×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
چه کنیم که پشتیبانی از تولید ملی پژوهشگر شود؟!

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس «میثم مهرپور» در روزنامه «وطن امروز» درج کرد:

رهبر معظم انقلاب در زمینه نامگذاری سال‌‌های هجری‌شمسی، سال ۹۷ را سال پشتیبانی از کالای ایرانی نامگذاری کردند. شعاری که می‌توان آن را ادامه‌دهنده یا کامل‌کننده شعار سال گذشته مبنی بر «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» دانست. سوژه ای که در روزهای گذشته در بعضی رسانه‌ها و فضای سایبری مبنی بر مانع و چالش کلیدی پشتیبانی از کالای ایرانی مطرح شده، مبحث کیفیت پایین و نرخ بالای این تولیدات بوده هست به نحوی که بعضی در  تحلیل‌‌های خود با اشاره مصداقی به مبحث پشتیبانی از صنعت خودرو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، نرخ بالا و کیفیت پایین خودروهای تولید داخل را مصداقی از عاقبت پشتیبانی از تولید ملی دانسته‌‌‌اند. در ادامه ضمن اشاره به این مبحث به ذکر نکته هایی در زمینه الزامات پشتیبانی از تولید ملی پرداخته‌‌ام.
۱- ۱- آنچه امروز در صنعت خودروسازی ایران می‌بینیم در زمینه پشتیبانی از تولید ملی نیست. متاسفانه در صنعت خودروسازی ایران در طول دهه‌‌های گذشته به اسم پشتیبانی از تولید ملی، نوعی انحصار ایجاد شده که بر این اساس متخصص ها و صاحبان سرمایه‌ای که به طور واقعی و حقوقی علاقه‌مند به تولید خودرو در کشور بوده و هستند، به‌واسطه قوانین و موانع ایجاد شده از سوی دولت‌ها، اذن ورود به این حوزه را نداشته‌‌‌اند. وجود انحصار در این صنعت و عدم اذن ورود سایر اشخاص یا بنگاه‌‌‌هایی که شرایط و ابزارها حضور در این حوزه را داشتند، در کنار تعرفه بالای واردات در طول سال‌‌های گذشته موجب شده خودروسازان ایرانی خود را بی‌رقیب بدانند و به این صنعت به عنوان حیاط خلوت خود ببینند، بنابراین در این شرایط کاهش نرخ و افزایش کیفیت فرآورده ها هرگز دغدغه این بنگاه‌ها نبوده هست، در حالی که با توجه به بازار استفاده خودرو در ایران اگر در کنار این دو بنگاه بزرگ خودروساز، دست کم چند شرکت بزرگ خودروساز با مدیریت بخش خصوصی وجود داشت، رقابت از خودروهای ایرانی- بیگانه که به سبب تعرفه‌‌های بالای گمرکی به طور تماما جعلی و ناعادلانه هست، به رقابت کالاهای ایرانی- ایرانی مبدل می‌شد. در نتیجه باید قبول کرد آنچه امروز در صنعت خودروسازی کشور حاکم هست نتیجه پشتیبانی از تولید ملی نیست، لکن ایجاد نوعی رانت و انحصار برای اکتساب نفع عده‌ای مالک قدرت در طول سال‌‌های گذشته بوده هست.
۲- ۲- در این میان بعضی کارشناسان از برندزدگی مردم ایران به عنوان عامل مقاوم و مانع پشتیبانی از تولید ملی یاد می‌کنند، سوژه ای که ماهیتی ریشه‌ای میان مردم ایران نداشته و عمده این وضع محصول مشی دولت‌ها، نظامات تعرفه‌ای و فرهنگ‌سازی‌‌های اشتباه در طول دهه‌‌های گذشته هست، به شکلی که اوایل برتری انقلاب و سال‌‌های دفاع‌مقدس مردم عرق و تعصب بسیار بالایی برای استفاده از تولیدات ملی داشتند. گرچه در حال حاضر نیز بعضی برندهای ایرانی از وضع شایسته ای برخوردارند اما متاسفانه این فرآورده ها به لحاظ تعداد و ظرفیت متناسب با بزرگی اقتصاد ایران نیستند که وجود میلیارد‌ها دلار واردات رسمی و قاچاق در کالاهای مصرفی به کشور موید این مبحث هست.
۳- چنانکه بعضی نرخ بالای کالاهای ایرانی و بعضی کیفیت پایین آن را سبب عدم تمایل مصرف‌کنندگان به استفاده از کالاهای داخلی می‌دانند. سؤال اینجاست: چه طور در اقتصادی که دستمزد نیروی کار ارزان و انرژی در پایین‌‌‌‌‌ترین قیمت‌‌های موجود هست و از طرفی بازار ۳۰۰ میلیون نفری منطقه را به عنوان بازار استفاده در اختیار دارد، فرآورده ها تولید گردیده در کشور نه‌تنها از قدرت کافی برای رقابت در بازارهای برون‌مرزی بهره مند نیست که در بازارهای داخلی نیز بسیار مهجور هست. برای جواب به این سؤال باید در نظر داشت پدیده تولید، از استارت کارخانه برای تولید آن محصول تا رسیدن محصول پایانی به دست مصرف‌کننده، ادامه دارد. بر این اساس زمانی چرخه تولید کالا کامل می‌شود که کالای تولید گردیده در کارخانه در بازار به دست مصرف‌کننده برسد و به ارائه کارخانه از سمت درخواست ها جواب شایسته ای داده گردد تا کارخانه با درآمدهای ایجاد شده از فروش فرآورده ها و افزایش سرعت سرمایه در گردش، هم فناوری‌‌های مورد استفاده در بنگاه خود را بالا بردن داده و کیفیت فرآورده ها تولیدی را افزایش دهد و هم با افزایش میزان تولید، هزینه‌‌های تولید را کاهش دهد.
در حقیقت استقبال مصرف‌کننده از فرآورده ها تولید‌شده در میان‌مدت به کاهش نرخ و افزایش کیفیت آن محصول می‌انجامد.
با توجه به این توضیحات به نظر می‌رسد برای تحقق شعار سال و پشتیبانی عملی از تولید داخلی توجه به مورد ها ذیل در کوتاه‌مدت ضروری هست:
اول- از واردات کالاهایی با دو خصوصیت مصرفی بودن و دارای همانند داخلی بودن، جلوگیری گردد.

چهارم- استفاده نهادهای دولتی از کالاهای بیگانه مصیبت هست. اینکه وزرا و مسؤولان عالی رده نظام به دستاویز کیفیت پایین بعضی کالاهای ایرانی از کالاهای بیگانه استفاده می‌کنند و حتی در دفتر کار خود نیز این مبحث را ترویج می‌دهند، فاجعه‌ای هست که باید به طور دستوری با آن مبارزه کرد. حتی دولت می‌تواند تسهیلاتی را با مطالعه و به طور قابل پیگیری به قسمتی از جامعه تنها برای خرید کالاهای تولید داخل اختصاص دهد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

false
قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی