آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور، عصر ۷ بهمن ماه در همایش حوزه انقلابی و رسالت های آن که در مصلای نماز جمعه قم برگزار شد گفت:کسانی تلاش می کنند که با منطق های لیبرالیستی در جامعه و گاهی در حوزه های علمیه این استکبار ستیزی را از ما بگیرند. به گزارش […]

آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور، عصر ۷ بهمن ماه در همایش حوزه انقلابی و رسالت های آن که در مصلای نماز جمعه قم برگزار شد گفت:کسانی تلاش می کنند که با منطق های لیبرالیستی در جامعه و گاهی در حوزه های علمیه این استکبار ستیزی را از ما بگیرند.

به گزارش شهرکریمه، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور، عصر ۷ بهمن ماه در همایش حوزه انقلابی و رسالت های آن که در مصلای نماز جمعه قم برگزار شد، با اشاره به بخشی از سخنان امام راحل، گفت: ایشان می فرمایند«آن چیزی که در سرنوشت روحانیت واقعی نیست سازش و تسلیم شدن در برابر کفر و شرک است. که اگر بندبند استخوانهایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالای‌دار برند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی‌مان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت برند هرگز امان نامه کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم.»

انقلابی بودن در ذات و هویت حوزه علمیه است

وی انقلابی بودن را در ذات و هویت حوزه علمیه دانست و گفت: هرگز انقلابی بودن وصله ای نیست که کسی بخواهد آن را به پیشانی پر افتخار حوزه بچسباند، تا وقتی که دشمنان بشریت وجود دارد و جهان در دست تمدن های منحرف غربی است انقلاب در جای خود ثابت است، اگر کسی فکر کند که عصر انقلاب تمام شده می تواند بگوید که حوزه انقلابی نمی خواهیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به دیدار  شورای عالی حوزه با رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: ایشان فرمودند حوزه عصر انقلاب با حوزه عصر انزوا فرق دارد، روزگاری در همین قم جایگاه و پایگاهی نداشتیم و امکاناتی در دست ما نبود و حوزه با مشکلات بسیار تلاش می کرد؛ اما و قتی نظام و مقاومت اسلامی وجود داشته و حوزه داعیه پایه ریزی تمدن نوین در برابر تمدن اهریمنی غرب دارد حوزه باید انقلابی باشد، آتش فشان انقلاب یک روز نباید از حوزه ها خاموش شود.

وی با اشاره به ابعاد انقلابی بودن حوزه، ادامه داد: حوزه انقلابی حوزه ای با رویکرد تمدنی است، هر فکری که اسلام را پایین تر از یک منظومه فکری بداند انقلابی نیست، اسلام یک دین تمدنی است و در حاشیه قرار ندارد و شامل مجموعه ای نظامات مترقی است، رویکرد تمدنی باید در حوزه ها احیا و بازی سازی شده و ارتقا پیدا کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان حوزه انقلابی بر اسلامی جامع و شامل در برابر دین اقلی تکیه دارد، ابراز داشت: در طول دهه های گذشته با تأثر از الهیات غرب در جهان اسلام اندیشه های رواج داده شد که ادعا کردند اسلام دین اقلی است، این اندیشه در غرب تولید شد و در جهان اسلام مورد حمایت قرار گرفت؛ اسلام اقلی اندیشه ای گمراه و دور از واقعیات است.

وی مسأله اسلام سیاسی را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: در سال ۸۹ که رهبر معظم انقلاب به شهر قم مشرف شدند بر کلید واژه اسلام سیاسی و آخوند حکومتی و سیاسی دست گذاشتند، کسانی تلاش می کنند این دو واژه را از فراهنگ حوزه های علمیه بردارند، این ها ننگ نبوده و افتخار ما است، اسلام در ذات خود سیاسی بوده و اندیشه سیاسی اسلام از مترقی ترین اندیشه های بشری است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حوزه آماده است بر سر نظام سیاسی اسلام با متفکران عالم گفت وگو کند، نظامات سیاسی لیبرال دموکراسی امروز بر پایه های لرزان و غیر صحیح استوار شده است؛ اما نظام سیاسی اسلام نظامی مترقی و پاسخگو به جهان امروز است.

