به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از محور خبرنگاران ایکنا، ، نبأ، آیت الله محمد علی جاودان، استاد درس اخلاق شهر تهران، ظهر چهارشنبه، اول فروردین ماه در مراسم عزاداری شهادت امام هادی(ع) با توجه به شروع سال جدید و شهادت امام هادی(ع) اظهار کرد: امروز روز اول سال و نوروز هست و شما […]

عید روزی هست که در آن گناه نباشد/ تاثیر استغفار در زدودن گناهان

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از محور خبرنگاران ایکنا، ، نبأ، آیت الله محمد علی جاودان، استاد درس اخلاق شهر تهران، ظهر چهارشنبه، اول فروردین ماه در مراسم عزاداری شهادت امام هادی(ع) با توجه به شروع سال جدید و شهادت امام هادی(ع) اظهار کرد: امروز روز اول سال و نوروز هست و شما به احترام امام هادی(ع) به رسمی که بین مردم عوام معمول هست.

چه روزی عید هست و شومی در آن نیست

این استاد حوزوی با اشاره به روایت معروف که هر روزی که گناه نکنید عید هست، بیان کرد: عید آدمیزاد روزی هست که در آن روز معصیت نکند. اکنون اگر شخصی در یک روز گناه نکند آن روز برایش مبارک و عید هست.

آیت الله جاودان با اشاره به جریان رفتن حواریون به شهری که مردمش مشرک بودند و آمدن حواریون را شوم می دانستند، اظهار کرد: در سوره یس به جریان پیامبرانی اشاره می فرماید که قاعدتا حواریون حضرت عیسی(ع) بودند که از جانب پیامبرشان حضرت عیسی(ع) به شهری که مردمش مشرک بودند، جهت دعوت توحید می روند، که آنجا حوادث بسیاری برایشان اتفاق می افتد.

وی دنبال کرد: با آمدن حواریون به آن شهر، مردم شهر آمدن آنان را شوم می دانند و حواریون در جواب مردم بیان می کنند شومی و نحوست از خود شما هست، از بیرون و از جایی این شومی نیامده و روزگار این شومی را برای شما نیاورده هست لکن خود شما چون مشرک شده اید و شرک می پرستید این شرک شوم وارد زندگی شما شده هست، اکنون اگر دست از شرک بردارید این شومی هم می رود.

آیت الله جاودان اضافه کرد: در نتیجه اگر کسی گناه نکند آن روزش عید هست و اگر همه عمرش را به اطاعت خدا بگذراند و از گناه اجتناب کند، این آدم همه شومی های ممکن در زندگی اش را بیرون کرده هست و هیچ شومی برایش وجود ندارد و اگر از در و دیوار عالم بلا هم بریزند برای چنین کسی شوم نیست و همه اش مبارک هست.

این استاد حوزوی اظهار کرد: در شعرهای عرفانی آمده هست که بیان می کنند «عارفان در دمی دو عید کنند»؛ آدمیزاد به جایی می رسد که هر آن اش برای او دو عید هست و این برای همه مقدور هست.

تاثیر استغفار در زدودن گناهان

آیت الله جاودان به وجود سنگ و کلوخ های سر راه آدم در رسیدن به مقصد الهی اشاره نمود و اظهار کرد: ما در این مدت عمرمان با مشی و کردارمان سر راه خود سنگ و کلوخ ریخته ایم و این سنگ و کلوخ ها از بس فراوان بوده که به طور مثال به بلندی کوه دماوند دست یافته هست که برای رسیدن به مقصد باید این سنگ و کلوخ های سر راه را برداریم تا بتوانیم به مقصد و به بهشت برسیم.

وی دنبال کرد: این سنگ و کلوخ ها را ذره ذره خودمان سر راه خود ریخته ایم، و باید همت کنیم تا دیر نشده این سنگ و کلوخ ها را برداریم. دستوری که بزرگان می فرمایند استغفار هست، حتی اگر دنبال ذکری هستید استغفار بگویید، اما این استغفار را باید از دل اظهار کرد که چنین استغفاری که از دل بر می آید، موجب می گردد این سنگ و کلوخ های سر راه را بر داشت.

این استاد حوزوی اضافه کرد: اگر ما یک شبانه روز از دل استغفار بگوییم اگر این سنگ و کلوخ ها کم باشد آنان را از بین می برد، اما گاهی ما یک سنگ و کلوخ هایی سر راه خود ریخته ایم که بسیار فراوان هست و بعضی از آنان را پدر و مادر یا مدرسه بر اثر تربیت نادرست سر راه ما ریخته اند که اگر این ها را جمع کنیم خیلی طول می کشد، پس باید با صبر استغفار کنیم تا آنان از بین برود.

آیت الله جاودان بیان کرد: این سنگ و کلوخ ها گناهانی هست که ما در این مدت عمرمان ساخته ایم؛ بداخلاقی، تندی، تکبر، حسادت، و هر گناه دیگری یک سنگ و کلوخ ایجاد نموده هست که ما باید برای رسیدن به مقصد از این سنگ و کلوخ ها گذر کنیم.

این استاد اخلاق شهر تهران به جریان زنده نمودن مرده ای توسط حضرت عیسی(ع) اشاره و اظهار کرد: حضرت عیسی(ع) مرده ای را زنده کردند و اظهار کردند چند سال مرده هست؟ اظهار کرد ۴۰۰ سال هست از دنیا رفته ام، بعد بیان کرد هنوز تلخی آن لحظه قبض روح را حس می کنم.

وی دنبال کرد: برزخ، بین این دنیا و قیامت هست و امام خمینی(ره) در چهل حدیث اظهار کردند که طول برزخ هرکس به اندازه عشق و علاقه او به دنیا هست، اکنون اگر چنین باشد و کسی از دنیا دل کنده باشد، دیگر برزخی ندارد و یک سره به بهشت می رود.

با اهمیت ترین درخواست و دعا

آیت الله جاودان در انتهاء به جوانان سفارش کرد: جوانان همت کنید و از گناه دور شوید، اهتمام کنید قطعا دست به دامان امام زمان(عج) شوید و اگر در مجالس اهل بیت(ع) اشک و گریه ای می ریزید و حاجت و خواسته ای را مطرح می کنید به جای آن خواسته با اهمیت ترین درخواست تان این باشد که کمکت کنند که هرگز گناه نکنید، بداخلاقی نکنید؛ و فراوان استغفار کنید و خودتان نیز همت دارا باشید.

امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام