آخرین سفیر ایران در شوروی گفت: تاکنون هر موفقیتی که در کشور حاصل شده است به برکت انقلاب اسلامی بوده است البته برخی نارسایی‌‌ها نیز در کشور وجود دارد و ما منکر این مشکلات نیستیم ولی باید بدانیم که تمام داشته‌هایمان به برکت انقلاب اسلامی است.

به گزارش شهرکریمه ناصر نوبری شامگاه جمعه در ویژه برنامه دهه فجر  اظهار کرد: در حال حاضر برخی افراد در کشور می‌گویند که ایران به دلیل اینکه در مقابل آمریکا ایستادگی کرد و استکبار ستیزی داشت، تحریم شد و همه مشکلات اقتصادی کشور با تعامل با آمریکا برطرف می شود.

وی افزود: برخی افراد نیز در کشور سعی دارند تا رژیم شاهنشاهی را بزک و تطهیر کنند و می‌گویند که اگر نظام شاهنشاهی بر کشور حاکم بود، با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه نبودیم درحالی که تمام این صحبت‌ها غلط است.

آخرین سفیر ایران در شوروی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در آستانه چهلمین سال انقلاب اسلامی قرار داریم و سوال اصلی بسیاری از مردم به ویژه نسل جوان این است که آثار و برکات انقلاب اسلامی در این ۴۰ سال چه بوده است؛ باید به سوال و ابهاماتی که وجود دارد به صورت مستند پاسخ دهیم تا ابهامات برطرف شود.

وی ادامه داد: نخستین نکته برای پاسخ دادن به ابهامات و سوال‌ها این است که برای همه مردم تبیین شود که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه آغاز کننده نزاع و درگیری با آمریکا نبوده است، ما هیچگاه با هیچ کشوری ابتدا به ساکن درگیر نشدیم بلکه تمام حرکات و اقدامات ایران واکنش در برابر تهاجم‌‌های آمریکا بوده است؛ آمریکا همواره به انقلاب اسلامی تهاجم داشته و جمهوری اسلامی ایران نیز همواره در حال دفاع بوده است بنا بر این همه مردم باید بدانند که موضع انقلاب هیچگاه درگیری با آمریکا نبوده است.

نوبری تصریح کرد: برخی افراد سعی می‌کنند که ایران را متهم کنند و می‌گویند که درگیری را ایران با آمریکا شروع کرد، درصورتی که چنین مطلبی صحیح نیست چراکه در سال ۱۳۳۲ که انقلاب اسلامی هنوز به پیروزی نرسیده بود هم آمریکایی‌ها به مصدق خیانت کردند.

وی افزود:مصدق به آمریکایی‌ها اعتماد کرد و سعی کرد با تعامل برخی مشکلات را برطرف کند و حتی به رهنمود‌های آیت‌الله کاشانی توجه نکرد ولی آمریکا جواب اعتماد و دوستی مصدق را با خیانت داد و از این حوادث به این نتیجه می‌رسیم حتی قبل از انقلاب اسلامی که استکبار ستیزی وجود نداشت، آمریکا بازهم شروع کننده نزاع و درگیری بود.

آخرین سفیر ایران در شوروی عنوان کرد: مردم ایران همواره در مقابل تهاجم و هجمه‌های آمریکا ایستاده‌اند و از کشور خود دفاع کرده‌اند و این دفاع به معنی شروع کردن درگیری نیست چراکه دفاع زمانی انجام می‌شود که تهاجمی شکل گرفته باشد.

وی گفت: آمریکایی‌ها به حدی با ایران، ستیز و درگیری داشتند که قانون کاپیتولاسیون را در کشور تصویب کردند و جالب است که این قانون قبل از انقلاب اسلامی و در زمان مصدق که به آمریکا اعتماد داشت، تصویب شد؛ اگر تاریخ کشور را مطالعه و بررسی کنیم متوجه می‌شویم که همواره همه تهاجم‌ها از طرف آمریکا بوده است و ایران هیچگاه شروع کننده درگیری نبوده است و در دوران انقلاب اسلامی شعاری علیه آمریکا داده نشد و همه شعارها علیه رژیم شاهنشاهی بود.

نوبری بیان کرد: شعار اصلی مردم ایران در انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود؛ این شعار به این معنی است که مردم ایران می‌خواهند کشورشان را خودشان اداره کنند و نمی‌خواهند که نوکر استکبار و آمریکا باشند.

وی با بیان اینکه در دوران انقلاب اسلامی و قبل از آن نیز همواره آمریکا با ایران و اسلام ستیز داشته است افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز آمریکا‌یی‌ها بارها علیه انقلاب توطئه‌ کردند.

آخرین سفیر ایران در شوروی گفت: تسخیر سفارت آمریکا در ایران نیز به دلیل این بود که این سفارت به مرکز جاسوسی آمریکا تبدیل شده بود و این اقدام نیز یک واکنش و دفاع در برابر جاسوسی آمریکا‌یی‌ها بود و اگر این اتفاق نمی‌افتاد بدون تردید آمریکا مجددا علیه انقلاب توطئه می‌کرد بنا بر این اشغال لانه جاسوسی نیز یک حرکت کاملا دفاعی بود.

وی خاطرنشان کرد: توطئه‌ها و برنامه‌های آمریکا بارها در داخل کشور شکست خورد به همین دلیل آمریکا تصمیم گرفت با حمایت و تحریک صدام، بر علیه ایران اقدام کند و جنگ تحمیلی را رقم زد و این جنگ نیز به دلیل توطئه‌های آمریکا بود.

نوبری با بیان اینکه آمریکا‌یی بارها به بهانه‌های مختلف علیه جمهوری اسلامی اقدام کردند ادامه داد: زمانی که دانشمندان هسته‌ای ایران به انرژی صلح آمیز هسته‌ای دست پیدا کردند، آمریکایی بازهم علیه انقلاب توطئه‌ کردند و دانشمندان را ترور کردند در صورتی که دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای به علت مقاصد صلح آمیز بود و در حال حاضر نیز بسیاری از کشور‌های دنیا از جمله آمریکا برای تأمین انرژی مورد نیاز کشورشان، از انرژی اتمی استفاده می‌کنند.

نوبری ادامه داد: مقام معظم رهبری در مورد بمب هسته‌ای فتوا صادر کردند و فرمودند که تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای حرام است ولی استکبار جهانی و آمریکا دست از بهانه جویی بر نداشتند و به دلیل دستیابی ایران به بمب هسته‌ای کشور را تحریم کرد و کشور‌های اروپایی را نیز همراه خود کرد.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای اثبات حسن نیت خود، با آمریکا وارد مذاکره شد و حتی حاضر شد که سانتریفیوژ‌ها را از مدار خارج کند، در قلب راکتور اراک بتن بریزد و ذخایر اورانیوم را از کشور خارج کند، اما هرچه بیشتر سازش کردیم، آمریکا حریص‌تر شد تا جایی که خواهان توقف تولید موشک‌های دفاعی کشور شد.

آخرین سفیر ایران در شوروی گفت: اینکه گفته می‌شود تندرو‌ها در ایران موجب شده‌اند که آمریکا ایران را تحریم کند، درست نیست چراکه آمریکا حتی به مصدق که تندرو نبود نیز رحم نکرد.

وی اظهار کرد: خواسته آمریکا این است که جمهوری اسلامی ایران نوکر آن‌ها باشد و متاسفانه برخی اعتقاد داشتند که مذاکره با آمریکا موجب حل شدن همه مشکلات کشور می‌شود و بارها این مسئله در سخنرانی‌های مختلف بیان شد در حالی که همه متوجه شدند که آمریکا قابل اعتماد نیست.

نوبری افزود: تاکنون هر موفقیتی که در کشور حاصل شده است به برکت انقلاب اسلامی بوده است البته برخی نارسایی‌‌ها نیز در کشور وجود دارد و ما منکر این مشکلات نیستیم ولی باید بدانیم که تمام داشته‌هایمان به برکت انقلاب اسلامی است؛ اگر مانع ورود آمریکا به کشور نمی‌شدیم و استقلال نداشتیم، الان شبیه کشورهایی مانند سوریه، عراق و یا در بهترین حالت مانند مصر بودیم.

وی خاطرنشان کرد: ۴۰ سال پیش ایران، استقلال را انتخاب کرد و کشور مصر نیز برخلاف ایران تصمیم گرفت و با آمریکا و اسرائیل سازش کرد؛ الان پس از گذشت ۴۰ سال نتیجه این دو تصمیم کاملا مشخص است؛ مصر همواره در حال جنگ و درگیری است درحالی که جمهوری اسلامی ایران در امنیت کامل به سر می‌برد.

آخرین سفیر ایران در شوروی ادامه داد: وضعیف مصر به قدری اسفناک است که اگر آمریکا سالیانه ۵ میلیارد دلار به این کشور کمک نکند مردم مصر از گرسنگی خواهند مرد؛ البته ما نیز در کشور مشکلات اقتصادی و معیشتی داریم ولی وضعیت ایران و مصر قابل مقایسه نیست.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات کشور این است که دزد و اختلاس‌گرانی وجود دارند و در حالی که اعتراضات باید به دزد‌ی‌ها باشد اما شاهد هستیم که اعتراضات به نقطه قوت انقلاب اسلامی است و این مسئله بیانگر این است که اعتراضات توسط کشور‌های دیگر هدایت می‌شود.

نوبری گفت: اعتراض‌های مردم باید به دزدی و اختلاس‌ها باشد چراکه حتی برادر مسؤول کشور نیز دزدی و اختلاس می‌کند؛ امیدوارم مردم ایران در دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری، با بررسی بیشتر به افرادی رای دهند که دغدغه داشته باشند نه افرادی که برادرشان نیز از اختلاس‌گران است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه با دزدان و اختلاس‌گران مسامحه شده و این مسئله‌ای‌ است که باید برطرف شود،‌ نباید با دزد‌ها و اختلاس‌گران مسامحه کنیم بلکه باید با اقتدار برخورد کنیم تا شاهد حل شدن بسیاری از مشکلات شویم.