تفکر نه غزه نه لبنان تفکری فتنه آلود و غیر اسلامی است

وی اضافه کرد: حوزه انقلابی بر اصل رویکرد بین المللی تأکید دارد، تفکر نه غزه نه لبنان تفکری فتنه آلود و غیر اسلامی است، اگر رویکرد بین المللی در حوزه وجود داشته باشد حوزه انقلابی است، نگاه حوزه باید جهانی باشد؛ متأسفانه با وجود پیشرفت های حوزه در عرصه بین الملل همچنان جای حوزه خالی است و ما نیازمند برداشتن قدم های جدی تری هستیم، جهان نیازمند فکر اسلام ناب محمدی است.

آیت الله اعرافی با بیان این که حوزه انقلابی بر ولایت و مرجعیت و اندیشه امام و رهبری تکیه دارد، گفت: در نگاه حوزه مرجعیت یک نهاد بزرگ و تاریخی است که از دل آن نهضت های بزرگ شکل گرفت، در عصر ما این نهاد تولید کننده اصل مترقی ولایت فقیه بود، اگر کسی مرجعیت را به گونه ای تفسیر کند که ولایت فقیه در زاویه قرار گیرد اندیشه ناصوابی است.

وی افزود: ولایت فقیه امروز در شخصی تجلی کرده که مرجعی بزرگ، رهبری عظیم الشأن و مقتدای حرکت های اسلامی است که این مسأله باید در متن حوزه مورد توجه باشد؛ رویکرد مردمی و در کنار مردم و مستضعفان بودن شاخص دیگر حوزه انقلابی است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که روحانیتی که از مردم فاصله بگیرد انقلابی و اصیل نیست، اظهار داشت: رویکرد معنوی و اخلاقی هم امری بسیار مهم است، حوزه انقلابی حوزه ای است که دارای تحلیل سیاسی و جریان شناس باشد، حوزه انقلابی غرب شناس و دشمن شناس است.

وی ادامه داد: حوزه انقلابی در برابر نفوذ حساس، بیدار و آگاه است، در مقاطعی از سرگذشت حوزه ما شکست خوردیم و بزرگانی می بینیم که از جریان انقلاب جدا شدند وقتی عمق قصه را بررسی می کنیم متوجه می شویم که مسأله نفوذ در اشکال گوناگون وجود دارد،کلید واژه نفوذ در سخنان رهبر معظم انقلاب دنیای عظیمی از معارف و معنا را در بر دارد که باید آن را شناخت و توجه کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، نفی تحجر و روشن فکری های غلط را وظیفه حوزه انقلابی دانست و ابراز داشت: حوزه انقلابی راه را بر هرگونه تحجر و روشن فکری های غرب گرا می بندد، نظام فکری و معرفتی حوزه جریانات انحرافی و غلط را می شناسد و در برابر آن مقاومت می کند.

وی توجه به تشیع ناب و تقریب و تعامل با امت اسلامی، همگامی با جریان مقاومت در جهان اسلام، پرهیز از اشرافی گری و تجمل گرایی، استکبار ستیزی و مقابله با سکولاریسم سنتی ومدرن را از دیگر شاخصه های حوزه انقلابی عنوان کرد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: استکبار ستیزی در ذات حوزه است و کسانی تلاش می کنند که با منطق های لیبرالیستی در جامعه و گاهی در حوزه های علمیه این استکبار ستیزی را از ما بگیرند؛ ما با تأسی به اندیشه امام و انقلاب، الهام گیری از مراجع و با اقتدای به رهبر معظم انقلاب تلاش می کنیم که اندیشه انقلاب و حوزه انقلابی در نظامات گوناگون برنامه حوزه تجلی پیدا کند.منبع: رسانیوز