اگر دولت آقای بارزانی یک فکری نکند ما بزودی عملیات انهدامی علیه اینها انجام خواهیم داد و مقصر خود آقای بارزانی خواهند بود. اینها در نزدیکی مرز به هر ضد انقلابی که می رسند پول می دهند و می گویند بروید عملیات کنید. وقتی از اینها سوال می کنند که کجا عملیات کنیم می گویند: […]

اگر دولت آقای بارزانی یک فکری نکند ما بزودی عملیات انهدامی علیه اینها انجام خواهیم داد و مقصر خود آقای بارزانی خواهند بود. اینها در نزدیکی مرز به هر ضد انقلابی که می رسند پول می دهند و می گویند بروید عملیات کنید. وقتی از اینها سوال می کنند که کجا عملیات کنیم می گویند: مهم نیست. می خواهیم ایران ناامن بشود. هر جا رسیدید بمب بگذارید، ما صدایش را بشنویم. برگردید بقیه پولتان را بگیرید…

به گزارش شهرکریمه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محسن رضایی؛ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای برنامه در خصوص کودتای نافرجام نظامیان در ترکیه گفت: مانند سایر مسوولان کشور این حادثه را محکوم می کنم، جمهوری اسلامی بر اساس اصول مشخصی روابط بین المللی خودش را و حیات سیاسی خودش را تنظیم کرده و ما با هرگونه اعمال زور چه در شکل جنگ و چه در شکل کودتا در داخل کشور ها و بین کشورها مخالف هستیم. ترکیه به تعبیری کشور کودتاها است از ۱۹۶۰ تا دیشب ۵ کودتا در ترکیه اتفاق افتاده است یعنی به طور میانگین هر یازده سال یک کودتا را شاهد بودیم.

وی افزود: البته در دو کودتا بخشی از ارتش دخالت داشته و در سه مورد، ارتشیان تمام قد کودتا کردند. دیشب کل ارتش ترکیه کودتا نکرده بلکه بخش هایی از ارتشدخالت داشتند که شامل ژاندارمری می شود و بخش هایی از نیروی هوایی و هوانیروز ترکیه و پلیس آنکارا نیز در آن فعال بوده در این کودتا و افراد دیگری از بازنشستگان ارتش بوده اند به کودتا پیوستند. تا ساعت سه بامداد اکثر کشورها جز جمهوری اسلامیو با یک فاصله ای از ما قطری ها، حالت بی طرفانه داشتند. آقای ظریف در تماس با وزیر خارجه ترکیه از دولت ترکیه حمایت کردند. در این ساعات آمریکا و روسیه و تمام کشورها در حالتی بینابین و دوپهلو منتظر ماندند تااوضاع کودتا مشخص بشود. تقریبا از ساعت سه و نیم آقای اوباما مصاحبه کردند و بقیه کشورها به طرفداری از دولت آمدند و از ساعت چهار معلوم شد که کودتا رو به شکست است و این روند ادامه داشت تا بعد از ظهر امروز که آنکارا در حالت پنجاه پنجاه قرار گرفت.

محسن رضایی تاکید کرد: ساعت هشت صبح امروز محل کاخ جدید ریاست جمهوری را بمباران کردند و پنج شش نفر آنجا کشته شد. طوری بود که آقای اردوغان فکر می کرد که موج دومی از کودتا راه خواهد افتاد و از مردم خواسته بود که امشب هم در خیابان ها بمانند. بالاخره کودتا خنثی شد. چند نکته در این کودتا جالب بود. یکی اینکه کودتاچی ها صداوسیما را گرفته بودند. آقای اردوغان یک آدم رسانه ای و تبلیغاتچی است و شبکه های مختلف و چند روزنامه دارد. او از طریق موبایلش به مردم گفت که به مساجد بروید و الله اکبر بگویید و به خیابان ها بیایید. درست مشابه جریان پیروزی انقلاب اسلامی ما را عمل کرد. مردم هم با سازماندهی وارد خیابان ها شدند.

وی تصریح نمود: خوشبختانه دوستان سابق آقای اردوغان مانند عبدالله گل و داوود اوغلو هم حمایت کردند. اردوغان نزدیک ترین دوستان خودش را کنار گذاشته بود و مسائل را به سمت شخصی گرایی پیش برده بود. این انشعاب ها از حزب توسعه و عدالت و احزاب رقیب هم در کودتا به حمایت از دولت برخاستند و حضور مردم ترکیه ثابت کرد که هیچ نیرویی قادر نیست مردم را شکست بدهد. نه جنگ ها و نه کودتاها قادر نیست پشت یک ملتی را به زمین بزند. خوشبختانه جمهوری اسلامی طلایه دار حضور مردم در صحنه ها است اگر دولت با مردم همراه باشند هیچ گاه شکست نمی خورند. اگر اردوغان از مردم فاصله بیشتری داشت، سرنوشتش تغییر می کرد.

