شهردار قم گفت اقتصاد مقاومتی شهری وابسته به شهرداری‌هاست از همین رو هرگونه توسعه و اعتلا باید بر مبنای شهر انجام شود.

به گزارش  شهرکریمه, سید مرتضی سقائیان نژاد عصر امروز در نهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم که در تالار امام جواد (ع) استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی محورهای مهمی دارد که در مباحث شهری باید به آن دقت شود اظهار داشت: مردم محور اقتصاد مقاومتی هستند، اصلاح ساختار بانکی است چرا که بانک‌ها نقش هدایت و توزیع منابع را بر عهده دارند.

شهردار قم تمرکززدایی به عنوان ظرفیت‌های نهفته در کشور دانست و افزود: تا جایی که تمرکزگرایی وجود دارد نیروهای اصیل و نخبه را در این رابطه از دست خواهیم داد و این در حالی است که در تمام برنامه‌های توسعه بر اصل تمرکز زدایی تاکید شده است.

وی با تاکید بر لزوم پیاده سازی مدیریت یکپارچه شهری عنوان کرد: مدیریت یکپارچه به این صورت است که اگر در شهر فرمان اجرایی از یک کانال انجام نشود منابع از دست می‌رود.

سقائیان نژاد درآمدهای پایدار را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: بودجه شهرداری‌ها به ویژه شهرداری‌های بزرگ ۷۰ درصد وابسته به فروش تراکم است و تراکم فروشی یعنی فروش شهر و می‌توان گفت پایه اصلی شهرداری‌ها براین مبناست.

شهردار قم با اشاره به اینکه ۷۰ درصد جمعیت کشور شهر نشین هستند گفت: این میانگین در استان قم ۹۳ است از همین رو برای مدیریت شهر لازم است قوانین و مقررات شهرداری‌ها که مربوط به سال ۱۳۳۴ است اصلاح شود، این قوانین نیازمند تغییر و تحول بنیادین است.

به گفته وی، اقتصاد مقاومتی شهری وابسته به شهرداری‌هاست از همین رو هرگونه توسعه و اعتلا باید بر مبنای شهر انجام شود.

سقائیان نژاد با بیان اینکه محور اجرایی شهرها را شهرداری‌ها و شورای شهر تشکیل می‌دهند خاطرنشان کرد:‌ زباله طلای کثیف است از همین رو تفکیک، توزیع و دفع آن می‌تواند در بحث اقتصاد شهری موثر باشد.

شهردار قم با اشاره به اینکه منطقه ۲ و ۶ شرایطی دارند که ناچاریم هزینه‌ دیگر مناطق را صرف آن کنیم اظهار داشت: ۵۰ میلیارد تومان امسال در منطقه ۲ هزینه می‌شود، این در حالی است که درآمد شهرداری از این منطقه یک ششم هزینه کرد فعلی است.

وی با اشاره به اینکه برای تمرکززدایی و درآمدهای پایدار باید الگوسازی صورت بگیرد افزود: تا پیش از این پیمانکاران شهر قم سازمان عمرانی شهرداری کارگزاری می‌کرد اما الان این سازمان باید وارد کار شود.

سقائیان نژاد با بیان اینکه تمام شرکت‌های خدماتی و فضای سبز برون سپاری شده است تصریح کرد: تا اواسط امسال سند راهبردی قم ۱۴۰۴ شکل می‌گیرد که در این راستا پیشنهادات خوبی از حوزه‌های علمیه دریافت کردیم.

شهردار قم با اشاره به اینکه جمعیت شهرداری قم سه برابر پست‌های موجود است از کاهش نیروهای شهرداری به یک سوم میزان فعلی خبر داد و گفت: تا زمانی که مسائل زیرساختی شهر تمام نشود نمی‌توانیم کار جدیدی را شروع کنیم از همین رو تا زمانی که از مباحث زیرساختی نجات پیدا نکنیم به سمت مسائل محله محوری نمی‌رویم.