×
×

اصلاح رسم الخط قرآن؛ سرآغازی برای اتحاد جهان اسلام/ رسم الخط قرآن ۹۰۰۰ نادرست دارد

  • کد نوشته: 12082
  • حجت‌الاسلام محمدعلی کوشا، نویسنده کتاب «نقد رسم‌الخط عثمان طه از قرآن» در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در مورد انگیزه‌های خود از نوشتن این کتاب که جدیدا منتشر گردیده هست، اظهار کرد: من در ضمن تعلیم فنّ ترجمه و تفسیر قرآن کریم در شهر قم و با مراجعه مکرّر به آیات قرآن در طول سالیان […]

    اصلاح رسم الخط قرآن؛ سرآغازی برای اتحاد جهان اسلام/ رسم الخط قرآن ۹۰۰۰ نادرست دارد
  • اصلاح رسم‌الخط قرآن؛ سرآغازی برای اتحاد جهان اسلام/ رسم‌الخط قرآن 9000 نادرست دارد

    حجت‌الاسلام محمدعلی کوشا، نویسنده کتاب «نقد رسم‌الخط عثمان طه از قرآن» در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در مورد انگیزه‌های خود از نوشتن این کتاب که جدیدا منتشر گردیده هست، اظهار کرد: من در ضمن تعلیم فنّ ترجمه و تفسیر قرآن کریم در شهر قم و با مراجعه مکرّر به آیات قرآن در طول سالیان موخر، متوجه گردیدم رسم‌الخطی که از قدیم تا زمان عثمان طه بوده، اشکالات بسیاری دارد و متاسفانه عثمان طه قدری بر این اشکالات اضافه کرده هست.
    وی اضافه کرد: این رسم‌الخط به گونه‌ای می‌باشد که گاهی با قواعد رسم‌الخط نسخ هم مغایر هست. من در این کتاب تمام مواردی که ناهمگونی و دوگانگی دارند جمع‌آوری کرده‌ام که دربردارنده بیشتر از صد مورد تضاد و تهافت در این رسم‌الخط هست. به طور مثال یک جا کلمه «علما» با الف نوشته شده و جای دیگر «علموا» نوشته شده تا «علما» خوانده گردد. این مساله درباره کلمه «ضعفا» نیز صادق هست. در جای دیگر کلمه «سنّت» با «ت» کشیده نوشته شده و جای دیگر به طور «تا» گرد نوشته شده هست.
    این مترجم و مفسرقرآن کریم در ادامه اشکالات رسم‌الخط عثمان طه دنبال کرد: کلمه «رحمت» در آیه‌ای با «ت» کشیده و در آیه دیگر با «تا» گرد نوشته شده هست و یا گاهی «اَنَّماها» یا «اِنَّماها» که برخی جاها باید منفصل باشد، متصل نوشته شده و برخی جاها که باید متصل باشد، منفصل نوشته شده هست. ..» » در اینجا کلمه «اَنَّ» باید جدا از کلمه «ما» باشد، چراکه «اَنَّ» بخشی از حروف مشبه بالفعل و «ما» یک سخن موصوله هست. با این نوع نوشتار، خواننده گمان می‌کند که این کلمه از ادات حصراست، در حالتی که این طور نیست.

    رسم‌الخط قرآن ۹۰۰۰ نادرست دارد
    حجت‌الاسلام کوشا تاکید کرد: مثال دیگر اینکه کلمه «بءسما» هم گاهی که باید جدا باشد، متصل نوشته شده و گاهی که باید متصل باشد، جدانوشته شده هست. اینها مشکلات رسم‌الخطی می باشند که باید اصلاح گردند، البته بازهم من به حداقل‌ها بسنده کرده و تنها مورد ها تهافت و ناهمگونی را ذکرکرده‌ام. زنده یاد آیت الله معرفت در جلد اول کتاب «التمهید فی‌ علوم القرآن» نوشته‌اندکه این رسم‌الخط قرآن ۷۰۰۰ نادرست دارد و اگر دقیق‌تر ببینیم، این عدد حتی به ۹۰۰۰ نادرست هم می‌رسد.
    وی با بیان اینکه این مشکل هم گریبان‌گیر عثمان طه و هم دیگر خطاطان انواع رسم‌الخط قرآن شده هست، افزود: البته غلط‌های عثمان طه زیادتر از دیگران هست. این رسم‌الخط از همان وقتی که قرآن بعد از رسول الله (ص) و در زمان عثمان بن عفان، تألیف شد، به خط کوفی شبیه نسخ بوده که بعدها در قرن سوم این نسخ کامل شده هست.

    لغزش‌های رسم‌الخطی ذی ربط به کاتبان هست
    عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه شهر قم تصریح نمود: کاتبان قرآن در آن زمان، آشنایی چندانی با قواعد رسم‌الخط نداشته‌اند، لکن تنها با معلومات اولیه و اندک خود، اشتباه هایی را در نوشتن مرتکب شده‌اند که این اشتباه های در طول سالیان طولانی باقی مانده و حتی برخی از علما هم ترسیده‌اند که اگر این اشتباه های را اصلاح کنند، عده‌ای مدعی گردند که قرآن تغییر کرده هست. در حالتی که قرآن ربطی به رسم‌الخط ندارد که با اصلاح آن تغییر کند؛ قرآن کلامی الهی هست که بر حافظه و قلب پیامبر (ص) نازل شده و وی هم آن را تلاوت، قرائت و بیان کرده‌اند و کاتبان نوشته‌اند. لغزش‌های رسم‌الخطی ذی ربط به کاتبان هست.
    وی اضافه کرد: بنده در این کتاب ذکر کرده‌ام که این اشتباه های تنها مختص عثمان طه نیست. این کتاب با وجود ظرفیت کوچک آن، پرمحتوا هست. برای هریک از مراجع تقلید درایران وعراق یک نسخه از این کتاب کم ظرفیت و پرمحتوا را فرستاده‌ام و علاوه بر این برای بیشترهر یک از مدرسین حوزه نسخه‌ای از این کتاب فرستاده‌ام تا از طریق مجامع حوزوی و دانشگاهی، یک مجمع علمی برای اصلاح رسم‌الخط قرآن در جهان اسلام تشکیل گردد.

    تضاد و ناهمگونی در رسم‌الخط در شأن قرآن نیست
    وی با اشاره به تمام مشترکاتی که میان شیعه و سنی وجود دارد، اظهار کرد: این همه تضاد و ناهمگونی در رسم‌الخط اولاً در شان قرآن نیست و ثانیاً این رسم الخط در مواردی موجب می‌شود که خواننده، قرآن را اشتباه قرائت کند؛ به طور مثال در مورد کلمه «اصلاتک» رسم‌الخط آن به طور «اصلواتک» نوشته شده که علت قرائت نادرست وبدفهمی درترجمه می‌شود.
    حجت‌الاسلام کوشا دنبال کرد: بنده تمام این مورد ها مشکل‌دار را در کتاب و در قالب جدول‌های مختلف، توضیح داده‌م تا رسم‌الخط قرآن که سرآغازی برای اتحاد جهان اسلام هست، بدون اشکال باشد. رسم‌الخط عثمان طه امروزه در تمام جهان به چاپ می‌رسد، ولی خوب تر هست هنرمندان با ذوق و سلیقه و خطاطانی که در ایران می باشند اشتباهات‌ این چنینی را دست کم در کشور خودمان مرتکب نشوند.البته ما زیبایی‌ها و تناسب بسیار خوب خط عثمان طه را قبول داریم، من به تمام امتیازات رسم‌الخط عثمان طه آگاه هستم ولی باید نقاط ناتوانی آن را هم اصلاح کرد. به هرحال در طول سالیان موخر متوجه گردیدم رسم‌الخطی که اززمان عثمان بن عفان تا زمان عثمان طه رایج هست اشکالات بسیاری دارد و متاسفانه عثمان طه قدری بر این اشکالات پیشینیان نیز اضافه کرده هست.

    اصلاح رسم‌الخط قرآن؛ سرآغازی برای اتحاد جهان اسلام/ رسم‌الخط قرآن 9000 نادرست دارد
    وی با بیان اینکه این مشکل هم گریبان‌گیر عثمان طه و هم دیگر انواع رسم‌الخط قرآن شده هست، افزود: البته غلط‌های عثمان طه زیادتر از انواع دیگر هست. این رسم‌الخط از همان وقتی که قرآن بعد از رسول الله (ص) و در زمان عثمان بن عفان، تألیف شد، به خط کوفی بوده که بعدها در قرن سوم این نسخ کامل شده، البته نسخ آن زمان هم شبیه به خط کوفی بوده هست.

    تصحیح رسم‌الخط قرآن به هیچ عنوان موجب تحریف آن نمی‌شود
    عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه شهر قم و نویسنده کتاب نقد رسم‌الخط عثمان طه از قرآن تصریح نمود: البته دیگران هم در گذشته به اشتباه های این رسم‌الخط اشاراتی داشته‌اند، اما این اشارات هیچ گاه به طور یک کتاب مستقل منتشر نشد. انشاءالله این کتاب مورد توجه محافل قرآنی، وزارت ارشاد، دارالقرآن کریم و مسئولین امور فرهنگی واقع گردد و روی آن کار و تحقیق گردد تا رسم‌الخطی بدون نادرست عرضه گردد و از خوشنویسان نیز بخواهیم مورد ها دارای لغزش را به نحو گذشته ننویسند و آن‌ها را اصلاح کنند.
    وی تاکید کرد: در کنار این‌ها باید توجه نماییم که تصحیح رسم‌الخط قرآن به هیچ عنوان موجب تحریف آن نمی‌شود، چراکه ما معتقدیم نه یک کلمه به قرآن اضافه شده و نه یک کلمه از آن کسرشده هست. اصلاح رسم‌الخط، تنها نوشته‌های قرآن را قاعده‌مند می‌کند. یعنی به طور مثال کلمه «ضعفا» یا «علما» همیشه با «الف» یا کلمه «رحمت» و «سنت» همیشه یا با «ت» کشیده و یا با «تا» گرد نوشته گردند. برخی اعتقاد دارند قرآن به همین رسم الخط نازل شده و بعد از پیامبر (ص) نوشته شده هست! اما این تصوری نادرست هست ، چراکه رسم‌الخط قرآن توقیفی نیست، لکن اجتهادی هست، یعنی پیامبر (ص) در مورد نوع نوشتن آن چیزی نگفته‌اند. پیامبر (ص) امّی و درس نخوانده بوند و قدرت ورود به حیطه رسم‌الخط را نداشته‌اند، چراکه به گفته قرآن اگر وی خواندن و نوشتن می‌دانستند ممکن بود دیگران مدعا کنند وی این آیات را پیشتر از جایی دیگر یاد گرفته و حالا آن‌ها را تبلیغ می‌کند.
    حجت‌الاسلام کوشا اظهار کرد: مطالب این کتاب نیز به اختلاف قرائت‌ها ربطی ندارد که به طور مثال کلمه‌ای را «مَلک» بخوانیم یا «مالک»؛ لکن محتوای کتاب درباره اختلاف در رسم‌الخط هست. امید هست که این کتاب خوانده گردد و اگر کسی هم نقدی بر آن دارد، آن را با نویسنده در میان بگذارد.
    انتهای پیام

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.