تصمیم دیشب شورا نیز این مبلغ امسال با ۳۳ درصد افزایش به ۶۰۰ تومان می رسد که میانگین افزایش در این سال ها ۲۵ درصد می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به نرخ تورم عمومی کشور و تورم بخشی، در هزینه تمام شده جابجایی مسافر ۲۷ درصد تورم داشتیم که سبد هزینه تمام شده جابجایی مسافر شامل دستمزد راننده، تعمیرات، لوازم، استهلاک خودرو، مدیریت و… بوده اما در این زمینه کمتر از تورم افزایش نرخ صورت گرفته است.