[ad_1] به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، آیین بزرگداشت سالروز شهادت آیت الله علی قدوسی(ره) عصر امروز به همت مدرسه علمیه منتظریه(حقانی) و شهیدین به صورت مجازی برگزار شد. در این آیین، حجت الاسلام سید محمدرضا طباطبایی مدیر مدرسه علمیه شهیدین با بیان این که شخصیت آیت الله قدوسی ذوابعاد بود، […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، آیین بزرگداشت سالروز شهادت آیت الله علی قدوسی(ره) عصر امروز به همت مدرسه علمیه منتظریه(حقانی) و شهیدین به صورت مجازی برگزار شد.

در این آیین، حجت الاسلام سید محمدرضا طباطبایی مدیر مدرسه علمیه شهیدین با بیان این که شخصیت آیت الله قدوسی ذوابعاد بود، تصریح کرد: غالب افرادی که با ایشان بودند، این عالم را به صلابت و قاطعیت می شناختند، در صورتی که علاوه بر این صفات، بسیار رأفت داشتند؛ ایشان در مسأله بیت المال سختگیر بودند اما در امور مالی شخصی، بخشندگی های سنگین و کلانی داشتند؛ همچنین، در برابر افراد صالح به صورت بسیار چشمگیری متواضع و در برابر افراد ناصالح بسیار گردن فراز بودند.

وی، آیت الله قدوسی را از بازوان فعال امام راحل عنوان کرد و افزود: ایشان یکی از افراد اثرگذار در پیدایش انقلاب اسلامی و به پیروزی رسیدن انقلاب و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی و اسقرار این نظام شناخته می شوند و از بازوان فعال امام راحل عظیم الشأن بودند.

در بخش دیگر حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب، آیت الله قدوسی را سمبل اخلاق و خودسازی دانست و اظهار داشت: این عالم هیچ‌گاه سخنی را بر زبان جاری نمی کرد که خلاف آن را عمل کند؛ ایشان مستبد نبود و امکان انتقاد داشت و طلبه را حُر تربیت می کرد و اجازه می داد که از ایشان انتقاد کرده و با ایشان شوخی کنیم.

وی با اشاره به تأکید آیت الله قدوسی نسبت به ضرورت یاری کردن انقلاب گفت: آیت الله قدوسی در بامداد انقلاب مسؤولیت را قبول کرد و حساس ترین پست یعنی دادستانی انقلاب را تحویل گرفت و کمک به انقلاب و امام راحل را ضروری می دانست.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: آیت الله قدوسی می خواست طلبه مهذب، با سواد، متخلق، اجتماعی، مردمی و بی تکبر باشد و تنها به دروس حوزوی اکتفا نکند، بلکه دیگر علوم را در ایام تابستان که دروس حوزوی تعطیل بود، فرا بگیرند.

در این مراسم، پیام تسلیت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در پی شهادت آیت الله قدوسی قرائت شد. در این برنامه های این مراسم می توان به اجرای گروه تواشیح معراج، پخش کلیپ معرفی شخصیت این شهید، و مرثیه سرایی اشاره کرد.

گفتنی است، آیت الله علی قدوسی در ۱۲ مرداد ۱۳۰۶ در نهاوند به دنیا آمد. ایشان درس‌‏های مقدمات و سطح حوزه علمیه را از اساتید مانند شهید صدوقی آموخت و در درس خارج آیت ‏الله بروجردی(ره) و امام خمینی(ره) شرکت کرد و در سال۱۳۴۱ به اجتهاد رسید. آیت الله قدوسی همراه آیت الله مرتضی مطهری و آیت الله سید محمد حسینی بهشتی در درس علامه طباطبایی حاضر می‌شد. علامه طباطبائی به او علاقه داشت و او را به دامادی خود پذیرفت.

عضویت در شورای عالی قضایی و دادستانی کل انقلاب، از مسؤولیت‌هایی بود که بعد از انقلاب برعهده وی گذاشته شد. او آیین‌نامه دادگاه‌های انقلاب را نوشت و برخی از نیروهای معتقد به انقلاب را وارد سیستم قضایی کرد.

آیت الله قدوسی قدوسی شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۶۰ بر اثر انفجار بمبی در دادستانی به شهادت رسید. پیکر او پس از تشییع در تهران، به قم منتقل و در حرم حضرت معصومه(س) دفن شد./۸۲۲/پ۲۰۳/ف

[ad_2]