در گفت‌وگوی قبل بعضی ویژگی‌های جامعه کوفی و دلیل پشت کردن کوفیانی که با ۱۸ هزار نامه برای حضور امام در کوفه از وی دعوت کرده بودند بیان گردید. خصوصیت هایی چون «تبعیت از شهوات دنیایی»، «ضایع کردن نماز»، «گرایش به دنیا» «عافیت طلبی و رفاه زدگی» و وجود «تبعیض» در جامعه عواملی بود که […]

اسلام به ترک دنیا سفارش نمی‌کند/ حب دنیا جامعه کوفی را به ضلالت کشاند

در گفت‌وگوی قبل بعضی ویژگی‌های جامعه کوفی و دلیل پشت کردن کوفیانی که با ۱۸ هزار نامه برای حضور امام در کوفه از وی دعوت کرده بودند بیان گردید. خصوصیت هایی چون «تبعیت از شهوات دنیایی»، «ضایع کردن نماز»، «گرایش به دنیا» «عافیت طلبی و رفاه زدگی» و وجود «تبعیض» در جامعه عواملی بود که مردم کوفه را بعنوان خائن ترین امت‌ها در تاریخ ثبت کرد.
ارزیابی کوتاهی نیز با جامعه فعلی انجام شد که اگر وجود بعضی از این رفتارهای نامناسب در جامعه کنونی ریشه پیدا نماید بعید نیست به جامعه کوفه نزدیک شویم.
در این گفت‌وگو ریشه یابی مشی کوفیان عاملان جلوگیری از ریشه دوانی حب دنیا در وجود انسانیت بیان می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین احمد افتخاری استاد حوزه علمیه درگفت وگو با ایکنا از همدان با اشاره به اینکه روان آدم زمانی در دنیا به آرامش می‌رسد که دارای برنامه باشد اظهار کرد: اگر آدم در زندگی برحسب برنامه جلو رود و این برنامه طبق قوانین و دستورات خداوند باشد علاوه بر اینکه باعث رسیدن به قرب الهی می‌شود نیز دنیا را برای آدم به بهشت مبدل می‌کند.

روان‌شناسی مشی شناسی هست، جز پیامبر کسی روح آدم را نمی‌شناسد
وی با بیان اینکه امروزه بهداشت روانی به اندازه بهداشت جسم مورد توجه کارشناسان هست عنوان نمود: علاوه برجسم، روان آدم نیز نیازمند بهداشت هست و بیشتر اندیشمندان و روانشناسان غرب تاثیرات دین و اعتقاد به آن در آرامش روان آدم را در جامعه قبول نموده اند.
حجت الاسلام افتخاری با اشاره به اینکه خداوند دستورات لازم را به پیامبرانش داده هست در نتیجه آدم نیازمند مراجعه به پیامبران هست عنوان نمود: درمیان انسان‌ها بجز پیامبر کسی روح آدم را نمی‌شناسد حتی روانشناسان هم معتقد اند که علم روان شناسی، مشی شناسی هست .
» (
این استاد حوزه با بیان اینکه روان شناسان، بعضی رفتارهای فرد را ارزیابی می‌کنند افزود: مشی شناسی غیر از روح شناسی و روان شناسی هست .
حجت الاسلام افتخاری در جواب به اینکه راه رهاشدن از تعلقات دنیایی و ترک دنیا دوستی چیست؟ اظهار کرد: تبعیت از دستورات الهی و تمسک به دامن قرآن و عترت، دنیادوستی را در منظر آدم کمرنگ می‌کند. دنیا در چشم آدم مومن باید کوچک گردد، امیر المومنین(ع) می‌فرماید «من کسی را دوست دارم که دنیا در نظر او کوچک است».
وی با طرح این سؤال که چه طور دنیا در چشم آدم کوچک می‌شود؟ بیان کرد: در حالتی خداوند در چشم آدم مومن بزرگ می‌شود که همان گونه که چندین مرتبه در روز در نماز الله اکبر می‌گوییم بزرگی خدا را نه فقط در لفظ لکن در برابردیدگان خود ببینیم، در این صورت دنیا در منظر آدم کوچک می‌شود.
»( »(حکمت ۱۲۴ نهج البلاغه) وجود خالق در چشم چنین افرادی بسیار بزرگ هست، زمانیکه خدا در مقابل دیدگان آدم بزرگ گردد بنده وجود خدا و احاطه وی را بر تمام عالم احساس می‌کند در نتیجه زمانیکه به این شناخت از خدا برسیم در این صورت حب دنیا در قلب آدم جا نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه اگر عظمت خدا را فهم نکنیم دنیا تنها کانون زندگی ما می‌شود عنوان نمود: حضور خدا را در زندگی نباید نادیده گرفت، متاسفانه مشکلی که امروزه در جامعه شاهد آن هستیم حضور خدا تنها در بعضی مناسبت‌ها احساس می‌شود، بطور مثال در ایام عاشورا، ماه رمضان، مناسبات و مساجد، همه از خدا یاد می‌کنند اما در سایر این مورد ها در فضای جامعه یاد خدا کمتر هست.
حجت الاسلام افتخاری با بیان این که اگر خدا را در زندگی های خود وارد کنیم مشکلات حل می‌شود، اظهار کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید «هرچه محبت مرد به همسرش زیادتر گردد، بر فضیلت ایمان او افزوده می‌شود» (من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۲۵۱)، در نتیجه اگر محبت به خدا اولویت اول باشد در مراحل بعد محبت به همسر و فرزند را که خدا سفارش نموده در وجود ما ایجاد می‌شود و در این صورت از دنیا به اندازه احتیاج بهره‌مند می‌شویم.
وی با تکیه به فرمایش علی (ع) که «برای دنیای خود کم ارزش قائل نشوید تاکید کرد: دین اسلام به ترک دنیا سفارش نمی کند لکن این که دنیا را فقط کانون زندگی قرار دهیم نهی کرده هست و استفاده از مظاهر دنیا، مشابه ازدواج، خوردن، آشامیدن و لذت بردن از نعمت‌ها را نهی نکرده هست و تنها اینکه از دستورات خداوند تبعیت نشود مذمت شده هست.
حجت الاسلام افتخاری با اشاره به حدیث امام صادق(ع) که می‌فرماید «کسی که دنیای خود را به علت آخرتش خراب کند از ما نیست» اظهار کرد: هیچکدام از آن دو را خراب نکنیم ، امیرالمومنین (ع) می‌فرماید برای دنیای خود به نحوی برنامه ریزی کن که گویی همیشه زنده هستی و برای آخرت خود به نحوی مشی کن که گویی فردا قرار هست از دنیا بروی، بعضی در زمان پیغمبر اکرم (ص)، کاری انجام نمی‌دادند و دنیا را رها کرده بودند، درگوشه‌ای از غار مشغول عبادت بودند، که حضرت وی را مذمت کردند.
این استاد حوزه با بیان اینکه کسی که برای اکتساب روزی حلال خانواده کوشش کند مجاهد در راه خداست بیان کرد: این کوشش به معنای حب دنیا نیست دین توجه و ارزش به دنیا را زمانی نهی می‌کند که آدم تنها دنیا را موردنظر خود قرار دهد، انسانی که از صبح تا شب دنبال اکتساب هست و به نماز، یاد خدا و انجام عبادات خود ارزش ندهد در آن صورت آن علاقه به دنیا هست.
وی دنبال کرد: شهید مطهری می‌گوید علاقه به مسائل دنیایی مثل خواب خوراک و سایر لذت‌ها مذموم نیست وگرنه خدا آنان را در وجود آدم قرار نمی‌داد لکن دنیا و پیرامون دنیا چرخیدن پرخطر هست.
حجت الاسلام افتخاری با اشاره به مثالی که استاد صفایی حائری در یکی از کتاب‌هایش می‌نویسد بیان کرد: مرغی که بر روی تخم‌هایش می‌خوابد ۲۰ روزه جوجه ها به دنیا می‌آیند اگر جوجه‌ای که در داخل تخم هست نتواند در روز بیستم پوسته خود را بشکند، خفه خواهد گردید که مثال آدم نیز در این دنیا مشابه آن هست.
وی اظهار کرد: اگر تمام رؤیاهای آدم دنیایی گردد و اینکه تنها پیرامون دنیا بگردیم خفه می‌شویم و رشد نمی‌کنیم اما اگر از این دنیا استفاده کردیم و پوسته این دنیا را شکستیم و به بالا رفتیم رشدمی کنیم و ازبین نمی رویم .
این استاد حوزه یادآور گردید: حضرت آیت الله جوادی می‌گویند «اگر تنها رؤیاهای دنیایی موردنظر قرار بگیرد به شکلی زنده به گور شدن هست، از انسانیت بهره نمی برد ودر دنیا خفه می گردد. افکار و کارهای فردی که دنیایی هست از دنیا هم زیادتر رشد نمی کند،اما زمانیکه از دنیا زیادتر فاصله دریافت کنیم، از آن دل بکنیم و اینکه استفاده ما از دنیا هدفمند گردد، دنیا در دید آدم مومن کوچک و کوچک‌تر می‌شود.
انتهای پیام