×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
کمیته ای برای برطرف اختلاف فتاوا درباره عید فطر ایجاد گردد/ تفاوت در مبنای فقهی

 محمدجعفر طبسی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر طبسی، استاد و محقق حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا؛

با بیان اینکه عید سعید فطر از اعیاد بزرگ اسلامی هست که باید اهمیت ویژه‌ای به آن بدهیم اظهار کرد: مفهوم عید از ماده «عود» به معنای برگشت هست و باید نگاه کنیم در پایان یک ماه روزه‌داری و اطاعت از دستورات خداوند چه چیزی به آدم باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه درباره روزه تعابیری مثل «الصوم لی» وجود دارد که برای عبادات دیگر ذکر نگردیده هست تصریح نمود: آدم در روز عید فطر خرسند هست، زیرا یک ماه موفق به روزه‌داری و اطاعت از فرمان الهی شده هست و آنچه به آدم باز می‌گردد، همان نتیجه‌ای هست که از تشریع روزه وضعیت شده و آن چیزی نیست جز «تقوا».

طبسی با بیان اینکه قرآن مجید در آیه شریفه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» نتیجه روزه را تقوا بیان فرموده هست عنوان نمود: تقوا در یک جمله کوتاه، ترک محرمات و عمل به واجبات هست و آنچه برای گرفتن عید حقیقی وجود دارد این هست که بتوانیم این حجم ذخیره شده را برای ماه‌ها و لکن تا رمضان آینده ذخیره‌سازی کنیم.

این استاد حوزه اجتناب از گناه را با اهمیت ترین عامل در محافظت آثار روزه رمضان برشمرد و اظهار کرد: شیخ حر عاملی روایتی از معصوم (ع) نقل فرموده که «کل یوم لا یعصی الله فهو عید»؛ از این روایت استفاده می‌شود که عید برای همه عید نیست و افرادی که حرمت‌شکنی کرده و بدون عذر شرعی روزه خواری کرده‌اند خرسند نیستند لکن روز عزا برای آنها هست.

وی با بیان اینکه عید فطر برای کسانی عید هست که صیام و قیامشان، صیام و قیام مقبول پروردگار باشد تاکید کرد: این جمله امام که عید منحصرا منحصر در اعیاد رسمی نیست و هر روزی که گناه در آن نشود هم عید هست را باید تابلو کنیم و در همه خانه‌ها و ادارات انتصاب گردد تا گناه در کشور کم و رایج شدن آن سد گردد.

طبسی با بیان اینکه عبادت منحصر به نماز و روزه نیست گفته بود: با این حال باید توجه دارا باشیم که عبادت مثل آب زلالی هست که بر گناه آدم ریخته می‌شود؛ عبادت یک واجب الهی هست که آدم را پاک و از شیطان دور می‌کند.

وی اضافه کرد: پیامبر (ص) در خطبه سرشناس شعبانیه فرمودند: «یا ای‌ها الناس دعیتم فیه مهمانی الله» که جمله‌ای دقیق هست یعنی دعوت کننده خود خداوند هست در نتیجه کاری کنیم که این ضیافت‌الله تنها به رمضان چکیده نشود و کوشش کنیم به حاق این مطلب برسیم که عالم محضر خداست و همیشه در محضر خدا هستیم و در محضر او معصیت راه ندارد؛ عهد کنیم که با گناه خداحافظی کنیم، زیرا معصیت آدم را مضمحل می‌کند و از بین می‌برد.

طبسی با بیان اینکه باید نگاه کنیم که پس از یک ماه روزه، وظیفه خود را نسبت به ماه مبارک رمضان انجام داده‌ایم یا خیر تصریح نمود: بیشتر از دو میلیارد مسلمان در این ایام عید فطر دارند و یکی از بزرگترین دستاورد‌های عید فطر و روزه رمضان می‌تواند تقریب و اتحاد زیادتر میان مسلمانان باشد به همین علت اگر خطبا در عید سعید فطر متفق القول آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» را مطرح و درباره آن حرف بگویند تحول در قلوب مسلمانان ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه گرفتاری امروز مسلمانان متاثر از این هست که به وظیفه ها خود در ازای قرآن عمل نکرده‌ایم اظهار کرد: در نتیجه در خطبه‌های عید همه را به این مساله اتحاد و اعتصام به حبل الله دعوت نماییم و همین جمله کافی هست که تا ریشه داعش و اسرائیل را از بیخ و بن برکند.

این محقق و استاد حوزه علاوه بر این در جواب به این سوال که علی رغم اینکه عید سعید فطر باید وحدت‌آفرین باشد بعضی مواقع به خاطر تفاوت فتاوا در این خصوص شاهد اختلافات زیادتر هستیم، آیا چاره ای برای برطرف این معضل وجود دارد گفته بود: قضیه اختلاف فتوا حتی در دوره امامن (ع) هم وجود داشته و منحصر به زمان امروز نیست و حتی به نظر بنده در سال‌های اخیر، کمتر شده و در چند دهه قبل زیادتر وجود داشت؛ اختلاف در مبنای مشاهده هست، زیرا بعضی مراجع مشاهده با چشم مسلح را جایز می‌دانند، ولی بعضی معتقد به مشاهده تنها بر مبنای چشم غیرمسلح می باشند.

