در دویست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم نسبت به دریافت سهم اضافی بیمه اجباری کارگران از سوی سازمان تأمین اجتماعی اعتراض شد. دویست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم یکشنبه شب به ریاست ولی‌الله بیاتی و با حضور اعضا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد. سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار، علیرضا […]

در دویست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم نسبت به دریافت سهم اضافی بیمه اجباری کارگران از سوی سازمان تأمین اجتماعی اعتراض شد.

دویست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم یکشنبه شب به ریاست ولی‌الله بیاتی و با حضور اعضا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار، علیرضا قاری قرآن معاون شهرسازی و امور زیربنایی، سیدامیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی و برخی مدیران شهری نیز در این جلسه حضور داشتند.

میهمان ویژه دویست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم سردار غلامرضا احمدی فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) و معاونین وی به مناسبت هفته بسیج بود.

* ضرورت تقدیر از خادمین زائرین اربعین حسینی در کربلا

در ابتدای این جلسه زین‌العابدین قراچورلو یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم به مناسبت ایام ۲۸ صفر شهادت پیامبر اسلام(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) مدیحه سرایی کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در نطق پیش از دستور در جلسه دویست و هفتم، ظرفیت‌های گردهمایی بزرگ اربعین حسینی را مورد توجه قرار داد.

ولی‌الله بیاتی با اشاره به استقرار موکب‌های قمی در مسیر طریق الحسین و ارائه خدمت به زائرین گفت: دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف استان امسال برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای ارائه خدمات مختلف به زائرین داشتند.

وی با تأکید بر ضرورت تقدیر از خادمین زائرین اربعین حسینی در کربلا اظهار کرد: هرچند این حرکت در راستای شور و شعور حسینی بوده اما این افراد که مخلصانه خادم زائرین بودند باید به مردم معرفی شده و از زحماتشان تقدیر شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به حوادث دلخراش حله عراق و شهادت تعداد زیادی از زائرین حسینی و برخورد دو رام قطار در مسیر مشهد و جان‌باختن زائرین رضوی گفت: این حادثه دلخراش را به تمام بازماندگان تسلیت می‌گوییم.

در ادامه بیاتی گزارشی از لوایح و طرح‌های اعلام وصول شده در شورای شهر از جلسه گذشته شورا تا جلسه دویست و هفتم ارائه کرد و گفت: در دویست و ششمین جلسه شورا که به صورت فوق‌العاده با حضور تعدادی از اعضا برگزار شد مسأله اخذ مجوز احداث یک هتل پنج ستاره در بلوار پیامبر اعظم و احداث ۲۰ جایگاه سوخت‌رسان کوچک تصویب شد.

پس از گزارش رئیس شورا دستور جلسه براساس اعلام قبلی توسط روسای کمیسیون‌های مربوطه قرائت و نظر اعضا در خصوص آن‌ها گرفته شد.

نخستین دستور مطرح شده در این جلسه بحث اخذ مجوز تعدادی نامگذاری اسامی پیشنهادی برای شوارع و معابر شهر بود که با توجه به اینکه با رأی اکثریت اعضای کمیسیون خدمات شهری تصویب شده بود، اعضا در صحن علنی نیز با این دستور موافقت کردند.

* رعایت قانون و جلوگیری از تضییع حقوق مردم امری ضروری است

در ادامه این جلسه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نامه مردمی در خصوص مساعدت در حل مشکل پلاک ثبتی ۲۳۸۳/۷ واقع در منطقه ۶ را مطرح کرد.

با وجود برخی ابهاماتی که اعضای شورای اسلامی شهر در خصوص این نامه و درخواست طرح شده اعلام کردند اما نهایتاً با برخی اصلاحات این دستور نیز مورد تصویب قرار گرفت.

سومین دستور جلسه دویست و هفتم شورای شهر در خصوص ماده پنج قانون اصلاح بیمه اجباری کارگران ساختمانی مصوب سال ۱۳۹۳ سازمان تأمین اجتماعی بود که موجی از اعتراضات و انتقادات شورا را نسبت به این سازمان به دنبال داشت.

اعضای شورای اسلامی شهر ضمن انتقاد به قصور و عمل خلاف قانون سازمان تأمین اجتماعی در دریافت سهم بیمه عوارض ساختمانی بر ضرورت رعایت قانون و جلوگیری از تضییع حقوق مردم تأکید کردند.

حجت‌الاسلام سیدمحمد آتش زر عضو شورای شهر قم ضمن تشریح این دستور جلسه، انتقادات تندی را در مورد عملکرد سازمان تأمین اجتماعی مطرح کرد.

