مدیر حوزه‌های علمیه کشور نشاط اجتماعی را امری ضروری خواند و گفت: باید تلاش کنیم با رعایت حدود شرعی نشاط اجتماعی را در جامعه افزایش دهیم.

به گزارش شهرکریمه به نقل از شهرداری قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار شهردار و مدیران شهری که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت شهری اقداماتی ممتاز در شهر قم صورت گرفته است، اظهار کرد: مجموعه مدیریت شهری امروز در تراز بهتری در شهر در حال خدمت هستند و مردم نیز اعتماد بیشتری به مدیران شهر پیدا کرده‌اند که این نقطه جدیدی در فعالیت‌های شهری است.

وی ضمن تقدیر از فعالیت‌ها و خدمات شهرداری در قم، بیان کرد: نگاه راهبردی و آینده‌نگر، کلان‌نگر و برنامه محور شهرداری بسیار مطلوب است؛ این خلأ در بسیاری از شهرها وجود دارد و در قم خوشبختانه رفع شده است.

امام جمعه قم با بیان اینکه اگر همه بر محور برنامه حرکت کرده بودند روند تحقق چشم‌انداز مد نظر رهبری امروز مشخص می‌شد، اظهار کرد: امسال سعی داریم برنامه پنج ساله حوزه را تدوین کنیم.
وی گفت: البته نیاز است در بخشی از موارد انعطاف پذیری در برنامه مد نظر باشد ولی باید کنترل پروژه و روند تحقق برنامه نیز توجه داشت.

وی نظارت، کنترل و ارزیابی پیوسته برنامه را امری ضروری خواند و گفت: فرهنگ سازی کنترل و نظارت در بدنه سیستم مدیریت شهری از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانند همه حول همین محور حرکت کنند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: تمام کسانی که در قم کار می‌کنند باید به جایگاه بی نظیر این شهر در کشور توجه داشته باشند؛ مزیت‌های ویژه‌ای در قم وجود دارد که توجه به آن‌ها در تمام کارها می‌تواند اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه شاید در منطقه نیز شهری همچون قم نداشته باشیم، تصریح کرد: ۵۰ هزار نفر از ۱۳۰ کشور دنیا در قم حضور دارند که این آمار به جز بیش از ۲۰ میلیون گردشگری است که سالانه به قم وارد می‌شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه به حضور بیش از ۱۰۰ هزار طلبه از شهرهای مختلف داخل و خارج کشور در قم اشاره کرد و گفت: ۱۶ هزار استاد و محقق به جز دانشگاه‌ها در این شهر فعالیت می‌کنند که این نمونه ویژه‌ای در منطقه است.

جایگاه ویژه قم مسئولیت حوزه و مدیران شهر قم را بیشتر می‌کند

وی با تأکید بر اینکه جایگاه ویژه قم مسئولیت حوزه و مدیران شهر قم را بیشتر می‌کند، افزود: اقتضائات این جایگاه بسیار مهم است و نیازمند نگاه بین‌المللی و فراستانی در خصوص این ظرفیت هستیم.

آیت الله اعرافی نشاط اجتماعی را امری ضروری خواند و گفت: باید تلاش کنیم با رعایت حدود شرعی نشاط اجتماعی را در جامعه افزایش دهیم.

وی افزود: برخی احساس می‌کنند برای ایجاد نشاط اجتماعی باید از خط قرمزهای دینی عبور کرد و برخی هم اصلاً به نشاط اجتماعی اعتقادی ندارند که هر دوی این تفکرها اشتباه است و باید در ابعاد مختلف در چارچوب موازین دینی به نشاط جامعه و جوان توجه داشت.

عضو شورای عالی انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها در دنیا پشتوانه مهم حرکت‌های هنری و فرهنگی هستند، خاطرنشان کرد: در قم باید به دنبال تحقق شهری با نشاط باشیم و این نشاط باید در محدوده‌های شرعی و اخلاقی باشد.

وی توسعه تئاتر اخلاقی و درست در جامعه را یکی از نشانه‌های ایجاد نشاط در جوانان عنوان کرد و افزود: نگاه فرهنگی و ایجاد نشاط اجتماعی مسائلی است که شهرداری می‌تواند روی آن‌ها اثرگذار باشد و حتی در این زمینه‌ها قم می‌تواند الگویی برای کشور باشد.

آیت الله اعرافی بیان کرد: امیدواریم در قم شکلی از شهرداری فرهنگی و نشاط آفرین در چارچوب موازین دینی و اخلاقی اجرایی شود.

وی دسترسی مردم به خدمات را مهم دانست و افزود: درآمدزایی در شهرداری اهمیت بالایی دارد؛ بخش زیادی از شهرداری‌های کشور در باتلاقی از مشکلات مالی فرو رفتند و مسائل مالی و بدهی‌های مختلفی دارند؛ قم مزیت‌های بالایی دارد که می‌توان درآمدها را افزایش داد بدون اینکه فشاری به مردم وارد شود.

همه ما در مقابل آسیب‌های اجتماعی مسئول هستیم

امام جمعه قم با اشاره به تأکید رهبری بر مسئله آسیب‌های اجتماعی، خاطرنشان کرد: همه ما در مقابل آسیب‌های اجتماعی مسئول هستیم؛ به ویژه در شهری چون قم زمانی که آسیب‌های اجتماعی شمرده می‌شود قم باید در جایگاه آخر باشد.

وی تصریح کرد: امروز اینطور نیست و آسیب‌های مختلفی در این شهر وجود دارد که حاشیه‌نشینی یکی از آن موارد است که باید تلاش کنیم این شاخص‌ها در قم کاهش پیدا کند.

آیت الله اعرافی نقش شهرداری در کاهش آسیب‌های اجتماعی را مورد توجه قرار داد و گفت: قم باید به الگویی در کاهش آسیب‌های اجتماعی تبدیل شود و این آسیب‌ها در این شهر حداقل باشد.

وی اقدامات فرهنگی در حوزه گردشگری را یادآور شد و افزود: جامعه قم باید ذهن توجیه شده و آغوش باز و با انصاف و اخلاق برای برخورد با گردشگران داشته باشد و اگر این موارد محقق شود ما می‌توانیم شاهد گردشگران خارجی بسیار بیشتری باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری گردشگری در قم، بیان کرد: نیاز است در حوزه گردشگری نیز به مباحث نرم‌افزاری و فرهنگی نیز توجه داشت.

وی با تأکید بر ظرفیت گردشگری فوق‌العاده شهر قم، گفت: در این بخش هرچه کار بشود جواب می‌دهد و هیچ وقت این ظرفیت متوقف نخواهد شد.

آیت الله اعرافی با تأکید بر عزم حوزه بر تعامل و همکاری با دستگاه‌های استان، تصریح کرد: امروز فضاهای حوزوی برای جهش و عمق‌بخشی به کارهای حوزه مناسب نیست و ما اولویت‌های زیادی داریم که زیرساخت لازم را برای آن‌ها نداریم.

ضرورت حمایت از مساجد در شهر قم

وی با اشاره به ضرورت توسعه بوستان‌های محلی در شهر، اذعان کرد: این فضاها دسترسی مردم را افزایش داده و آسیب‌ها را کاهش داده و نشاط اجتماعی را ایجاد می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر ضرورت حمایت از مساجد در شهر قم، گفت: حمایت کنید که مساجد در ظرفیت و سرانه لازم در شهر قم خصوصاً پردیسان ایجاد شود و امروز شاهد کمبود سرانه مساجد در شهر هستیم.

وی با تأکید بر اینکه حمل و نقل عمومی در شهر قم توسعه مطلوبی پیدا کرده است، افزود: اینکه شهرداری به فکر مناطق محروم است جای تقدیر دارد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: همه ما وظیفه داریم که قم در ظاهر شهر ویژه اسلامی و شیعی در ظاهر و باطنی آباد شکل بگیرد.

احداث شهربازی بزرگ شهر قم در بوستان غدیر

شهردار قم نیز در این دیدار با بیان اینکه شهرداری چالش‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است، اظهار کرد: یکی از مشکلات بدهی‌های شهرداری بود که سالیانه ۴۵۰ میلیارد تومان به آن بدهی تعلق می‌گرفت.

