سیاسی
کد خبر : 13708
چهار شنبه - 20 فوریه 2019 - 23:17
آیت الله سعیدی:

مسؤولان اجازه حرمت‌شکنی در شهر قم را ندهند

به گزارش شهرکریمه آیت‌الله سید محمد سعیدی در آیین افتتاح همزمان بیش از ۲ هزار کانون خادمیاری آستان قدس رضوی در قم که پیش از ظهر امروز در سالن ویدئو کنفرانس مخابرات استان برگزار شد، اظهار کرد: فعالیت در این کانون که در راستای تحقق اهداف و ترویج اهل بیت(ع) است، پُر برکت و ارزشمند خواهد بود.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) فرموده بودند حرم ما اهل بیت در قم است و بعدها با توجه به وجود مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در این شهر، حرمیت اهل بیت(ع) در قم، تحکیم، تایید و تقویت شد.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با تاکید بر اینکه حریم و حرمت این حرم باید حفظ شود، گفت: همه ما موظف هستیم تا چنانچه افتخار و درخواست خادمی این آستان مقدس یا آستان علی بن موسی الرضا(ع) را داریم، باید در طهارت، پاکیزگی و نظم حرم اهل بیت(ع) قدم برداریم.

آیت‌الله سعیدی عنوان کرد: مسؤولان، اصناف، بانوان، جوانان و علمای عالی مقام و همه کسانی که در قم مشرف هستند و به‌عنوان مجاور یا حتی زائر در این شهر حضور دارند، باید در طهارت و پاکیزگی این حرم به‌عنوان یکی از خادمین تلاش کنند.

وی یادآور شد: در هر شهر و مکانی که متعلق به اهل بیت و یادگاری از ائمه معصومین(ع) در ایران و به ویژه قم است، باید تلاش کرده و کارمان به‌عنوان خادم علی بن موسی الرضا(ع) این باشد تا حرمت خواهر و حرم ایشان را حفظ کنیم و همه امورمان، زیرمجموعه این فعالیت‌ها باشد.

نماینده ولی فقیه در استان قم عنوان کرد: طهارت و احترام به حرم اهل بیت(ع) در شهری که محل نشر معارف آنها است، پاسداری و حرمت نگهداری می‌خواهد و دستگاه‌های مسؤول ما بر حسب وظایف شرعی و قانونی، موظف هستند تا برابر کسانی که بخاطر عدم اطلاع یا خدایی ناکرده به دلیل بی‌موالاتی و بی‌توجهی، در این شهر حرمت‌شکنی می‌کنند، اقداماتی انجام دهند.

آیت‌الله سعیدی ابراز کرد: به دلیل اینکه در قم حرم یک بانو وجود دارد، نقش بانوان باید در این حرم و شهر برجسته باشد و فعالیت‌هایی مثل کانون‌های خادمیاری آستان قدس رضوی در این زمینه ارزشمند است و فرصت خوبی به وجود می‌آورد تا خادمان حضرت رضا(ع)، خدماتی نیز برای حرم حضرت فاطمه معصومه(س) انجام دهند.

وی با بیان اینکه باید پرچم حرم رضوی و حضرت معصومه(س) را بیش از گذشته برافراشته کنیم، گفت: در رژیم گذشته هیچ وقت به وجود مقدس علی بن موسی الرضا(ع) در ایران توجه نشد و اهداف و نگاه این امام برجسته نبود، اما الان با مردم ولایت‌مداری که داریم، این عزت و احترام به حرم ایشان قائل شده است.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) تصریح کرد: جوانان قمی اگر می‌خواهند جزو خادمان علی بن موسی الرضا(ع) قرار بگیرند، باید با اخلاص باشند و کلام رهبری را جدی بگیرند.

آیت‌الله سعیدی یادآور شد: رهبری فرمودند اگر ۸ میلیون جوان مومن انقلابی پای کار داشته باشیم، دیگر دغدغه‌ای نداریم و ما باید در راستای رفع این دغدغه رهبری در استان قم تلاش کنیم.

دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه ایجاد می‌شود/ ترسیم افق آینده بر مبنای ارزش‌های اصیل

دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه ایجاد می‌شود/ تدیس در حوزهحجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی، نائب رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: بیانیه گام دوم انقلاب به قلم ناب مقام معظم رهبری نوشته شد و سندی تاریخی برای نهضت اسلامی در حساس‌ترین برهه‌های تاریخ این نظام، یعنی ورود به دهه پنجم رقم خورد.

وی افزود: این سند در ابتدا نگاهی ژرف و عمیق به گذشته دارد و در ادامه نیز افق آینده فراروی کشور را ترسیم کرده که رسیدن به همان تمدن اسلامی و اتصال آن به زمان طلوع خورشید عالم آفرینش یعنی حضرت بقیهالله(عج) است.

بنیادی با بیان اینکه همه اقشار مختلف مردم اعم از روحانیون و دانشگاهیان مخاطب این پیام و بیانیه هستند، تصریح کرد: جوانان نقش ویژه‌ای به عنوان مخاطب این بیانیه دارند؛ زیرا آینده متعلق به آنان است و آنان هستند که باید آینده این کشور را تأمین کنند.

نائب رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه این بیانیه دارای دو سرفصل اصلی یعنی گذشته و آینده است، تصریح کرد: تجربه 40 سال گذشته انقلاب اسلامی مبتنی بر معارف دینی و مجاهدات و زحمات اقشار مختلف مردم به ویژه مجاهدان در راه خدا بوده است.

وی افزود: افق آینده نیز بر مبنای همین ارزش‌های اصیل انقلاب که ریشه در مبانی دینی و قرآنی دارد تدوین شده است؛ لذا استخراج و تبیین مبانی و اصول این بیانیه و در معرض عموم قراردادن آن وظیفه اصلی رسانه‌های کشور و حوزه علمیه است که بحث تبلیغ را بر عهده دارند.

