×
×

ارسال ماهانه ۳۰ نمونه خون بند ناف از قم/ امید بیماران صعب العلاج – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان

  • کد نوشته: 22685
  • [ad_1] پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها – هیفاء پردل: امروز دنیای پزشکی به قدری پیشرفت کرده است که از خون موجود در بند ناف نوزاد سلول‌های بنیادین فراوانی استخراج می‌کنند که در درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش اساسی دارند بند نافی که اغلب در زباله‌های بیولوژیکی بیمارستانی به عنوان یک زباله بی‌اهمیت دور ریخته می‌شد […]

    ارسال ماهانه ۳۰ نمونه خون بند ناف از قم/ امید بیماران صعب العلاج – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان
  • [ad_1]

    پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها – هیفاء پردل: امروز دنیای پزشکی به قدری پیشرفت کرده است که از خون موجود در بند ناف نوزاد سلول‌های بنیادین فراوانی استخراج می‌کنند که در درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش اساسی دارند بند نافی که اغلب در زباله‌های بیولوژیکی بیمارستانی به عنوان یک زباله بی‌اهمیت دور ریخته می‌شد ولی اکنون این بند ناف ظرفیتی برای درمان ۸۰ نوع بیماری صعب العلاج می‌باشد.

    هرچند فعالیت بر روی سلول‌های بنیادی بیش از دو دهه می‌گذرد ولی در این زمینه در دنیا جرقه‌های خوبی برای درمان انواع بیماری‌ها زده است به ویژه از «خون بند ناف» نوزاد حین تولد که در ایران عمر آن به ۱۴ سال می‌رسد تاکنون بیش از ۱۱۰ هزار نمونه خونی در پژوهشکده رویان ذخیره می‌شود.

    این خون نقش مهمی در درمان بیماری‌هایی مانند تالاسمی، انواع سرطان‌های خونی و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و به ویژه کم خونی مادرزادی دارد که در ایران فعالیت‌ها و تحقیقات بسیاری در این زمینه در پژوهشکده رویان صورت گرفته است و در کشور تاکنون ۳۱ نمایندگی بانک خون بند ناف برای دریافت نمونه‌های خونی از بند ناف نوزادان از جمله در استان قم فعالیت دارند.

    در استان قم که فعالیت نمایندگی آن از سال ۹۷ فعالیت خود را شروع کرده است به رغم نبود اطلاع از مزیت خون بند ناف و کمبود اطلاع رسانی در این زمینه جزو نمایندگی‌های مطلوب کشور بوده است و نمونه‌گیری از بند ناف نوزادان در بانک خون بند ناف قم از ۱۵ نمونه به ۳۰ نمونه در ماه افزایش یافته است.

    با خبر شدیم روز دوشنبه با توجه به سالگرد تأسیس بانک خون بند ناف در جهاد دانشگاهی و نمایندگی بانک خون بند ناف استان قم برای اطلاع از اهمیت و ظرفیت نمونه خونی که در بند ناف نوزاد موجود است با مادرهای سایر استان نشستی برای توجیه و اطلاع رسانی درباره این موضوع برگزار شده است.

    باز شدن دریچه امید به روی بیماران با سلول‌های حاصل از خون بند ناف نوزادان

    مهمان ویژه این نشست مسئول واحد پردازش بانک خون بند ناف رویان و پژوهشگر گروه خون ساز و سرطان این پژوهشگاه بود که نکات مهمی را درباره اهمیت خون بند ناف بیان کرد.

    منیره محمد در پایان جلسه در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه اظهار داشت: در گذشته خون بند ناف به عنوان یک زباله دور ریختنی و بیولوژیک بیمارستانی بود ولی در این خون سلول‌های بنیادی مهمی وجود دارد که برای درمان انواع بیماری‌های صعب العلاج کاربرد دارد.

    اکنون بیش از ۴۰۰ بانک خون بند ناف در دنیا وجود دارد و ۴۰ هزار پیوند خون بند ناف صورت می‌گیرد

    وی بیان می‌کند: اکنون دریچه‌های امیدی برای درمان ۸۰ نوع بیماری صعب العلاج با خون بند ناف در کشور بازشده است از جمله سرطان خون، تالاسمی، پارکینسون، بیماری قلبی، آسیب‌های نخاعی و فلج مغزی هم از دیگر بیماری‌هایی است که با این سلول‌ها قابلیت درمان دارند.

