معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش قم گفت: تمامی مدارس استان برای حضور دانش آموزان تجهیز و تعمیر شده است و آماده برگزاری کلاس های درس در سوم مهرماه هستیم. به گزارش شهرکریمه به نقل از ایرنا علیرضا یاری، با اشاره به فعالیت یک هزار و ۳۰۰ کد واحد آموزشی در استان، افزود: […]

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش قم گفت: تمامی مدارس استان برای حضور دانش آموزان تجهیز و تعمیر شده است و آماده برگزاری کلاس های درس در سوم مهرماه هستیم.

به گزارش شهرکریمه به نقل از ایرنا علیرضا یاری، با اشاره به فعالیت یک هزار و ۳۰۰ کد واحد آموزشی در استان، افزود: بر اساس طرح پروژه مهر تمام این واحدها در شهر و روستا توسط ناظران مورد بازرسی قرار گرفته است و شنبه سوم مهرماه زنگ اول مهر در تمامی مدارس نواخته می شود.
وی اضافه کرد: پروژه مهر از ۵ کارگروه تشکیل شده شامل تعمیر و تجهیز، تایید صلاحیت، سازماندهی نیروی انسانی، توجیه و تبلیغ و اطلاع رسانی، بازرسی و نظارت که فعالیت های زیادی در راستای بازگشایی مدارس در ابتدای مهر هر سال انجام داده است.
وی بیان کرد: بخشی از مدارس که به تعمیرات و تعمیر میز و صندلی نیاز داشت در حال انجام است و تا اول مهرماه به پایان می رسد.
دبیر پروژه مهر آموزش و پرورش قم ادامه داد: نیروی انسانی نیز برای تمامی مقاطع ساماندهی شده و هیچ کلاسی بدون معلم آغاز نمی شود.
یاری با اشاره به این که بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان ثبت نام خود را انجام داده اند، گفت: در ثبت نام دانش آموزان مشکل خاصی نداریم و کمتر از ۱۰ درصد که معمولا تجدید شده اند باید تعیین تکلیف شوند.
وی به دانش آموزان توصیه کرد: در روزهای باقی مانده تا قبل از بازگشایی مدارس برای ثبت نام به واحدهای آموزشی مراجعه کنند.
وی با اشاره به این که پایه دهم برای نخستین بار امسال در مدارس مستقر شده است، بیان کرد: استقرار پایه دهم برای آموزش و پرورش بسیار مهم است با تغییرات اساسی در محتوای کتب همراه است.
یاری افزود: دانش آموزان می توانند در رشته های تجربی، ریاضی، انسانی، معارف اسلامی و سه شاخه صنعتی، خدماتی و کشاورزی در فنی و حرفه ای انتخاب رشته کنند.
وی اضافه کرد: با توجه به این که آینده شغلی دانش آموزان در هنرستان ها تامین می شود، توصیه می کنیم در این مراکز ثبت نام کنند.
وی ادامه داد: ۴۰ مشاور برگزیده استان جهت آگاه سازی دانش آموزان از شرایط هدایت تحصیلی و آشنایی آن ها با رشته ها و حرفه های مختلف در هنرستان ها به مدارس متوسطه اول برای توجیه دانش آموزان و اولیا اعزام شدند.

* راه اندازی رشته کارگزاری بورس در هنرستان ها
یاری بیان کرد: سال گذشته پوشش تحصیلی در هنرستان ها ۳۳ درصد بود که پیش بینی می شود امسال به ۳۵ درصد برسد.
وی گفت: امکان پذیرش دانش آموزان در بیش از ۷۰ رشته در هنرستان های استان وجود دارد.
وی افزود: رشته کارگزاری بورس امسال در هنرستان ها ایجاد شده و رشته ای است که مخاطب و طرفداران خاص خود را دارد و بازار کار و آینده بسیاری خوبی نیز در انتظار هنرجویان این رشته است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش قم افزود: سال گذشته نیز رشته هایی مثل سوهان پزی، شیرینی پزی و تعمیر لوازم پزشکی بیمارستان ها و درمانگاه ها ایجاد شد که امسال توسعه می یابد.
یاری با اشاره به تمایل دانش آموزان برای ورود به رشته تجربی، گفت: ۴۱ درصد دانش آموزان قم در رشته تجربی تحصیل می کنند که این رقم دراستان های دیگر بالای ۵۰ درصد است.
وی اضافه کرد: بیش از دو سوم شرکت کنندگان رشته تجربی در کنکور سراسری قبول نمی شوند که مسائل روحی، روانی و افسردگی به دنبال دارد.
وی افزود: در حالی که بیشتر دانش آموزان شرکت کننده در رشته های ریاضی و هنرستان ها در صندلی های دولتی قبول می شوند و رشته های فنی و حرفه ای برخلاف رشته تجربی از بازار کار خوبی برخوردار است.

