گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس– محمدمهدی یزدی: گردش ماه‌های قمری باعث گردید تا سال کنونی روز پاسدار (میلاد امام حسین بر علیه السلام) و روز جانباز (میلاد حضرت ابوالفضل العباس بر علیه السلام) با دوم اردیبهشت ماه (سالروز تصویب اساسنامه سپاه در سال ۵۸) در یک زمان قرار بگیرد. به همین دستاویز با یکی از […]

گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس محمدمهدی یزدی: گردش ماه‌های قمری باعث گردید تا سال کنونی روز پاسدار (میلاد امام حسین بر علیه السلام) و روز جانباز (میلاد حضرت ابوالفضل العباس بر علیه السلام) با دوم اردیبهشت ماه (سالروز تصویب اساسنامه سپاه در سال ۵۸) در یک زمان قرار بگیرد.

به همین دستاویز با یکی از فرماندهان باسابقه و عالیرتبه سپاه به صحبت نشستیم تا از نحوه عضویت وی در سپاه و چرایی پوشیدن لباس پاسداری بپرسیم.

دریادار علی فدوی به وسیله سابقه‌اش و ۸ سال فرماندهی بر نیروی دریای سپاه، ازجمله فرماندهان معروف سپاه است که اسمش با مقابله مستقیم با آمریکایی‌ها گره خورده است.

او از سال ۶۳ و در جریان جنگ تحمیلی در قرارگاه دریایی نوح(ع) وارد این عرصه گردید و امروز با ۳۴ سال سابقه، فرماندهی نیروی دریایی سپاه در منطقه حساس خلیج فارس و تنگه هرمز را برعهده دارد.

***

** بعضی محورهای با اهمیت صحبت:

فرمانده نیروی دریایی سپاه در مورد بعضی کارهای این نیرو ازجمله بازداشت نظامیان متجاوز آمریکایی در خلیج فارس اظهار کرد: ما هیچ‌گاه برنامه‌ریزی نکردیم که آمریکایی‌ها را دریافت کنیم. ما برنامه‌ریزی کردیم و تعلیم دیده‌ایم که تکلیف خودمان را انجام دهیم. تکلیف ما نیز این است که آمادگی کامل برای پاسداری از انقلاب را دارا باشیم و یکی از آمادگی‌ها این است که اگر شناوری از هر کسی در جایی که نباید باشد، حضور پیدا نمود، آن را دریافت کنیم.

وی اضافه کرد: گرفتن آمریکایی‌ها در سال ۹۵ برای چهارمین بار بود که اتفاق می‌افتاد. ما دو بار آمریکایی‌ها و برای بار دوم نیز انگلیسی‌ها را بازداشت کرده‌ایم. اما این بار چون در زمان ویژه و خاصی بود، بروز بسیار زیادی پیدا نمود.

دریادار فدوی درخصوص مواجهات سپاه با آمریکایی‌ها در خلیج فارس تصریح نمود: امروز این جمله امام(ره) که «آمریکا را در خلیج فارس به خاک مذلت می‌کشانیم» اثر وضعی پیدا کرده و این کار انجام شده است و خودشان هم به آن معترف‌اند.

فرمانده نیرو دریایی سپاه در عکس العمل به بعضی اظهار نظرهای کشورهای حاشیه خلیج فارس و تهدید ایران اظهار کرد: ما الان در خوب ترین وضع ممکن در خلیج فارس به سر می‌بریم. وقتی آمریکایی‌ها اقرار می‌کنند که نمی‌توانند در خلیج فارس هیچ غلطی کنند و در مقابل ما حالت انفعالی دارند، نباید به اراجیف نوکران دست چندم منطقه‌ای آنان جواب داد.

وی تاکید کرد: خود آمریکایی‌ها اعتراف می‌کنند که در خلیج فارس تمکین کننده می باشند و هرکسی بخواهد این فرایند را ببیند می‌تواند با شناورهای ما (سپاه) همراه باشد.

