×
×

از تنهایی حوزه در اسلامی سازی علوم تا ادامه عکس العمل ها به نفی فقه نظامات

  • کد نوشته: 12899
  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت شاهد برپایی رویدادها و نشست‌های علمی مختلفی در حوزه علمیه و علاوه بر این در پژوهشگاه‌‌ها بودیم که می‌توان به نشست‌های «فخر رازی، اندیشمندی جست‌وجوگر» اشاره نمود که با حضور نصرالله پورجوادی برگزار گردید. علاوه بر این در این هفته یکی از […]

  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت شاهد برپایی رویدادها و نشست‌های علمی مختلفی در حوزه علمیه و علاوه بر این در پژوهشگاه‌‌ها بودیم که می‌توان به نشست‌های «فخر رازی، اندیشمندی جست‌وجوگر» اشاره نمود که با حضور نصرالله پورجوادی برگزار گردید. علاوه بر این در این هفته یکی از وقایع قابل ملاحظه ادامه واکنش‌ها نسبت به نفی فقه نظامات بود که من جمله حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل‌میبدی را می‌توان اسم برد که در گفت‌وگو با ایکنا به عرضه توضیح هایی پرداخت.
    نشست‌های علمی
    نصرالله پورجوادی: هنر فخررازی زیادتر در دایره‌المعارف نویسی هست تا فلسفه
    نصرالله پورجوادی، محقق حوزه فلسفه و عرفان در نشست علمی «فخر رازی، اندیشمندی جست‌وگو» که ۲۰ آذرماه در سالن تفکر پژوهشگاه علوم انسانی و پژوهش ها برگزار گردید به ایراد حرف پرداخت و گفته بود: فخر رازی من جمله محققان دوره پساکلاسیک هست که در این دوره زیادتر به دایرهالمعارف نویسی پرداخته می‌شد و هنر فخر نیز زیادتر در همین هست تا اینکه فیلسوف باشد، چه اینکه وی از این حیث به فلسفه پرداخته که فلاسفه را نقد کند.
    مهرداد عباسی: مطالعه آکادمیک اسلام؛ زمینه‌ساز فضای گفت‌وگو میان اسلام و غرب
    همزمان با هفته پژوهش، نشست علمی «مطالعه آکادمیک اسلام در غرب؛ انگیزه‌ها، روش‌ها و نمونه‌ها» با حضور مهرداد عباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مترجم و محقق پژوهش ها اسلامی، امروز در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار گردید و مهرداد عباسی با اهتمام بر اینکه بدون استفاده از روش آکادمیک در پژوهش ها اسلامی نمی‌توانیم با غرب گفت‌وگو کنیم و از داشته‌هایمان حرف بگوییم، بر لزوم مسئله‌سازی و مسئله‌پژوهی در این حوزه حرف زد و به تمایز مساله با شبهه اشاره نمود.
    برپایی نشست « کاربرد باستان‌شناسی عربستان در پژوهش ها قرآنی»
    نشست علمی «کاربرد باستان‌شناسی عربستان در پژوهش ها قرآنی»، امروز، ۱۸ آذرماه، با سخنرانی محمدعلی خوانین‌زاده، عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه برگزار گردید.
    وی در این نشست به عرضه تشریح و سابقه باستان‌شناسی پرداخت و نقش این علم در راستای شناخت فرهنگ حاکم بر عربستان و به صورت خاص کاربردهای آن در پژوهش ها قرآنی را تصریح کرد.
    نشست تخصصی دین و عقلانیت با اهتمام بر آموزه‌های رضوی برگزار گردید
    نشست تخصصی دین و عقلانیت با اهتمام بر آموزه‌های رضوی، با حضور آیت‌الله عبدخدایی، منصور پهلوان، مجید معارف، احد فرامرز قراملکی و علاوه بر این جمعی از پیروان سایر ادیان در دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران برگزار گردید.