* پوشش تحصیلی ۹۸ درصدی در مقطع متوسطه اول
یاری گفت: با توجه به این که متوسطه اول دوره هویت یابی دانش آموزان تلقی می شود، حساس و ظریف است، استعدادهای دانش آموزان در این دوره شکوفا می شود و خودشان را برای ورود به انتخاب رشته آماده می کنند.
وی با بیان این که رویکرد این دوره کارآفرینی است، اضافه کرد: ۲۴۹ واحد آموزشی با حدود ۵۲ هزار دانش آموز در متوسطه اول فعال می باشد و ضریب پوشش تحصیلی در این مقطع ۹۸ درصد است.
وی، افزایش پوشش تحصیلی، جذب بازماندگان از تحصیل، ساماندهی فعالیت های آزمایشگاهی، کارگاهی و فناوری های نوین آموزشی، برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی از مهمترین فعالیت ها در مقطع متوسطه اول بوده است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش قم ادامه داد: در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ دانش آموزان مقطع متوسطه اول در جشنواره نوجوان خوارزمی موفق به کسب رتبه سوم در بخش تیمی شدند.
وی افزود: در تابستان امسال نیز دانش آموزان استان قم در چهار رشته تحقیق و پژوهش، دست ساخته ها، ادبیات و فعالیت های آزمایشگاهی حائز رتبه های اول تا سوم شدند.
وی گفت: در مقطع متوسطه دوم سعی می شود شرایط و امکانات لازم برای تعمیق باورهای دینی و رشد اخلاقی و همچنین اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی و پرورش صفات اخلاقی و بینش سیاسی و اجتماعی دانش آموزان فراهم شود.
به گفته یاری، ۲۷ هزار دانش آموز متوسطه دوم در ۱۷۲ واحد آموزشی مشغول به تحصیل هستند و ضریب پوشش تحصیلی در این مقطع ۹۷ درصد است.
وی به موفقیت های کسب شده توسط دانش آموزان متوسطه دوم اشاره و بیان کرد: دانش آموزان استان قم توانستند در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ رتبه پنجم کنکور را کسب و سال تحصیلی گذشته نیز با ارتقا ۲٫۲ این رتبه را همچنان حفظ کنند.
وی، کسب رتبه سوم المپیاد فیزیک جهانی در هندوستان، کسب رتبه دوم کنکور کشوری در سال ۹۴-۹۳ در گروه آزمایشی ریاضی و کسب رتبه اول کنکور سراسری در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ را از دیگر موفقیت ها عنوان کرد.
یاری گفت: با توجه به سند توسعه پنجم کشور و تاکیدات مسئولان نظام مبنی بر تقویت و توسعه رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش، اقدامات زیرساختی و فرهنگ سازی بسیار خوبی برای جذب دانش آموزان و آگاهی بخشی بیشتر اولیا آن ها انجام شده است.
وی افزود: توجه جدی از لحاظ کمی و کیفی به هنرستان ها و افزایش پوشش تحصیلی در این واحدهای آموزشی از اولویت های اساسی حوزه متوسطه دوم می باشد.

* تحصیل ۱۰ هزار هنرجو در هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش
وی اضافه کرد: ۳۰ هنرستان فنی و حرفه ای دولتی و غیردولتی با پنج هزار هنرجو و همچنین ۴۴ هنرستان کار و دانش با بیش از پنج هزار هنرجو دراین استان فعال است.
یاری به موفقیت های دانش آموزان فنی و حرفه ای در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: کسب رتبه سوم کشوری در جشنواره هنرهای تجسمی شاخه فنی و حرفه ای، رتبه اول کنکور سراسری دانشکده های فنی و حرفه ای در رشته های نقشه کشی، معماری، کامپیوتر و کودک یاری، سه رتبه برتر کشوری در مسابقات بین المللی مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای و ۵ رتبه کشوری در جشنواره فیلم رشد از جمله موفقیت ها بوده است.
وی اضافه کرد: برگزاری ۷۵ نمایشگاه در ۷۵ هنرستان که دست ساخته های هنرجویان در معرض دید عموم و مسئولان گذاشته شد از فعالیت های هنرجویان هنرستان های فنی و حرفه ای و کار دانش بوده است.
وی همچنین به فعالیت های اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی اشاره کرد و گفت: هدف از تشکیل گروه های آموزشی استفاده بهینه از نیروهای کیفی جهت ایجاد زمینه های مناسب برای تبادل تجربیات موثر معلمان است.
یاری، برگزاری فراخوان ها و مسابقات علمی از طریق گروه های درسی، برگزاری جشنواره الگوهای فعال تدریس، برگزاری کلینیک مجازی پرسش و پاسخ به سوالات درسی دانش آموزان، برگزاری مسابقات آزمایشگاهی در دروس فیزیک، شیمی و زیست شناسی را از مهم ترین فعالیت های این اداره کل برشمرد.
وی افزود: کسب رتبه برتر توسط ۷ تن از معلمان در رشته درس پژوهی، رتبه نخست در رشته تدریس زیست شناسی، رتبه اول در رشته تدریس عربی متوسطه دوم و رتبه نخست مسابقات آزمایشگاه شیمی در تابستان ۹۵ توسط دانش آموزان قم را از موفقیت های این اداره کل است.
به گفته وی، پژوهش سرای پروفسور حسابی تنها پژوهش سرای استان است که دارای امکانات و تجهیزات نانو می باشد که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تجهیز شده و دانش آموزان استان می توانند بهره مند شوند.