مرتضی سقائیان‌نژاد با بیان اینکه نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان از این بدهی‌ها با بانک‌ها تهاتر شد، خاطرنشان کرد: با حمایت‌هایی که نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی انجام داد نیز توانستیم ۷۰۰ میلیارد از بدهی دولت به شهرداری را تخصیص بگیریم و بخشی از حساب‌های خود با ارگان‌های دولتی را تسویه کنیم.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌ها ضمن تخصیص این بدهی، تبدیل به اسناد خزانه‌ای شد، گفت: البته حمایت‌های استانی نیز همراه این مساله شد که توانستیم تخصیص این بدهی‌ها را بگیریم.

شهردار قم با تأکید بر اینکه امروز شهرداری پس‌انداز ۷۰۰ میلیاردی در اختیار دارد و می‌تواند بسیاری از معضلات خود را با آن رفع کند، گفت: این مساله امید را در ما برای حرکت جدی در آینده زنده می‌کند.

نداشتن نقشه راه از مشکلات شهرداری است

وی یکی از مشکلات شهرداری را نداشتن نقشه راه دانست و تصریح کرد: با حمایت نخبگان شهر توانستیم نخستین برنامه پنج ساله شهرداری را به شورا ارائه بدهیم و بودجه سال ۹۶ نیز براساس این برنامه تدوین و به شورا ارائه و تصویب شد.

سقائیان نژاد با بیان اینکه برنامه قم ۱۴۰۰ حرکت پایداری در شهرداری را رقم می‌زند، چالش سوم شهرداری را پروژه‌های نیمه کاره دانست و افزود: عمده پروژه‌های نیمه کاره به اتمام رسیده و تنها چند پروژه در مراحل نهایی است که به زودی تکمیل می‌شود.

وی به اقدامات شهرداری در حوزه زیست محیطی اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۳۳۰ هکتار به فضای سبز شهر اضافه شده و ۴۵۰ هزار اصله درخت کاشته شده که امکان جدیدی برای شهر قم ایجاد می‌کند.

شهردار قم افزودن ۹۰ ست جدید بازی و ست‌های تندرستی به بوستان‌ها خبر داد و افزود: اقدامات گسترده‌ای نیز در راستای ایمن سازی بوستان‌ها و آبنماها صورت گرفته و امروز عمده فضاهای شهری ما ایمن شده است.

سقائیان نژاد با اشاره به آمادگی شهرداری برای اجرای پروژه‌های عمرانی جدید، گفت: بودجه سال ۹۶ شهرداری بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که ۶۴ درصد افزایش نسبت به سال ۹۴ داشته و هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این بودجه عمرانی است.

وی گفت: از نظر بودجه عمرانی ۲.۵ برابر سال گذشته بودجه عمرانی داریم که این نشان می‌دهد که باید ظرفیت‌سازی قوی را در شهر قم داشته باشیم.

شهردار قم با اشاره به وضعیت تکمیل رینگ‌های ترافیکی شهر قم، تصریح کرد: بلوار آیت‌الله بروجردی در دو فاز به بهره‌برداری رسیده و فاز سوم نیز قبل از خرداد افتتاح خواهد شد.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه بلوار آیت‌الله بروجردی رینگ سوم ترافیکی شهر را تکمیل می‌کند، خاطرنشان کرد: در میدان ولیعصر(عج) و شهرک قدس نیازمند احداث تقاطع هستیم که به زودی عملیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود.

۱۴ مجموعه فرهنگی، ورزشی و تفریحی به زودی کلنگ‌زنی می‌شود

وی با بیان اینکه ۱۴ مجموعه فرهنگی، ورزشی و تفریحی به زودی کلنگ‌زنی می‌شود، افزود: برای اینکه بتوانیم از نظر ماندگاری توریست مذهبی شرایط خوبی پیدا کنیم پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است و باغ پرندگان در فاز اول و دوم آماده شده که به زودی اجرایی خواهد شد.

شهردار قم از احداث دریاچه مصنوعی در بوستان غدیر خبر داد و گفت: آبریزهای بالادست و پردیسان به این دریاچه هدایت خواهد شد که فضای متبوع تفریحی و گردشگری را برای شهروندان فراهم می‌کند.

