×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
سفارش خداوند به اظهار کرد وگو در مورد مشترکات دینی

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، ریاست انجمن علمی ترجمه و زبان‌های بیگانه حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا؛ در جواب به این پرسش‌ که رویکرد کلیدی در گفت‌وگوی میان ادیان چه باید باشد؟ اظهار کرد: خداوند طبق آیه «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى کَلِمَهٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ: بیان کن اى اهل کتاب بیایید بر سر سخنى که میان ما و شما یکسان هست بایستیم که جز خدا را نپرستیم و چیزى را شریک او نگردانیم و بعضى از ما بعضى دیگر را به جاى خدا به خدایى نگیرد پس اگر [از این پیشنهاد] اعراض کردند بگویید شاهد باشید که ما مسلمانیم [نه شما]» (آل‌عمران، ۶۴) می‌فرمایند شما بیایید و در مورد اشتراکات با هم گفت وگو کنید، طبعا نقطه نظراتی بین ما و ادیان محل افتراق هست اما آنچه با اهمیت هست آن هست که اگر ما در با دیگران در حوزه های دیدگاهی و عملی تفاوت و اختلافاتی داریم به جای آنکه هر کدام به سمتی برویم، در رابطه با نقاط مشترک حرف بزنیم تا به وضع مطلوب برسیم.

ارزانی اضافه کرد: در جهانی که زندگی می‌کنیم آسیب‌هایی در رابطه با تمام آحاد جامعه وجود دارد و اینها به عنوان آسیب‌های اجتماعی مطرح می‌شود. علاوه بر این جهان درگیر مشکلات بزرگ مشترکی هست و خوب ترین راه‌حل این بحران‌ و آسیب‌ها گفت‌وگوست. در اینجا ما با گفت‎‌وگو طرف مقابل را خوب تر می‌شناسیم و اینکه این اشخاص «چون مشاهده نکردند واقعیت ره افسانه زدند» و آیا ما مسیحیان را بدرستی می‌شناسیم و بالعکس. ما در این شناخت باید به سراغ متون کلیدی و مراجع ناب ادیان برویم. یک زمانی وجود دارد که من می‌خواهم مسیحیت و یهودیت را بشناسم و برای این کار یکی از اندیشمندان مسیحی و یهودی را مد نظر می‌گیرم که این کار مشکل دارد.

ریاست انجمن علمی ترجمه و زبان‌های بیگانه حوزه علمیه تصریح نمود: همان طور که بین مسلمین و شیعیان عقاید مختلفی وجود دارد، طبعا در میان مسیحیان نیز چنین مشکلاتی وجود دارد که به همین علت ما باید متون مشترک را از متوم مقدس استخراج کنیم که به نظر رویکرد اساسی‌تری می باشد.

ارزانی در جواب به این سوال که آیا در گفت‌وگو باید به رسمیت و غیریت طرف مقابل بشناسیم و یا نگاه باید از طرف حق‌مداری باشد؟ اظهار کرد: دو حوزه هست که باید از هم تفکیک کرد یکی اینکه دغدغه بعضی دینداران این هست که گفت‌وگو نکنیم. بحث گفت‌وگو در ۱۹۵۰ طرح شده هست و پیشینه طولانی هم ندارد.علت عدم رغبت بعضی از دینداران به گفت‌وگو این هست که اگر گفت‌وگو گردد دیندار به دین در حوزه دینی و ایمانی خود سست عزم گردند. گفت‌وگو در مورد اشتراکات یکی از انواع رابطه بین ادیان هست که چنین مشکلی در آن به وجود نخواهد آمد.

ریاست انجمن علمی ترجمه و زبان‌های بیگانه حوزه علمیه تصریح نمود: در گفت‌وگویی دیگر ما در پی ابلاغ پیام و دعوت به اسلام هستیم که با گفت‌وگوی نوع اول متمایز هست. کما اینکه مسیحیان و مسلمین به دین خود دعوت می‌کنند. قرآن هر دو حوزه را مدنظر داشته هست هم می‌گوید شما دعوت به دین بکنید و هم وقتی کسی دین خود را به رسمیت می‌شناسد هم در مورد اشتراکات طرف گفت‌وگو قرار دهید. به همین علت گفت‌وگو گاه دعوت به دین هست و گاه نگاه در مورد اشتراکات هست که در این سطح نگاه از بالا مطرح نیست و نگاه این هست که هر کدام دینی می باشند که می‌توانند مشترکاتی دارا باشند.

