به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار پایه و آبی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ژیمناستیک من جمله رشته‌های ورزشی هست که در تمامی زیر شاخه‌های خود از مبتدی تا حرفه‌ای تماما منسوب به امکانات هست. .. تنها گوشه‌ای از امکانات ژیمناستیک هست. سالها است ژیمناستیک با فرسودگی و کهنه بودن لوازم مواجه […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار پایه و آبی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ژیمناستیک من جمله رشته‌های ورزشی هست که در تمامی زیر شاخه‌های خود از مبتدی تا حرفه‌ای تماما منسوب به امکانات هست. .. تنها گوشه‌ای از امکانات ژیمناستیک هست.

سالها است ژیمناستیک با فرسودگی و کهنه بودن لوازم مواجه است به به صورتی که در مواردی باعث عارضه ورزشکاران ملی پوش نیز شده هست. بار‌ها گفت وگو از نوسازی امکانات به میان آمده هست، اما مشکلی به اسم ” نرخ ” بار‌ها گفت وگو از نوسازی امکانات به میان آمده هست، اما مشکلی به اسم ” نرخ ” همیشه گریبان گیر ژیمناستیک بوده هست.

به گفته ریاست فدراسیون تامین یک ست کامل ژیمناستیک چیزی حدود دو میلیارد روی دست فدراسیون می‌گذارد.    ضمن این که این امکانات باید از خارج وارد گردد.    یکی از تولیدکنندگان لوازم و امکانات ژیمناستیک از سوی سازمان صنعت و معدن مجوز‌های ذی ربط را اخذ کرده هست و اکنون تنها تولیدکننده‌ای هست که فرآورده ها آن به استاندارد‌های جهانی نزدیک هست. فدراسیون هم تنها آکادمی تخصصی این رشته را با درصد بالایی از فرآورده ها ایرانی تجهیز کرده هست.  

تجهیز آکادمی ژیمناستیک با تولیدات داخلی

 زهرا اینچه درگاهی ریاست فدراسیون ژیمناستیک با اشاره به این مبحث که اولویت اول فدراسیون پشتیبانی از تولیدکنندگان داخلی هست اظهار کرد: تنها یک تولید کننده وسایل و امکانات ژیمناستیک از سوی سازمان صنعت و معدن تایید شده هست.    تعداد اقلام تولیدی این تولیدکننده داخلی محدود است و در بعضی لوازم نمی‌توانیم تمام نیاز‌های خود را از این تولید کننده تامین کنیم.    بخشی از آکادمی ژیمناستیک با لوازم و امکانات این تولیدکننده تجهیز شده هست. در بعضی مورد ها نیز به صورت مشترک از وسایل بیگانه و ایرانی استفاده می‌کنیم. اولویت اول فدراسیون ژیمناستیک پشتیبانی از تولید کننده داخلی هست. لازم هست دست اندرکاران و مسئولین از تولیدکنندگان پشتیبانی کنند تا آن‌ها هم بتوانند تولیدات خود را به استاندارد‌های جهانی نزدیک کنند.  

امکانات ژیمناستیک نیازمند مواد اولیه‌ای به اسم اعتماد ملی

 درگاهی در مورد این که در ساخت و تولید کدام بخش از وسایل ژیمناستیک خودکفا و در کدام بخش هنوز به استاندارد‌های جهانی نزدیک نشده ایم اظهار کرد: خوشبختانه در وسایلی مثل پیست و استراکچر‌های چوب ژیمناستیک تولیدات خوبی داریم،  اما در بخش تولید چوپ‌هایی که فشار اجرای حرکات ژیمناستیک را تحمل می‌کنند هنوز راه طولانی در پیش داریم.

او در مورد اینکه چه طور می‌توان هر چه تندتر به استاندارد‌های جهانی نزدیک گردید  تصریح کرد: تعامل با دانشگاه‌های فنی مهندسی و صنعتی به طور حتم می‌تواند این مسیر را کوتاه کند و باعث گردد که تولیدکنندگان در مدت زمان کمتری ابزار‌هایی با مقاومت و انعطاف بیشتری تولید کنند.

ریاست فدراسیون ژیمناستیک درباره آمادگی این فدراسیون برای عرضه مشاوره و همفکری به تولیدکنندگان داخلی گفته بود: فدراسیون مهیاست با در اختیار گذاشتن مشاوران زبده و عرضه راهکار در راستای تولید، نیازسنجی، روال ساخت،  بازاریابی و پیدا کردن راه اقتصادی تولید به تولید کنندگان داخلی کمک کند.

درگاهی از برپایی نخستین کنگره بین المللی علم و ژیمناستیک در تهران اطلاع داد و گفته بود: در زمستان سال جاری کنگره بین المللی علم و ژیمناستیک در کشور برگزار می‌شود. در این کنگره شرکت‌های بین المللی تولید کننده لوازم و تجهیزات ژیمناستیک دعوت می‌شوند. همکاری با این شرکت‌ها می‌توانند مسیری را برای تولید کنندگان داخلی فراهم کند تا با ایجاد رابطه و الگوبرداری از شرکت‌های خارجی محصولات با کیفیت تولید کنند. برای تولید کالا‌های باکیفیت باید اندیشه و تکنولوژی را از شرکت‌های مطرح و معتبر کسب کرد.  

تولید کننده ای که دستی هم در آتش واردات دارد!

 محمود کلیدی تولید کننده امکانات ژیمناستیک و تنها دارنده تاییدیه رسمی نرمال از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر خلاف درگاهی که معتقد هست تولیدات این شرکت به صورت محدود هست، مدعا می‌کند در همه بخش‌های ژیمناستیک بجز چند مورد قدرت ساخت امکانات را دارد.

امکانات ژیمناستیک نیازمند مواد اولیه‌ای به اسم اعتماد ملی

او در مورد وضع تولید امکانات ژیمناستیک در کشور اظهار کرد: ۵ سالی هست که تولیدکنندگان امکانات ژیمناستیک افزایش پیدا نموده اند و ضمن بالا بردن کیفیت فرآورده ها، به کشور‌های عربی و کشور‌های حوزه شمال صادرات داریم. تولیدکنندگان داخلی در چند سال موخر با تامین وسایل ژیمناستیک از خارج شدن ارز جلوگیری کرده اند.

کلیدی اضافه کرد: در مجموعه ۱۲۰ قلم وسایل ژیمناستیک بجز مواردی مثل چوب پارالل، میله بارفیکس و ترامپولین در همه بخش‌ها و در همه شاخه‌ها تولید داخلی داریم. آکادمی ژیمناستیک واقع در مجموعه انقلاب نیز با تولیدات ما تجهیز شده هست.

تولیدکننده وسایل ژیمناستیک اضافه کرد: متاسفانه فاکتور‌های سازمان نرمال برای بررسی وسایل ژیمناستیک مربوط به سال ۱۳۴۸ هست که بسیار قدیمی و ممعوقه هست.

کلیدی اظهار کرد: لازم هست تولیدکنندگان امکانات ژیمناستیک از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هم همکاری سازمان نرمال کانالیزه گردند و با ایجاد اتحادیه برای تولیدکنندگان صحبتی برای گفتن در سطح بین المللی دارا باشند. باید وزارت صنعت و فدراسیون ژیمناستیک، تولیدکنندگان دارای پروانه بهره برداری را در سایت وزارت صنعت و معدن ثبت نمایند تا به همه معرفی گردند.

او در مورد وضع اقبال عمومی از تولیدات داخلی گفته بود: علی رغم این که صادرات داریم اما دو مرتبه هم باشگاه‌هایی در داخل کشور وجود دارند که ترجیح می‌دهند سالن‌های خود را با وسایل آلمانی تجهیز کنند. به همین سبب من هم برای کسب در آمد و جواب به تقاضای مردم ملزم به واردات وسایل و امکانات ژیمناستیک هستم.

