×
×

اعمالی که در دهه اول ماه ذی الحجه توصیه شده هست

  • کد نوشته: 10959
  • سید مهدی ذاکری در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: مهم‌ترین اعمالی که در دهه ذی الحجه  وجود دارد و خداوند برای میهمان مخصوص خود مقدر کرده، اعمال حج هست و خداوند متعال خوب ترین انسان‌ها را به عنوان میهمان در میهمان‌خانه حرم امن الهی دعوت می کند تا مسلمین اعمال حج […]

    اعمالی که در دهه اول ماه ذی الحجه توصیه شده هست
  • اعمالی که در دهه اول ماه ذی‌الحجه سفارش شده استسید مهدی ذاکری در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: مهم‌ترین اعمالی که در دهه ذی الحجه  وجود دارد و خداوند برای میهمان مخصوص خود مقدر کرده، اعمال حج هست و خداوند متعال خوب ترین انسان‌ها را به عنوان میهمان در میهمان‌خانه حرم امن الهی دعوت می کند تا مسلمین اعمال حج را انجام ‌دهند؛ همان گونه که از حضرت ابراهیم(ع)، حضرت اسماعیل(ع) و سایر انبیا(ع) بزرگ در این برهه زمانی دعوت نمود تا اعمال و مناسک حج را انجام دهند.

    وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین و مشهورترین اعمال، اعمال حج هست که حاجی‌ها باید در حج مُحرم گردند و در مکه اعمالی را انجام دهند و در سرزمین عرفات حضور پیدا نمایند و آن مناسک و اعمال حج را که دربردارنده مسائل مختلفی هست، انجام دهند. حجاج پس از آن باید در شهر مکه حضور پیدا نمایند و در مسجدالحرام طواف را انجام دهند. مهم‌ترین این‌ها طبعا اعمال حج هست که خوب ترین مکان و زمان را خدا برای میهمانان مخصوص خود  قرار داده هست.

    خدا یک ضیافت عام و یک ضیافت خاص دارد که در ماه‌های مشخص انجام می‌شود  
    کسانی که محروم هستند، می‌توانند نمازی که در دهه اول ماه ذی الحجه سفارش شده را بخوانند. دو رکعت نماز در بین نمازهای مغرب و عشاء که سرشناس به نماز «و واعدنا» هست.

    وی اضافه کرد: نماز دهه اول ذی الحجه از نمازهای مستحب هست که سفارش شده در ۱۰ شب نخست ماه ذی الحجه خوانده گردد. در این نماز پس از سوره اخلاص باید آیه ۱۴۲ سوره اعراف نیز خوانده گردد. به این نماز، نماز «و واعدنا» گفته می‌شود. بنا به حدیث نقل شده از امام باقر(ع) به کسی که این نماز را بخواند ثواب اعمال حج داده خواهد گردید.

    از دیگر اعمال ماه ذی الحجه روزه گرفتن هست که در ۹ روز اول این ماه انجام می‌شود و در روز دهم که عید قربان هست؛ روزه گرفتن حرام شمرده می‌شود و فردی که در این روزها روزه بگیرد، روایت داریم که  ثواب روزه تمام عمر برای او ثبت می‌شود و فرد اگر ۷۰ سال عمر کند، برایش جایزه ۷۰ سال نوشته خواهد گردید.

    این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: در ماه ذی الحجه دعاهایی وجود دارد که پس از نماز صبح و قبل از نماز مغرب خوانده می‌شود و این دعاها در مفاتیح الجنان آمده هست که ۵ بخش دارد و با «اٌشهدُ» به معنای شهادت آغاز می‌شود و خوب هست که این دعا خواده گردد.

    وی اظهار کرد: دست کم چیزی که بر مؤمنان لازم هست در این ماه بر آن مداومت کنند روزانه ۱۰۰ بار صلوات بر محمد و آل محمد. روزانه ۳۶۰ مرتبه «الحمد لله رب العالمین» گفته گردد. روزانه ۷۰ مرتبه استغفرالله، ۷۰ مرتبه اتوب الی الله، ۱۰۰ مرتبه سبحان الله، ۱۰۰ بار الحمدلله، ۱۰۰ مرتبه لا اله مگر الله، ۱۰۰ مرتبه الله اکبر، ۱۰۰ مرتبه لا اله مگر الله الملک الحق المبین، ۱۰۰ مرتبه لاحول ولاقوه مگر بالله هست که در این ماه سفارش شده هست.

    این استاد حوزه علمیه گفته بود: روزانه از ماه ذی الحجه امکان دارد اعمالی داشته باشد و روز نهم ماه ذی الحجه روز عرفه هست و در روایات داریم «همچنان که ما در میان شب‌های سال شبی را مثل قدر نداریم، در تمام روزهای سال نیز مثل روز عرفه نداریم» و بسیار سفارش شده که توبه، استغفار و عبادت در شب عرفه صورت پذیرد و هر کس که این کار را انجام دهد گویی ۷۰ سال عبادت کرده هست.

    انتهای پیام

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.