طبسی توصیه نمود تا کمیته و شورایی در این زمینه تشکیل گردد تا شاهد دو دستگی در اعلام روز عید نباشیم و جلوی این مساله گرفته گردد و تاکید کرد: در عین حال باید به مردم تعلیم دهیم که همان طور که در مسائل دیگر مثل نماز و حج و … اختلاف میان فتاوای فق‌ها وجود دار در این مساله هم هست بنابراین نباید آن را مایه تشدید اختلاف قرار دهیم.

طبسی با اشاره به روایت «صم لرؤیه و افطر لرؤیه»؛ عنوان نمود: بعضی می‌گویند ظهور روایت در این هست که باید با چشم غیرمسلح نگاه کنیم، زیرا در دوره امامن (ع) تلسکوپ وجود نداشت، اما بعضی می‌گویند در اینجا بحث از مطلق دید هست و در هر دوره می‌توان از وسیله روز برای دیدن استفاده گردد و روایت بر دیدن با چشم غیرمسلح اشاره‌ای ندارد و ما بر لفظ جمود نداریم.

وی در پایان ابراز امیدواری نمود تا شاهد روزی باشیم که دو میلیارد مسلمان همه در یک روز روزه دریافت کنند و در یک روز هم افطار کنند.

اعمال عید: در هنگام غروب آفتاب غسل صورت پذیرد . 
2-  2- آن شب به نماز، دعا، استغفار، درخواست از حق تعالى و بیتوته در مسجد احیا گردد.
۳- پس از نماز مغرب و عشاء ، نماز صبح و نمازعید فطر ذکر؛” الله اکبر الله اکبر، لا اله مگر الله و الله اکبر الله اکبر و لله الحمد الحمد لله على ما هدانا و له الشکر على ما اولانا ” ۳- پس از نماز مغرب و عشاء ، نماز صبح و نمازعید فطر ذکر؛” الله اکبر الله اکبر، لا اله مگر الله و الله اکبر الله اکبر و لله الحمد الحمد لله على ما هدانا و له الشکر على ما اولانا ” گفته گردد.
۴- پس از نماز مغرب و نافله آن، دست ها را به سوى آسمان بلند کرده و بگوید:” ۴- پس از نماز مغرب و نافله آن، دست ها را به سوى آسمان بلند کرده و بگوید:” یا ذاالمن و الطول یا ذاالجود یا مصطفی محمد و ناصره صل على محمد و آل محمد و اغفرلی کل ذنب احصیته وهو عندک فی کتاب مبین.” پس به سجده برود و صد مرتبه در سجده بگوید: ” اتوب الى الله ” ” پس به سجده برود و صد مرتبه در سجده بگوید: ” اتوب الى الله ” پس هر حاجت که دارد از حق تعالى بخواهد که ان شاء الله تعالى بر آورده خواهد گردید. در روایتی از ‏شیخ آمده که: پس از نماز مغرب به سجده رود و بگوید” در روایتی از ‏شیخ آمده که: پس از نماز مغرب به سجده رود و بگوید” یا ذاالحول یا ذاالطول یا مصطفیا محمدا و ناصره صل على محمد و آل محمد واغفرلی کل ذنب اذنبته و نسیته انا و هو عندک فی کتاب مبین.” پس از آن صد مرتبه ” اتوب الى الله ” ” پس از آن صد مرتبه ” اتوب الى الله ” بیان کن.
۵-
۶- ده مرتبه ذکر” ” ” که از اعمال شب جمعه هست، گفته گردد.
۷- ۷- ده رکعت نماز که در شب آخر ماه رمضان اقامه می گردد که به طور پنج نماز دو رکعتی ، در هر رکعت پس از حمد، سوره توحید ده بار خوانده گردد. و در رکوع و سجود ده مرتبه ذکر” سبحان الله والحمدلله و لا اله الاالله والله اکبر” و در رکوع و سجود ده مرتبه ذکر” سبحان الله والحمدلله و لا اله الاالله والله اکبر” گفته گردد. پس از نماز هزار مرتبه استغفار کند و پس از ان سر به سجده گذارد و بگوید:” پس از نماز هزار مرتبه استغفار کند و پس از ان سر به سجده گذارد و بگوید:” یا حی یا قیوم یا ذاالجلال و الاکرام یا رحمان الدنیا والاخره و رحیمهما یا ارحم الراحمین یا اله الاولین والآخرین اغفرلنا ذنوبنا و تقبل منا صلواتنا و صیامنا و قیامنا.”

انتهای پیام

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
false

false
قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی