رفتن به بالا

اخبار سیاسی،فرهنگی و اجتماعی قم

تعداد اخبار امروز : 17 خبر


  • چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
  • الأربعاء ۱۵ شوال ۱۴۴۰
  • 2019 Wednesday 19 June

    به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، عباس ذاکریان در خصوص جزئیات طرح «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در شهر قم اظهار کرد: در این طرح ما سعی داریم حداقل یک روز در هفته همه شهروندان به جای استفاده از خودروهای تک سرنشین و شخصی از روش‌های جایگزین مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. وی با […]



    به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، عباس ذاکریان در خصوص جزئیات طرح «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در شهر قم اظهار کرد: در این طرح ما سعی داریم حداقل یک روز در هفته همه شهروندان به جای استفاده از خودروهای تک سرنشین و شخصی از روش‌های جایگزین مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

    وی با بیان اینکه این طرح قرار بود در دهه‌فجر اجرا شود اما به ابتدای سال ۹۸ موکول شد گفت: از شروع سال جدید پیگیری‌های لازم برای فرهنگ‌سازی و فراگیر شدن این طرح انجام می‌شود. همچنین برای تشویق مردم به پیوستن به پویش مردمی «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» از خودمان، مسئولین، مدیران و… شروع می‌کنیم و همزمان به اطلاع‌رسانی مردم از طریق بیلبوردهای شهری، صداوسیما، آموزش و پرورش و… مشغول می‌شویم تا به مرور زمان عموم مردم به این طرح روی آورند.

    ذاکریان با اشاره به پیشینه استان قم که در آن استفاده از دوچرخه بسیار مرسوم بوده است گفت: از لحاظ توپوگرافی نیز مشکل چندانی برای پیاده‌روی و دوچرخه سواری در قم نداریم چراکه بیشتر مسیرها و راه‌ها هموار است. همچنین بالابردن میزان استفاده مردم از دوچرخه به بخش‌های مختلفی ازجمله بالابردن ضریب مالکیت دوچرخه که شهروندان بتوانند دوچرخه شخصی تهیه کنند، مسیرسازی ایمن، راه‌اندازی خانه دوچرخه (دوچرخه‌های اشتراکی) بستگی دارد که امید است تا زمان روی‌آوردن مردم به کمپین «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» تکمیل شود.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اینکه اکنون ممکن است استفاده از دوچرخه یک انتخاب باشد اما در آینده‌ای نه چندان دور، تبدیل به ضرورت می‌شود، تصریح کرد: سطح خیابان‌ها و معابر محدود است و هزینه‌های بسیار بالایی برای ساخت خیابان و معابر مصرف می‌شود.

    ذاکریان در ادامه افزود: در گذشته هشت ایستگاه خانه دوچرخه در قم موجود بود که راه‌اندازی دوباره آن با تغییراتی همراه است، از جمله اینکه این ایستگاه‌ها به بوستان‌های شهر نیز منتقل می‌شود، همچنین برنامه این است که تعداد ایستگاه‌ها افزایش پیدا کند و در عوض تعداد دوچرخه‌های موجود در ایستگاه‌ها از ۴۰ عدد به ۱۲ عدد کاهش یابد.

    وی همچنین بیان کرد: در گذشته ممکن بود فاصله ایستگاه‌ها باهم به ۱۴ کیلومتر برسد که این میزان برای شهروندان دوچرخه‌سوار آماتور سختی زیادی در پی داشت؛ بنابراین به دنبال یافتن نقاط مناسب در شهر برای ساخت ایستگاه‌های خانه دوچرخه با فواصل حداکثر ۴ کیلومتری هستیم.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با تاکید بر اینکه طبق این برنامه جامع توسعه دوچرخه، تمامی کارمندان، شهروندان، دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول به بالا می‌توانند برای سفرهای درون شهری چه از دوچرخه‌های عمومی، چه خصوصی خود استفاده کنند.

    اخبار مرتبط

    نظرات

    Comments are closed.