وی اظهار کرد: رسانه‌ها وظیفه ترویج اصل بیانیه را بر عهده دارند و حوزه و نهادهای نخبگانی کشور هم باید به تبیین و تحلیل این بیانیه و استخراج مبانی و شرح و بسط علمی و مبنایی آن بپردازند؛ زیرا این بیانیه سند مهم و تاریخی برای نظام اسلامی است.

نقش نخبگان در تبیین بیانیه

بنیادی با اشاره به تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نقش نخبگان در این زمینه، تصریح کرد: در بحث این سند انتقاداتی بر حوزه و دانشگاه وارد است؛ زیرا رهبری از نخبگان خواستند که به صورت جدی به آن بپردازند و البته دبیرخانه‌ای هم در این زمینه فعال شد و زحماتی هم کشیده شد، ولی در سطح نخبگان عمومی نشد و مورد بررسی قرار نگرفت و کوتاهی در این مسئله صورت گرفت و نباید اجازه دهیم همین کوتاهی در مورد بیانیه گام دوم انقلاب هم انجام شود.

نائب رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین اظهارکرد: باید دبیرخانه مستقل و یا به نمایندگی از دبیرخانه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در سطح حوزه و دانشگاه‌های کشور تشکیل و این الگو مورد نقد و بحث عمومی نخبگانی قرار می‌گرفت. معتقدم همین کار باید در مورد بیانیه نیز صورت بگیرد و دبیرخانه‌ای نیز فعال شود.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین وظیفه حوزه این است که مبانی دینی بخش‌های مهمی از بیانیه را استخراج و تبیین نخبگانی و عمومی کند؛ همچنین تدریس آن توسط اساتید را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: جلسه‌ای در روز گذشته در جامعه مدرسین برگزار و لزوم تدریس این بیانیه در سطح استادان عالی و خارج مصوب شد و باید سرلوحه کار در مدارس و حوزه‌های علمیه قرار بگیرد، البته این مسئله وظیفه شرعی تمام افرادی است که می‌توانند گامی در این زمینه بردارند.

بنیادی با بیان اینکه این بیانیه دید بلندی به مخاطبان داده و ظرفیت فکری افراد را بالا می‌برد، تصریح کرد: همچنین در جلسه جامعه مدرسین مصوب شد تا دبیرخانه‌ای برای این بیانیه ایجاد و راه‌های ترویج و تبیین و ظرفیت‌سازی بیانیه بررسی شود.

وظیفه حوزه در مورد بیانیه

وی ادامه داد: استادان حوزه بالغ بر هزار و 400 نفر در سطوح عالی و خارج هستند و جامعه مخاطب بزرگی را تشکیل می‌دهند و لازم است ابتدا بیانیه در این سطح تبیین شود.

بنیادی با بیان اینکه گاهی فکر بدی به مردم القاء می‌شود که حوزه باید پاسخگو باشد بیان کرد: حوزه باید پاسخگو و مطالبه‌گر باش دکه البته مطالبه از مسئولان برای پیشبرد اهداف انقلاب به خصوص بحث اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات معیشتی مردم وجود داشته است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که رهبری در بیانیه به آن تأکید فرمودند، تکیه بر اقتصاد مقاومتی است و حوزه هم در راستای تبیین اقتصاد اسلامی به عنوان مبنای این نظریه، تلاش کرده و آثار خوبی هم از سوی انجمن‌های علمی و  اشخاص مرتبط انجام شده، ولی حلقه اتصال میان پژوهش و اجرا برقرار نیست؛ لذا تحقیقات دینی به مرحله اجرا نمی‌رسند.

وی اظهار کرد: اینکه تصور شود برای اقتصاد مقاومتی و اسلامی پشتوانه فکری و منبعی وجود ندارد حرف درستی نیست؛ زیرا اسلام در هدف‌گیری اقتصاد، غایت و برخی راه کارها سخن از اقتصاد به میان آورده است و حوزه نیز پژوهش‌های خوبی انجام داده، ولی فقدان باور برخی از مسئولان به اقتصاد اسلامی و مقاومتی و گاهی قطع بودن حلقه اتصال با اجرا سبب شده تا مشکلات باقی بماند؛ بنابراین مادامی که به اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها نسخه نجات‌بخش اقتصاد کشور باور نداشته و یا آن را جدی نگیریم مشکلات باقی خواهند ماند.

انتهای پیام

آسمان قم صاف است

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، بنابر اعلام اداره کل هواشناسی قم، وضعیت جوی استان قم، امروز دوشنبه، ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷ صاف پیش بینی می‌شود.

سرعت باد: ۱ متر بر ثانیه، ۴ کیلومتر بر ساعت

نم نسبی: % ۶۹

دید افقی: بیش از ۱۰ کیلومتر

بارندگی ۲۴ ساعت گذشته: صفر میلیمتر
(از ساعت ۰۶ گرینویچ دیروز تا ساعت ۰۶ گرینویچ امروز)

بیشینه دما در ۲۴ ساعت گذشته: ۱۴° c.
کمینه دما در ۲۴ ساعت گذشته: صفر° c

ملت ایران انتقام شهدای مرزبان را می گیرد/نقشه جدیدسازمان تبلیغات اسلامی در حال طراحی است

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،تصاویر صفحه نخست برخی از روزنامه‌های استانی قم، امروز دوشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷ را با تیتر‌ها و عناوین مختلف مشاهده می‌کنید.

وداع با مدافعان حریم امنیت/نصب ۲۵ پل عابر پیاده درشهر قم

وداع با مدافعان حریم امنیت/نصب ۲۵ پل عابر پیاده درشهر قم

وداع با مدافعان حریم امنیت/نصب ۲۵ پل عابر پیاده درشهر قم

وداع با مدافعان حریم امنیت/نصب ۲۵ پل عابر پیاده درشهر قم

اتصال 33 درصد مشترکین شهر قم به شبکه فاضلاب

علی جان صادق پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به وضعیت شبکه آب شرب در شهر قم اظهار کرد: 100 درصد مردم این شهر از آب آشامیدنی بهداشتی و سالم برخوردار هستند، منابع تامین آب مردم شهر قم سد کوچری، سد 15 خرداد و چاه‌های علی آباد است و چهار واحد تصفیه خانه آب در شهر قم داریم.

وی ادامه داد: در شهر قم 33 درصد از مشترکین به شبکه فاضلاب متصل هستند و برای اتصال مابقی مشترکین به این شبکه تلاش می‌کنیم، طول شبکه‌های آب و فاضلاب در شهر قم حدود سه هزار و 100 کیلومتر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم افزود: این شرکت به دنبال افزایش کیفیت ارائه خدمات خود است و در این راستا برای توسعه آزمایشگاه‌های شیمیایی، زیستی و بیولوژیکی آب در قم تلاش کرده است.

صادق پور با اشاره به سامانه ارتباط با مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان قم اظهار کرد: شماره 121 سامانه ارتباط مردمی این شرکت است و شرکت آب و فاضلاب استان قم خدمات خود را به صورت غیرحضوری از این درگاه ارائه می‌کند، این شرکت از طریق سامانه تله متری می‌تواند تمام تاسیسات خود را رصد و کنترل کند.

وی ادامه داد: یک نیروگاه برقابی بر خط انتقال آب سرشاخه‌های دز به قم احداث شد که اکنون این نیروگاه در حال تولید سه مگاوات برق است، به دنبال توسعه چنین نیروگاه‌هایی هستیم و از سرمایه گذاران برای احداث نیروگاه برقابی بر روی خط انتقال آب به قم حمایت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم افزود: اگر از پساب فاضلاب استفاده شود، امکان توسعه بیشتر بخش‌های صنعتی و تولیدی در استان وجود دارد و این اقدام می‌تواند به اشتغال در قم کمک کند، با استفاده از آب خاکستری هم در استان امکان توسعه بیشتر فضای سبز در قم وجود دارد.

صادق پور اصلاح الگوی مصرف را سیاست شرکت آب و فاضلاب استان قم دانست و تصریح کرد: در سال جاری کاهش مصرف آب را در استان نسبت به سال گذشته داشتیم.

به بهانه قیام خونین ۲۹ بهمن مردم تبریز

به بهانه قیام خونین ۲۹ بهمن مردم تبریز

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از آذربایجان شرقی، امروز ۲۹ بهمن ماه مصادف با چهل‌ویکمین سال‌روز «قیام خونین» مردم تبریز است، مردمی که با قیام ۲۹ بهمن در سال ۵۶ شرافتمدانه پای در میدان دفاع از دین و اسلام گذارده و در نهایت برگ زرین دیگری را در تاریخ ایران به نام خود زدند؛ قیامی که نوید پیروزی به مردم ایران را داده و در نتیجه‌ی آن رژیم شاهنشاهی سرنگون کرد. 

قیام ۲۹ بهمن تبریز اولین حلقه زنجیره‌ای بود که قیام ۱۹ دی قم را به قیام‌های پی در پی ایران زمین متصل نمود. با صلاحدید آیت‌الله قاضی طباطبایی تصمیم بر این شد، در بزرگداشت چهلمین روز شهدای ۱۹ دی شهر قم مجلس بزرگداشتی در تبریز برگزار شود، لذا به همین مناسبت، جمعه ۲۸ بهمن ماه ۱۳۵۶ اعلامیه‌ای با عنوان دعوت مردم به برگزاری مراسم چهلم شهدای قم در مسجد قزل‌لی و در سطح شهر پخش شد، این اعلامیه به امضای ۱۱ تن از علما و روحانیون از جمله آیت‌الله قاضی طباطبایی، آیت‌الله غروی، آیت‌الله قزلجه‌ای، آیت‌الله انگجی و … رسیده بود. یکی دیگر از پیش زمینه‌های این قیام را می‌توان در مسجد شعبان تبریز که در آن زمان به پایگاه انقلابیون تبدیل شده بود، جست‌وجو کرد.

سال ۱۳۵۶ سال شتاب حرکت اسلامی مردم ایران بود، روی کار آمدن کارتر و فشار دمکرات‌ها برای ایجاد رفرم هایی در فضای سیاسی ایران تأثیرات خود را در نیمه دوم سال پنجاه و شش نشان داد. با نفوذی که آمریکایی‌ها بر رژیم پهلوی داشتند، شاه را وادار کردند که سیاست خارجی آنها را بپذیرد. سیاست فریبنده کارتر ایجاد فضای باز سیاسی در کشورهای زیر نفوذ آنان بود. در شرایطی که فضای باز سیاسی زمینه برخی اعتراضات را فراهم آورده بود، شهادت حاج آقا مصطفی خمینی اوضاع عمومی را برای ابراز خشم و انزجار عمومی مهیا ساخت. کمتر از دو ماه بعد، روز هفدهم دی ماه سال ۱۳۵۶، روزنامه اطلاعات به دستور شاه مقاله توهین آمیزی را علیه امام، روحانیت و مقدسات اسلامی منتشر کرد.

در این مقاله که با عنوان «ایران و استعمار سرخ و سیاه» و به قلم مستعار «احمد رشیدی مطلق» چاپ شده بود، قیام شکوهمند ۱۵ خرداد ۴۲ توطئه استعمار سرخ و سیاه معرفی شده بود. به دنبال درج مقاله در روزنامه اطلاعات، حوزه علمیه قم، حالت غیرعادی به خود گرفت و طلاب با رفتن به منازل مراجع، اعتراض خود را به رژیم شاه اعلام داشتند و با پیوستن مردم قم به جمع طلاب، این اعتراضات تبدیل به قیام نوزدهم دی ماه و در نتیجه شهادت چند تن از قیام کنندگان گردید که اربعین آن در تبریز حماسه آفرید.

آذربایجان در طول تاریخ ایران همواره نقش و اهمیت خاصی داشته است، چه در دوران پیش از اسلام و چه ایران دوران اسلامی، اما نقشی که آذربایجان در تاریخ معاصر ایران بر عهده داشته است بسیار مهم و قابل توجه است. با آغاز نهضت حضرت امام خمینی یک ارتباط آشکار میان دو شهر قم و تبریز به نظر می‌رسد. به عنوان نمونه همان روزی که مدرسه فیضیه قم به خاک و خون کشیده شد، مدرسه طالبیه تبریز نیز مورد هجوم نیروهای نظامی شاه واقع گردید. شهر تبریز در میان چند شهر مهم ایران در حرکت‌های انقلابی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که تبلور عینی آن قیام شورانگیز ۲۹ بهمن است.

آری، 41 سال پیش بود که تبریز، مبداء حرکت و خروش شد و سپس ایران سیل عظیم مردمانش را به رخ طاغوتیان کشید و در نهایت پوزه‌ استعمار خارجی و استبداد داخلی را یک سال بعد به خاک مالید. 

 قیام ۲۹ بهمن، ستون فقرات رژیم شاه را شکست 

 آیت الله محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که آذربایجان در تمام مسائل پیشرو بوده است، خاطرنشان کرد: جریان ۲۹ بهمن تبریز نیز از جمله این پیشرو بودن‌هاست که در نتیجه‌ ماجرای ۱۹ دی قم به وقوع پیوست و اگر ۲۹ بهمن نبود رژیم طاغوت بر روی ۱۹ دی هم پرده می‌کشید اما در اربعین شهدای قم، مردم دلاور تبریز کاری کردند که ستون فقرات رژیم طاعوت را شکستند. 

وی به اهمیت قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۵۶ اشاره کرد و گفت: بعد از تبریز حرکت‌ها به ترتیب در یزد، اصفهان و… نیز شروع شده و در نهایت در ۲۲ بهمن سال ۵۷ انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید. 

وی تاکید کرد: مردم آذربایجان همواره مطیع فرمان رهبری‌اند، همانگونه که مطیع فرمان امام(ره) بودند.

۲۹ بهمن نقطه عطفی در تاریخ مبارزات اسلامی بود 

محمدرضاپورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: تبریز در طول ۱۵۰ سال اخیر همواره در مبارزات ضداستکباری و ضد طاغوتی پیشتاز بوده و در پیروی از نهضت اسلامی از سال ۴۲ به بعد از جمله در تبعید امام (ره) و حمله به فیضیه‎ی قم به طور آشکار در مبارزات نقش داشته است.   

وی با اشاره به قیام ۲۹ بهمن و نقش آن در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران افزود: ۲۹ بهمن نقطه عطفی در تاریخ مبارزات اسلامی بوده و نقش بسیار تاثیرگذاری در پیروزی ۲۲ بهمن دارد. آذربایجان‌شرقی به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود و نقش روشنگری که داشته، در مبارزه با ستم پیشتاز بوده است. سلحشوری مردم آذربایجان در قیام ۲۹ بهمن پایه‎های نظام استکبار را به لرزه درآورد.  

وی تصریح کرد: طبق مستندات، تبریز درقیام ۲۹ بهمن، ۱۳ شهید تقدیم جامعه‎ شهادت کرده است که این نیز نشانگر روح حماسی و مبارز مردم تبریز علیه زر و زور و تزویر بود. اولین شهید قیام ۲۹ بهمن نیز از دانشگاه تبریز بوده است.   

پورمحمدی در پایان با تاکید بر اهمیت قیام ۲۹ بهمن تبریز خاطرنشان کرد: اهمیت این روز به قدری است که همه ساله از مردم آذربایجان تجلیل و قدردانی شده و برنامه‎های مختلفی به منظور گرامیداشت این روز برگزار می‎شود. 

شایان ذکر است، ۲۹ بهمن ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز گرامیداشت قیام مردم تبریز در سال ۵۶ به مناسبت گرامیداشت چهلم شهدای قم ثبت شده و مردم تبریز در این روز به پاسداشت دلاوری‌های شهدای این روز، مراسم و برنامه‌های متنوعی را برگزار می‌کنند.

انتهای پیام

فیروزه سرخ/ روایتی از قیام تاریخی مردم تبریز

خبرگزاری فارس، کتایون حمیدی: تاریخ معاصر آذربایجان، در کمتر از یک قرن دو نقش عمده در تحولات ایران ایفا کرده است که یکی از آنها قیام مردم تبریز در دوره استبداد صغیر و شکست محمدعلی شاه و دیگری قیام ۲۹ بهمن ۵۶ علیه محمدرضا پهلوی بود که هر دو تأثیر شگرفی در روند تاریخ معاصر ایران به جا گذاشته است.

به عبارتی در بررسی مسیر حوادث منجر به پیروزی انقلاب اسلامی اولین سیلی را تبریز در ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶ به طاغوت زد و تبریزی‌ها با اقامه عزاداری چهلم شهدای قم، برای سایر مردم کشور به یک الگو تبدیل شدند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در دیدار سال گذشته خود با مردم آذربایجان فرمودند: روز ۲۹ بهمن ماه یک روز فراموش نشدنی است، البته مردم آذربایجان و مردم تبریز روزهای فراموش نشدنی بسیاری دارند و مخصوص روز ۲۹ بهمن نیست چراکه در تاریخ معاصر ما، در تاریخ نزدیک به ما و در دوران مشروطه، قبل از مشروطه و بعد از مشروطه روزهایی هستند که هر کدام از آنها اگر تبیین شوند، مایه افتخار یک ملت است؛ اینها مال شماست، مال آذربایجان و مال تبریز است.

 آستانه چهل و یک سالگی ۲۹ بهمن سالروز قیام خونین تبریز در سال ۱۳۵۶، فرصت مناسبی برای بازخوانی نقش و جایگاه آذربایجان در انقلاب اسلامی است از این‌رو در این گزارش علاوه بر اینکه گفت‌وگویی با شاهدان عینی و برخی از خانواده‌های شهدا انجام دادیم اشاره‌ای به روایت رسانه‌های پهلوی و برخی مسوولان وقت آذربایجان نیز می کنیم.

