×
×

ازگمرک فرش‌ مرجوعی تا نبودنقدینگی
اخذ گمرک تا ۷۵ درصد نرخ فرش/صادرات فرش قم در کما قرار دارد

  • کد نوشته: 1413
  • فرش دستباف ایرانی از نظر کیفیت در جهان حرف اول را می‌زند اما صادرات فرش دستباف قم همچنان در حالت رکود به سر می‌برد و رونق این صنعت نیاز به حمایت مسئولان دارد. شهرکریمه/الهام حلاجیان: وقتی می‌شنویم ۲۰ درصد صادرات کشورمان از نظر ارزش ریالی به فرش دستباف اختصاص دارد، عجیب نیست اگر به یاد […]

    اخذ گمرک تا ۷۵ درصد نرخ فرش/صادرات فرش قم در کما قرار دارد
  • فرش دستباف ایرانی از نظر کیفیت در جهان حرف اول را می‌زند اما صادرات فرش دستباف قم همچنان در حالت رکود به سر می‌برد و رونق این صنعت نیاز به حمایت مسئولان دارد.

    شهرکریمه/الهام حلاجیان: وقتی می‌شنویم ۲۰ درصد صادرات کشورمان از نظر ارزش ریالی به فرش دستباف اختصاص دارد، عجیب نیست اگر به یاد قالی ابریشم زیبای قم با نقش‌های بهشتی‌اش بیفتیم. قالی‌هایی که می‌توانند استان کم‌درآمد قم را به یکی از استان‌های پردرآمد کشور تبدیل کرده و بدون هیچ آسیبی به محیط زیست، رونقی به کسب و کار در قم ببخشد.

    به دنبال کاهش ۲۰ درصدی صادرات در کشور و هفت درصدی آن در قم در سال گذشته، فرش دستباف هم از توفان‌های اقتصادی در امان نبوده و همچنان در حالت رکود به سر می‌برد.

    ابوالفضل رجبیان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم ، وضعیت صادرات فرش در یک سال گذشته را بدون تغییر توصیف می‌کند.

    وی با بیان اینکه فرش دستباف در وضعیت رکود قرار دارد، افزود: کاهش تقاضای فرش توسط کشورهای هدف مهم‌ترین علت رکود صادرات فرش است زیرا عرضه نسبت به تقاضا زیاد است.

    رجبیان با بیان اینکه بالا بودن هزینه تولید فرش در ایران نسبت به سایر کشورهای رقیب، افزود: قیمت تمام شده فرش در کشورهای رقیب پایین‌تر است اما فرش دستباف ایرانی از نظر کیفیت در جهان حرف اول را می‌زند.

    متأسفانه تا ۷۵ درصد از قیمت فرش عوارض گمرکی تعلق می‌گیردرئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم بزرگ‌ترین مشکلی را که اکنون فرش دستباف با آن دست به گریبان است را اخذ عوارض گمرک از فرش‌های مرجوعی عنوان کرد و افزود: اگر در گذشته صادرکننده فرش در نمایشگاه‌های کشورهای دیگر شرکت می‌کرد و فرش را باز می‌گرداند عوارض گمرک به فرش‌های مرجوعی تعلق نمی‌گرفت اما اکنون عوارض گمرک برای فرش‌های مرجوعی دریافت می‌شود.

    وی ادامه داد: ‌ متأسفانه تا ۷۵ درصد از قیمت فرش عوارض گمرکی به آن تعلق می‌گیرد.

    رجبیان بیان کرد: خوشبختانه در استان قم وضعیت فرش از نظر کیفیت به روز است و بهترین طرح‌ها بافته می‌شود.

    وی با بیان اینکه مسئولان همکاری لازم را با صنعت فرش دارند و تنها مشکل بزرگ اخذ گمرک از فرش‌های مرجوعی است، افزود: اخذ گمرک از فرش‌های مرجوعی یکی از موانع بزرگ تولید محسوب می‌شود.

    رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم بیان کرد: از گذشته نیز وضعیت فرش نوسانات بسیاری داشته و مرتب در حال رکود و صعود بوده است.

    قیمت تمام شده فرش در کشور باید کاهش یابد

    علیرضا راد، عضو هیئت رئیسه اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف استان قم از دیگر صادرکنندگانی است که نسبت به وضعیت کنونی بازار فرش ناراضی است.

    وی می‌گوید: وضعیت صادرات فرش در ایران نه تنها نسبت به گذشته تغییر نیافته بلکه بدتر نیز شده است.

