[ad_1] به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار استاد حوزه علمیه قم در یادداشتی کوتاه به این سؤال پاسخ داد که آیا بلایا نتیجه گناهان انسان ها است؟ مشروح پاسخ استاد برنجکار به سؤال مذکور بدین شرح است: ۱٫بلایا حکمتهای مختلفی می تواند داشته باشد و ضرورتا نتیجه گناه نیست. […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار استاد حوزه علمیه قم در یادداشتی کوتاه به این سؤال پاسخ داد که آیا بلایا نتیجه گناهان انسان ها است؟

مشروح پاسخ استاد برنجکار به سؤال مذکور بدین شرح است:

۱٫بلایا حکمتهای مختلفی می تواند داشته باشد و ضرورتا نتیجه گناه نیست. البته برخی بلایا نتیجه گناهان است، اما برخی دیگر حکمت های دیگری دارد، مثل آزمایش یا بالا بردن مقام شخص در بهشت.

۲٫بلاهایی که ناشی از گناهان است نیز به نوبه خود اقسامی دارد: برخی مانند هلاکت برخی اقوام، از روی غضب الهی و مجازات است(العنکبوت ۴۰)، برخی، از روی لطف، و برای بازگرداندان انسانها از گناه است(الروم ۴۱)، و برخی، از روی لطف، و برای تطهیر مومنان از گناه است(الکافی۲/۴۴۴ و صحیح مسلم۴/۱۹۹۳).

۳٫نکته مهم در مورد حکمت بلایا این است که نمی توان به صورت قطعی قضاوت کرد که فرد خاصی که گرفتارمشکلی شده دقیقا به خاطر کدامیک از حکمت ها است. مثلا آیا به خاطر مجازات گناهش است یا بالابردن مقامش در بهشت.

۴٫وقتی مومنی مشکلی پیدا کرد باید حمل بر صحت کنیم و بگوییم خداوند تو را دوست دارد و می خواهد مقام تو را بالا ببرد نه این که روی زخم او نمک بپاشیم و بگوییم لابد خدا مجازاتت کرد.

۵٫ممکن است یک بلای واحد برای افراد مختلف علت های متفاوتی داشته باشد، مثلا برای برخی، مجازات باشد برای برخی، تذکر به خدا، برای دیگران، بالا بردن مقام./۹۲۴/ج

[ad_2]