    به گفته این پژوهشگر، امروزه بانک‌های ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادین خون بند ناف در اغلب کشورهای توسعه یافته وجود دارد و این بانک‌ها خون بند ناف نوزاد را در هنگام تولد ذخیره کرده تا در آینده برای درمان بیماری صعب العلاج برای صاحب نمونه و یا سایر بیماران استفاده شود و اکنون بیش از ۴۰۰ بانک خون بند ناف در دنیا وجود دارد که ۴۰ هزار پیوند خون بند ناف صورت می‌گیرد.

    محمد می‌افزاید: تا قبل از آن مهم‌ترین منبع پیوند مغز استخوان بود این منبع با توجه به پدیده تک فرزندی محدودیت‌هایی داشت ولی با خون بند ناف در ۵ دقیقه و بدون هیچ خطر و آسیبی به نوزاد خون بند ناف از او حین تولد استخراج و درواقع مانند یک پس‌انداز برای درمان و سلامتی او نگهداری و ذخیره می‌شود و می‌توان با آن ۴ تا ۵ پیوند را انجام داد.

    وی بیان می‌کند: در پژوهشگاه رویان ۵ هزار و ۱۰۰ نمونه خونی از سال ۸۸ تا سال ۹۴ نگهداری شده است و ۳۱ مرکز و نمایندگی خون بند ناف در سراسر کشور از جمله استان قم فعالیت دارند که بانک خون بند ناف جزو بهترین مراکز کشور به شمار می‌رود و بعد از خون‌گیری و دریافت نمونه از بند ناف نوزاد در قم با ایمنی بسیار بالایی در رویان نگهداری و ذخیره‌سازی می‌شود.

    خون بند ناف سلامت و آینده نوزاد را تضمین می‌کند

    مسئول نمایندگی بانک خون بند ناف استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه می‌گوید: استان قم با توجه به فعالیت خود که از سال ۹۷ شروع شده است توانسته ورود خوبی در زمینه ذخیره خون بند ناف نوزاد داشته باشد در حالی که نمونه‌گیری خون بند ناف از قم تنها ۱۴ کیت بود ولی اکنون به ۳۰ نمونه خونی در ماه افزایش یافته است که برای ذخیره‌سازی به پژوهشگاه رویان تهران ارسال می‌شود.

    فائزه داوودی می‌افزاید: در واقع خون بند ناف سلامت و آینده نوزاد را تضمین می‌کند و از خانواده‌ها درخواست می‌شود برای تضمین سلامت فرزندشان خون بند ناف نوزاد خود را ذخیره‌سازی کنند و با توجه به آمار بالای ازدواج در استان قم، بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان از استان قم توقع ارسال نمونه‌های بیشتری را دارد.

    برای اطلاع خانواده‌ها از ظرفیت و اهمیت خون بند ناف نیاز به فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی بیشتری داریم

    به گفته وی، با توجه به اهمیت اطلاع خانواده‌ها از ظرفیت و اهمیت خون بند ناف نیاز به فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی بیشتری داریم که باید از ظرفیت رسانه‌های استان استفاده کنیم؛ این خون پس اندازی برای سلامتی فرزندانمان در آینده است و افق‌ها و چشم اندازهای بسیاری را برای درمان انواع بیماری‌ها با این خون به روی ما باز خواهد کرد، پرداخت هزینه‌ای که در آینده ضمانت سلامتی نوزاد را تضمین می‌کند.

    داوودی در پایان با اشاره به نحوه دریافت خون بند ناف از نوزاد می‌افزاید: هر خانواده‌ای برای ذخیره نمونه خون بند ناف نوزاد خود باید ۳ میلیون تومان هزینه کنند در آخر هفته ۳۶ بارداری با حضور در نمایندگی خون بند ناف واقع در جهاد دانشگاهی و تکمیل فرم مرتبط قراردادی با خانواده بسته می‌شود و کیت خون‌گیری دریافت می‌کنند.

    به گفته این مسئول، با هماهنگی با کارشناس مربوطه و اعلام اطلاعات زایمان جهت نمونه‌گیری خون محیطی مادر و خون‌گیری بند ناف صورت می‌گیرد؛ خون‌گیری مادر به منظور آزمایشات یک هفته قبل از زایمان تا زمان زایمان با هماهنگی بانک خون بند ناف رویان انجام می‌شود و در مرحله بعد مشاوره پزشکی و خون بند ناف جمع‌آوری شده و از سوی کارشناسان به پژوهشگاه رویان ارسال می‌شود که این نمونه بعد از پردازش سلول‌های بنیادین فریز خواهد شد.

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.