[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، ابوذر ندیمی بعد از ظهر دوشنبه در بازدید خبرنگاران از شرکت فولاد غرب آسیا که در ۳۵ کیلومتری جاده سلفچگان به شهرستان دلیجان قرار دارد، اظهار داشت: این شرکت با هدف تولید انواع ورق‌های نورد سرد با تکیه بر تجربه و دانش مدیران بومی در سال ۸۴ با ظرفیت اسمی […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، ابوذر ندیمی بعد از ظهر دوشنبه در بازدید خبرنگاران از شرکت فولاد غرب آسیا که در ۳۵ کیلومتری جاده سلفچگان به شهرستان دلیجان قرار دارد، اظهار داشت: این شرکت با هدف تولید انواع ورق‌های نورد سرد با تکیه بر تجربه و دانش مدیران بومی در سال ۸۴ با ظرفیت اسمی سالانه ۵۵۰ هزار تون ورقه نورد سرد تأسیس شد.

به گفته وی، افزایش و توسعه ظرفیت تولید برای تأمین نیازهای صنایع داخلی با رعایت استانداردهای بین‌المللی و کیفیت مورد نیاز این صنایع از دیگر اهداف و دستاوردهای شرکت فولاد غرب آسیا است که عمده محصولات آن در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی و لوله و پروفیل هم‌چنین بشکه سازی و ورق‌های گالوانیزه مورد مصرف قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا اظهار داشت: این شرکت گواهی نامه‌های بین‌المللی مختلف را دریافت کرده است و به عنوان رتبه دوم تولید کننده فولاد کشور قرار دارد و تا قبل از تأسیسی این شرکت از ورق‌های خارجی وارداتی از کشورهای بلژیک، چین، ژاپن و قزاقستان استفاده و خریداری می‌شد که ارزهای هنگفتی از کشور خارج می‌شد ولی اکنون شرکت فولاد غرب آسیا حتی ۱۵ درصد از نیازهای تولید داخل را هم برطرف می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر نوسانات ارزی بر تولید این شرکت، بیان کرد: با توجه به شرایط تحریم و نوسانات ارزی مشکلاتی که گریبان‌گیر همه واحدهای تولیدی شده بر این شرکت تولیدی هم تأثیرگذار بوده است ولی با این شرایط ما توانستیم بازارهای ۴ کشور همسایه را برای صادرات به دست آوریم.

ندیمی افزود: این واحد صنعتی جزو واحدهای بزرگ صنعتی استان قم به شمار رفته و هرچند اکنون کشور در شرایط بد اقتصادی به سر می‌برد ولی خوشبختانه در زمینه فولاد کشور واردات ندارد و میزان تولید این شرکت طبق نیاز و تقاضا و شرایط بازار و هم‌چنین سیاست خارجی کشور خواهد بود.

در ادامه خبرنگاران از مجموعه صنعت ورق آرین پاز که تولید کننده ورق‌های مورد نیاز تولید خودرو و لوازم خانگی است بازدید کردند؛ این شرکت با ظرفیت اسمی ۳۰۰ هزار تن در سال مطابق با تقاضای مشتریان خود در شهرک صنعتی نیزار قم تأسیس شد.

از تعطیلی تا رسیدن به اوج خودکفایی در تولید ورق‌های فولادی کشور

در ادامه بازدید خبرنگاران از شرکت صنعتی ورق آرین پاژ بازدید و از نزدیک در جریان نحوه تولید و فعالیت این شرکت که در پهنه فولادی شرکت‌های صنعتی نیزار استان قم قرار داشت قرار گرفتند؛ این پهنه اکنون قطب تولید فولاد کشور است و در زمینه اشتغال‌زایی و رونق تولید هم حرفی برای گفتن دارد.

مدیرعامل شرکت صنعتی ورق آرین پاژ در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: این شرکت در آستانه تعطیلی و ورشکستی قرار داشت ولی با همت کارکنان آن اکنون به قطب تولید ورق‌های فولادی کشور تبدیل شده است و با یک نگاه درون نگری و بهره‌گیری از تخصص و دانش افراد بومی و با ماشین‌آلات تولید داخل و قطعات داخل اکنون در حال ارتقا و پیشرفت است.

محمد مهدی یارحائلی افزود: این ورق‌ها در صنایع بزرگی مانند خودروسازی و لوازم خانگی کاربرد دارد و بازارهای هدفی هم در خارج از کشور برای صادرات دارد.

وی بیان کرد: این شرکت در زمینه تولید محصولات فولادی با کیفیت برش خورده و اصلاح شده و تولید و توزیع لوله و پروفیل تخصصی خودرو نیازهای قابل توجهی از نیازهای مصرف کلاف‌ها و ورق‌های فولادی را تأمین می‌کند و این ورق‌های تولیدی که قابل قیاس با استانداردهای جهانی دارد به کشورهای منطقه هم صادر می‌شود.

فرهنگ اشتباه صنعتی و تجاری معضل امروز صنایع کشور

مدیرعامل مجموعه صنعتی ورق آرین پاژ در ادامه سخنان خود با اشاره به معضلاتی که امروز بخش تولید و صنعت و هم‌چنین صادرات کشور با آن روبرو است، گفت: امروز در کشور فرهنگ اشتباهی در زمینه صنعت و تجارت شکل گرفته است که این وظیفه اصحاب رسانه است که تعریف درستی از تولید و صادرات در کشور شکل گیرد چرا که هستند شرکت‌هایی که کارخانه ندارند ولی با ایده در حال تولید ثروت هستند؛ صادرات هم در کشور معنای خوبی ندارد متأسفانه خط صادرات محور مجوز صادرات ندارد و یا با یک بروکراسی روبرو است و نگاه ما به صنعت ابتدایی و سنتی است.

وی از ارتقای خط تولید این واحد صنعتی در آینده خبر داد و گفت: در شرایط سخت تحریم و بد اقتصادی که کشور با آن روبرو است در آینده نزدیک خط بهینه ورق فولادی برای تأمین نیازهای داخل کشور با کمک دانش بومی و متخصصان ایرانی راه‌اندازی می‌شود در حالی که ما این ورق‌ها را از کشورهای شرق آسیا با هزینه‌های بسیاری خریداری می‌کردیم.

ناشناخته بودن واحد تولیدی ورق‌های فولادی در بین صنایع کشور

یارحائلی گفت: جای خالی ورق تولیدی داخل را در صنایع بزرگی مانند ایران خودرو و لوازم خانگی و دیگر صنایع بزرگ را در کشور می‌بینیم در حالی که این ورق‌ها قابلیت رقابت با ورق‌های خارجی را دارد و کارکنان این شرکت با رویکرد خودکفایی در این زمینه همت و تلاش کردند؛ این شرکت همیشه در حال تغییر و ارتقا است با شرکتی در اسپانیا برای تولید ورق تفاهم‌نامه بسته شده است اما در بین صنعت ایران خودرو و سایپا ناشناخته است.

وی با بیان اینکه اگر نمی‌خواهیم جوان بیکاری نداشته باشیم و صنعت فولاد رونق یابد باید زمینه تولید ورق‌های فولادی را در کشور فراهم کنیم، گفت: کشور اکنون رتبه ۱۰ دنیا در زمینه فولاد است و با باور و حمایت از تولید داخل می‌توان تولید ورق‌های و فولادی را هم به جایگاه ویژه‌ای در دنیا و کشور رساند و این امر نیاز به آگاهی بخشی اصحاب رسانه است.

[ad_2]