فدوی در بخش دیگری از این صحبت، پاسداری از انقلاب اسلامی را تنها پاسداری از یک کشور یا یک جغرافیا و یا یک حکومت ندانست و اضافه کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هیچ کلمه‌ای را در ادامه خود ندارد حتی ایران و این تدبیر خاص حضرت امام(ره) بود که از اول هم فقط «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» باشد زیرا انقلاب اسلامی محدود به یک جغرافیا نیست و الان می‌بینید دل‌های زیادی در دنیا همان فرایند انقلاب اسلامی را دنبال می‌کنند و سپاه هم در همه جا پاسدار انقلاب اسلامی است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه علاوه بر این درخصوص امکان حضور این نیرو در آب‌های آزاد در آینده تصریح نمود: ما از قدیم در خارج از خلیج فارس و در دریای عمان حاضر بودیم و در آینده نیز باید در آب‌های آزاد حضور پیدا نماییم.

***

** تفضیل صحبت به توصیف زیر است:

* اگر اذن بفرمایید با توجه به اینکه این صحبت بمناسبت روز پاسدار (میلاد امام حسین بر علیه السلام) و نیز دوم اردیبهشت ماه سالروز تصویب اساسنامه سپاه پاسداران انجام می گردد، اینطور آغاز کنیم که اصلا چه گردید شما سپاه را برای خدمت انتخاب کردید و پاسدار شدید؟

پیش از اینکه جنگ آغاز گردد، به دلیل تعطیلی دانشگاه و اینکه من هم دانشجو بودم، تصمیم گرفتم که به حوزه علمیه شهر قم بروم و درسم را آنجا ادامه بدهم. به همین دلیل برای تحقیق به شهر قم رفتم و بعد از مدتی به شهرمان اردستان بازگشتم تا وسایلم را جمع کنم که جنگ آغاز گردید و من به جای شهر قم به خوزستان رفتم.

فکر کنم چهارم یا پنجم مهر ماه بود که به اهواز رسیدم و افتخارم این است که ۶ ماه اول جنگ را در ستاد جنگ‌های نامنظم در خدمت شهید چمران بودم و از اول به عنوان نیروی اطلاعات عملیات کارم را آغاز کردم و گزارش‌هایم را به خود شهید چمران می‌دادم و از بودن با وی خیلی بهره‌مند بردم.

شهید چمران مرد خاصی بود و خدا هم به خوب ترین وجه ممکن وی را عاقبت به خیر کرد و شهید گردید.

** بخش خبری را به شبکه ۲ سیما بردم

* در آن برهه ولی هنوز به صورت رسمی عضو سپاه نبودید، غیر از امورات جبهه و جنگ، جای دیگری هم مشغول بودید؟

بعد از ۶ ماه که در جنگ بودم به مرخصی رسیدم که مصادف شده بود با یک سری تغییر و تغییرات در صدا و سیما و من هم چند ماهی معاون اجرایی شبکه دو گردیدم.

آن موقع تلویزیون فقط دو شبکه داشت و به شبکه ۲، «شبکه آموزشی» می‌گفتند اما من به شکلی توانستم بخش خبری را هم در این شبکه راه اندازی کنم که البته با سختی‌هایی هم همراه بود و کلی دعوا کردیم.

* چطور؟

آقای همتی که الان ریاست بیمه کل کشور است، آن موقع معاون اطلاعات خبر ها شبکه یک بود و با من مخالفت می‌کرد و می‌گفت شبکه ۲ شبکه آموزشی است و نباید بخش خبری و سیاسی داشته باشد. اما ما اظهار کردیم می‌خواهیم این بخش را راه بیندازیم و راه هم انداختیم.

عنایت ویژه خداوند هم در این زمان دربردارنده حال ما گردید و در عملیات «طریق‌القدس» برای نخستین بار گروه‌های تلویزیونی را به منطقه آوردیم.