وی در جواب به این سوال که گفت‌وگو میان ادیان و اشتراکات چه ضرورتی دارد؟ گفت‌: گفت‌وگو لزوم هست چون آدم اجتماعی آفریده شده هست و در دنیا هم خداوند به طور متمایز آفریده هست و می‌فرماید گفت‌وگو کنید و کنار هم قرار بگیرد زیرا اصل اجتماع و به رسمیت شناختن جامعه هست و تک تک آحاد بشر محترم می باشند. در همین راستاست که وقتی حضرت امیر(ع) در نامه به صاحب وی را به رعایت حقوق همه سفارش کرده و می‌فرمایند: وقتی تو مصر می‌روی با کسانی رو به رو می‌شوی که یاهمکیش تو می باشند و یا نه و تو با هر دو باید رابطه دارا باشی.
ارزانی دنبال کرد: الگوی اسلامی الگوی گفت‌وگو با همگان هست چون شما در جامعه زندگی می‌کنید و اگر بخواهید زندگی سالمی داشته باشید، توان ندارید دیگران را نشناسید و خود را به دیگران نشناسانید به همین علت اصل گفت‌وگو ضروری برای هر جامعه‌ای هست.

ریاست انجمن علمی ترجمه و زبان‌های بیگانه حوزه علمیه در جواب به این سوال که چه ضرورتی بوده هست که کتاب «توران، انجیل و قرآن» ترجمه و منتشر گردد؟ اظهار کرد: بعضی نگاه‌های خیلی انحصار‌گرایانه از دین ما را دچار مشکل کرده هست. این نگاه‌ها هم در میان مسیحیان و هم در میان مسلمین اقلیت‌اند اما جغرافیای ارزشی را خدشه‌دار می‌کنند. شما می‌بینید که داعشی تشکیل می‌شود که جنایت های زیادی انجام می‌دهد و این کار را با اسم دین انجام می‌دهد. کار خوبی که آنتون وسلز کرده این هست که وحدت‌گرایانه بحث را پیش برده اما نه در قالب اتحاد متعالی ادیان و در پی نمادهای ارزشی هست که از دل نمادهای دینی مشترک در هر سه دین استخراج شده هست، از آنجا که یهود مسیحیت و اسلام که منشعب از حضرت ابراهیم(ع) می باشند، او می‌خواهد بر کانون عشق و عدالت بحث خود را مطرح نماید.

وی تصریح نمود: نویسنده این کتاب معتقد هست که اساس دین محبت هست و اوج محبت عشق هست و این نگاه فردی‌اش هست و در نگاه اجتماعی نیز عدالت و مقابله با نا عدالتی و تعدی مطرح می‌شود. به نظر نگارنده این کتاب در همه ادیان این دو کانون وجود دارد و دو شهر مطرح می‌شود که برای مثال اورشلیم نمونه نا عدالتی و تعدی هست و بابل که نماد عدالت هست. یا مکه و مدینه نیز چنین می باشند و با این نگاه می‌خواهد بگوید کتاب مقدس و جوامع مد نظر آن باید در پی صلح امنیت و آرامش باشند. ما به همین علت در پی کتاب ترجمه این کتاب رفتیم که هم بحث صلح را دارد و این دغدغه جوامع بشری هست و از سوئی این دغدغه را طبق کتب مقدس پیگیری می‌کند. گاهی الگویی غیردنی مطرح می‌شود، اما این الگو کتاب مقدس‌محور و دین‌محور هست و او علاوه بر این متمرکز به مسئله های روز هست و این کتاب در حوزه پژوهش ها بنیادین و کاربردی بوده و می‌تواند برای علاقه‌مندان و نیز نسل جوان قابل بهره‌برداری باشد. مطمئنا نمی‌توان وقتی این سه کتاب را کنار هم بگذاریم بگوییم همه برابرند طبعا یک مسلمان، یهودی و مسیحی مسائل را طبق نقطه‌نظرات خود ارزیابی می‌کند.

ریاست انجمن علمی ترجمه و زبان‌های بیگانه حوزه علمیه در جواب سؤال نهائی در این مورد که نسبت تفکر نویسنده با امام موسی‌ صدر با توجه به آشنایی نویسنده با وی چه طور هست؟ اظهار کرد: به نظر نگاه وی در مورد ادیان ناشی از نظرات امام موسی‌صدر هست که به عنوان یک مسلمان دوست داشتنی مسیحیان لبنان بود. مسلمین نیز جایگاه ویژه‌ای برای امام موسی‌صدر داشتند و به همین سبب هست که در این کتاب نیز از وی یاد می‌کنند.

ارزانی در انتهاء اظهار کرد: اگر ما می‌توانستیم دیدگاه امام موسی‌صدر را در جامعه حاکم کنیم خیلی از مسائل حل می‌شد. این نگاه که در عین محافظت آرمان‌ها و ارزش‌هایی که به آن باور دارید با دیگران به گفت‌وگو پرداخته و سر یک میز می‌نشینید، تردد دارید، به همه احترام می‌گذارید و اعتقادات خود را نیز محافظت می‌کنید.

گفتنی هست طبق گزارشی که این خبرگزاری در مورد این کتاب به عمل آمده هست، آنتون وسلز نویسنده این کتاب را در مورد جهان معاصر می‌داند. وی بر آن هست که همان‌طور که از داستان دو شهر دیکنز به عنوان کلیدی برای درک انقلاب فرانسه و پیامد‌های آن می‌توان بهره برد، من نیز در این کتاب در پی جواب به این پرسشم که کتاب مقدس و قرآن در جایگاه «داستان دو شهر» چه چیز برای عرضه به ما در مورد شهر‌های معاصرمان دارند؟ آیا این داستان نبوی همچنان برای عصر حاضر مفهوم دارد؟ یا اینکه شهر‌های روزگار ما از کتاب مقدس و قرآن چیزی نمی‌آموزند؟ این مطلبی هست که زیادی دست کم به آن می‌اندیشند؛ آیا ادیان و کتاب‌های مقدسشان – نه منحصرا قرآن ــ بیشتر از آنکه علت خشونت و ترور باشند، راه‌حلی برای آن نیستند؟ عنوان کتاب حامل پیامی هست. در این کتاب می‌خواهم نمایش دهم تا تا چه اندازه این سه کتاب سر انجام به یک قصه ختم می‌شود و این چه ریسمانی هست که آن‌ها را به یکدیگر به طور پیامی انتقادی و خیرخواهانه، نه پیامی انتقادی ــ اجتماعی پیوند می‌دهد. هدف من این هست که نمایش دهم این داستان چه رابطه ای به یهودیان، مسیحیان و مسلمین و به طور کلی، با دنیای امروز دارد. نگارنده طرح کلی این اثر را چنین توصیف می‌دهد و ساختار کتاب بدین ترتیب هست؛ کتاب با «داستان دو شهر» در تاریخ و چگونگی بیان به تاریخ، نویسندگان و شاعران از اختلاف‌ها و نزاع‌های میان این «دو قلمرو» شروع می‌شود. ( (فصل ۱) پس از آن به چگونگی درک دعوت محمد(ص) در رابطه با دعوت سایر انبیای کتاب مقدس نگاهی می‌اندازیم؛ این نگاه رابطه میان سه کتاب را دقیق‌تر توصیف و بسط می‌دهد. ( (فصل ۲) بدیهی هست که بشر از زمان آفرینش با یک انتخاب روبه‌رو بوده هست: خلیفه و نماینده خدا بر زمین یا مرتکب بی‌عدالتی شدن و ظلم کننده بودن. ( (فصل ۳) ابراهیم(ع)، موسی(ع)، عیسی(ع) و محمد(ص) مردم را به خروج، مهاجرت، هجرت و بریدن از شهر بی‌عدالتی و رفتن به سرزمین موعود، «شهر جدید»، فراخواندند، چراکه در آنجا عدالت و راستی برپا خواهد گردید. ( (فصل ۴) اما اگر مردم به رهبری پیامبران هدایت گردند، عزیمت در بیابان را به انتهاء رسانند و در سرزمین موعود و شهر وعده داده شده زندگی کنند، چه چیز از این آرمان حاصل می‌شود؟ آیا عدالت و راستی حقیقتاً اجرا می‌شود؟ (فصل ۵).

گفت‌وگو از میثم قهوه‌چیان

انتهای پیام

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
false

false
قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی