وی اضافه کرد: کتابخانه با ۱۲ هزار‌متر زیربنا، در ۴ طبقه و با ۸ تالار مطالعه ساخته شده هست؛ من جمله خصایص و خصوصیات این کتابخانه که در کمتر کتابخانه تخصصی و عمومی دیده می‌شود، دارا بودن گنجینه های مکرر و متفاوت کتاب های خطی و چاپی در گنجینه کتابخانه آستان و گنجینه قرآن در […]

از قرآن‌های وابسته به امامن تا قرآن 120 کیلوئی دوره قاجار

وی اضافه کرد: کتابخانه با ۱۲ هزار‌متر زیربنا، در ۴ طبقه و با ۸ تالار مطالعه ساخته شده هست؛ من جمله خصایص و خصوصیات این کتابخانه که در کمتر کتابخانه تخصصی و عمومی دیده می‌شود، دارا بودن گنجینه های مکرر و متفاوت کتاب های خطی و چاپی در گنجینه کتابخانه آستان و گنجینه قرآن در موزه آستان مقدس هست.

وی تصریح نمود: تعداد اندکی از این قرآن ها به صورت گزینشی در موزه آستان حفظ می‌‌شود، من جمله این قرآن ها میتوان به قرآن وابسته به امام رضا (ع) و قرآن وابسته به امام حسن عسکری (ع) اشاره نمود.

محمدی کرمانشاهی اظهار کرد: قرآن‌‌های نفیس زیادی موجود هست من جمله آنان می‌توان به قرآنی اشاره نمود که کاملا روی پارچه نوشته شده که دو نسخه از این قرآن در موزه آستان قدس رضوی و یک نسخه در موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) حفظ می‌شود.

وی گفته بود: قرآن های موجود از نظر خط، تذهیب و هنرهای بکار رفته در آنان بقدری با ارزش می باشند که قابل نرخ گذاری نیستند، در کنار این ها قرآنی در موزه وجود دارد که ۱۲۰کیلو‌گرم وزن دارد و ذی ربط به زمان قاجاریه هست.

وی اظهار کرد: غیر از قرآن های خطی که در موزه آستان حفظ می‌شود، در کتابخانه آستان هم در دو بخش قرآن حفظ و خدمات دهی می‌شود، در بخش کتاب های خطی استان قرآن ها به صورت به صورت مجزا ثبت و لیست می‌شوند، در سایر کتابخانه ها قرآن ها در ذیل کتاب های خطی ثبت می‌شوند، از جهت قدمت و ارزش، قرآن های موجود در کتابخانه در رده دوم پس از قرآن های موزه قرار دارند.

محمدی کرمانشاهی تصریح نمود: تعداد گنجینه های قرآن در کشور فراوان هست اما گنجینه قرآن آستان مقدس حضرت معصومه (س) یکی از ارزشمندترین اینهاست، در هر کدام از این گنجینه ها قرآن هایی وجود دارد که در دیگر گنجینه ها موجود نیست و طبعا گنجینه آستان مقدس هم از این قاعده مستثنی نیست؛ برای قرآن های چاپی تا به حال دو جلد لیست تهیه گردیده و برای قرآن های خطی هم فهرسی تهیه گردیده که در آینده نزدیک منتشر می‌شود.

وی تصریح نمود: وجود گنجینه قرآن پایگاهی برای دفاع از تشیع هست تا ثابت گردد که شیعه قرآن دیگری ندارد و قر آن در طول تاریخ دچار تحریف نشده هست، در حقیقت این قرآن ها سند حقانیت شیعه هست.

انتهای پیام