    معارف با اهتمام بر اینکه امام رضا(ع) در دوره بیست‌ساله امامت خود مشغول مناظره و احتجاج با شیعیان، اهل سنت و ارباب مذاهب بودند، شیوه وی را در پیوند عقل و نقل در مناظرات گفته بود. علاوه بر این وی در بخش دیگری از اظهارات خود اظهار کرد: نتیجه‌ای که بنده در اثر ارزیابی زمان‌شناسی و تاریخی زندگی امام رضا(ع) بدان آمدم این هست که دوره امامت وی ۲۰ سال بوده هست و در این دوران، حضرت به گونه ای مشغول مناظرات و احتجاجات بوده‌اند. در مورد امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شنیده‌ایم که وی مناظراتی داشته‌اند، اما امام رضا(ع) در دوره امامتشان مشغول این موضوعات بودند.
    گفت‌وگو با حوزویان و اندیشمندان
    فاضل میبدی: بعضی موضوعات از شأن فقیه خارج هست
    حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه شهر قم و استاد دانشکده مفید در این گفت‌وگو نسبت به صحبت‌های آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی حول فقه نظام عکس العمل نمایش داد.
    وی در جواب به این سوال که فقه در مستحدثات در چه محدوده‌ای می‌تواند حرکت کند؟ آیا در مسائل مستحدثه فقه ناقص هست؟ گفته بود: مسائل مستحدثه دو گونه هست؛ یکی وقت نماز و روزه هست و به طور مثال فردی استفتاء می‌کند که در جایی مثل کره ماه می‌خواهم نماز بخوانم. این فقیه در نهایت می‌آید و جواب می‌دهد. دیگری وقت مسائل مستحدثه در موضوعات نوین هست؛ مثل مبحث پولشویی، بیمه و بعضی معاملات مثل یوزان و معاملاتی که امروز در دنیا مطرح هست. این موضوعات از اساس مبحث مستحدثه هست و این موضوعات مستحدث کاملاً باید طبق حکم جدید باشد؛ یعنی هر سوژه ای که به مبحث دیگر تبدیل گردد حکم هم باید عوض شود.
    فاضل میبدی تصریح نمود: درست هست که فقیه در مبحث جدید هم حکم می‌دهد، ولی به هر حال دنیای جدید هم دنیای موضوعات هست و نه احکام. مشکل ما در حکم نیست، لکن در موضوعات مشکل داریم. این موضوعات هم باید کارشناسی شود و کار فقیه نیست. مساله بانک، بیمه، پول و معاملات دریایی و کنوانسیون‌های بین‌المللی موضوعاتی هست که از شأن فقیه خارج هست و برعهده کار او نیست.
    حجت‌الاسلام رضائی‌اصفهانی: اولین‌های قرآنی در دهه فجر معرفی گردند
    حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی رضائی اصفهانی، مفسر و مترجم قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: در آستانه دهه فجر و سال روز برتری با شکوه انقلاب اسلامی هستیم و مناسب هست در این ایام به عرضه خدمات فرهنگی و قرآنی انقلاب اسلامی بیشتر از گذشته پرداخته شود.
    وی در ایده ای به شبکه معارف قرآن، رادیو قرآن و رسانه‌های دینی من جمله ایکنا تصریح نمود: پیشنهاد بنده این هست که در این ایام به معرفی اولین‌های قرآنی در محورهای ۱۶ گانه من جمله نخستین مجله قرآنی، نخستین سمینار قرآنی، نخستین مقاله قرآنی، نخستین پایان‌نامه قرآنی، نخستین رسانه قرآنی، نخستین رشته قرآنی، نخستین ترجمه و تفسیر قرآن و سایر اولین‌ها بمناسبت ایام الله دهه فجر بپردازند.
    حجت‌الاسلام یوسفی: دست‌یابی به نظام اقتصادی با همکاری فقه اکبر و اصغر
    حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدعلی یوسفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و تفکر اسلامی و محقق اقتصاد اسلامی در عکس العمل به اظهارات آیت‌الله محمدجواد فاضل حول فقه نظامات طی یادداشتی گفته بود: وی فقیه و از خانواده فقاهت و انقلابی هست، احترام بسیاری برای وی قائل هستیم. به همین علت این ارزیابی بررسی «من قال نیست»، لکن ارزیابی «ما قال» هست. مطالبی که از ناحیه وی طرح شده هست باید به عنوان مجال تلقی کرد و ادبیات فقه نظام را تقویت و تکمیل نمود. بنده تنها در مورد مطالبی که وی در حوزه فقه اقتصادی فرمودند، اظهار نظر می‌کنم.
    مقصودشان از واژه‌های استعمال شده مشابه فقه، فقه نظام، فقه فردی، نظام و نظام اقتصادی روشن نیست.
