وزیر نیرو گفت: در عرصه آب و برق جامعه ما مصرف زده است و متناسب با منابع محدودی که در اختیار داریم مصرف نمی‌کنیم، چرا که در ۵۰ سال گذشته سیر نزولات کاهش داشته و جمعیت افزایش پیدا کرده است.

به گزارش شهرکریمه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، رضا اردکانیان در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در ایران، با بیان اینکه ما در کنار مسائل عمومی مرتبط با وزارت نیرو دغدغه آب و برق را نیز داریم، اظهار کرد: امسال بر اساس گزارش‌ها در ۵۰ سال اخیر خشک‌ترین سال بوده است و از ابتدای مهرماه با گذشت چهار ماه از سال آبی سال ۹۶ مشکلات زیادی داشته‌ایم و امیدواریم باران رحمت بر مردم ما نازل شود.

وی با تاکید بر اینکه ما این خشکی را به عنوان فرصت تلقی داشته تا به نحوه مصرف این ماده حیاتی بیشتر بپردازیم گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی بهتر بتوانیم از این منبع به نحو مناسب‌تری استفاده کنیم.

وزیر نیرو گفت: در عرصه آب و برق جامعه ما مصرف زده است و متناسب با منابع محدودی که در اختیار داریم مصرف نمی‌کنیم چرا که در ۵۰ سال گذشته سیر نزولات کاهش داشته و جمعیت افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: با اینکه مصرف افزایش داشته باید دقت کنیم، که آب را چگونه مصرف می‌کنیم؛ مصرف شرب اولویت خود را دارد و دولت وظیفه خود می‌داند که به هر نحو منابع لازم را تأمین کند اما در بخش کشاورزی نیازمند تغییرات جدی هستیم؛ استفاده از الگوی کشت مناسب و آبیاری بهینه باید در اولویت باشد و اینجا نیازمند همکاری دولت و مردم هستیم و در این زمینه نقش گروه‌های مرجع حیاتی است.

اردکانیان گفت: ما دست یاری به سوی تمام گروه‌های مرجع در جامعه که از یک سو مورد اعتماد مردم و از سوی دیگر مطلع از واقعیات و محدودیت‌ها و شرایط و اقتضائات حاکم بر کشور هستند دراز می‌کنیم؛ به ویژه نقش روحانیت در این زمینه چشم‌گیر است و موقعیت ویژه‌ای در افکار عمومی دارند و امیدواریم با این همکاری دوران سازگاری با کم‌آبی را آغاز کنیم.

وی افزود: بحث ما بحث مقابله با خشکسالی‌های کوتاه نیست و ما باید در این سرزمین شرایطی سازگار با شرایط اقلیمی را در پیش گرفته و بپذیریم آنچه که بر ما نازل شده و در اختیار ما است چنانچه صحیح مورد استفاده قرار گیرد و براساس فناوری‌های روز باشد مشکل کمتری به وجود خواهد آمد.

وی بیان کرد: ما باید نسبت به استفاده از پساب، افزایش استفاده از تکنولوژی در این زمینه حساس باشیم.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مسئول، موضوع واحد آب را نباید تقسیم کرده و به صورت بخشی نباید به آب نگاه شود، گفت: مساله آب مشترک است و نهادهای مختلف کشور مشترکا باید در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشند؛ آب ذاتاً مساله چند بخشی است و نباید در یک دستگاه خلاصه شود و به همین خاطر جلسات منظمی داشته‌ایم و توفیقات خوبی حاصل شده و سرخط پروژه‌های مشترک تعریف شده است.

وی اذعان کرد: پروژه‌های مشترک را سعی داریم به زودی آغاز کنیم که اساس آن بهتر مصرف کردن منابع موجود است، ما در دهه‌های گذشته هم فرصت داشتیم به این معنا بپردازیم اما تأمین آب‌های جدید ما را از این مساله غافل کرده است.

اردکانیان ایجاد سطح بالایی از مفاهمه با مصرف کننده را در جامعه ضروری دانست و تصریح کرد: نقش استانداران در این زمینه جدی است و نمایندگان دولت باید تمام دستگاه‌ها را حول این هدف مشترک گرد هم آورند.