[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، آیت الله سید محمدجواد علوی بروجردی در نشست صمیمی که با حضور معاون میراث فرهنگی قم و رئیس انجمن صنفی خانه مسافر قم برگزار شد، با اشاره به سابقه تمدنی قم گفت: قم قطب اصلی شیعه است و ارتباط بین قم و تشیع به دوران ائمه شیعه علیهم السلام […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، آیت الله سید محمدجواد علوی بروجردی در نشست صمیمی که با حضور معاون میراث فرهنگی قم و رئیس انجمن صنفی خانه مسافر قم برگزار شد، با اشاره به سابقه تمدنی قم گفت: قم قطب اصلی شیعه است و ارتباط بین قم و تشیع به دوران ائمه شیعه علیهم السلام بر می گردد.

وی افزود: مسجد امام حسن عسکری(ع) از قدیمی‌ترین مساجد قم است که بنای نخستین آن به دستور امام حسن عسکری(ع) و به دست احمد بن اسحاق قمی وکیل آن حضرت ساخته شده است.

استاد حوزه علمیه قم خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی قم گفت: در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی شما رسالت مهمی دارید اول این که آثار  تاریخی قم باید به شیعیان معرفی و شناسانده تا باعث جذب گردشگری و زائر شود و در مرحله بعد وظیفه شما به عنوان متولی گردشگری ارائه خدمات مطلوب به زائرین است.

وی ادامه داد: امروز عکاسی هنر است، عکس‌هایی هست که در دنیا جاودانه شده است، می‌توان با کمک عکاسان و چاپ کتاب و بروشور جاذبه‌های تاریخی و گردشگری را معرفی و تبلیغ کرد.

آیت الله علوی بروجردی در ادامه با اشاره به این که فرودگاه برای گردشگری وسیله و ابزار است، گفت: فرودگاه قم مشکل لاینحل ندارد، از دولت هم بودجه نمی‌خواهد با کمک سرمایه گذار بخش خصوص می‌توان آن را به اتمام رساند.

وی در ادامه گفت: گردشگران مذهبی درجات مختلفی دارند، شیعیان پاکستان و کشمیر از لحاظ موقعیت اقتصادی در وضعیت پایینی قرار دارند که برخی از آنها آرزو دارند به قم و مشهد سفر کنند.

تولیت مسجد اعظم قم در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: چشم شیعیان جهان به این ممکلت بخصوص به مشهد و قم و شیراز است و قم از لحاظ آثار تاریخی مرتبط با عصر ائمه برجستگی زیادی دارد.

وی با بیان اینکه قم خانه و آشیانه شیعیان است، ادامه داد: برادران سپاه بی نهایت برای امنیت این مرز و بوم زحمت می‌کشند باید با حفظ امنیت شبستان حرم حضرت معصومه(س) و مسجد اعظم قم، آنجا را برای اقامت مسافران و زائران بی‌بضاعت آماده کرد چرا که ما خادمان شیعیان هستیم.

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به اقتصاد منهای نفت، گفت: از این طریق گردشگری می‌توان درآمد ارزی بیشتر از نفت داشت به طوری که برخی از کشورها از  راه گردشگری اداره می‌شوند.

حدود ۳۸۰ اثر تاریخی قم در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز در این نشست با اشاره به فعالیت‌های حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بیشن و فضای فکری حضرتعالی و وسعت دید شما برای شخص من  بسیار موجب خرسندی است.

حمید یزدانی افزود: اگر به گردشگری مذهبی از منظر علمی نگاه کنیم نقش مهمی در توسعه پایدار خواهد داشت و باید توجه داشت که گردشگری، صنعتی فرا سازمانی است.

وی ادامه داد: خدمات و فعالیت‌ها در صنعت گردشگری مقوله‌ای فرا سازمانی است و همه دستگاه‌های اجرایی استان باید برای ارتقاء گردشگری استان همکاری کنند، مایه امیدواری است که با ورود دکتر سرمست به عنوان استاندار قم و با توجه به تجارب ایشان در حوزه گردشگری  معضل درون سازمانی گردشگری حل خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: یکی از راه های اسکان ارزان قیمت در قم  ایجاد «زائر شهر»  است که در صدد هستیم با عزم ملی مدیران کل میراث فرهنگی کشور را ترغیب کنیم که سرمایه گذاران بخش خصوصی را به این امر مجاب کنند، چرا که ساخت این زائرشهر کاری ارزشمند و مهم در خدمت رسانی به زائران کریمه اهل بیت خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی قم گفت: حدود ۳۸۰ اثر تاریخی قم در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، حرم حضرت فاطمه معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه وجود مدارس حوزوی و مراکز علمیه از ظرفیت های گردشگری مذهبی قم به حساب می آیند.