دکتر رضایی با اشاره به ریشه های این کودتا در ترکیه گفت: اولین ریشه تضاد درونی حزب توسعه و عدالت است که نمی تواند بین لائیسم و اسلام گرایی خود پیوندی برقرار بکند. بین این دوراهی گرفتار شده است و هر وقت به سمت اسلام گرایی حرکت می کند، اسرائیل و آمریکا روبرویش می ایستند و هر وقت به طرف لائیسم می رود، مردم را از دست می دهد. این تناقض در ترکیه باقی خواهد مانند و آبستن حوادث آینده خواهد بود. این را باید حل کنند. معادله را آقای اردوغان پیدا نکرده است. ما مشابه این را در ایران داشتیم که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در دوران مشروطه و ملی شدن نفت گرفتاری داشتیم بین دموکراسی و اسلام. حضرت امام آمدند ومعادله جمهوری اسلامی را مطرح کردند که یک تناقض ریشه ای را در انقلاب های ایران حل کرد. چنین مدلی در ترکیه به وجود نیامده و نمی تواند به وجود بیاید. ارتش لائیک است و دولت اسلام گرا است.

وی ادامه داد: اردوغان البته تلاش کرده و افسران اسلامگرا را به ارتش وارد کند اما اینها نمی توانند تحول اساسی در ارتش به وجود بیاورند. تا حدودی پلیس آنجا اصلاح شده است. مشکل دیگری که دارند تفکرات آقای گلان است که می گوید ما اسلام سیاسی را قبول نداریم. می گوید اسلام اجتماعی باید وارد مساجد بشود و به سیاست وارد نشود. این تفکر مقابل آقای اردوغان است. جامعه سیاسی ترکیه چند پاره است. چند پارگی همیشه عامل وقوع تحولاتی مثل کودتاها می تواند باشد. عامل دیگر اینکه ترکیه وارد درگیری های سوریه و عراق شد و با کردها درگیر شد این ارتش را خسته کرد. بخش های دیگر ارتش که کودتا نکردندالان ناراضی و ساکت اند. کل ارتش احساس می کند که ترکیه وارد درگیری های غیر ضروری شده است.

محسن رضایی تاکید کرد: مساله دیگری که وجود دارد این است که آقای اردوغان وارد درگیری های زیادی با روسیه شد و مجددا عقب نشینی فاحشی انجام داد. از طرفی رفته با اسرائیل روابطش را برقرار کرده است. این مجموعه فشارها و سردرگمی ها در داخل به مشکلات تروریسم اضافه شد. از دیگر سو، آقای اردوغان خیز برداشت که یک اقتدار کاملی را برای شخص خود به وجود بیاورد که زمینه ساز کودتا شد. البته معلوم بود که دستگاه های خارجی دخالت داشته اند. تا ساعت سه اکثر کشورهای غربی بی طرف بودند اما انگلیس و عربستان عملا طرف کودتاچیان بودند. یعنی بی بی سی انگلیس و العربیه اخبار را به نفع کودتاچیان دادند.

حوادث اخیر نشان داد که ترکیه و عربستان ظرفیت سیاست منطقه ای را ندارند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تحلیل خود گفت: کشورها سه نوع هستند. کشورهایی هستند که سیاست خارجی شان را در درون مرزها تنظیم می کنند. کشورهایی هستند که از درون مرزها بیرون می آیند و سیاست منطقه ای دارند. بعضی کشورها مانند آمریکا و شوروی سابق سیاست هاشان را در سطح بین الملل اعمال سیاست می کنند. ترکیه و عربستان مانند یک نوزادی می مانند که می خواهند مدیریت منطقه ای بکنند. حوادث اخیر نشان داد که ترکیه و عربستان ظرفیت سیاست منطقه ای ندارند.

وی افزود: اینکه جمهوری اسلامی الحمدالله موفق است به خاطر دست به یقه شدن ما با کشورهای بزرگی مانند آمریکا است . ما آنقدر تجربه پیدا کرده ایم که می توانیم خودمان را در منطقه تنظیم کنیم. ما در سوریه، در عراق و در کشورهای دیگر باقی ماندیم ولی کشورهای دیگر از معرکه خارج شدند. این مربوط به ظرفیت جمهوری اسلامی در سیاست منطقه ای است. ترکیه و عربستان محاسبات دقیق و ظرفیت لازم را ندارند.

دکتر محسن رضایی در خصوص حمله تروریستی در شهر نیس فرانسه گفت: آتش برگشته به سمت حامیان و آتش افروزان تروریسم. گروه های چریکی مانند القائده، داعش و تکفیری ها یک سازمان دهی مشخصی ندارند و پیامدهایش به دولت های حامی برمی گردند. اتفاقی که افتاده این است که کنترل آمریکا و ترکیه و عربستان، بر روی داعش از بین رفته و بر گشت پیدا کرده به سوی مادر و پدر خودش. فرانسه هم توسط آمریکایی ها تنها گذاشته شده اند. فرانسه تنهاست. برداشت من این است که یک اتفاقی دارد در اروپا رخ می دهد. انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شده و فرانسه در باتلاق ناامنی وارد شده است. در جریان روسیه و اوکرایت و جزیره کریمه، آمریکایی ها از رفتار آلمان و فرانسه ناراضی بودند. اوباما به آنها گفت شما اشتباه می کنید ما باید اسلحه به اوکراین بدهیم و نباید با پوتین مذاکره کنیم. به نظر می رسد فرانسه در موج ناامنی ها تنها مانده و تروریسم به خاطر از بین رفتن کنترل به فرانسه برگشته است. این مساله به عدم کمک به فرانسه مربوط است. داعشی ها دشمنان مبتکری هستند و اگر القائده با هواپیما به برج های دوقلو زد، این ها می توانند با یک کامیون، بیش از هشتاد نفر را با ابتکارات خود، به خاک و خون بکشند و قطعا این حرکت محکوم است.

رضایی افزود: مشکل اساسی غرب این است که واقعیت های صحنه را می پوشاند. آقای اولاند باید بجای تروریسم اسلامی بگوید تروریسم سعودی، عربستان سعودی که همراه، حامی و نوکر شماست. منشا همه این ترورها عربستان است. این واقعیت ها به صراحت گفته نمی شود. این اسناد که در امریکا منتشر شده ، یک افتضاح است. حرکت آقای بانکی مون در اعلام نام عربستان به عنوان ناقض حقوق بشر و کودک کشی و سپس حذف آن یک روسیاهی بزرگ است و علنی شده است. با کتمان حقایق نمی توان با تروریسم مقابله کرد. تروریسم زیر سر آمریکا و اسرائیل است. غربی ها برای ثابت کنند که با تروریسم مخالفند انفجارهای فرانسه را بزرگ می کنند و در حوادث عراق و سوریه را سکوت. من خیلی دیر نمی بینم که ملت های اروپا و آمریکا، متوجه منبع این تروریسم بشوند. ناچارند که بگویند که ما اشتباه کردیم و منبع همه این ترورها عربستان بوده است.

سرلشکر محسن رضایی با اشاره به جنایات منافقین و حمایت عربستان گفت: منافقین در سال ها ۵۹ و ۶۰ در خود تهران عده ای از اعضای کمیته را ربودند و یک هفته کسی نمی دانست که این افراد کجا هستند. هنگامی که ما محل اینها را پیدا کردیم اجساد تکه تکه شده و شکنجه های فجیع شده این شهدا را پیدا کردیم. شکنجه هایی که داعش هنوز به آنها دست نزده. البته آن رفتار قرون وسطایی با خلبان اردنی یک نمونه از توحش داعش است. نقطه مشترک داعش و منافقین، عناصر بعث که طرفداران صدام بودند، هستند. صدام یک عنصر شروری بود که با اینها ارتباط داشت. جنایت های منافقین کم نیست. بیش از هفده هجده هزار شهروند ایرانی را به شهادت رسانده اند. آقای ترکی فیصل در نشست منافقین به عنوان یک برگزارکننده، شرکت می کند و هفتاد تا هشتاد میلیون دلار صرف این همایش کرده اند و بلیت برای اعضای این گروه تروریستی از سراسر دنیا رزرو کرده اند. هتل های گران قیمت در پاریس گرفته اند. هشتاد میلیون دلار برای سه چهار هزار نفر خرج کرده اند و در آنجا گفته که ما با کمک شما به زودی جمهوری اسلامی را ساقط می کنیم. این نوعی وحشی گری و جنون سیاسی است. تنها این نیست.