    حجت‌الاسلام بهمنی: روش پژوهش‌های قرآنی سامان‌یافته نیست
    حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در گفت‌وگو با ایکنا؛ در مورد وضع پژوهش‌های قرآنی کشور اظهار کرد: به سادگی نمی‌توان در مورد این ظرفیت از پژوهش ها قرآنی بعد از انقلاب اسلامی داوری و قضاوت کرد، ولی نظر بنده در مورد روند مسیر پژوهش‌های قرآنی به صورت کلی مثبت هست و نگاه خوش‌بینانه‌ای به آینده دارم.
    حجت‌الاسلام‌ محمد جبرئیلی: درس ها کلامی حوزه به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد
    حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد جبرئیلی، عضو هیئت علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و تفکر اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: علم کلام در دو سه دهه موخر و به صورت کلی بعد از انقلاب اسلامی رشد خوب و قابل ملاحظه‌ای داشته هست و از توسعه این علم مأیوس نیستیم. در طول این چند دهه جایگاه ها آموزشی، پژوهشی و درس ها کلامی بسیاری در حوزه و دانشگاه ایجاد شده هست و حتی در میان عامه مردم هم شاهد رشد موضوعات اعتقادی و کلامی هستیم، اما با توجه به جایگاه موضوعات اعتقادی و کلامی در قرآن و روایات، این علم در حوزه علمیه و به صورت کلی در کشور کمرنگ هست.
    حجت‌الاسلام رضوی‌راد: توسعه‌یافتگی وامدار سرمایه‌گذاری در تعلیم هست
    حجت‌الاسلام رضوی‌راد، ریاست انستیتو علوم انسانی ـ اسلامی آلمان در گفت‌وگو با ایکنا؛ ضمن تصریح وضع تعلیم و پژوهش در آلمان و فاصله آن با کشورهای کمتر توسعه‌یافته گفته بود: فرهنگ قرآنی ما مبتنی بر روش‌های بسیار پیشرفته و توانمندی هست که معتقدم اگر به آن‌ها بازگردیم، خیلی از مشکلات حل می‌شود.
    منوچهر صدوقی‌سها: تصوف برآمده از اسلام بعد از دو قرن در برابر دین ایستاد
    منوچهر صدوقی‌سها، محقق معروف حوزه فلسفه و عرفان با بیان اینکه می‌توان تصوف را به توده‌های برف تشبیه کرد و عرفان را نیز جویبار زلالی دانست که از دل آن شکل گرفته هست، تصریح نمود: تصوفی که در شروع از اسلام پیدا گردید و برابر دین بود بعد از یکی دو قرن تبدیل به چیزی گردید که گاهی هم در برابر دین درآمد و حقیقت داستان همین هست.
    بیانات مراجع
    آیت‌الله جوادی‌آملی: پذیرش رشوه در قالب هدیه مداهنه هست
    آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی، ۱۷ آذرماه، در جلسه درس تفسیر خود در شهر قم به تفسیر سوره قلم پرداخت و اظهار کرد: سوره مبارکه قلم در مکه نازل گردید و عناصرمحوری آن توحید و خطوط کلی اخلاق و حقوق هست. در مورد علت اینکه به اسم قلم هست، تفاسیر پیش از هزار سال عامه و خاصه نوشته‌اند که سوره‌ای هست که در آن از قلم ذکر شده هست.
    وی با بیان اینکه افرادی که حرف دین را تکذیب می‌کنند، می‌خواهند پیامبر(ص) و رهبران دینی هم مثل آنها، اسلام‌مالی و مداهنه و ماست‌مالی در دین کنند، اضافه کرد: کسی که زیرمیزی و رومیزی می‌گیرد و اسمش را هدیه می‌گذارد، کارش اسلام‌مالی هست؛ البته این اشخاص بدانند که خداوند یقه آنها را می‌گیرد ولو مدتی مهلت بدهد و حوصله کند.
    سایر رویدادها
    فراخوان حوزه امام رضا(ع) برای برپایی کرسی آزاداندیشی
    مرکز تعلیم عالی حوزوی امام رضا(ع) طی فراخوانی ضمن دعوت از پژوهشگران فقه نظام‌ساز جهت همکاری در برپایی کرسی‌های آزاداندیشی، آمادگی خود را برای برپایی این نشست‌ها اعلام نمود.
    پرده برداری از ترجمه اصول کافی استاد انصاریان/ چاپ تفسیر حکیم تا جلد ۱۰
    جت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد صابریان، مدیر مؤسسه دارالعرفان، ۱۸ آذرماه، در جلسه ای خبری در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه شهر قم از برپایی مراسم پرده برداری از ترجمه اصول کافی اطلاع داد و اظهار کرد: مراسم پرده برداری از ترجمه اصول کافی استاد حسین انصاریان روز پنجشنبه، ۲۲ آذرماه، با حضور استادان حوزه در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات برگزار خواهد گردید.
    آیت‌الله استادی: منبری‌ها و مداحان بدون مراجعه به مراجع موعظه نکنند
    آیت‌الله رضا استادی، شامگاه یکشنبه ۱۸ آذرماه در ادامه سلسله موضوعات معرفی تفاسیر شیعه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) اظهار کرد: شیعه تا قرن چهارم تنها چند تفسیر روایی مختصر مثل عیاشی، قمی و … داشته و نخستین تفسیر نیز حقائق‌التاویل سیدرضی هست که یک جلد زیادتر نیست ولی پس از ان تفاسیری مثل مجمع‌البیان و ابوالفتوح، نعمانی، فرات و … حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، ۱۹ آذرماه، در جلسه ای خبری بمناسبت هفته پژوهش با بیان اینکه ۱۸۰ مرکز پژوهشی در شهر قم داریم، اظهار کرد: شورای سازگاری جایگاه ها با حضور نمایندگان این جایگاه ها هر چندوقت یکبار جلساتی را با همین هدف دارند تا سازوکار مناسب‌تری به فعالیت آنها داده شود.
    حجت‌الاسلام سیدحسین میرمعزی: وزارت علوم بار اسلامی‌سازی را روی دوش حوزه گذاشته هست
    میرمعزی در جواب به سؤالی در مورد سند الگوی پیشرفت کشور، اضافه کرد: بعد از ابلاغ مقام معظم رهبری در مورد سند الگوی پیشرفت کشور ستادی در حوزه برای این مساله تشکیل گردید و بنده مسئول آن ستاد هستم.
    این ستاد دو ماموریت عمده دارد؛ نخست ایجاد گفتمان در سطح حوزه در مورد این سند به عنوان سند با اهمیت بالادستی و نقشه راه کشور هست و دومین مأموریت ارزیابی دقیق و عرضه پیشنهاد در مورد بالا بردن آن هست. سمینار ملی دیدگاه‌های علوم قرآنی آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی(ره) از سوی مرکز فقهی امامن اطهار(ع) و با همکاری ۲۵ نهاد متفاوت دانشگاهی، پژوهشگاهی و حوزوی در حال برپایی هست.
    ارسال اثر به سمینار دیدگاه‌های قرآنی آیت‌الله‌العظمی فاضل تمدید گردید
    طبق اعلام دبیرخانه سمینار، زمان در نظرگرفته شده برای برپایی سمینار ذکر شده، اردیبهشت سال ۹۸ هست و مهلت ارسال آثار نیز تا ۲۳ بهمن ماه سال جاری تمدید شده هست.در مجلسی با حضور آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، علما، روحانیون و مسئولین استانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن رستمیان به عنوان مدیر جدید حوزه علمیه استان سمنان معرفی گردید.
    مدیر جدید حوزه علمیه استان سمنان معرفی گردید
    علاوه بر این در این مراسم از خدمات هفت‌ساله حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی مهدی‌نژادی تقدیر به عمل آمد. حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، ریاست مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، ۱۹ آذرماه، با حضور در دانشگاه تهران به ایراد حرف در راستای اتحاد حوزه و دانشگاه و میزان تحقق این با اهمیت پرداخت و گفته بود: این اتحاد در حد همکاری‌های علمی سطح مطلوبی داشته هست اما اگر بخواهیم ناظر به پیشرفت جامعه و تمدن نوین اسلامی با آن رو به رو شویم باید بگوییم که هنوز در این همکاری ضعیف هستیم.
    حجت‌الاسلام خسروپناه: همکاری حوزه و دانشگاه در راستای پیشرفت و تمدن نوین اسلامی نیست

    انتهای پیام

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.