وی با اشاره به عملکرد اداره کل میراث فرهنگی قم در سال ۹۷ و تحقق ۱۰۰ درصدی در تمام شاخص‌های معاونت میراث فرهنگی ادامه داد: مرمت ۳۰ شیء از جمله تعهدات میراث فرهنگی در سال گذشته بود که با پیگیری‌های صورت گرفته بیش از ۱۰۰ شیء تاریخی در استان مرمت شد.

یزدانی با بیان اینکه یک هزار و ۱۸۰ شیء تاریخی قم در سال ۹۷ دارای شناسنامه فنی و تخصصی شد، گفت: در سال ۹۶ تنها حدود ۴۰۰ شیء تاریخی در استان شناسنامه دار شد که این موضوع در سال ۹۷ بیش از ۲ برابر رشد داشته است.

وی با تأکید بر اینکه مرمت بناهای تاریخی از ۱۲ مورد در سال ۹۶ به ۱۸ مورد در سال ۹۷ افزایش یافته است، گفت: در حوزه ثبت میراث طبیعی، میراث منقول و غیرمنقول تاریخی و همچنین ثبت میراث طبیعی، ۵۴ اثر سال گذشته در قم صورت گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی قم، ادامه داد: از ۵۴ اثر ثبت شده قم در سال ۹۷، میراث معنوی با ۷ پرونده، ثبت آثار طبیعی با ۹ پرونده، ثبت آثار غیرمنقول ۵ مورد و ثبت آثار غیرمنقول ۳۳ مورد بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تیمچه قم یکی از شاهکارهای معماری و یکی از جاذبه های گردشگری استان است گفت: بارش‌های باران در ابتدای امسال آسیب‌هایی به برخی بناهای تاریخی استان از جمله تیمچه وارد کرد که با کمک معاونت میراث فرهنگی ۴۰ مکان تاریخی آسیب پذیر در قم شناسی و برنامه اضطراری برای مرمت آنها در نظر گرفته شد که اخیراً مرمت تیمچه بزرگ قم به پایان رسید.

یزدانی به نقش مهم موزه‌ها در جوامع بشری و حفظ میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: در صدد هستیم با آستانه مقدس حرم، و اداره کل راه و شهرسازی تفاهم نامه های در جهت راه اندازی و احداث موزه منعقد کنیم. ضمن آنکه خانه تاریخی توکلی قم ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به موزه عاشورا دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی قم با بیان این‌که برخی از اعیاد مذهبی در سراسر ایران برگزار می شود اما برخی از آنها مانند جشن نیمه شعبان فقط در قم شاخصیت دارد گفت:   مرکزیت جشن نیمه شعبان که معمولاً از اقصی نقاط کشور و بعضاً از سایر کشورهای دیگر در آن شرکت می‌کنند، مسجد مقدس جمکران قم است که خود نقش مهمی در جذب گردشگری مذهبی دارد.

فعالیت حدود ۲۰۰ خانه مسافر در قم

رئیس انجمن صنفی خانه مسافر استان نیز در دیدار با آیت الله علوی بروجردی اظهار کرد: در استان قم حدود ۲۰۰ خانه مسافر فعالیت می‌کنند که نقش مهمی در اقامت ارزان قیمت زائرین و مسافرین در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی استان دارد.

حجت‌الاسلام‌ جواد عرب بافرانی با اشاره به هزینه پایین اقامت در خانه مسافر گفت: حدود ۷۰ درصد از گردشگران مذهبی قم از قشر متوسط رو به پایین هستند  که تنها راه اساکن آنان واحدهای ارزان قیمت اقامت از جمله خانه مسافر می‌باشد.

وی تصریح کرد: خانه مسافرهای استان ۵ هزار تخت از نیاز استان به واحدهای اقامتی را تأمین کرد و حدود هزار شغل مستقیم ایجاد کرده‌اند.

[ad_2]