رادیو تبریز حوادث ۲۹ تبریز را اینگونه گزارش کرده بود: در تظاهرات روز گذشته تبریز که تا شامگاه ادامه یافت، تظاهر کنندگان در خیابان‌های پهلوی، فردوسی، شهناز، چهارراه باغ گلستان، ملل متحد، دارایی، امین، کوروش، شاپور، شمس تبریزی و نقاط دیگر این شهر به راه افتادند. طبق گزارش‌های رسیده طی این حوادث ۷۳ بانک، ۸ سینما، صدها مغازه، دهه‌ا خودرو و چند محل دیگر از جمله ساختمان حزب رستاخیز در تبریز به آتش کشیده شد. در اثر این آتش سوزی‌ها که ساعت‌ها ادامه داشت هزاران سند بانکی از بین رفته و مقادیر زیادی اسکناس نیز سوخته است. همچنین در تظاهرات روز گذشته ۱۸ نفر جان خود را از دست داده و ۶۰ نفر از مجروحان واقعه در بیمارستان های تبریز بستری شده‌اند. طبق اطلاعات به دست آمده تاکنون حدود ۶۵۰ نفر در این رابطه بازداشت و دستگیر شده‌اند.

خبرگزاری پارس(خبرگزاری زمان وقت) نیز در این خصوص نوشته بود: روز گذشته طی اغتشاشاتی که توسط چند گروه روی داد چند محل به آتش کشیده شد و شیشه های تعدادی از مغازه ها در هم شکست. قبلا گفته شده بود که عده‌ای در مساجد و تکایا اجتماع خواهند کرد اما بر اثر تحریکات پاره ای از عوامل شناخته شده که خود را مارکسیست‌های اسلامی می نامیدند چند گروه در خیابان‌های این شهر به راه افتادند و در حالی که شعارهای کمونیستی و ضد ملی می دادند به مغازه‌ها و بانک‌ها حمله بردند. این افراد با دخالت عوامل انتظامی متفرق شدند.

آزموده استاندار شاه در آذربایجان‌شرقی نیز در جلسه‌ای که عصر روز شنبه، ۲۹ بهمن ماه برگزار می شود در جمع خبرنگاران گفته بود: اما چه کنم که تبریز گریان است چرا؟ برای اینکه اگر یک استان دیگری بود که بلا ندیده، خون ندیده، زجر ندیده، یتیم ندیده، من گریه نمی کردم. دیروز گفتم حالا هم تکرار می کنم کاش ۲۹ بهمن که ناظر یک مشت اجنبی پرست بودن که دانسته یا ندانسته، کور کورانه آلت مقاصد شومی شده بودند که نمی دانستند آذربایجان را به کجا می خواهند ببرند به خدا قسم کاش همونجا از بین رفته بودند. آذربایجانی کجایی؟ اینها که شما دیدید آذربایجانی نبودند اینها تبریزی نبودند!

البته خبرنگار حاضر در آن جلسه هم در پاسخ به اظهارات آزموده گفته بود:  “اوروجعلی، بورجعلی هاردان اولدی خارجعلی”

در رابطه با قیام خونین مردم تبریز از سوی امام خمینی رهبر کبیر انقلاب نیز پیامی خطاب به مردم تبریز صادر شد. در قسمت هایی از این پیام آمده است: «سلام بر اهالی شجاع و متدین آذربایجان عزیز! درود بر مردان برومند و جوانان غیرتمند تبریز! درود بر مردانی که در مقابل دودمان بسیار خطرناک پهلوی قیام کردند و با فریاد «مرگ بر شاه» خط بطلان بر جزافه گویی‌های او کشیدند! زنده باشند مردم مجاهد عزیز تبریز، که با نهضت عظیم خود مشت محکم بر دهان یاوه گویانی زدند که با بوق‌های تبلیغاتی، “انقلاب خونین استعمار” را که ملت شریف ایران با آن صد در صد مخالف است “انقلاب سفید شاه و ملت” می‌نامند و این نوکر اجانب و خود باختۀ مستعمرین را نجات دهنده کشور می‌شمارند. من نمی‌دانم با چه زبانی به اهالی محترم تبریز و به مادران داغدیده و پدران مصیبت کشیده، تسلیت بگویم. با چه بیانی این قتل عام‌های پی در پی را محکوم کنم….»

اما شاهدان عینی حوادث ۲۹ بهمن تبریز در خصوص این روز چه می‌گویند؟

قیام ۲۹ بهمن تبریز به روایت شاهدان عینی

حاجعلی بجانی جوان ۳۰ ساله سال ۵۶ که صاحب مغازه‌ای در محله حکم‌آباد بود درباره روز شنبه، ۲۹ بهمن سال ۵۶ به خبرنگار فارس در تبریز می‌گوید: ما در محله ۴۲ متری ساکن بودیم که طبق اطلاعیه روحانیت به فرمان آیت‌الله قاضی طباطبایی قرار بر برگزاری چهلم قیام مردم قم بود و امام جماعت مسجد ما نیز به همه ما گفته بود که باید گوش به زنگ باشیم.

او می‌افزاید: صبح روز ۲۹ بهمن ماه بود که عده‌ای از دانشجویان به محله‌ای که بنده آنجا مغازه داشتم آمدند و یک بانک را به آتش کشیدند و بعد هم رفتند چراکه آن روز قرار بود در مسجد قزلّی مراسم یادبود برگزار شود که شهربانی با برگزاری آن ممانعت کرده و خیابان‌ها را امنیتی کرده بود.

آنگونه که تعریف می‌کرد نزدیکای ظهر بود که سکوت خیابان حکم‌آباد را فرا گرفته بود و هیچ کسی از آنجا رد نمی‌‌شد و وقتی آقای بجانی از پشت بام مغازه‌اش خیابان را نگاه می‌کرد متوجه شده که پسر همسایه‌شان ( محمدباقر رنجبر) از دانشجویان خط امام در حال عبور از خیابان است که در یک لحظه مورد هدف شلیک ماموران ستم‌شاهی قرار می‌گیرد.