سقائیان نژاد با اشاره به برنامه شهرداری برای اجرای شهربازی بزرگ شهر در بوستان غدیر، افزود: در حوزه مدیریت پسماند نیز برنامه داریم که دستگاه هاضم خریداری شده و بتوانیم مشکلات دفن را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اقدامات نوروزی شهرداری، تصریح کرد: در ایام نوروز چند بوستان به کمپ زائر تبدیل شده بود که بوستان‌های فدک، غدیر و امام رضا(ع) از آن جمله است و با این اقدام توانستیم برپایی چادر در معابر شهری را مدیریت کنیم.

شهردار قم یکی از چالش‌های جدی شهرداری در سال ۹۵ را بحث درآمد دانست و افزود: اکثر شهرداری‌های کشور در سال ۹۵ در پرداخت حقوق کارکنان نیز با مشکل مواجه بودند اما با همت مجموعه مدیریت شهری توانستیم بودجه ۹۵ را بیش از ۱۰۱ درصد محقق کنیم.

سقائیان نژاد به تصویب کلیات چارت تشکیلاتی شهرداری اشاره کرد و گفت: مشکل تشکیلاتی شهرداری رفع شده و بر محور برنامه قم ۱۴۰۰ حرکت جدی برای رفع نیازمندی‌های شهر قم حرکت خواهیم کرد.

وی گفت: برای خط اول و دوم مترو نیز ۵۰۰ میلیون یورو فاینانس پیش‌بینی شده که به احتمال قوی امسال اجرایی خواهد شد.

شهردار قم با اشاره به حمایت‌های شهرداری از توسعه مساجد، گفت: اگر دو سوم از هزینه احداث مساجد آورده مردم باشد باقی هزینه‌ها را شهرداری تأمین می‌کند.

سقائیان‌نژاد به توسعه فرهنگ نماز در شهر قم، تصریح کرد: در حال ایجاد مراکزی در شهر هستیم تا در سه نوبت اذان از آن‌ها پخش شود.

وی با اشاره به اختصاص دو ردیف بودجه در سال ۹۶ برای نظافت و تقویت ظاهر مساجد و کانون‌های فرهنگی، افزود: سعی داریم فضایی شایسته نمازگذاران در مساجد ایجاد کنیم که در این بخش نیز پنج میلیارد تومان اختصاص یافته است.

تأکید بر ضرورت حمایت ملی از نوسازی بافت‌های فرسوده

شهردار قم با تأکید بر ضرورت حمایت ملی از نوسازی بافت‌های فرسوده، تصریح کرد: بافت‌های فرسوده مدیریت واحد ندارد و به دنبال این هستیم که مدیریت واحدی در این بخش ایجاد کرده و نواقص را برطرف کنیم.

سقائیان نژاد گفت: نزدیک به هزار و ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده در قم وجود دارد و بسیاری از مراکز پژوهشی حوزوی نیز در همین مکان‌ها واقع شده و نیاز است اقدامی جدی در این محدوده‌ها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در بلوار پیامبر اعظم(ص) جای مراکز پژوهشی حوزوی خالی است، گفت: ما در این بخش نیازمند حمایت مراکز حوزوی هستیم.

شهردار قم با اشاره به وضعیت فرودگاه قم، بیان کرد: فرودگاه قم ظرفیتی بسیار خوب است؛ چراکه در کنار آن راه‌آهن وجود دارد و می‌تواند امکانی ویژه را برای حمل و نقل بار در مرکز کشور فراهم کرد.
سقائیان نژاد گفت: در کنار این مساله بحث گردشگری نیز با احداث فرودگاه در قم توسعه بیشتری خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: شهر قم در شاهراه مواصلاتی مرکز کشور و چهارراه ترانزیتی نزدیک پایتخت قرار گرفته که با دید حمل و نقل بار فرودگاه می‌تواند استعدادی بالقوه را برای شهر فراهم کند.

پیش‌بینی بودجه ۳ هزار میلیاردی شهرداری در سال ۱۴۰۰

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم نیز در دیدار شهردار و مدیران شهری با آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه ۱۱ هدف کلان در برنامه قم ۱۴۰۰ برای شهرداری پیش‌بینی کردیم، اظهار کرد: ۳۸ استراتژی و ۱۱۸ سیاست اجرایی نیز در این برنامه پیش بینی شده که نهایتاً منجر به بیش از ۵۰۰ طرح اجرایی می‌شود که بیش از هزار شاخص آن‌ها را کنترل می‌کند.

محسن رنجبر، رصد برنامه را امری ضروری خواند و افزود: سیستم ارزیابی عملکرد و جبران خدمت به همراه کنترل پروژه در شهرداری شکل گرفته که شرایط خوبی را محقق می‌کند.

وی گفت: در حال آماده سازی سیستمی برای ارزیابی روند حرکت بر محور برنامه قم ۱۴۰۰ هستیم.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با اشاره به شکل‌گیری سیستم آماری قوی و آنلاین در شهرداری، گفت: به عنوان مثال ما به طور آنلاین روند توسعه فضای سبز در شهر را کنترل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه طبق برنامه قم ۱۴۰۰ و روند تحقق بودجه‌های شهرداری پیش بینی بودجه بیش از ۳ هزار میلیارد تومانی را برای سال ۱۴۰۰ داریم، افزود: با طرح تخفیفاتی که پایان سال اجرا شد و شرایط عمرانی که در سال گذشته شکل گرفت اقبال شهروندان به اخذ پروانه را شاهد بودیم.

رنجبر به افزایش صدور پروانه ساختمانی در سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: این امر شرایطی مساعد را در شهر ایجاد کرده و توسعه اشتغال را به دنبال دارد که گامی اساسی در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است.

سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیارد ریالی در شهر قم در سال ۹۵

قائم مقام شهردار قم در حوزه سرمایه‌گذاری نیز در این دیدار با بیان اینکه در سال ۹۵ تمرکز حوزه سرمایه‌گذاری بر بلوار پیامبر اعظم(ص) بوده است، گفت: در سال گذشته اولویت را بر هتل‌سازی وایجاد اماکن اقامتی قرار دادیم و با موافقت شهردار و اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر با توجه به هزینه‌های بالای هتل‌سازی، عوارض را برای سرمایه‌گذاران این بخش حذف کردیم.

محمدرضا معرفت با اشاره به تعریف الگویی جدید برای هتل سازی در بلوار پیامبر اعظم(ص)، تصریح کرد: سه طبقه تجاری و ۹ طبقه هتل در حاشیه بلوار تعریف شده که سال گذشته دو مورد در دستور کار قرار گرفت که عملیات اجرایی را امسال آغاز خواهند کرد.

وی اقدام شهرداری برای توسعه سرمایه‌گذاری در سال ۹۵ را مورد توجه قرار داد و افزود: برنامه دیگر حوزه سرمایه‌گذاری بحث جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان بود که در بخش عمده‌ای اجرایی شد.

قائم مقام شهردار قم پروژه دیگر سرمایه‌گذاری شهری را اجرای بیمارستان خصوصی به همراه مجموعه اداری و اقامتی عنوان کرد و افزود: به زودی قرارداد این پروژه نیز منعقد شده و اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه پارکینگ شرقی حرم مطهر در طرح‌های بالادستی به صورت پارکینگ زیرزمینی و مرکز تبادل مسافر است، گفت: احداث این پروژه قریب به هزار میلیارد تومان هزینه دارد که به دنبال تأمین مالی این پروژه بدون نیاز به منابع داخلی و دولتی هستیم و امیدواریم با مشارکت سرمایه‌گذار بتوانیم اقدامات اولیه برای اجرای این پروژه را آغاز کنیم.

معرفت با بیان اینکه قراردادهای سرمایه‌گذاری سال گذشته شهر بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: در این پروژه‌ها ۲۰۰ میلیارد تومان آورده شهرداری برای توسعه زیرساخت‌های قم بوده است.

وی گفت: اجرای آکواریوم شهری نیز با رکوردهای ویژه کشوری امسال اجرایی می‌شود.