[ad_1] به گزارش خبرنگار  خبرگزاری شهرکریمه، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه در درس خارج فقه رسانه خود به بررسی احکام قرارداد تهیه کننده و عوامل رسانه پرداخت و گفت: یکی از مسائل مبتلا به این مسأله آن است که بررسی کنیم آیا تهیه کننده می تواند بودجه ای که از […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری شهرکریمه، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه در درس خارج فقه رسانه خود به بررسی احکام قرارداد تهیه کننده و عوامل رسانه پرداخت و گفت: یکی از مسائل مبتلا به این مسأله آن است که بررسی کنیم آیا تهیه کننده می تواند بودجه ای که از سازمان سازنده فیلم به دستش رسیده در محل های دیگر هزینه کند یا خیر؟

وی ادامه داد: به عنوان مثال می خواهیم بررسی کنیم تا بدانیم آیا تهیه کننده می تواند از حقوق بازیگری بکاهد و آن را در یک بخش دیگر هزینه کند یا خیر؟ به بیان دیگر باید بررسی کنیم که آیا تهیه کننده می تواند انحراف از بودجه داشته باشد یا خیر؟

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با اشاره به اینکه تهیه کننده باید به شروط ضمن قرارداد پایبند باشد، خاطرنشان کرد: اگر تهیه کننده بخواهد مقداری از بودجه را از بخشی کسر و به بخش دیگر اضافه کند باید رضایت و تأیید صاحب قرارداد را داشته باشد و در غیر این صورت مجاز به این کار نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه هرگونه تغییر در قرارداد باید با تراضی طرف مقابل صورت بگیرد، ابراز داشت: در صورتی که تهیه کننده از بودجه انحراف پیدا کند قرارداد باطل نمی شود، اما به مقداری که به شروط قرارداد عمل نکرد، ضمان دارد و ضامن قسمتی است که به اندازه قرارداد پول پرداخت نکرده و باید آن بخش را تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه تخلف از شروط ضمن قرارداد حرمت وضعی دارد، اظهار داشت: اگر عمل تهیه کننده مصداق «اکل مال» باشد، حرمت تکلیفیه دارد، اما در فرض مسأله مذکور تهیه کننده قصد «اکل مال» را ندارد، بلکه می خواهد نقصان یک بخش را با بودجه بخش دیگر جبران کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی یادآور شد: در صورتی که مبالغ و پرداخت ها در قرارداد قید نشده باشد، تهیه کننده می تواند نقصان بخش های دیگر را به صلاحدید خود از بودجه سایر بخش ها کسر کند و اشکالی ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه در فقه رسانه می توان در زمینه قراردادی که بین سازمان و تهیه کننده بسته می شود فردی که مرضی الطرفین است را حَکَم قرار داد، خاطرنشان کرد: طرفین ضمن انعقاد قرارداد می توانند به این توافق برسند که در صورت برخورد با اختلاف سخن شخصی را که از پیش تعیین کرده اند به عنوان حَکَم قبول کنند.

وی در پایان تأکید کرد: مسأله دیگر آن است که آیا تهیه کننده می تواند در صورتی که موظف شده برای سایر پست های فیلم سازی همچون نویسندگی اشخاصی را اجیر کند، خودش نویسندگی را بر عهده گرفته و به نام خودش یا اسامی صوری حقوق دریافت کند یا خیر؟ پاسخ آن است که در فرض مذکور تهیه کننده مجاز به انجام چنین کاری نیست، اما اگر قرارداد مطلق و بدون قید بسته شده باشد تهیه کننده می تواند برای نویسندگی و سایر کارهایی که انجام می دهد حقوق دریافت کند./۸۴۱/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

[ad_2]