وی با اشاره به برخی موارد اعمالی از سوی سازمان تأمین اجتماعی برای دریافت سهم بیمه کارگران ساختمانی اظهار کرد: کسانی که پروانه ساختمانی دریافت می‌کنند موظف هستند تا ۱۵ درصد عوارض عمومی صدور پروانه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کنند و شهرداری این افراد را به بیمه معرفی می‌کند و پس از تسویه حساب اقدامات بعدی را انجام می‌دهد.

عضو شورای شهر قم خاطرنشان کرد: اخیراً تأمین اجتماعی تغییراتی در این عوارض اعمال کرده در حالی که تصریح قانون این است که حداکثر ۱۵ درصد عوارض ساختمانی را باید بگیرد.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی باید از قانون بیمه اجباری کارگران تمکین کرده و حق ندارد از آن تخلف کند، خاطرنشان کرد: تأمین اجتماعی با اعمال بخشنامه‌های داخلی خود نمی‌تواند مردم را نقره داغ کند و سهم اضافی دریافت کند.

عضو شورای شهر قم بیان کرد: شاید این پول برای ۳۰ درصد بیمه کارگران ساختمانی هم استفاده نمی‌شود و سازمان تأمین اجتماعی تنها در حال پول گرفتن از مردم به هر روشی برای رفع مشکلات داخلی خود است.

بیاتی در مورد این قانون گفت: یک روش وجود دارد که شهرداری می‌تواند طوری فیش برای پرداخت عوارض صادر کند که مواردی که جزو عوارض پروانه نیست جزو سهم تأمین اجتماعی قرار نگیرد.

محسن عابدینی پور عضو شورای اسلامی شهر با اشاره به برخی تخلفات سازمان تأمین اجتماعی در دریافت سهم بیمه کارگران از پروانه ساخت تصریح کرد: در برخی موارد سازمان تأمین اجتماعی حق بیمه را سه برابر می‌کند و به جای ۱۵ درصد ۴۵ درصد سهم عوارض را دریافت می‌کند و ادعای آن‌ها این است که برای سه سال سهم دریافت می‌شود اما قانون تصریح کرده که تنها ۱۵ درصد باید دریافت شود.

* لزوم رفع مشکل دریافت سهم تأمین اجتماعی از موارد غیر از ساخت‌وساز

وی خاطرنشان کرد: در موردی دیگر سازمان تأمین اجتماعی از مردم تعهد می‌گیرد که هر عوارضی از این پس قرار به پرداخت باشد فرد باید درصد بیمه را نیز پرداخت کند.

وحید شایسته نیک دیگر عضو شورا نیز با اشاره به جزئیات این قانون و نحوه برخورد سازمان تأمین اجتماعی با آن گفت: شورای شهر در برخی موارد تخفیف عوارض دارد و در برخی موارد نیز بخشودگی اعمال می‌کند اما تأمین اجتماعی این موارد را اعمال نمی‌کند و براساس جدول خود دریافت‌ها را انجام می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه طبق مصوبه شورای شهر شهرداری برای احداث پارکینگ عوارض نمی‌گیرد، تصریح کرد: در این موارد معافیت اعمال می‌شود اما بیمه این موارد را قبول نکرده و سهم خود را از عوارض آن دریافت می‌کند.

زین العابدین قراچورلو هم با اشاره به تصریح قانون بیمه اجباری کارگران در خصوص دریافت سهم ۱۵ درصد از عوارض ساخت گفت: این قانون تأکید دارد که سهم تأمین اجتماعی از عوارض صدور پروانه ساختمانی دریافت شود نه از موارد دیگر همچون نوسازی و….

وی با ارائه پیشنهادی در خصوص رفع مشکل دریافت سهم تأمین اجتماعی از موارد غیر از ساخت گفت: بدهی‌هایی که بابت عرصه است و فرد به شهرداری بدهکار است به صورت جداگانه فیش صادر شود و فیش‌های مرتبط با ساخت نیز جدا باشد که برای همان نیز پرداخت درصد تأمین اجتماعی انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه مردم تنها باید سهم ساخت را به تأمین اجتماعی بدهند، خاطرنشان کرد: قانون قبلی می‌گفت که شهرداری موظف است در زمان صدور پروانه تسویه حساب بیمه را بگیرد اما الان قانون می‌گوید که شهرداری در زمان پایان کار این تسویه حساب را درخواست کند که باید به این امر دقت شود.

عباس ذاکریان عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به قانون اصلاح بیمه اجباری کارگران ساختمانی اظهار کرد: قانونگذار هدفش از این قانون این بوده که منابع مالی بیمه کارگران ساختمانی را تأمین کند.

وی با اشاره به شرایط پرداختی بیمه اجباری کارگران و سهم هر فرد در این قانون تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی طبق قانون هفت درصد سهم بیمه را از خود کارگر می‌گیرد و ۱۵ درصد را نیز از کسی که قصد ساخت دارد دریافت می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: این قانون تصریح دارد که اگر منابع مالی تأمین نشد سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند سهم عوارض ساختمانی را تا ۲۰ درصد افزایش دهد.

وی با اشاره به اعتراض یکی از اعضای شورای شهر در خصوص دریافت سهم تأمین اجتماعی از تخفیفات عوارض گفت: تخفیفات یا بخشودگی‌های شورا ارتباطی با تأمین اجتماعی ندارد و آن‌ها در صدد تأمین سهم الپرداخت بیمه کارگران هستند.

شهردار قم نیز با بیان اینکه ساعت‌ها برای تدوین قانون اصلاح بیمه اجباری کارگران ساختمانی در وزارت کشور جلسه تشکیل شده و بررسی‌های فراوانی صورت گرفته است اظهار کرد: حدود دو سال از تصویب و اجرایی شدن این قانون گذشته و دوباره سازمان تأمین اجتماعی کار گذشته خود را انجام می‌دهد که در موارد بسیاری برای مردم مشکل ساز شده است.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد با اشاره به جزئیات قوانین جدید و قدیمی بیمه اجباری کارگران تصریح کرد: براساس قانون قبلی ما موظف به دریافت تسویه حساب بیمه تأمین اجتماعی برای اعطای پروانه ساخت به مردم بودیم اما طبق قانون جدید امروز موظف به دریافت این مورد نیستیم.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری طبق قانون عمل می‌کند تصریح کرد: اگر سازمان تأمین اجتماعی طبق قانون عمل کرد که تسویه حساب را در پرونده پروانه ساخت و پایان کار اعمال می‌کنیم وگرنه به نفع مردم از این کار خودداری خواهیم کرد که این مسأله مشکلاتی برای سازمان تأمین اجتماعی ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به پیشنهاد یکی از اعضای شورای شهر برای صدور دو فیش برای عوارض عرصه و ساخت گفت: اگر بخواهیم دو فیش صادر کنیم مشکلاتی در پی خواهد داشت و رفت و آمد مردم به شهرداری افزایش می‌یابد در حالی که به دنبال کاهش رفت و آمد مردم هستیم.

بر اساس این گزارش، این دستور نهایتاً با اتفاق آراء تصویب شده و برای اعلام نظر به سازمان تأمین اجتماعی ارسال شد تا هرچه سریع‌تر اصلاحات لازم در دریافت سهم بیمه از عوارض انجام شود.

دستور چهارم این جلسه بحث اخذ مجوز تفریغ بودجه سال ۱۳۹۴ سازمان عمران و نوسازی شهرداری قم بود که از سوی کمیسیون تلفیق مطرح و مورد تصویب اعضای شورای شهر قرار گرفت.

آتش‌زر در خصوص بودجه سازمان عمران و نوسازی شهرداری گفت: بودجه اصلاحی این سازمان در سال ۹۴ بالغ بر ۷۴ میلیارد تومان بوده در صورتی که وصولی سازمان ۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده و هزینه قطعی ۴۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هزینه سازمان عمران و نوسازی ۱۰ میلیارد تومان بیشتر از وصولی بوده است این مبلغ به سال آینده انتقال پیدا می‌کند.

در ادامه جلسه مصطفی سعادت طلب دستورات مرتبط با کمیسیون امور زیربنایی را مطرح کرد.

توافقنامه شماره ۱۵۸۲۵۸ مورخ ۲۸ شهریور مالک سه دانگ از ۶ دانگ پلاک ثبتی ۱۰۶۰۸/۲۴، اخذ مجوز اعمال ماده ۹ نخوه خرید و تملک اراضی و املاک واقع در طرح‌های دولتی شامل طرح اجرای تونل مترو در ایستگاه A10 و رمپ و لوپ تونل غدیر، مصوبه شماره ۸۷۱۷ مورخ ۱۸ آبان امسال موضوع توافقنامه شماره ۱۹۰۶۲۸ مورخ چهار آبان امسال و مصوبه شماره ۸۹۰۸ مورخ ۲۵ آبان امسال موضوع توافقنامه پلاک ثبتی ۱۰۹۱۵ از مواردی بود که از سوی کمیسیون امور زیربنایی مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.

در این بخش دویست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم، سردار احمدی فرمانده سپاه علی‌ بن ابیطالب(ع) گزارشی از اقدامات هفته بسیج در استان و نیازها و برنامه‌های این مجموعه ارائه کرد.

