به گزارش شهرکریمه به نقل از دبیرخانه کنگره ملی «محققان آرانی»، آیت الله احمد عابدی روز چهارشنبه در گفت و گویی اظهار کرد:علاقه مندان می توانند آثار خود را در مهلت مقرر به دبیرخانه علمی به نشانی قم، بلوار ۱۵ خرداد، سازمان مرکزی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ارسال و یا از طریق وبگاه […]

به گزارش شهرکریمه به نقل از دبیرخانه کنگره ملی «محققان آرانی»، آیت الله احمد عابدی روز چهارشنبه در گفت و گویی اظهار کرد:علاقه مندان می توانند آثار خود را در مهلت مقرر به دبیرخانه علمی به نشانی قم، بلوار ۱۵ خرداد، سازمان مرکزی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ارسال و یا از طریق وبگاه www.c.araniha.ir بارگذاری نمایند.
وی گفت: این کنگره با هدف بازشناسی احوال، آثار و نکوداشت شخصیت علمی ملاعلی آرانی(گلپایگانی)، ملا غلامرضاکاشانی آرانی و ملا محمدعلی عاملی آرانی از عالمان بزرگ و محقق علوم دینی در قرن سیزدهم برگزار خواهد شد.
وی، شخصیت شناسی محققان آرانی را یکی از بخش های محور «علمی – پژوهشی» کنگره برشمرد و خاطر نشان کرد: بازشناسی جنبه های فرهنگی اجتماعی سیاسی و اقتصادی عصر زندگی محققان آرانی، شرح احوال و شناخت ابعاد شخصیتی و سلوک رفتاری محققان آرانی با رویکرد ارایه الگوی سبک زندگی اسلامی از جمله موضوع های این کنگره است.
به گفته وی، معرفی عالمان هم عصر محققان آرانی با رویکرد معرفی استادان، مشایخ اجازه و شاگردان ایشان، محققان آرانی و حوزه های علمیه کاشان، نجف، کربلا، قم و اصفهان و هم چنین معرفی خاندان محققان آرانی و سیر حرکت علمی ایشان تا به امروز از دیگر موضوع های این رویداد علمی است.
وی، تصحیح، پژوهش و احیای آثار مکتوب و بازشناسی آرای محققان آرانی را دومین بخش محور علمی پژوهشی کنگره دانست و افزود: کتاب شناسی، بازنشر، تصحیح و پژوهش رسانه ها، کتاب ها و اجازات، بازشناسی مکتب فقهی و اصولی از جمله عناوین این بخش است.
عابدی ادامه داد: روش شناسی تفسیری و علوم قرآنی، بررسی ابعاد عرفانی و ادبی، بازشناسی آرای کلامی و فلسفی، بررسی آرای اخلاقی و تربیتی از دیگر عناوین این بخش از فراخوان است.
دبیر علمی کنگره ملی«محققان آرانی» با اشاره به نقش موثر نراقی ها در حوزه درسی کاشان در قرن سیزدهم افزود: سیر تطوّر حوزه درسی کاشان، بازشناسی اندیشه های عالمان دینی منطقه فرهنگی کاشان و تاثیر آن بر مناسبت های سیاسی اجتماعی و بصیرت افزایی دینی با رویکرد ترویج فرهنگ تشیع، جایگاه علمی حوزه علمیه کاشان در قرن ۱۳ هجری قمری با محوریت معرفی فاضلان نراقی و استادان و شاگردان این حوزه از جمله محققان آرانی از دیگر موضوع های فراخوان این کنگره است.
وی اضافه کرد: در محور «فرهنگی – هنری» این کنگره، شعر و نثر ادبی، فیلم، عکس، نماهنگ، انیمیشن، تولید محتوای فضای مجازی، نشریه دیواری، هنرهای تجسمی و معماری پیش بینی شده است.
عابدی گفت: ۳۵ دانشگاه و مرکز پژوهشی و نهادهای عمومی در برگزاری این کنگره که اسفندماه امسال برگزار می شود، مشارکت دارند.
ملا محمدعلی بن محمدحسن مشهور به ملا علی آرانی از علمای بزرگ و صاحب تالیفات فراوان در فقه، منطق، نحو و ادب به زبان فارسی و عرب بوده است.
وی در سال ۱۱۷۷ هجری قمری در شهرستان آران و بیدگل دیده به جهان گشود.
ملا محمدعلی آرانی نویسنده ای پرتلاش بوده و آثار وی حدود ۳۰ رساله در موضوع های صرف و نحو، فقه و اصول، دعا، تاریخ، شعر و غیره است.
این عالم والامقام پس از عمری تبلیغ و نشر تعالیم اسلام در سال ۱۲۴۴ هجری قمری به رحمت ایزدی پیوست و در حجره ای از مزار شیخان قم به خاک سپرده شد.
آران و بیدگل شهرستانی در شمال استان اصفهان، واقع در ۱۲ کیلومتری شهرستان کاشان است.