در شب عملیات به حدود ۲۷ گروه تلویزیونی اظهار کردم چه کسی می‌خواهد از عملیات فیلم تهیه کند؟ همه اظهار کردند ما حاضر هستیم. من اظهار کردم منظورم از خود عملیات است نه پس از ان، یعنی همراه با نیروهای عمل کننده در عملیات وارد شویم. ((با خنده) فقط آقای لسانی از شبکه یک اظهار کرد من می‌آیم اما صدابردار حاضر نشد با او بیاید.

من هم به وی اظهار کردم صدابرداری را به من یاد بده خودم صدابرداری می‌کنم. چکیده در آن عملیات من هم صدابرداری می‌کردم و هم فیلم ۱۶ میلیمتری جا می‌زدم.

** ۴ ساعت و نیم زیر آتش گلوله فیلمبرداری کردیم

* در همان عملیات مجروح شدید؟

روز سوم عملیات، در منطقه چزابه از ناحیه دست و پا قویا مجروح گردیدم و آقای لسانی را هم که مجروح شده بود، به خیال اینکه شهید شده به سردخانه برده بودند.

ما در آن روز، پیش از مجروحیت، ۴ ساعت و نیم فیلمبرداری کردیم که اظهار کردند ۳ ساعت و نیم آن از تلویزیون پخش گردید. این نسبت خیلی قابل ملاحظه بود و علتش این بود که همه عکس ها حقیقی و از عملیات بود و بخش‌هایی هم که پخش نشد به علت این بود که صحنه‌های خاص و خیلی احساسی بود و هنوز کسی جرات پخش این صحنه‌ها را نداشت.

* یعنی صحنه های شهادت؟

صحنه‌هایی مثل گلوله خوردن، مصدوم شدن و شهید شدن چند نفر از رزمندگان من جمله برادری که دو دستش قطع شده بود. این صحنه‌ها را پخش نکردند چون می‌گفتند ملت طاقت دیدن اینها را ندارد.

خلاصه بعد از چند ماه که از مجروحیتم گذشت، دیگر به صدا و سیما برنگشتم و به سپاه رسیدم.

* به چه سبب همان کار را ادامه ندادید؟

چون من از اول جنگ نیروی اطلاعات عملیات بودم، آقا رحیم (صفوی) اصرار کرد که شما الان دیگر باید پاسدار شوید. آقارحیم آن موقع مسئول عملیات سپاه بود و بعد جانشین سپاه گردید و آقای عبداللهی که الان معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح است آن زمان مسئول اطلاعات بود و در حقیقت نخستین مسئول من آقای عبداللهی بود.

** آخرین صحبت با حسن باقری

پس از ان دیگر به منطقه رفتیم و بعد از مدتی شهید باقری مسئول ما گردید که آخرین صحبت من با وی درست شب شهادتش بود.

من تهران بودم و با یک تلفن عمومی، قرارگاه را گرفتم تا سوژه ای را از آقای باقری سؤال کنم. وی هم با همان لهجه تهرانی خیلی خاصش تاکید کرد که «فدوی فردا قطعا باید نقشه‌ها را به منطقه بیاوری». منظورش از منطقه، منطقه عملیاتی «والفجر مقدماتی» بود که باید دزفول پیاده می‌شدیم و به منطقه می‌رفتیم و منظورش از نقشه‌ها یکی دو تا نقشه نبود لکن به اندازه نصف اتاق نقشه بود.

به هر حال با یک هواپیمای C130 ارتش نقشه‌ها را بردم. آنجا متوجه گردیدم که شهید باقری به شهادت فرا رسیده است. از آن موقع سردار [محمد] باقری جایگزین شهید باقری و مسئول اطلاعات گردید تا اینکه قرارگاه نوح(ع) تشکیل گردید و من به عنوان مسئول اطلاعات به آنجا رفتم و سال‌ها مسئول اطلاعات قرارگاه نوح(ع) و نیروی دریایی سپاه بودم.