او ادامه می‌دهد: اهالی محله به آن مسیر ریختند تا بالای سر پیکر بی‌حال محمدباقر برسند که گلوله فقط به شکم محمدباقر برخورد کرده بود از این‌رو بلافاصله او را به بیمارستان طالقانی فعلی رساندیم و هفت روز هم در آن بیمارستان بستری بود ولی به علت دستور شاه به هر کسی که گلوله خورده بود اجازه درمان نمی‌دادند از این‌رو محمدباقر رنجبر بعد از هفت روز به شهادت رسید.

حاج آقا بجانی که اشک در چشمانش حلقه زده، می‌گوید: در آن دوران حتی اجازه برگزاری مراسم ختم برای شهدا هم نداشتیم ولی من تا زمانی که محمدباقر در بیمارستان بود هر روز به ملاقاتش می‌رفتم و مخفیانه مراسم ختم برای او برگزار کردیم.

او حتی از جمع‌آوری وسایل درمانی و بهداشتی از خانه‌ها برای کمک به مجروحان دوران انقلاب نیز تعریف کرد.

محمد تجلا که بود؟
محمد اولین قربانی قیام تبریز بود. او در سال ۱۳۳۵ در اردبیل به دنیا آمد. نام خانوادگی او «زنوزی عراقیان» بود که به دلیل مراقبت‌های فراوان ساواک مجبور به تغییر نام دوم خود شد. در سال‌های ۱۳۵۶-۱۳۵۵ بین قم و تبریز در رفت و آمد بود. با خود اعلامیه می‌‏آورد و پس از تکثیر پخش می‏‌کرد. وی هنگام شهادت ۲۲ سال داشت و دانشجوی رشتۀ مهندسی بود.

خواهر شهید محمد تجلا برادر خود را یک انقلابی به تمام معنا می‌داند.

مرضیه زنوزی عراقی در این خصوص می گوید: برادرم از وضعیت حکومت شاه شاکی بود و همیشه می‌گفت که تحمل چنین وضعیتی را ندارم و از چند روز قبل خود را برای ۲۹ بهمن آماده کرده بود و حتی یک هفته بود که در جای خود نمی‌خوابید و روی زمین می‌خوابید تا بتواند خوابیدن در قبر را تحمل کند.

او می‌افزاید: سرگرد حق‌شناس از ماموران بدنام آن زمان بود و طبق شنیده‌ها از ساعات اولیه در بازار چرخیده و خشاب خود را پر کرده بود به طوریکه جلوی مسجد قزلّی رفته و با توهین به مسجد مانع از برگزاری مراسم چهلم شهدای قم شده بود و این باعث خشم محمد می‌شود و با خواباندن یک سیلی در  گوش حق‌شناس و پرتاب آجر به سمت او مورد شلیک گلوله قرار می‌گیرد.

خانم زنوزی ادامه می‌دهد: از ۲۹ بهمن ماه ما از محمد خبری نداشتیم و همه جا را دنبال او گشتیم و هر جا که سر می‌زدیم با توهین روبرو بودیم به طوریکه  بعد از ۳۰ روز متوجه شدیم که محمد تجلا روز ۲۹ بهمن به شهادت رسیده و بالای سر مردم ولایت‌مدار تبریز تشییع و تدفین شده است.

به گفته خواهر شهید تجلا، بعد از ۲۹ بهمن ماه ساواک‌ دست از سر خانواده تجلا بر نداشته و مدام تحت مراقبت بودند و حتی اجازه برگزاری مراسم ختم و یا گریه را به این خانواده نمی‌دادند.

در آن زمان پیکر شهید تجلا به صورت ناشناخته در گورستان امامیه تبریز به خاک سپرده می شود، اما پس از یک ماه با اجازه آیت الله قاضی طباطبایی نبش قبر شده و شناسایی می‌شود.

حسین انزابی شاهد عینی در قیام ۲۹ بهمن نیز خاطرات خود را چنین یاد می‏‌کند: بازاریان تبریز در تبعیت از اعلامیه جامعه روحانیت مغازه‌های خود را بسته و به قیام ۲۹ بهمن ماه پیوستند.

او که معتقد است سیلی اول به صورت رژیم طاغوت توسط مردم تبریز زده شد، می‌گوید: اولین مرگ بر شاه در تبریز و مسجد قزلّی در قیام ۲۹ بهمن جرقه خورد تا زمینه‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی شود.

انزابی می افزاید: همه آمده بودند و در خیابان‌ها شعار می‌دادند و افسران نیز مردم را به رگبار بسته بودند به طوریکه ۲۰۰ نفر زخمی و ۱۴ نفر شهید شد.

البته ناگفته نماند که بعد از قیام ۲۹ بهمن ماه مردم تبریز در سال ۵۶ بود که مقامام رژیم منحوس شاه تصمیم بر به جابه‌جایی مسئولان شهر می‌کنند که به تبع آن که سرگرد مقصود حق شناس از تبریز به تهران منتقل شد ولی پس از پیروزی انقلاب توسط نیروهای کمیته انقلاب اسلامی دستگیر شده و به زندان افتاد و با توجه به اینکه  در دوران دانشکده افسری با دیگر هم ردیفان خود در سرکوب قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ شرکت کرده بود، این بار پس از شناسایی، محاکمه و به اعدام محکوم شد.

روایت مادر شهید ۱۶ ساله قیام ۲۹ بهمن تبریز

شهید حبیب‌ نقی‌نژاد شتربانی شهید ۱۶ ساله دیگر قیام ۲۹ بهمن سال ۵۶ است که چند سالی است پدرش نیز به دیدار او شتافته است و تنها یادگار او در این دنیا مادرش است.

مادر شهید نقی‌نژاد می‌گوید: هرچه دارم فدای خدا و اهل بیت(ع) بوده و فرزندم نیز فدای اسلام است.