    وی افزود: عدم رقابت پذیری قیمت تمام شده فرش و عدم توجه به بازارهای جدید مهم‌ترین عوامل رکود صادرات در این صنعت محسوب می‌شود.

    عضو هیئت رئیسه اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف استان قم عنوان کرد: شناخت بازارهای جدید با تعامل اقتصادی با کشورهای دیگر در ارتباط مستقیم قرار دارد.

    وی با بیان اینکه دولت باید کمک کند که قیمت تمام شده فرش در کشور کاهش یابد، افزود: بازاریابی و حضور در بازارهای خارجی از جمله عواملی است که منجر به بهبود وضعیت فرش کشور در دنیا می‌شود.

    راد گفت: مشکل اینجاست که مدیران اقتصادی کشور مشخص نکرده‌اند که صنعت فرش جزو صنایع دستی و یا تولید محسوب می‌شود و زمانی که در بخش صنایع دستی امکاناتی در نظر گرفته می‌شود به صنعت فرش تعلق نمی‌گیرد، همچنین زمانی که به بخش تولید نیز امکاناتی داده می‌شود باز به صنعت فرش تعلق نمی‌گیرد.

    صنعت فرش جزء بسته حمایتی دولت محسوب نمی‌شود و در گذشته نیز هیچ کمکی به تولید فرش نشده است

    عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی استان قم اظهار کرد: صنعت فرش جزء بسته حمایتی دولت محسوب نمی‌شود و در گذشته نیز هیچ کمکی به تولید فرش نشده است در حالی که در گذشته بزرگ‌ترین رقم غیر نفتی صادراتی کشور را صنعت فرش شامل می‌شد.

    وی گفت: فرش ایران از نظر کیفیت در دنیا حرف اول را می‌زند و بهترین فرش است.

    این صادرکننده فرش دستباف استان قم با اشاره به اخذ گمرک از فرش‌های مرجوعی که در نمایشگاه‌های کشورهای خارجی شرکت می‌کنند، افزود: بر اساس مصوبه دولت ۹ درصد از ارزش افزوده کالا به عنوان کالای وارداتی دریافت می‌شود که این امر اثر منفی در صادرات فرش داشته است.

    وی بیان کرد: در بخش حمایت‌ها مشوق‌های صادراتی باید در قالب‌هایی غیر از مشوق‌های نقدی برای کمک به تسهیلات، تبلیغات و حضور در نمایشگاه‌ها در نظر گرفته شود.

    اخذ عوارض گمرکی از فرش‌های مرجوعی

    رضا محمد بیگی، یکی دیگر از صادرکنندگان مطرح فرش در قم است. وی نیز  با بیان اینکه متأسفانه صادرات فرش طی سال جاری نسبت به سال‌های گذشته تغییر چندانی نداشته است، افزود: برداشتن تحریم‌ها در بهبود وضعیت صادرات فرش تاکنون مؤثر نبوده است.

    وی در خصوص مهم‌ترین علت رکود صادرات فرش افزود: قیمت تمام شده در داخل کشور بالاست بنابراین نمی‌توانیم با کشورهای دیگر رقابت داشته باشیم.

    برای بهبود وضعیت صادرات در درجه اول باید تسهیلاتی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم

    این صادر کننده فرش دستباف استان قم بیان کرد: اخیراً گمرک از فرش‌های مرجوعی اخذ می‌شود زیرا انتقال فرش به ایران را واردات محسوب کرده و گمرک دریافت می‌کنند.

    وی گفت: در گذشته بازار فرش جهان در اختیار ایران بود اما پس از لغو تحریم‌ها از برخی از بازارها مانند آمریکا دور بوده‌ایم که تا شناسایی وضعیت این بازارها زمان می‌برد.

    محمدبیگی که از سال ۱۳۴۰ صادرکننده فرش دستباف بوده است، افزود: برای بهبود وضعیت صادرات در درجه اول باید تسهیلاتی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم زیرا تولیدکنندگان با مشکل بی‌پولی مواجه هستند و بانک‌ها نیز همکاری لازم را ندارند.

    وی بیان کرد: در صادرات فرش در صورت پایین بودن قیمت تمام شده و ایجاد رقابت با کشورهای دیگر می‌توانیم صادرات فرش را گسترش دهیم.

    صنعت فرش یکی از مزیت های اقتصادی کشور محسوب می شود که در صورت سرمایه گذاری و حمایت می تواند در زمینه اشتغال و ارزآوری حرف اول را در کشور بزند اما به دلیل سیاست های داخلی و تحریم ها طی سال های اخیر با مشکلات متعددی دست به گریبان بوده است.

    منبع:مهر

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.