تفاوت کالای داخلی و بیگانه فراوان است 

سعیدرضا کیخا نابغه شیرازی ژیمناستیک کشورمان و دارنده چند مدال بین المللی در خرک حلقه در مورد تفاوت فرآورده ها داخلی و بیگانه اظهار کرد: در حال حاضر شرکت هایی در کشور فعالیت می‌کنند که می‌توانند امکانات و وسایل ژیمناستیک تولید کنند. چندی پیش یک خرک از یک شرکت داخلی توصیه دادیم،  اما وقتی که خرک را دریافت کردیم، متوجه گردیدیم با نمونه‌های بیگانه تفاوت زیادی دارد. حتی در ابعاد نیز با نمونه بیگانه خود متمایز بود.    اگر تولید کنندگان حتی بتوانند شبیه کالای بیگانه بسازند ما هم از آن‌ها پشتیبانی می‌کنیم.    امروز با توجه به نوسان نرخ ارز و هزینه‌های جابجایی استفاده از کالای داخلی به صرفه‌تر هست.

امکانات ژیمناستیک نیازمند مواد اولیه‌ای به اسم اعتماد ملی

کیخا اضافه کرد: متاسفانه خرک حلقه استاندارد که در مسابقات بین المللی از آن‌ها استفاده می‌شود و مورد تایید فدراسیون جهانی هست، در کشور وجود ندارد.    قبل از شروع مسابقات بین المللی متفاوت اعلام می‌شود، امکانات و لوازم کدام برند در مسابقه استفاده می‌شود.    با این اطلاع رسانی ورزشکاران دیگر کشور‌ها به سراغ این برند‌ها می‌روند و بر روی آن‌ها تمرین می‌کنند.    اما متاسفانه ما چنین امکاناتی نداریم.  

زیادتر بخوانید: سهمیه ژیمناستیک در جاکارتا افزایش یافت مشکل معیشتی ورزشکاران با پول‌های ناقابل شما حل می‌شود خلف وعده وزارت ورزش پیش چشم ریاست جمهور/ سکه های طلای مدال آوران ورزشی آب رفت

 او دنبال کرد: من در شهر شیراز بدون یک خرک نرمال هستم.    هیئت استان پیگیری‌هایی انجام داده هست، اما هنوز به سبب کم بودن بودجه موفق به تهیه خرک نشده ایم.    لازم هست وزارت ورزش و جوانان در این مبحث پیش قدم گردد و به ما کمک کند.  

 ملی پوش ژیمناستیک در مورد امکانات موجود در شهر تهران اضافه کرد: خرکی که در تهران وجود دارد تقریباً نرمال هست، اما مدت زیادی هست که از عمر آن می‌گذرد و کهنه شده هست.  

تغییر ذائقه مشتریان به نفع توسعه کشور 

 خوشبختانه کوشش تولیدکنندگان امکانات ژیمناستیک در چند سال موخر مورد توجه بوده هست و تا حدی پاسخگوی احتیاج داخلی هست. اما طبق گفته کلیدی تولید کننده وسایل ژیمناستیک اقبال باشگاه ها برای تهیه وسایل بیگانه باعث شده هست که این تولیدکننده به واردات نیز روی بیاورد که در نوع خود جالب هست. واردات دارای مشکل نیست اما به چه سبب زمانی این امکانات با قیمتی متعادل تر در کشور تولید می گردد تنها به سبب اسم کشور تولیدکننده، کالای بیگانه را به همانند داخلی ترجیح داد؟ البته تغییر ذائقه مشتریان به زمان و جلب اعتماد آنها در طول زمان احتیاج دارد که به نظر نمی آید در کوتاه مدت قابل دسترسی باشد. اما لازم هست در سالی که با اسم پشتیبانی از کالای داخلی اسم گرفته هست هر فردی در جایگاه خود آغازکننده راهی باشد که در آن کارگر ایرانی سرافراز و توسعه اقتصادی کشور ضمانت می گردد.