مظفر شجاعی، مدیر اجرایی انتشارات کتاب نیستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ ؛ در جواب به اینکه مباحث اجتماعی در این انتشارات مورد توجه قرار دارد و آیا نیستان درصدد آن هست که در حوزه شعار سال و پشتیبانی از کالای ایرانی که یکی از این کالاها،‌ کتاب هست وارد می‌شود، اظهار کرد:از گذشته تاکید […]

تمرکز بر ادبیات آئینی کمتر پرداخته شده/ ترجمه‌ها محدود و هدفدار انجام می‌شود

مظفر شجاعی، مدیر اجرایی انتشارات کتاب نیستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ ؛ در جواب به اینکه مباحث اجتماعی در این انتشارات مورد توجه قرار دارد و آیا نیستان درصدد آن هست که در حوزه شعار سال و پشتیبانی از کالای ایرانی که یکی از این کالاها،‌ کتاب هست وارد می‌شود، اظهار کرد:از گذشته تاکید انتشارات نیستان بر اقدامات تالیفی بود.

وی با بیان این مطلب اضافه کرد: سیاست این انتشارات آن هست که در مباحث متفاوت،‌ بویژه ادبیات آئینی با خصوصیت ادبیاتی در بخش رمان و مجموعه داستان که کمتر به آن پرداخته می‌شود فعالیت بیشتری انجام دهد و اقدامات تالیفی بیشتری دارا باشیم.

شجاعی اظهار کرد: اقدامات ترجمه ما نسبت به آثار تالیفی اندک هست که این مبحث هدفدار هست. در فضای بیرون از انتشارات پیشنهادات زیادی برای ترجمه اقدامات کودک و بزرگسال داریم که از سوی مترجمان و سازمان‌های متفاوت مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ترجمه در سیاستگذاری و اولویت ما این مبحث نیست، عنوان نمود: ترجمه با تشریح و سیاستگذاری خاصی در این انتشارات و آن هم در میزان اندک انجام می‌شود که با منظور صورت می‌گیرد. برای مثال مجموعه برگزیدگان آثار «اُ.

شجاعی دنبال کرد: آثار پاداش برگزیدگان داستان‌های «اُ. این کار نیز با هدفگذاری انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: از دیگر آثار جدید در حوزه ترجمه،‌ ذی ربط به ادبیات روسیه هست که زیادی از ناشران در این باره کار کرده‌اند، بویژه در مورد آثار نویسندگان قدیمی. در عین حال ما به طور هدفدار در مورد ادبیات معاصر و برندگان پاداش نوبل جدید و نویسندگان مطرح روسیه و اقدامات پرتیراژ فعالیت می‌کنیم و آن را برای آشنایی با این نوع قلم و نویسندگان، به طور تشریح شده، هدفدار و محدود چاپ می‌کنیم.

شجاعی علاوه بر این یادآور گردید: باقی کارها در حوزه کودک، به ندرت کار ترجمه بوده و اغلب تالیفی هست. در این حوزه به سراغ اقدامات ترجمه نمی‌رویم. در ادبیات بزرگسال به غیر از دو مورد،‌ باقی کارها بر روی فیلمنامه،‌ نمایشنامه، اقدامات تحقیقی پژوهشی و ادبیات روایی که ادبیات ایرانی هست تمرکز دارد.

انتهای پیام