او معتقد است: حماسه تبریز ریشه گرفت و دودمان یک رژیم منحوس را در هم کوبید و فرزند من نیز وقتی پرچم انقلاب را به دست امام زمان(عج) خواهیم داد با ایشان خواهد آمد.

سال ۵۶ بود که دیگر مردم خواستار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بودند و قیام ۲۹ بهمن تبریزی‌ها با حضور جانانه بازاریان تا دانشجویان نقطه آغاز قیام‌های سراسری را گذاشت وکمر رژیم را شکست و این شکستگی ادامه یافت تا سرانجام آن ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ شد.

انقلاب با این انتقلاب شعله‌ور شد

کلاکت نهایی به تهیه کنندگی مردم تبریز با عنوان فیلم قیام ۲۲ بهمن سال ۵۷ در تاریخ ۲۹ بهمن ماه سال ۵۶ با شعارهایی از قبیل “انقلابین پایه سی بویون قویولدی”، “تبریز آغازگر مسیر سقوط شاه”،”بیز بو شاهی ایستمیروخ والسلام” سکانس اول خود را کلید زد و باعث شد تا بعد از ۴۰ سال مردم ولایی تبریز سر را بالا گرفته و بگویند که انقلاب با “اینقلاب” شعله‌ور شده است که البته در قیام خونین ۲۹ بهمن تبریز ۱۴ نفر شهید، ۱۱۸ نفر مجروح و ۵۸۱ نفر دستگیر شدند.

5 کاراته‌کای قم در تدارک سفر به مالزی

علیرضا برخوردار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، اظهار کرد: در رقابت‌های انتخابی تیم‌های رده‌های سنی پایه پسران ایران شاهد رقابت 94 کاراته‌کا در مرحله سوم خواهیم بود، در حالی که پنج نفر از این تعداد کاراته‌کای حاضر در این انتخابی، نمایندگان استان قم هستند.

وی با بیان اینکه رقابت‌های انتخابی تیم ملی رده‌های سنی پایه پسران ایران روز چهارشنبه اول اسفند ماه در سالن شهید کبکانیان تهران برگزار می‌شود، ابراز کرد: در این انتخابی شاهد حضور کاراته‌کاهای قم در هر دو بخش کاتا و کومیته برای کسب سهمیه تیم ملی خواهیم بود.

رئیس هیأت کاراته استان قم اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده از سوی فدراسیون کاراته، این آخرین مرحله انتخابی تیم رده‌های پایه پسران ایران برای حضور در رقابت‌های 2019 قهرمانی آسیا محسوب می‌شود، در حالی که مسابقات آسیایی امسال در کشور مالزی به انجام می‌رسد.

وی یاد آور شد: روز چهارشنبه اول اسفند ماه با حضور نفرات انتخاب شده از مسابقات مرحله قبل، قهرمان رنکینگ کاراته‌وان کشور و نفرات اول پیکارهای قهرمانی کشور در تهران شاهد برگزاری آخرین انتخابی تیم ملی خواهیم بود، در حالی که کاراته‌کاهای سه رده سنی نوجوانان، جوانان و امید در دو بخش کاتا و کومیته با یکدیگر مسابقه می‌دهند.

برخوردار اضافه کرد: در بخش کاتای رده سنی نوجوانان از قم متین محمدی‌یکتا به این انتخابی دعوت شده و رقبای وی امیرحسین معین‌الدینی و میلاد ملک‌پور از کرمان، متین زارع از تهران، حسین کاویانی از خوزستان به همراه محمدمصطفی ظفری‌زاده از فارس هستند.

وی خاطرنشان کرد: در کاتای انفرادی رده سنی جوانان نیز سیدمجید وکیلی از قم حضور دارد، در حالی که حریفان وی احمدرضا محمودی از تهران، محمدمهدی شجاعی و مهدی رضایی از کرمان، پوریا همایون از فارس، مهدی علیزاده از گلستان و محمدصدرا شیدزی از آذربایجان شرقی خواهند بود.

رئیس هیأت کاراته استان قم افزود: در بخش کومیته رده سنی امید و در وزن منهای 55 کیلوگرم امین شایگان، در وزن منهای 60 کیلوگرم مرتضی نعمتی و در وزن به اضافه 84 کیلوگرم امیرحسین حجازی‌راد از قم به این انتخابی می‌روند تا اردیبهشت ماه سال آینده ان‌شاءالله شاهد اعزام آنها به پیکارهای قهرمانی آسیا در کوتاکینبالا مالزی باشیم.

انتهای پیام / 78002

تبریزی ها با چه سکانسی قیام کردند

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، در واقع به عقیده تحلیلگران این حوزه حرکت‌های سیاسی ـ مذهبی مردم شهر تبریز در طول تاریخ نهضت امام خمینی (ره) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است که تبلور عینی آن قیام 29 بهمن در سال 56 است که این اربعین سرسلسله اربعین‌های مختلف و نهاتاً منجر به شکل‌گیری قیام‌های انقلاب شد.

از این رو قیام 29 بهمن تبریز نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. این قیام حلقه ارتباط قیام مردم قم و قیام حماسه آفرینان یزد و جهرم است که در چهلم شهدای قیام خونین طلاب قم، شهر تبریز به طور ناگهانی و غیرمنتظره ضربه‌ای بر سلطنت 50 ساله پهلوی وارد ساخت و در بررسی مسیر حوادث منجر به پیروزی انقلاب اسلامی، قیام 29 بهمن تبریز اولین حلقۀ زنجیره‌ای بود که قیام 19 دی قم را به قیام های پی در پی ایران زمین متصل نمود.

با این وجود، بسیاری از اندیشمندان و متفکران حوزه سیاسی و مذهبی بر این باورند که عامل مذهب از قوی‌ترین و اصلی‌ترین عواملی است که در پیدایش و پیروزی انقلاب اسلامی نقش به سزایی داشته است و در این میان با مرور ادبیات سیاسی رایج در روند وقوع  قیام 29 بهمن و انقلاب اسلامی، شعارها، سخنرانی‌ها و بیانیه های انقلابیون و رهبران نهضت، بیانگر این واقعیت است که از میان عناصر مذهبی، فرهنگ عاشورا و نهضت امام حسین (ع)، نقش به سزایی در این زمینه ایفا نموده است.