* * و از آن زمان در نیروی دریایی ماندید.

اواخر جنگ هم فرمانده منطقه یکم نیرو و بعد جانشین نیرو گردیدم و الان هم ۸ سال است که در فرماندهی نیروی دریایی سپاه خدمت می‌کنم تا پاسدار انقلاب اسلامی باشم.

** ۲ بار آمریکایی‌ها و ۲ بار هم انگلیسی‌ها را گرفتیم

* * نیروی دریایی سپاه یکی از نیروهای حساس است که کارهای آن گاها بازتاب‌های بسیاری در داخل و خارج دارد. مثل کاری که در مورد بازداشت نیروهای آمریکایی در خلیج فارس گردید.

البته در این باره فراوان صحبت شده و زیادی از مباحث بیان شده است اما سؤال من این است که شما چقدر برای چنین موقعیتی آماده بودید و نیروهای شما چقدر در این باره تعلیم دیدند؟ البته می دانیم که پیشتر هم مورد ها مانندی بوده ولی به هرحال اینها موضوعاتی نیست که فراوان تکرار گردد.

ما قطعا هیچ‌گاه برنامه‌ریزی نکردیم که آمریکایی‌ها را دریافت کنیم. گرفتن آمریکایی‌ها در سال ۹۵ برای چهارمین بار بود که اتفاق می‌افتاد. ما دو بار آمریکایی‌ها و دو بار انگلیسی‌ها را بازداشت کرده‌ایم.

انجام تکالیف اینچنینی بسیار فراوان اتفاق افتاده اما اینها همه در جهاد اصغر تشریح می‌شود و ما پاسداران زیادی داریم که در جهاد اکبر هم وارد شده‌اند و موفق بودند. * الان وضع مقابله با آمریکایی‌ها در خلیج فارس چطور است؟ با توجه به اینکه مدتی‌ست خبری از درگیری‌ها و چالش های قبل لااقل در فضای رسانه‌ای نیست. آمریکایی‌ها از سال ۱۸۳۵ در خلیج فارس حاضر بودند ولی در سال ۱۳۶۵ به صورت متمایز از کل دوران گذشته به خلیج فارس آمدند تا مستقیم در جنگ مداخله کنند.

ما آن مقطع در قرارگاه نوح(ع) بودیم و یک سال بود حکم امام برای تشکیل نیروهای سپاه صادر گردیده بود و قرارگاه نوح(ع) به عنوان قرارگاه مقدم سپاه مثل قرارگاه کربلا و نجف درگیر عملیات کربلای ۵ بود و به دلیل فشار زیادی که در خلیج فارس وجود داشت، نفت ما به جای ۳ میلیون بشکه به زیر ۱۰۰ هزار بشکه رسید و نرخ نفت هم ۶ دلار گردید اما در آن ایام انقلاب و کشور فرایند طبیعی خودش را دنبال می‌کرد، در حالی که وسط جنگ بود و در همان ایام بود که آمریکایی‌ها به طور مستقیم در جنگ وارد گردیدند.

** آمریکا را به خاک مذلت نشاندیم

* یعنی ناوها و هواپیماهای آمریکای آمدند که در جنگ شرکت کنند.

از آن زمان تاکنون، بیشمار خفت و ذلت برای آمریکایی‌ها در دریا پیش آمده، اما اصلی‌ترین سوژه ای که برای من و همه پاسداران وجود دارد این است که خدا را سپاس به تائید حضرت امام (ره) و امام خامنه‌ای، پاسداران انقلاب در پاسداری از آن به عنوان یک خدمتگزار موفق گردیدند و این مبحث بسیار مهمی است.

دماغ آمریکایی‌ها را به خاک مالیدن با اهمیت است و در طول تاریخ بعد از زمان پیامبر و امامن به میزانی که آمریکا با انقلاب اسلامی خصومت کرده هیچ کسی با اسلام خصومت نکرده است، اما حالا این جمله امام(ره) که «آمریکا را در خلیج فارس به خاک مذلت می‌کشانیم» اثر وضعی پیدا کرده و این کار انجام شده است و خودشان هم به آن معترف‌اند. ما الان در خوب ترین وضع ممکن در خلیج فارس به سر می‌بریم.

