مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: طلاب باید به‌گونه‌ای به زبان عربی تسلط داشته باشند که دیگر نیازی به برگزاری دوره‌های تابستانی زبان عربی نداشته باشیم و با ممارست به مرحله‌ای برسند که در یک گفت‌وگو با مخاطبان عرب‌ زبان به‌راحتی ارتباط برقرار کنند.

به گزارش شهر کریمه به نقل از تسنیم، آیت‌الله اعرافی ظهر امروز در جمع طلاب شرکت‌کننده در دوره تابستانی مدرسه علمیه امام باقر(ع) ذات اسلام را فرازبانی، فرافرهنگی و بین‌المللی خواند و اظهار داشت: انقلاب اسلامی با برخورداری از ذات اسلام اصیل دارای ظرفیتی عظیم بوده که حوزه منشأ واقعی این ظرفیت است.

وی با اشاره به اصل تمدن سازی در اسلام و حوزه افزود: رسالت مهم فرهنگ‌سازی فراتر از قوم و نژاد و فرهنگ بر دوش طلبه‌های انقلاب اسلامی بوده و قطعاً چنین انتظاری از حوزه علمیه قم می‌رود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره بر تاریخ انقلاب‌های دنیا و منشأ آغاز آن‌ها تصریح کرد: انقلاب‌ها و جنبش‌هایی که در جهان رخ می‌دهد معمولاً منشأ منطقه‌ای داشت، این در حالی است که امام راحل(ره) در سخت‌ترین شرایط انقلابی از دل حوزه پدید آورد که بین‌المللی و با ویژگی‌های منحصربه‌فرد بوده است.

وی تحول ایجاد شده در انقلاب اسلامی را در نوع نگرش و تفکر مردم معرفی و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی علاوه بر ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که بین همه انقلاب‌ها مشترک است دارای ابعاد معرفتی و تمدنی بوده که عمق معرفت و فکر بشر را متحول کرده است و همین امر سبب شده که مهم‌ترین رقیب آن تمدن مادی‌گرای غرب با هویت ضد انسانی است.

مدیر جامعه المصطفی(ص) العالمیه، حوزه علمیه را نیازمند رویکرد و افق جهانی دانست و بیان کرد: حال که تنها رقیب این تمدن جهانی تمدن مادی‌گرای غرب است انقلاب اسلامی و حوزه باید معادله‌های جهانی را تغییر داده و با رویکردی جهانی و فراگیر بر همه ابعاد زندگی بشر نظارت کند.

وی با توصیه به طلاب برای داشتن نگاهی جهانی به مقوله تحصیل علوم دینی گفت: نخستین شرط برای داشتن این نگاه قوت دانش و علم است، امروزه در دانش فلسفه، کلام و علوم عقلی دارای سرمایه‌های عظیمی داریم ولی هرگز نباید به این بسنده کرده و باید مطابق نیازهای روز پیش برویم.

اعرافی دومین مؤلفه حوزه را پاسخگویی به صلاحیت‌های روحی و اخلاقی دانست و افزود: عالم بودن بدون تزکیه نفس نمی‌تواند کارایی مناسب را داشته و باید برای داشتن حوزه منزه و پاک از آلودگی‌های اخلاقی از همان سال‌های اولیه برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی شرط سوم داشتن حوزه پویا را بصیرت اجتماعی و سیاسی دانست و تصریح کرد: بصیرت اجتماعی و سیاسی در کنار مهارت‌های انجام مسئولیت مقوله مهمی بوده که باید در برنامه‌های حوزه موردتوجه قرارگرفته و در کنار شناخت زبان و فرهنگ‌های دنیادیده شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تربیت طلبه‌های خارجی و آموزش زبان به طلاب ایرانی را دو مقوله مهم در برنامه‌های حوزه عنوان کرد و افزود: امروزه طلاب حوزه علمیه در بیش از هشت زبان دنیا فعال هستند این مسئله در حالی است که انجیل به ۱۵۰۰ زبان و لهجه در دنیا ترجمه‌شده است و کلیسا به این امر توجه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه زبان حوزه بر پایه زبان فارسی و عربی است، گفت: همه طلاب حوزه وظیفه تسلط بر این دو زبان را بر عهده‌دارند، و باید به آن اهمیت لازم را بدهند تا کاستی‌ها در این زمینه برطرف شود و مشکلی درزمینهٔ محاوره و قواعد نداشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ترجمه قرآن و متون دینی به ۱۰۰ زبان را دارای کاستی‌هایی دانست و خاطرنشان کرد: برخی از ترجمه‌ها کامل و دقیق نیست و باید این اشکالات برطرف شده و طلاب به‌گونه‌ای به زبان عربی تسلط داشته باشند که دیگر نیازی به برگزاری دوره‌های تابستانی زبان عربی نداشته باشیم و با ممارست به مرحله‌ای برسند که در یک گفت‌وگو با مخاطبان عرب‌زبان به‌راحتی ارتباط برقرار کنند.