وی ضمن تقدیر از همکاری‌های شورای شهر و شهرداری برای فضاسازی شهری متناسب با فرهنگ ایثار و شهادت، یکی از بهترین و تحول سازترین سفرهای کشور را راهیان نور عنوان و خاطرنشان کرد: سفر راهیان نور کم کم دچار هزینه‌های گرانی شده است و نیاز است برای ادامه این سفر حمایت‌هایی خصوصاً از بسیج محلات بشود.

فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) با اشاره به ظرفیت‌های موجود استان در خوزستان برای استقرار اردوهای راهیان نور گفت: نیاز است که فضای جدیدی برای استان قم نیز در خرمشهر ایجاد شده تا بتوانیم بهره وری بیشتری برای زائرین داشته باشیم.

احمدی با تاکید بر اینکه بسیج سه سالن ورزشی در قم دارد که آمادگی دارد که ۴۰ سالن ورزشی دیگر نیز در این شهر بسازد تصریح کرد: امید داریم شهرداری امکاناتی را به ما اختصاص دهد تا بتوانیم این فضاها را ایجاد و تقویت کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به ایجاد مراکز خدمات فرهنگی در سطح شهر گفت: در پردیسان بعضاً مجتمع‌های هزار واحدی ساخته می‌شود دریغ از اینکه به مسائل فرهنگی و خدمات فرهنگی آن‌ها توجه شده و مراکزی برای این کار در آن‌ها ساخته شود.

احمدی با تاکید بر اینکه راهکار جلوگیری از مشکلات فضای مجازی ایجاد فضاهای تفریحی و ورزشی است، گفت: تیراندازی یکی از ورزش‌های جذاب بران جوانان است که امید است مجموعه‌های شهر همراهی کنند تا بتوانیم این ورزش را در شهر توسعه داده و جوانان را به آن جذب کنیم.

* سپاه از مراکز ورزشی خود هیچ درآمدی ندارد

وی با تأکید بر اینکه سپاه از مراکز ورزشی خود هیچ درآمدی ندارد، گفت: ما سالانه میلیون‌ها تومان نیز یارانه به این فضاهای ورزشی اختصاص می‌دهیم تا بتوانیم با شرایط بهتری پذیرای مردم باشیم.

فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) همچنین با بیان اینکه فرصت‌هایی برای اطلاع رسانی تولیدات اقتصاد مقاومتی فراهم شود گفت: در استان و کشور بسترهایی برای افزایش تولیدات اقتصاد مقاومتی فراهم شده و شرایطی فراهم شود تا نمونه‌ای از این محصولات به مردم نمایش داده شود.

مصطفی ملایی عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تاکیدات رهبری در خصوص هیات های اندیشه ورز(اتاق فکر) گفت: در استان قم ظرفیت‌های خوبی در این زمینه وجود دارد و می‌توان کمک شایانی به فرهنگ سازی تغییر این عنوان کرد.

وی با تاکید بر فعالیت‌های شهرداری در ایام محرم و صفر و فضاسازی شهری گفت: در ایام یادواره شهدای استان نیز شهرداری اقدامات خوبی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه داشت.

حسین فاکر دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه امکاناتی در شهر نیاز است تا انرژی جوانان در جامعه تأمین شود خاطرنشان کرد: پیگیر بودیم که در برخی بوستان‌های بانوان فضاهایی اختصاصی برای ورزش و تفریح ایجاد شود اما با وجود پیگیری‌ها شهرداری حمایت خوبی انجام نداد.

وی بیان کرد: بجای سرسره‌ها در بوستان‌ها وسایلی را در بوستان‌ها ایجاد کنیم که بتواند نیاز کودکان خاص را نیز جوابگو باشد.

عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه با ایجاد پردیسان گسستگی اجتماعی بین شهر ایجاد شده است، گفت: برای اینکه بتوانیم ارتباط فرهنگی و اجتماعی را برقرار کنیم باید ارتباط جاده‌ای را نیز تقویت کنیم که با وجود پیگیری‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

* برای تحقق اقتصاد مقاومتی نباید راه را اشتباه برویم

ناصر رعیت‌پور عضو شورای شهر قم با تاکید بر اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی نباید راه را اشتباه برویم، گفت: ابتدا باید شناخت توانایی‌ها و امکانات را داشته باشیم و پس از آن تولید محتوا داشته باشیم.

وی با اشاره به اقدامات بسیج در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: فعالیتی که امروز بسیج در قالب ایجاد تولید انجام می‌دهد در گذشته مشکلاتی ایجاد کرده، اما باید ابتدا توانایی افراد شناسایی شود و سپس تسهیلات ارائه شود که مشکلات پس از آن ایجاد نشود.

حجت‌الاسلام سعید روحانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر ضرورت حمایت از بسیج گفت: این حمایت از این بابت است که این مجموعه خدمات زیادی به مردم می‌توانند داشته باشند.