وقتی آمریکایی‌ها -که خود را گنده لات جهان می‌دانند- اقرار می‌کنند که نمی‌توانند در خلیج فارس هیچ غلطی کنند و در مقابل ما حالت انفعالی دارند، نباید به اراجیف نوکران دست چندم منطقه‌ای آنان جواب داد.

خود آمریکایی‌ها اعتراف می‌کنند که در خلیج فارس تمکین کننده می باشند و هرکسی بخواهد این فرایند را ببیند می‌تواند با شناورهای ما (سپاه) همراه باشد.

** نباید به اراجیف نوکران دست چندم آمریکا جواب داد

* تهدیداتی که هرازچندگاهی طرح شده و گاها گفته می‌شود در خلیج فارس امکان دارد حالت عملی بگیرد را تا چه میزان جدی بررسی می‌کنید و چقدر برای چنین وضعیتی آماده هستید؟

* وظیفه ذاتی سپاه، آنطور که در قانون بنیادی هم آمده، محافظت از انقلاب اسلامی و دستارودهای آن است. حد و حدود این ماموریت تا کجا تشریح می گردد؟پاسداری از انقلاب اسلامی، تنها پاسداری از یک کشور یا یک جغرافیا و یا یک حکومت نیست.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هیچ کلمه‌ای را در ادامه خود ندارد حتی ایران و این تدبیر خاص حضرت امام(ره) بود که از اول هم فقط «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» باشد زیرا انقلاب اسلامی محدود به یک جغرافیا نیست و الان می‌بینید دل‌های زیادی در دنیا همان فرایند انقلاب اسلامی را دنبال می‌کنند و سپاه هم در همه جا پاسدار انقلاب اسلامی است.

** پاسداری از انقلاب، تنها پاسداری از یک کشور یا یک حکومت نیست

* پاسدار یعنی کسی که باید با ایمان به خدا، از ابتکار عمل بهره مند باشد و هیچ وقت در موضع انفعال قرار نگیرد. حد و حدود این ماموریت تا کجا تشریح می گردد؟

پاسدار باید به وعده الهی باور داشته باشد و طبق آن اقدام نماید. هنوز در گوشه کنار و شهرهای کوچک و بزرگ، پاسداران روی دست‌های ملت به عنوان شهید تشییع می‌شوند و این افتخاری است برای سپاه.

* شما در جایی فرمودید ما برای ارتقاء توان سپاه بعد از جنگ حتی ۲۴ ساعت هم غفلت نکردیم. این توان امروز در چه جایگاهی قرار دارد؟ با توجه به اینکه نوع تهدیدات هم دایم در حال تغییر است.

انقلاب اسلامی وارد چهلمین سال خود شده و سپاه نه فقط قابل قیاس با اول انقلاب لکن قابل قیاس با دو سال قبل هم نیست و علی رغم اینکه خصومت همچنان از ابتدا وجود داشته و دارد اما سپاه بزرگتر شده است.

** خصومت ‌ها زیادتر شده اما سپاه هم بزرگتر شده است

* ما امروز در حوزه امکانات شناوری در سقف تکنولوژی دنیا هستیم و در حالی که شناورهای دنیا عموماً سرعت‌شان  ۳۵ نات است اما شناورهای موشک‌انداز ما به سرعت ۸۰ نات رسیده‌اند. این شناورها عامل وحشت دشمنان و به ویژه آمریکایی‌ها است اما ما همین‌جا اعلام می‌کنیم هیچ کشور مسلمانی را دشمن خود نمی‌دانیم ولی در کمال تأسف از سویی می‌بینیم که اراده‌ای هم در این کشورها وجود ندارد و ما شرمنده می‌شویم زمانی که ریاست جمهور آمریکا با بعضی عبارات سخیف این کشورها را مورد خطاب قرار می‌دهد.

ما در سال‌های دفاع مقدس در خرمشهر و در خانه‌های خودمان با دشمن می‌جنگیدیم ولی امروزه هزاران کیلومتر آن طرف‌تر با دشمن در دوئل هستیم و می‌بینیم که نه فقط در نیروی دریایی لکن در نیروهای دیگر سپاه من جمله نیروی قدس و یگان موشکی پیشرفت‌های زیادی انجام شده است.

** شناورهای موشک انداز سپاه به سرعت ٨٠ نات رسیدند

* با توجه به اینکه نیروی دریایی یک نیروی تجهیزات‌محور است آیا دستاورد تازه ای خصوصا در حوزه شناورها دارید که بتوانید آن را معرفی کنید؟

البته اطلاعاتی که آمریکایی‌ها از توان دریایی ایران دارند اطلاعات اندکی است و آنان زمانی متوجه قدرت حقیقی ما می‌شوند که یا شناورهای‌شان غرق شده باشد و یا دچار وضع وخیم شده باشند. * جدیدا خبری درخصوص یک شناور مربوط به سازمان شیلات منتشز شد که بسیار شبیه شناور «شهید ناظری» سپاه بود.

آیا این شناور از حالت نظامی خارج شده است؟شناور شهید ناظری، بدنه بسیار پایداری دارد و قابل قیاس با بدنه‌های قدیمی در دنیا نیست. طراحی و بدنه این شناور هم از نوع شناورهای دهه‌های آینده است.

* شناور شهید ناظری از زمان تحویل، در بندر بوشهر به عنوان شناور گشتی این منطقه حدود ۳۰ هزار مایل تاکنون دریانوردی کرده و سال کنونی هم در چهلمین سال انقلاب اسلامی، ساخت تعداد زیادی از شناورهای بزرگ گشتی با طراحی خودمان را آغاز می‌کنیم. آیا این شناور از حالت نظامی خارج شده است؟

شناور شهید ناظری درست است که ۵۵ متر طول دارد ولی به لحاظ پایداری در دریا مثل شناورهای با طول صد و اندی متر است و بدلیل همین پایداری، شناوری با این بدنه در اختیار شیلات هم قرار گرفته است. نیروی دریایی سپاه از ابتدا هم غیر از خلیج فارس، در چابهار و جاسک پایگاه داشته و همچنان هم دارد.

ما از قدیم در خارج از خلیج فارس و در دریای عمان حاضر بودیم و در آینده نیز باید در آب‌های آزاد حضور پیدا نماییم.

* شما دلیل کلیدی مخالفت‌هایی که چه در داخل و چه در خارج با سپاه پاسداران می‌شود را چه می‌دانید.

** برنامه‌ریزی سپاه برای حضور در آب‌های آزاد

* به عنوان سؤال آخر، گرچه بر طبق تقسیم وظیفه ها میان نیروهای دریایی ارتش و سپاه، شما مسیولیت محافظت از خلیج فارس و تنگه هرمز را برعهده دارید، ولی وقتی سپاه در دریای عمان هم پایگاه‌هایی دارد، آیا این به معنای این است که باید در انتظار حضور سپاه در آبهای آزاد و دورتر هم باشیم؟

آنچه من می‌توانم بگویم این است که سپاه پاسداران یک نهاد پابرجاست و این دیگران می باشند که می‌آیند و می‌روند و در این زمان کوتاه حضورشان امکان دارد حرف‌هایی بزنند اما سپاه طبق اغراض انقلاب و پاسداری از انقلاب عمل می‌کند و خیلی حیف است که وقتی آمریکا بالاترین دشمنی‌ها را با سپاه دارد بعضی از دوستان نیز گاهی در داخل همان حرف‌ها را بزنند.

** حیف است بعضی در داخل سخن دشمن را تکرار نمایند

*