استاد برجسته حوزه علمیه قم اقدامات امام علی(ع) را حساب شده دانست و تصریح کرد: این امام معصوم پیش از اتخاذ هر تصمیمی، تمام ابعاد آن تصمیم را مورد بررسی قرار می‌داد، امام علی(ع) در دوران حکومت خودش از ریخت و پاش در هزینه‌ها جلوگیری کرد.

به گزارش شهر کریمه به نقل از فارس، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه سه شنبه در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به جنگ امام علی(ع) با طلحه و زبیر اظهار کرد: در زمانی که طلحه و زیبر پس از بیعت با امام علی(ع) به مکه رفتند و بیعت را شکستند، امام علی(ع) برخلاف نظر سیاستمداران حاضر نشد که با آن‌ها سازش کند.

وی ادامه داد: سیاستمداران عصر امام علی(ع) به این امام معصوم گفتند که جنگ امام علی(ع) با طلحه و زبیر به صلاح نیست، چون هنوز موقعیت امام علی(ع) در حجاز محکم نشده است و این امام معصوم چگونه می‌خواهد که به سوی بصره لشکرکشی کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: امام علی(ع) خطاب به منتقدان جنگ با طلحه و زیبر گفت تا زمانی که آغاز کار آن‌ها است، باید جلوی آنها را بگیرم، عده ای دنبال حق هستند و من با کمک این افراد به جنگ با طلحه و زبیر می‌روم.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به ویژگی‌های امام علی(ع) اظهار کرد: این امام معصوم در روایتی فرمود من خودم را به خواب نمی‌زنم تا دشمن از فرصت پیش آمده سوء استفاده کند.

وی ادامه داد: امام علی(ع) وظیفه داشت که اگر یاوری داشته باشد، با ظالمان مبارزه کند و حق مظلومان را از ستمگران بگیرد، برخی افراد به امام علی(ع) توصیه می‌کردند که در ابتدای دوران خلافت از جنگ با معاویه پرهیز کند، اما این معصوم پس از تفکر بسیار تصمیم به جنگ با معاویه گرفت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: امام علی(ع) فرمود دو گزینه در مقابل معاویه دارم، یا با او بجنگم یا اینکه کافر بشوم، این امام معصوم نجنگیدن با معاویه را هم وزن با کفر به دین اسلام می‌دانست.

آیت‌الله مصباح یزدی اقدامات امام علی(ع) را حساب شده دانست و تصریح کرد: این امام معصوم پیش از اتخاذ هر تصمیمی، تمام ابعاد آن تصمیم را مورد بررسی قرار می‌داد، امام علی(ع) در دوران حکومت خودش از ریخت و پاش در هزینه‌ها جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: امام علی(ع) پس از آنکه تعداد زیادی از مردم به سراغ او آمدند تا این امام معصوم را راضی به پذیرش مقام خلافت کنند، این مقام را پذیرفت، آن قدر تعداد مردم در این صحنه زیاد بود که عده ای زیر دست و پا افتادند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: امام علی(ع) فرمود من چاره ای جز جنگ با معاویه ندارم، در غیر این صورت به صورت عامدانه کافر می‌شوم، این امام معصوم، این سخنان را در مقابل کسانی گفت که می‌خواستند امام علی(ع) را از جنگ با معاویه منصرف کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به جنگ صفین اظهار کرد: این جنگ، یک جنگ سخت بود که چندین هزار نفر از دو طرف کشته شدند، هدف امام علی(ع) از جنگ صفین، احیای دین بود، امام علی(ع) کار برای آخرت را تنها ذکر گفتن نمی‌دانست، بلکه جنگیدن با انسان ظالم هم از نظر این امام معصوم، کار برای آخرت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان باید به دستورات خداوند در عرصه‌های مختلف عمل کند، انسان بنده خدا است و وظیفه بنده عمل به دستورات خداوند است و هر آنچه که در آسمان‌ها و زمین است، برای خدا است.