به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ ؛ ماجرا از این قرار هست که علی رغم قدمت دیرینه صنعت نساجی ایران،  بازارهای پوشاک کشور پذیرای انواع پارچه و پوشاک سرزمین چشم بادامی ها شده هست، چشم بادامی هایی که می رود اقتصاد دنیا را قبضه کنند و اکنون […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ ؛ ماجرا از این قرار هست که علی رغم قدمت دیرینه صنعت نساجی ایران،  بازارهای پوشاک کشور پذیرای انواع پارچه و پوشاک سرزمین چشم بادامی ها شده هست، چشم بادامی هایی که می رود اقتصاد دنیا را قبضه کنند و اکنون هم بساط اجناس درجه ۲ و ۳ خود را در ایران پهن کرده اند.

در حال حاضر بیشتر بازار پوشاک ما ایرانی ها ، انباشته شده از پوشاک چینی، به شکلی که هم اکنون بخش اعظم بازار در سیطره البسه وارداتی هست.

هرچند که اجناس تولید ایران از کیفیت خوبی بهره مند هست زیرا نظارت های صنفی بر تولید کیفیتی اعمال می گردد و البته قسمتی از علت گران بودن کالای ایرانی نیز همین هست که تولیدکننده داخلی از مواد اولیه باکیفیت استفاده می نماید و نرخ تمام شده بالا می رود.

این در حالی هست که مواد اولیه فرآورده ها بیگانه بویژه چینی و تایلندی کیفیت نامناسبی دارد و تولیدکنندگان بیگانه نیز محدودیتی از نظر استفاده از نشان های تجاری بیگانه و تقلب در استفاده از نشان های تجاری اروپایی ندارند در نتیجه تولید این کشورها به آسانی در بازار ایران که مشتری آن خواهان جنس بیگانه ارزان نرخ هست، به فروش می رسد.

قاچاق کالا، کمر تولید کننده داخلی را خم کرده

اسماعیل زاده ریاست اتحادیه پوشاک شهرستان بیرجند در صحبت با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ ؛ گفت: اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در ردیف یکی از بزرگترین و منسجم‌ترین اتحادیه‌های صنفی کشور قرار دارد.

بی‌گمان اهمیت حوزه لباس و پوشاک در میان صنعت های و بازار برکسی پوشیده نیست و همین جایگاه بسیار با اهمیت باعث شده تا اداره این بخش بسیار حساس و دشوار گردد.

اسماعیل‌زاده پوشاک را به عنوان عاملی که به فرهنگ جامعه مربوط دانست و گفت: در کمال تأسف برخی از لباس‌هایی که طراحی می‌شوند به تولید انبوه نمی‌رسد و لازم هست که تولیدکنندگان، سازمان‌های ذی ربط و علاوه بر این فروشندگان، در این چرخه به مشارکت با یکدیگر پرداخته تا این امر علت پایین‌آمدن هزینه‌های تولید و کاهش نرخ پوشاک گردد.

ریاست اتحادیه پوشاک شهرستان بیرجند با بیان اینکه ۷۰ درصد پوشاک موجود در بازار بصورت وارداتی هست، اضافه کرد: نصف زیادتر کالاهای بازار چینی و بی کیفیت می باشند که این سطح از واردات بی رویه باعث شده تا کمر تولید کننده داخلی خم گردد.

وی دنبال کرد: رابطه بین قاچاق، رکود، تولید کننده و کارگر بصورت زنجیر وار به هم متصل می باشند از همین رو جلوگیری از ورود جنس قاچاق باعث رونق بازار و از سویی ایجاد شغل برای کارگران و نفع برای تولید کننده، توزیع کننده و کارگر می گردد و سر انجام بازار از رکود خارج خواهد گردید در حالی که در شرایط فعلی تنها این قاچاق چیان می باشند که نفع می برند.

افزایش ظرفیت پوشاک وارداتی عامل آشفتگی بازار پوشاک

اسماعیل زاده با اشاره به اینکه جمع کردن کالای قاچاق از مغازه ها راه حل شایسته ای برای برخورد با کالای قاچاق نیست گفت: مبارزه با قاچاق باید از مبادی ورودی و مرزها انجام گیرد چون که تألیف کالای قاچاق از درب مغازه ها تنها توانسته قاچاق را در مغازه ها کنترل کند در حالتی که در حاشیه خیابان ها، بازارها، و نیز در شبکه های اجتماعی کالای قاچاق به سادگی معامله می گردند.

ریاست اتحادیه پوشاک بیرجند با توجه به اینکه پوشاک ایرانی از لحاظ کیفیت با پوشاک ترک و ایتالیا تساوی می کند، اضافه کرد: در کمال تأسف زیادتر پوشاک ایرانی با برند بیگانه ارائه می گردد ، تولید کنندگان ایرانی برای دریافت یک برند باید مراحل اداری بسیاری را بگذاراند که ای ها باعث می گردد تا کالاهای با کفیت ایرانی درست شناخته نشود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به سبب بالارفتن ارز ، پوشاک بیگانه نسبت به پوشاک داخلی بسیار افزایش نرخ داشته هست گفت: باتوجه به این شرایط دولت در پشتیبانی از تولید کنندگان داخلی و رونق بازار کشور باید  نقش بسزایی داشته باشد.

وی گفت: دولت با در اختیار گذاشتن مواد اولیه خوب، تسهیلات ارزان نرخ، جلوگیری از واردات بی رویه توان دارد تولیدکننده را پشتیبانی نماید که سر انجام باعث تولید توسعه و کارآفرینی برای عده بسیاری از اشخاص خواهد گردید.

ریاست اتحادیه پوشاک بیرجند تصریح نمود: دولت باید با پشتیبانی از تولید ملی و ایجاد فضای رقابتی در بین تولیدکنندگان نسبت به برگشت کالاهای تولید داخل در بازار اقدام کند؛ زیرا تنها راه مبارزه با قاچاق کالاها و پوشاک و علاوه بر این جلوگیری از ارائه کالاهای گران نرخ به دستاویز داشتن برند بیگانه توجه به تولید ملی و به صرفه کردن امر تولید در داخل هست.

افزایش ظرفیت پوشاک وارداتی عامل آشفتگی بازار پوشاک

  باتوجه  به وضع آشفتگی بازار پوشاک در کشور باید خودمان گامی برای برطرف مشکلات بازار کشور برداریم ، به همین علت باید همه ما با اعتماد و پشتیبانی از تولید کنندگان پوشاک در اقتصاد و افزایش گردش نقدینگی نقش موثری دارا باشیم و از طرف دیگر با خرید پوشاک ایرانی از ورد البسه وارداتی و قاچاق به بازار کشور و شهرمان جلوگیری کنیم.

گزارش از طیبه اکبرآبادی

انتهای پیام / ط آ