[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه به نقل از اداره کل دامپزشکی استان قم، در طرح جامع تب برفکی مجموعآ ۵۱ هزار و ۳۸۱ نوبت گاو و گوساله تحت پوشش واکسیناسیون قرارگرفته‌اند. همچنین در این طرح که رایگان و هزینه عملیات مایه کوبی توسط این اداره کل پرداخت شده، ۱۷ هزار و ۸۳۳ دز واکسن […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه به نقل از اداره کل دامپزشکی استان قم، در طرح جامع تب برفکی مجموعآ ۵۱ هزار و ۳۸۱ نوبت گاو و گوساله تحت پوشش واکسیناسیون قرارگرفته‌اند. همچنین در این طرح که رایگان و هزینه عملیات مایه کوبی توسط این اداره کل پرداخت شده، ۱۷ هزار و ۸۳۳ دز واکسن رایگان و ۳۳ هزار و ۵۴۸ دز واکسن بهادار مورد استفاده قرار گرفت.

در این مدت ۹۸ مرکز مایه‌کوبی شامل ۲۱ تیم عملیاتی، دامداری‌های تمامی بخش‌ها و روستاهای استان را تحت پوشش قرار داده‌اند. با اجرای این طرح کانون‌های بیماری در استان کاملآ کنترل شده است. لازم به ذکراست در امسال هیچ گونه کانون تب برفکی گوسفند و بز در استان مشاهده نشده و کانون‌های بیماری درسه ماهه اول امسال نسبت به سه ماهه اول سال ۹۷ صد درصد کاهش داشته است.

اداره کل دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری سه رکن ۱- واکسیناسیون ۲- قرنطینه ۳- بهداشت را در کنار یکدیگر ملاک قرار داده است. در مورد واکسیناسیون لازم است در زمان مناسب انجام شود چون ۳ هفته جهت ایمنی مناسب در دام‌ها علیه بیماری نیاز است.

لذا وقوع بیماری تب برفکی در کمتر از ۲ یا ۳ هفته بعد از مایه‌کوبی به کیفیت واکسن ارتباطی ندارد. در ضمن ضریب پوشش مایه‌کوبی در هر منطقه برای ایجاد ایمنی لازم است بالای ۸۵ درصد و در مجتمع‌ها بایستی درحد صد درصد باشد تا بتوان انتظار مناسبی از تأیید ایمنی واکسن داشت.

به عنوان مثال در مجتمع لبن میزان پوشش ایمنی مایه‌کوبی قبل از بروز اپیدمی در اردیبهشت‌ماه امسال ۳۵ درصد بوده که وضعیت مناسبی جهت پیشگیری از بیماری نمی‌باشد.

رعایت مسائل قرنطینه‌ای به ویژه در جابجایی دام، افراد، خودروهای حمل کود و… نقش مهمی در پیشگیری از بیماری تب برفکی دارند.

با توجه به اینکه دام مبتلا به تب برفکی بعد از اتمام دوره بیماری تا ۶ ماه حامل ویروس بوده و در عین سلامت ظاهری، می‌تواند ویروس را به سایر دام‌ها منتقل نماید، لذا هرگونه جابجایی دام بایستی با گواهی دامپزشکی بوده و اقداماتی مانند ضد عفونی دامداری و دفن بهداشتی لاشه دام مبتلا بایستی توسط دامداران صورت گیرد.

[ad_2]