محسن رضایی ادامه داد: آنها آمده اند کوموله و دموکرات را در اربیل کردستان فعال کرده اند، کنسولگری عربستان در اربیل یک پادگان آموزشی در آنجا گرفته و دو دفتر در نزدیکی مرز ما زده اند که اگر دولت آقای بارزانی یک فکری نکند ما بزودی عملیات انهدامی علیه اینها انجام خواهیم داد و مقصر خود آقای بارزانی خواهند بود. اینها در نزدیکی مرز به هر ضد انقلابی که می رسند پول می دهند و می گویند بروید عملیات کنید. وقتی از اینها سوال می کنند که کجا عملیات کنیم می گویند: مهم نیست. می خواهیم ایران ناامن بشود. هر جا رسیدید بمب بگذارید، ما صدایش را بشنویم. برگردید بقیه پولتان را بگیرید. تنها بحث منافقین نیست. اولین گروه ۵۰ نفره آنها از سمت پیرانشهر، سردشت و مریوان وارد مرزها شدند. نیروی زمینی سپاه با اینها برخورد کرد و ۲۵ نفر از اینها به هلاکت رسیدند و ۲۵ نفر دیگر زخمی شدند و از کشور خارج شدند. الان بحثی در خود آن پایگاه که عربستان در شمال عراق ساخته بوجود آمده است.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: در این موارد اسناد داریم. خوشبختانه بعد از اینکه این موضوع را من در صفحه اینستاگرام مطرح کردم رهبر کوموله با بی بی سی فارسی مصاحبه کرد و به او گفت که فلانی شما را متهم کرده که شما از عربستان پول می گیرید. این رهبر گروه تروریستی گفت که ما از همه جا پول می گیریم. خودش اعتراف کرد. اگر اعتراف هم نمی کرد، ما اسناد داریم. ما می دانیم که اینها در کجا آموزش می بینند. عربستان به شکل دیوانه واری موج دومی را علیه جمهوری اسلامی شروع کرده. تقابل عربستان از سوریه شروع شد. وارد عراق و بحرین شد و بعد رفت یمن.در چهار پنج سال گذشته عربستان اقداماتش را علیه میدان نفوذ ایران تمرکز داده بود. در همه این ها شکست خورد. مصر و پاکستان همراهی نکردند. امارات نیروهایش را عقب کشید. در یمن تنهای تنها شده. در سوریه و عراق به جایی نرسید. حالا در موج دوم علیه ما یک پایگاه در بلوچستان پاکستان زده است و گروهی از دولت پاکستان با عربستان همکاری می کنند تا مرزهای شرقی ایران را امن کنند. اینها در کنترل دولت پاکستان نیستند. همچنان که به دنبال این هستند که در خوزستان هم ناامنی ایجاد کنند. البته در این هفت هشت ماه، موفق نشده اند و سپاه و سربازان گمنام امام زمان دستگیری های خوبی داشته اند.البته این نکته، نکته ظریفی است که شما بیان کردید، برای چه عربستان با ما تقابل می کند؟ دو سه دلیل دارد، یکی اینکه همیشه عربستان توسط ایران و رقبای عربی خودش در یک محدوده کنترل می شد، عربستان سه رقیب گردن کلفت مثل مصر، سوریه و عراق داشته که هر سه آنها اکنون ضعیف شده اند. قدرت قبلی که مصر و سوریه و عراق نسبت به کنترل عربستان در اتحادیه اعراب داشتند الان ضعیف شده و این کنترل را الآن ندارند در حقیقت.این یک نکته، عربستان دارد از این موقعیت سوء استفاده می کند، رقبای گردن کلفتی در جامعه عربی در روبرویش نیستند. از طرف دیگر ایران را یک تهدید می دانند، لذا برداشت آنها این است که برای فرار از این تهدید و استفاده از آن فرصت بیاید نقش رهبر عربی را بر عهده بگیرد. لذا چه می گوید؟ می گوید ایران در این کشورها دخالت می کند. خوب معیار دخالت چیست؟ معیار دخالت یا زیرپا گذاشتن دموکراسی است یا تجاوز در مرزهاست. یا دخالت در امور داخلی دولت های مشروع است. ما بیاییم بررسی کنیم. ما داریم دخالت می کنیم یا عربستان؟ ما از دموکراسی حمایت کردیم، با اینکه آقای اردوغان با ما در سوریه هماهنگ نیست، ولی دیشب مشاهده کردید که نخستین کشوری که کودتا را محکوم کرده است ایران بوده. چرا؟ چون ما دموکراسی را قبول داریم. ما می گوییم در بحرین دموکراسی باید حاکم باشد، چه کسی علیه دموکراسی است؟ ما هستیم یا عربستان؟ قطعا این عربستان است که روبروی دموکراسی است و ما نیستیم. حرف ما این است که باید مرزهای سیاسی به رسمیت شناخته شود. ما مرزهای سوریه و عراق را می گوییم باید باشد، مرز یمن باید باشد، ولی تجاوز از مرز سوریه، عراق و یمن یعنی دخالت کردن! دفاع کردن از حفظ مرزها که نامش دخالت کردن نیست. ما در حال دفاع از مرزهای بین المللی هستیم و این عربستان است که در حال تجاوز به مرزهای بین المللی است. چه کسی علیه دولت های مشروع است؟ ما اگر در سوریه یا عراق در حال کمک هستیم، بنا به دعوت این دولت هاست. این عربستان است که علیه دولت سوریه و علیه دولت عراق و علیه یمن در حال دخالت است و این حالتی که عربستان بیان می کند ایران دخالت می کند ، فرار به جلو است و خودشان در هر دخالت هستند.

وی افزود: معیار دخالت این سه شاخصه بین المللی است و لذا نظام بین المللی دخالت را عبور از مرزهای بین المللی قلمداد می کند، فعالیت علیه دولت های مشروع و مستقر می داند و علیه دموکراسی؛ ما از این ها دفاع می کنیم و عربستان دارد دخالت می کند.

رضایی با اشاره به وجود سیاست طراحی شده در رفتار سعودی گفت: پس سعودی ها از یک تهدیدی دارند فرار می کنند و از یک فرصتی دارند استفاده می کنند. خب پس اینجا آمریکا چه کاره است؟ آمریکا اجازه داده تا عربستان بیاید و این نقش ها را ایفا کند. چرا؟ برای اینکه سیاست آقای اوباما این است که خودش مستقیما دخالت نکند و از کشورهای منطقه بتواند به صورت نیابتی استفاده کند. منتها آمریکا نمی خواهد که عربستان وارد جنگ با ایران شود،که چاه های نفت آتش بگیرد و قیمت نفت از ۲۰۰ دلار بالاتر رود، ولی عربستان قدرت کنترلی ندارد و در حال طی مسیری هستند که با ما درگیر شوند. یعنی مسیری که عربستان دارد طی می کند در چهارچوب قاعده چانه زنی نیست.عربستان می توانست طی یک رابطه چانه زنی، یک سری اختلافات را با ما شروع کند ولی عربستان دارد تمام پل های پشت سر خودش رو خراب می کند و به سمت یک درگیری و رویارویی با ایران پیش می رود. البته ما در هیچ شرایطی شروع کننده درگیری وجنگی نیستیم ولی ثابت کرده ایم که در دفع تجاوز درنگ نمی کنیم.

رضایی در پاسخ به پرسش مجری برنامه که “شما تقابل ایران با سعودی را محتمل می دانید؟” گفت: سعوی با ایران! البته ببینید ما مردمی هستیم که خشم خود را کنترل می کنیم و خیلی دیر خشمگین می شویم، ولی زمانی که خشمگین می شویم آل سعود را از روی زمین بر می کنیم! یعنی اجازه نمی دهیم این ناامنی ها این طور ادامه پیدا کند. بنابر این ما به تمامی دوستان و طرفدارنمان همچون حزب الله گفته ایم خونسردی خود را حفظ کنید و فعلا عربستان کاری نکنید. طرفداران ما از عربستان گرفته تا یمن و بسیاری جاهای دیگر ما طرفداران زیادی داریم. اما فعلا از آنان خواسته ایم خونسردی و آرامش خود را حفظ کنند و خویستن داری کنند، ولی پیشبینی ما این است که مسیری که عربستان ناشیانه و از روی بغض در حال طی آن است، منجر به یک درگیری محدود نیز بشود. ممکن است مثل صدام حسین تیری از سوی آنها شلیک شود ودرنقطه ای با ایران در گیر شوند انگاه ما راه می افتیم، ما دیر راه میافتیم ولی اگر راه بیافتیم، هرچند آن ها ملتمسانه خواهان اتمام باشند اما ما تا آخر خواهیم رفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با هشدار به مقامات سعودی گفت: حرفهای من هشدار است! آنقدر این ها جاهلند، که در جریان آتش سوزی پتروشیمی بوعلی، آنها شروع کردند به خوشحالی کردن، یعنی قدرتی که می خواهد در منطقه چند کشور را اداره کند، بخاطر آتش سوزی پتروشیمی بخش خصوصی و مردمی ما، آنها خوشحالی می کنند. خب این معلوم است که آنان مردمی اهل تمدن نیستند و جاهلانه این رفتار را می کنند.

دکتر محسن رضایی، پیرامون اسناد منتشر شده پیرامون نقش عربستان در حملات یازدهم سپتامبر گفت: آمریکایی ها در اسنادی که منتشر کرده اند، اسناد ۲۰۱۵ و ۲۰۳۰ که منتشر شده، گفته اند که ما دو تهدید داریم. یکی ایران و دیگری چین است. خب وقتی تفکر آمریکایی ها این باشد که ایران تهدید آنها است، قاعدتا باید خیلی چیزهای دوستان خودشان را چشم پوشی بکنند. آنها نیاز دارند به عربستان و لذا بین این موضوع گرفتار شده اند. چگونه اشتباه کاری ها و خطاهای عربستان را حتی نسبت به خود آمریکا را لاپوشانی می کنند که بتوانند با آنها زندگی بکنند. عربستانی ها از یک ماه پیش تهدید کرده اند که اگر این اسناد منتشر شود ما صد میلیارد دلار اوراق قرضه ای که خریداری کرده ایم را می فروشیم و بازار بورس آمریکا را با مشکل مواجه می کنیم. طبیعی است آمریکایی ها به دلیل ضعفی که دارند، عقب نشینی کرده و به دلیل بغضی که علیه ما دارند، اینجا کوتاه بیایند؛ ولی همه مردم دنیا فهمیده اند. میشود ما یک نظرسنجی در اروپا انجام دهیم و بپرسیم اینجایی که آمریکایی ها سیاه کرده اند در سند ۲۸ صفحه ای چیست؟ من مطمئنم ۹۰ درصد مردم اروپا خواهند گفت اینجا نوشته شده دولت عربستان. خب این حقیقتی است که همه می دانند.

وی با اشاره به رد و بدل شدن چکی به مبلغ ۱۵ هزار دلار گفت:اف.بی.آی آمریکا اسناد مهمی در اختیار دارد، اما از چاپ آنها هراس دارد.

مجری برنامه سوال کرد: “عده ای معتقدند رفتارهای خصمانه آمریکا با ایران پس از برجام شدت گرفته است. شما این را قبول دارید؟” و دکتر رضایی در پاسخ گفت: ما آثارش را می بینیم، مساله موشکی را بیخود مطرح کرده اند، الآن تحریم هایی که در کنگره در حال بحث است و همچنین مساله ویزا که بلافاصله پس از اجرا شدن برجام مطرح شد و به تصویب رسید، اینها بیانگر این است که آمریکایی ها به دشمنی ها ادامه می دهند.بیشتر مبادلات دلاری در بحث هسته ای بوده، حالا یه بخش اولیه اش هم بله، در قبل آن بوده، این یک مورد، مورد دیگر وقتی که یک تحریمی به تحریم دیگر گره می خورد باید قیچی می شد. باید یک فرمولی در پیوست دوم کهه پیوست تحریم ها است، باید در پیوست دوم جملاتی می آمد که ما این را قطع می کردیم، اگر قطع نمی شد چه می شد؟ یعنی شما همه نوع تجارتی می توانستی انجام دهی اما پول آن را نمی توانی دریافت کنی. این درست است؟ شما آزاد هستید صادرات و واردات کنید، اما پول نمی توانید تبادل کنید. خب این یعنی هیچ! چرا که آن روی دیگر سکه صادرات و واردات، مساله مبادلات ارزی است.

این اشکالی است که به برجام وارد است و ما فعلا بیشتر به آن نمی پردازیم، اتفاق افتاده است، اما بحث ما این است که آنها همین تعهدات را دارند نقض می کنند، آنچه مقام معظم رهبری تصویب کرده، غیر آن چیزی است که شورای امنیت ملی ایران تصویب کرده یا مجلس تصویب کرده است.

ما سه برجام داریم، برجام مصوب شواری امنیت ملی، برجام مصوب مجلس شورای اسلامی و برجامی که مصوب رهبر معظم انقلاب است. برجام مصوبه رهبر انقلاب هم شورای امنیت را در بر دارد و هم مجلس را و همچنین نکات دیگری را در بر دارد. ما برجام مصوب رهبری را قبول کرده ایم و به آنها هم گفته ایم. الآن به بهانه های مختلف، می خواهند ما را تحریم کنند. به نظر من باید فعالیت کنیم. خود آقای اوباما گفته که ایرانیان تعهداتشان را انجام داده اند اما روح برجام هنوز جا دارد. این حرف ماست. شما حرف ما را به خود ما می زنید؟ مرد حسابی! تو روح برجام را زیر پا گذاشتی، مگر بحث نبود که رابطه عدم تنشی بوجود بیاید؟ شما که دارید به سمت تنش می روید. به نظر من کمیته نظارت باید ۵-۶ پرونده جدی ایجاد کرده و در کمیسیونی که طبق خود قانون برجام است به جریان بیاندازیم، چون طبق برجام طرفین می توانند، ما باید از این حقمان استفاده کنیم. چرا استفاده نکنیم؟

مجری برنامه گفت: این فرمایشات شما درباره شروط مقام معظم رهبری که بیان شده و مشخص هم شده است. اما اگر برجام شورای امنیت و برجام مجلس مغایر آن باشد مناقشه برانگیز نیست؟

دکتر رضایی در پاسخ گفت: خیر، ما آن چیزی که مورد قبول نظام جمهوری اسلامی است، برجامی است که از مجلس آمده و موادی است که رهبر انقلاب به آن اضافه کرده است. برجامی که ما از آن یاد می کنیم این است. لذا بعضی از آقایانی هم که از برجام انتقاد می کنند حواسشان باشد که برجام شورای امنیت یا مجلس را می خواهد انتقاد کنند، انتقاد کنند، اما برجامی که نظام قبول کرده اگر مورد نقد قرار بگیرد یعنی رهبری را نقد کرده است. رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران برجام را با این شرایط پذیرفته است. حتی نیروهای حزب اللهی که بسیار انقلابی می خواهند باشند، نباید وارد حریم رهبری شوند. ما این نوع برجام را با این شرایط قبول کرده ایم.

مساله ای که ما داریم نقض برجام است. عدم انجام تعهدات آمریکا در اینجاست. اینها را ما باید دست بگذاریم و مطالبه گری کنیم و فشاور بیاوریم تا حق خود را استیفا کنیم.

استاد دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته مشترک و بررسی موارد نقض برجام گفت: تشکیل این کمیته حتما تبعات مثبت خواهد داشت. یعنی حق ما است و ما چرا از حق خود استفاده نکنیم؟ حق این است که هر یک از طرفین که نسبت به نقض برجام شکایت داشتند، شکایت می کنند و این کمیسیون باید در مدت مشخصی رسیدگی کند و اعلام نماید. و بعد از منظر سیاسی ما هرچه بتوانیم پرونده ها را علیه آمریکا بالا ببریم، در آینده قدرت چانه زنیمان بالاتر می رود. یعنی سیاست به ما حکم می کند که ما تا می توانیم پرونده هایی برای عدم اجرای تعهدات آمریکا درست کنیم.

