به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ، در میان واحدها و مرکزهای اقتصادی فعال در کشور، اصناف از نقش حائز اهمیتی بهره مند می باشند، صنوفی که عموما به عنوان حلقه وصل میان تولیدکنندگان و تقاضا کنندگان خرید کالاها و فرآورده ها، وظیفه توزیع را […]

اصناف،قلب تپنده نهضت فرهنگى براى پشتیبانی از کالای ایرانیبه گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ، در میان واحدها و مرکزهای اقتصادی فعال در کشور، اصناف از نقش حائز اهمیتی بهره مند می باشند، صنوفی که عموما به عنوان حلقه وصل میان تولیدکنندگان و تقاضا کنندگان خرید کالاها و فرآورده ها، وظیفه توزیع را عهده دارند و با نیم نگاهی به واحدهای فعال در شهرهای کوچک و بزرگ و حتی روستاها و منطقه های حاشیه نشین به تعدد و تکثر انبوه این واحدها پی خواهیم برد.

آنچنان که آمار و اعداد منتشر گردیده از سوی تارنمای اتاق اصناف کشور نشان می‌دهد، بیشتر از سه میلیون واحد صنفی در کشور فعالیت می‌کنند که از این میزان، حدود ۸۰۰ هزار واحد بدون پروانه لازم برای فعالیت می باشند.

نقش موثر اصناف در اشتغالزایی از دیگر محاسن و مزایای فعالیت صنوف به شمار می‌رود و فعالیت مکرر و متکثر انصاف، موید ظرفیتی هست که درجذب جوانان و جویندگان کار ایجاد شده که به تبع در فقدان و خلاء آنها، بحران بیکاری به مراتب با شدت هر چه بیشتری ظهور و بروز پیدا می کرد.

اشتغال ۶ میلیون نفر در واحدهای صِنفیِ فعالِ در کشور

چندی پیش، ریاست مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت(سید علی امانت) در رابطه با تعداد اتحادیه ای صنفی و میزان اشخاص شاغل در واحدهای صنفی کشور، اظهار کرد: به موازات سه میلیون واحد صنفی فعال در کشور،۸ هزار اتحادیه صنفی وجود دارد و حدود ۶ میلیون نفر در واحدهای صنفی مشغول به فعالیت می باشند.

یکی از حجم های بالقوه اصناف که می باید با اتخاذ تدابیر سازنده به حالت بالفعل تبدیل شود به این امر خطیر متمرکز می شود که باید اصناف از خرید و عرضه اقلام و فرآورده ها قاچاق و فراتر از آن،تولیدات بیگانه که نمونه و همانند داخلی آن وجود دارد پرهیز کنند.

با توجه به نقش حیاتی صنوف در وصل شدن و رابطه میان تولیدکنندگان و استفاده کنندگان و در مواقعی نقش مستقیم اصناف درنظام تولیدی کشور،ایفای نقش اصناف در پشتیبانی از کالای ایرانی و تولید داخلی بسیار با اهمیت و حیاتی هست.

چندی پیش، ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان(اسرافیل احمدیه) در مصاحبه ای با رسانه ها در این مورد، تصریح نمود: جایگاه اصناف در تحقق شعار پشتیبانی از تولید ملی نیز از اهمیت بالایی بهره مند هست و اصناف با عرضه کالاهای تولید داخل و ترغیب استفاده کنندگان به تهیه این کالاها،نقش موثری در پشتیبانی از تولید ملی ایفا می‌کنند.

ترویج خرید کالای با کیفیت ایرانی به نهضتی ملی تبدیل گردد/اصناف ترویج دهنده این فرهنگ گردند

یکی از مشکلات و نارسایی های موجود در بحث پشتیبانی از کالای ایرانی،به بازار فروش متمرکز می شود،به واقع خروجی پایانی پشتیبانی از کالای ایرانی را باید در بازار فروش آن جستجو کرد و در فقدان بازار فروش، محال امکان دارد پشتیبانی حقیقی و عملیاتی از کالای ایرانی پژوهشگر و مسجل شود.

در این ارتباط(ضرورت بازار فروش مناسب)چندی پیش، فرشاد مقیمی،معاون برنامه ریزی سازمان صنعت های کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به لزوم تقویت بازار فروش داخلی، اظهار کرد: مشارکت اقشار متفاوت جامعه در جهت تقویت تولید داخلی ضروری هست و در تعریف این مبحث با ذکر مثالی از کشور هند ، به طور واضح تری این مبحث را تصریح کرد.

وی در این مورد اضافه کرد: در کشوری مثل هند با آن شرایطِ خاصِ استعماری ، مردم این کشور در یک مشارکت جمعی، از صنعت های پوشاک خود پشتیبانی کردند و بعدها چرخ خیاطی یه عنوان نمادی از این اقدام جمعی به رهبری گاندی به جهانیان معرفی گردید.

معاون برنامه‌ریزی سازمان صنعت های کوچک و شهرک های صنعتی ایران در ادامه اضافه می کند:برای رونق و پویش صنعت های داخلی، برخورداری از بازار داخلی و صادرات، چاره کلیدی این امر محسوب می شود و به واقع، ترویج کالای ایرانی باید به یک نهضت ملی در کشور تبدیل گردد.

بدون تردید، اصناف نقش حائز اهمیتی در این قالب و بستر ایفا می‌کنند و در صورت پشتیبانی معقولانه از واحدهای صنفی در بخش‌های گوناگون تولیدی،توزیعی و خدماتی میتوان روند پشتیبانی از کالای ایرانی و تولید ملی را به شکل مناسبی تسریع و آسان سازی کرد.

ریاست اتاق اصناف ایران در مورد نقش اصناف و اهمیت آن در تقویت تولید داخلی، گفته بود: اگر خریدار ایرانی به تولید ساخت داخلی اطمینان کند و اصناف نیز کالای باکیفیت و مرغوب روانه بازار کنند زیادی از مشکلات مربوط با فقدان بازار مناسب، مرتفع خواهد گردید.

وی در ادامه اضافه می کند: لزوم پشتیبانی هر چه زیادتر مجلس و دولت از اصناف احساس می شود.

در انتهاء ذکر این نکته ضروری به نظر می آید که برای پشتیبانی از صناف و نقش آفرینی هر چه شایسته تر واحدهای صنفی، برطرف رکود از بازار، از ضروریاتی هست که باید برای حاصل شدن و تحقق آن از سوی دولت، کوشش هر چه بیشتری اِعمال شود، زیرا در شرایطی که چَترِ کسادی بر بستر بازار افراشته شده، امکان تحرک مطلوب از کلیدی ترین بدنه نظام توزیعی کشور سلب خواهد گردید.

گزارش از ناصر رمضانی