سرآغاز این قیام اینگونه بازگو می کنند« ساعت 9 صبح روز بهمن 56، مردم جهت شرکت در مراسم اربعین در مقابل مسجد قزللی تجمع کردند و منتظر شروع مراسم بودند، در این حال، حق شناس، رئیس کلانتری ناحیه شش تبریز دستور داد که در مسجد را ببندند، وقتی دوباره مراجعه کرده بود دیده بود همچنان مردم در حال رفت و آمدند. این بار با لحن اهانت آمیزی گفت؛ مگر من نگفته بودم درِ این طویله را ببندید! مردم که تاب تحمل اهانت به مسجد را نداشتند، حرکت او را بی‌جواب نگذاشتند. جوانی از بین مردم بلند شد و به جسارت رئیس کلانتری پاسخ ‌داد.

همهمه و سر و صدا در بین مردم بلند شد و مردم به حرکت در‌آمدند. در این هنگام، نیروهای شهربانی شروع به تیراندازی ‌کردند، محمد تجلایی، اولین شهیدی که در آن روز به  دست سرگرد حق‌ شناس به شهادت ‌رسید. به دنبال این جریانات، مردم به خروش آمده و جنازه شهید تجلایی را بالای دست گرفته و تظاهرات گسترده‌ای را آغاز کردند. حرکت مردم به سمت مرکز شهر آغاز شد و جوانان پرشور و انقلابی با آتش زدن سینماها و مشروب فروشی‌ها و مقر حزب رستاخیز و بانک صادرات (که در اختیار بهائی‌ها بوده) خشم خود را نسبت به رژیم بروز داده و با شعار «مرگ بر شاه» و «درود بر خمینی» خط قرمزها را شکستند».

نباید این نکته را فراموش کنیم که قیام 29 بهمن تبریز مجزا و مجرد از نهضت امام خمینی معنی و مفهومی ندارد، به سخن دیگر نتایج قیام تبریز فصل مشترک حرکت مردم سراسر ایران است.

از سویی دستاوردهای این قیام آ نقدر برای پیشبرد اهداف آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با ارزشمن بود که امام خمینی (ره)، پیامی به همین مناسبت صادر کردند؛ «سلام بر اهالی شجاع و متدین آذربایجان عزیز! درود بر مردان برومند و جوانان غیرتمند تبریز! درود بر مردانی که در مقابل دودمان بسیار خطرناک پهلوی قیام کردند و با فریاد «مرگ بر شاه» خط بطلان بر جزافه گویی‌های او کشیدند! زنده باشند مردم مجاهد عزیز تبریز، که با نهضت عظیم خود مشت محکم بر دهان یاوه­گویانی زدند که با بوق‌های تبلیغاتی، “انقلاب خونین استعمار” را که ملت شریف ایران با آن صد در صد مخالف است “انقلاب سفید شاه و ملت” می‌نامند و این نوکر اجانب و خود باختۀ مستعمرین را نجات دهنده کشور می‌شمارند؛ … من نمی‌دانم با چه زبانی به اهالی محترم تبریز و به مادران داغدیده و پدران مصیبت کشیده، تسلیت بگویم. با چه بیانی این قتل عام‌های پی در پی را محکوم کنم… ».

تحلیلگرانی که روند انقلاب را دنبال می‌کنند اذعان دارند؛ 29 بهمن 56 یک نقطه آغازین مردمی برای انقلاب اسلامی در خارج از حوزه قم محسوب می‌شد. پس از قیام مردم تبریز، سخنرانان و خطبا با بیان آتشین خود، ماجرای تبریز را با شرح و بسط در خور توجه، در همه شهرها پخش کردند و به یک معنا، نخستین الگوی مبارزاتی عرضه شد و با تداوم حماسه‌ها تا 22 بهمن 57، پیروزی انقلاب اسلامی را به ارمغان آورد.

نگارنده: موسی کاظم زاده

المیپاد ورزشی تفریحی فرزندان انقلاب به کار خود پایان داد

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری فارس از قم، مراسم اختتامیه المپیاد ورزشی تفریحی فرزندان انقلاب و جشنواره آوای سرو با حضور پرشور جوانان و نوجوانان، خانواده‌ها و جمعی از مسئولان شهری در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی معاون فرهنگی دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم طی سخنانی با اشاره به اینکه المپیاد ورزشی فرزندان انقلاب در 90 مسجد و با شرکت چهار هزار و 700 نفر از خواهران و برداران مسجدی برگزار شد، عنوان کرد: استقبال نوجوانان مسجدی استان قم از این المپیاد ورزشی فراتر از انتظار بود هر چند در این راستا باید از رویکرد مسجدمحوری سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم تقدیر کنیم.

وی اضافه کرد: بعد از برگزاری برنامه‌ها در 90 مسجد، در هشت محله و مسجد مسابقات ورزشی دنبال شد و در پایان در دو مسجد مسابقات نهایی به پایان رسید و در آن نفرات برتر انتخاب شدند.

موسوی خاطرنشان کرد: سرود آوای سرو از دیگر برنامه‌های مهمی بود که در راستای چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی دنبال شد و از 60 گروه برتر بیش از 20 گروه دارای آثار فاخری بودند و بیش از هزار و 500 نفر نیز در مجموع در این جشنواره شرکت کردند.

معاون دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری استان قم تصریح کرد: پیوند میان مسجد، محلات و خانواده‌ها می تواند رویکرد مهم مسجدمحوری را در شهر قم تقویت کند.

در پایان این مراسم، برترین‌های جشنواره با دریافت هدایایی توسط ابراهیم معتمدی قائم مقام شهردار قم مورد تجلیل قرار گرفتند.