دکتر رضایی در خصوص شعار سال و ضرورت پیگیری سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: از اینکه دولت بعد از یک تاخیر یکساله، چون اقتصاد مقاومتی الآن بیش از ۲ سال است که به دولت ابلاغ شده، در آن ابلاغ هم مقام معظم رهبری فرمودند که به صورت آنن، اقتصاد مقاومتی در کشور آغاز شود. دولت با یک تاخیر یکسال و خرده ای شروع کرد و آن هم به این دلیل که مقام معظم رهبری امثال را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گذاشتند. ما منکر تلاش های دولت در این زمینه نیستیم، نمی خواهیم منفی برخورد کنیم، دولت قرارگاه و گروه هایی را ایجاده کرده است. تلاش هایی را شروع کرده و سه استان را به عنوان استان نمونه اقتصاد مقاومتی تعیین کرده است. آقای جهانگیری به استانها و شهرها می رود و وزرا هم تقسیم کاری کرده اند. این ها قابل تقدیر است، اما نسبت به انتظاراتی که هست، ما هنوز عقب هستیم.

وی افزود: اولین انتظار ما این است که دولت باید ریل را عوض کند، دولت اگر بخواهد روی ریل قبلی حرکت کند، اقتصاد مقاومتی محقق نمی شود. یعنی دولت به جای اینکه خودش برود و پروژه ایجاد کند، باید مردم را وارد اقتصاد کند. همانطور که مردم وارد سیاست شدند و امروز پشتوانه سیاسی ما مردمند، نه آمریکا. خیلی خب، پشتوانه اقتصادی ما هم باید مردم باشند. دولت باید به قابلیت سازی و ظرفیت سازی بپردازه، یعنی موانع را سر راه مردم را بردارد ، حمایت کنیم، وضع بانکی یک وضع باتلاق مانند است، بانکها را از باتلاق ها خارج کنیم. چه ربطی به تحریم ها دارند؟ خودشان مگر نمی گویند تحریم ها برداشته شده است؟ پول ریال ما چرا حرکت نمی کند؟ ما هزار هزار میلیارد تومان پول داریم، ولی در بازار هرجا می رویم می گویند پول نیست. خب اگر شما هزار هزار میلیارد پول دارید، پس این پولها اگر در بازار نیست، پس کجاست؟ حداقل دولت باید این را پیدا کند. دولت باید برای این راه حل بدهد. سیستم بانکی پشتوانه اقتصادی مردم است. سیستم بانکی را باید دولت راه بیاندازد. این که شما می روید یک جاده درست می کنید، خوب است، ولی همین جاده را اگر مردم پول داشته باشند خودشان هم می توانند درست کنند.

ظرفیت سازی باید دولت کند، مساله مقررات را باید حل کند، قوانین و بروکراسی دولتی را باید حل کند، این فساد را باید جمع کند.

مجری برنامه پرسید:پیشبینی شما به عنوان یک کارشناس اقتصاد چیست؟ ما در پایان سال ۹۵ می توانیم آن نشانه های تحقق اولیه سیاست های اقتصاد مقاومتی را ببینیم و آنچه رشد و بالندگی کشور هدفگذاری شده؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ببینید من که نمی خواهم فال بد بزنم، مشکلی که ما الان داریم این است که چون مقام ناظر هستیم، دستمان زیاد در انتقاد باز نیست. من امیدوارم، دعا می کنیم که انشاالله دولت ما بتواند تا پایان امسال یک کارنامه درخشان در این زمینه قرار دهد، ولی این نکته را عرض کنم که مساله برجام نشان داد که مشکلات ما تنها مساله تحریم های اقتصادی نبوده، یک بخش زیادی از مشکلات اقتصادی مربوط به داخل است و داخل هم دو مساله ما داریم که می خواهم تاکید کنم، یکی سوء مدیریت اقتصادی ایران است، آن مدیریت اقتصادی را ما هنوز ندیده ایم از این دولت ها و مساله دوم کار شکنی است. یک مقاومت منفی عجیبی آلآن در کشور ما پا به پای فشارهای آمریکا راه افتاده است. البته این لازم نیست که نیروهای اطلاعاتی ما بروند راه به راه آدم دستگیر بکنند، ولی من به وضوح می بینم یک مقاومت منفی از بعضی از ادارات و بعضی از واحدهای اقتصادی بعضی از بانک ها شروع شده است. چون کار نمی کنند. یک بخشی از اقتصاد بخاطر این ساکت و راکد مانده و پول به جریان نمیافتد و حمایت های لازم صورت نمی گیرد، یک مقاومت منفی است که من علامت مقاومت منفی را در جامعه می بینم و این کارشکنی البته از ابتدای انقلاب هم بوده است. لیبرال ها و تکنوکرات ها هیچگاه اجازه ندادند که انقلاب وارد اقتصاد شود و این کارشکنی که تکنوکرات ها و لیبرال ها در ایران در مقابل ورود انقلاب و ورود نظرات رهبر انقلاب به اقتصاد شده، و مانع ورود سیاست های اقتصادی به اقتصاد شده، اصلا اجازه نمی دهند این سیاست ها وارد شود. ما در امنیت، در دفاع، در سیاست خارجی رهبری دخالت می کند و سیاست ها هست و انقلاب وارد شده، اما در اقتصاد ما آن آزادی عمل را، ما خودمان که حکومت دستمان هست ، ما آزادی عمل در اقتصاد خودمان را در دست نداریم، یعنی از این سیاست های اقتصاد مقاومتی و سیاست های اصل ۴۴ شما بپرسید از مردم و از بخش خصوصی که به نظر شما سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی در کشور چقدر تحقق پیدا کرده است؟ یعنی حتی صحبتی هم از آن ها نیست، چرا که دیدن خاصیتی ندارد و چرا خاصیت ندارد؟ چون اجرایی نشده است.

من یکی دو نکته نتیجه گیری کنم؛ اولا این حوادث منطقه نشان داد که امنیت در جمهوری اسلامی یک سرمایه بزرگی است. سیاسیون کشور، مردم عزیز ما، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی همه و همه دست بدهیم تا این امنیت را حفظ کنیم. به خاطر یک مسائل ساده و مسائل جزئی حاشیه ای، این سرمایه بزرگ را ما از دست ندهیم. مساله دوم، جمهوری اسلامی در این ۳۷ سال گذشته نشان داد که لیاقت مدیریت منطقه ای را دارد. ولی نه ترکیه و نه عربستان و نه مصر قادر نیستند اعمال مدیریت منطقه ای بکنند. مساله سوم ثابت شد که ما در کنار دموکراسی، ثبات سیاسی هم داریم، اما تنها کشوری که با ما در منطقه مقایسه می کردند ترکیه بود که می گفتند ترکیه در مقایسه با شما دموکراسی بیشتری دارد، خوب ثبات سیاسی چه دارد؟ ما امروز در کشورمان هم ثبات سیاسی داریم و هم دموکراسی داریم و این جزء دستاوردهای مهم انقلاب است و ما باید حفظ بکنیم و امیدوارم در سایه رهنمودهای رهبر بزرگوار انقلاب که حقیقتا باید بخش زیادی از دستاوردهای این انقلاب را مدیون تلاش های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری و همراهی صمیمانه مردم و نیروهای خوب مسلحمان در حمایت از سیاست های نظام بدانیم.

دکتر محسن رضایی در پاسخ به پرسشی پیرامون فیش های حقوقی نامتعارف و اینکه “با طرحی در مورد رسیدگی به اموال و دارایی های مسئولین کشور که در سال گذشته به تصویب رسید، اما خیلی ها معتقد بودند که اگر همان سال ۸۶ به تصویب رسیده بود ما شاهد این فیش های حقوقی و این بحران و قائله ای که در این موضوع پدید آمد و خوب هم نبود، نمی شدیم. یعنی شاهد نبودیم.” گفت: همین حالا این مصوبه را اجرا کنند، الان یکسال دارد می گذرد. قوه قضاییه باید با همکاری دولت ، چون دولت هم باید همکاری کند اما مسئولیت برعهده قوه قضاییه است، با کمک مجلس و دولت دست به دست هم دهند و این را زودتر آیین نامه هایش را بنویسند و مقرراتش را بنویسند، بالاخره یک سازمانی می خواهد، یک تشکلاتی می خواهد این باید زودتر راه بیافته. این بحث هایی که در جامعه مطرح شده عرض کردم، که هر چه زودتر این قانون اجرایی شود، ما دیگر شاهد چنین مسائلی نخواهیم بود.

مجری برنامه پرسید: شما خودتان پیش قدم می شوید؟ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بله، من که آمادگی دارم، ما مجمع را همینطور درست کرده ایم.

دکتر رضایی در پاسخ به پرسش مجری که” یعنی فیش های حقوقیتون رو منتشر می کنید؟” گفت:بله، حتما اینکار را می کنیم.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس در بخش پایانی گفتگوی خود در خصوص احمد متوسلیان گفت:ایشان از عزیزان ما بودند، بنیانگذار حزب الله لبنان آقای احمد متوسلیان هست، هرچند کار زودتر از ایشان شروع شد ولی بنیانگذار واقعا ایشون بودند و البته تا الان چندبار فشارهای جدی سپاه، وزارت خارجه در دولت های گذشته وارد کردند، الآن یک حرکت جدیدی شروع شده، هم وزارت خارجه و هم آقای سید حسن نصرالله، حزب الله، خود ما و دوستانمان در سپاه، حرکت جدیدی شروع کردیم و امیدواریم به نتیجه برسد.

مجری برنامه در پایان پرسید: «خبرهای خوش در راه است؟» و پاسخ شنید: انشاالله.