به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا، رهبر معظم انقلاب به دنبال تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت که در آن اهم مبانی و آرمان‌های پیشرفت و افق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر تاثیرگذار برای دستیابی به آن طراحی شده هست، دستگاه‌ها، جایگاه ها علمی، فرهیختگان و صاحب‌نظران را […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا، رهبر معظم انقلاب به دنبال تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت که در آن اهم مبانی و آرمان‌های پیشرفت و افق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر تاثیرگذار برای دستیابی به آن طراحی شده هست، دستگاه‌ها، جایگاه ها علمی، فرهیختگان و صاحب‌نظران را به ارزیابی عمیق ابعاد متفاوت سند تدوین‌شده و عرضه نظرات مشورتی جهت تکمیل و بالا بردن این سند بالادستی فراخواندند. قسمتی از مطالب این سند به مسئله های اقتصادی و از تمرکززدایی در ساختار اقتصادی ـ مالی کشور با واگذاری برنامه‏‌ریزی‏ و تصمیم‏‌گیری به استان‌ها و شهرستان‌ها در چارچوب سیاست‌های ملی، ذی ربط هست و لزوم دارد مورد توجه جدی قرار گیرد. از سوی دیگر، بعضی کارشناسان با نگاهی منتقدانه اعتقاد دارند سند آماده‌شده خام و خستین هست و باید اقدامات بیشتری برای تکمیل آن صورت پذیرد.

برای رویت متن کامل سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت اینجا

پخته شدن سند الگوی پایه پیشرفت نیازمند گوش شنوا هست

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد محقق‌نیا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی و ریاست انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه شهر قم، در گفت‌وگو با ایکنا، ، در مورد این سند و لوازم موفقیت آن اظهار کرد: بنده رابطه ای با اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ندارم اما در مورد این سند اعتقاد دارم انتقاداتی که به آن وارد می‌شود، درست هست چراکه سند عجولانه منتشز شد؛ هرچند که منتشر شدن آن خوب تر از منتشر نشدن هست.
در این راستا باید مسئولین مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از همه نظرات و دیدگاه‌ها استفاده کنند، چراکه تهیه یک سند جامع، کار دشواری هست همانگونه که چند سال هست سند بانکداری بدون ربا در مجلس در حال ارزیابی هست اما هنوز پایانی نشده هست.

سندی مهم‌تر از قانون عملیات بانکی بدون ربا

محقق‌نیا با بیان اینکه تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا مهم‌تر هست اضافه کرد: باید از دانشگاهیان و صاحب‌نظران کمک بخواهند و در انتظار ننشینند که دانشگاه به میدان بیاید لکن باید خودشان در جاه‌های متفاوت حضور پیدا کرده و صحنه نقد و ارزیابی این سند در زمینه پخته‌تر شدن آن را گرم کنند.
ریاست انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه شهر قم اظهار کرد: برپایی جلساتی در دانشگاه‌ها برای ارزیابی این سند موجب پخته‌تر شدن آن خواهد گردید و به نحو بهتری می‌توان تدوین این سند را اداره نمود و اگر به خوبی مدیریت صورت نگیرد، نپخته بودن سند موجب خواهد گردید که به کلی به دست فراموشی سپرده گردد.

نیازمند مسئولان جهادی هستیم

وی با اشاره به هدف‌گذاری صورت گرفته در این سند مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تا سال ۱۴۴۴ باید به یکی از ده اقتصاد برتر دنیا مبدل گردد، اظهار کرد: الان اقتصاد هجدهم دنیا هستیم و حتی در بعضی از عرصه‌ها به رده زیر پانزده رسیده‌ایم و بنظرم این پتانسیل وجود دارد که به یکی از ده اقتصاد برتر دنیا مبدل شویم و جهشی جدی در اقتصاد ما صورت گیرد؛ به شرطی‌که به طور جهادی کار کنیم.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفته بود: قطعاً از طریق مسئولین عادی نمی‌توانیم به چنین هدفی دست پیدا نماییم لکن نیازمند مسئولان جهادگر در عرصه‌های سیاسی و مدیریتی هستیم که حاضر باشند خود را فدای رشد و توسعه کشور کنند؛ همانگونه که عده‌ای در جبهه، خود را فدای کشور کردند. حالا این نسل که آماده فدا شدن باشد در همه عرصه‌های مدیریتی وجود ندارند.

مشکل کلیدی کشور الگوی ضعیف مدیریتی هست

محقق‌نیا یادآور گردید: باید مدیرانی سر کار بیایند که منفعت های شخصی را کنار بگذارند و با یکدیگر هم‌قسم گردند که کشور را رهایی دهند. بنده اعتقاد دارم مشکل کلیدی کشور ما، الگوی مدیریتی کنونی هست وگرنه مراجع بسیار فراوان هست اما وقتی منفعت های شخصی مسئولان به میدان می‌آید موجب می‌شود که مراجع از ۸۰ میلیون نفر دریغ گردد و در نهایت در اختیار ۷ الی ۸ هزار نفر قرار بگیرد.
ریاست انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه شهر قم اظهار کرد: ما نیازمند نسلی از مسئولان جان بر کف هستیم و اگر چنین نسلی، پای کار بیاید، جمهوری اسلامی ایران حتماً یکی از ده اقتصاد برتر دنیا خواهد گردید. در حقیقت هیچ چاره‌ای غیر از این راه نداریم و اگر چنین نسلی به میدان بیاید بنظرم در حدود بیست سال می‌توانیم به یکی از اقتصادهای برتر دنیا و یک ابرقدرت مبدل شویم.

نگارندگان به ارزش مسئله مدیریت در پیشرفت کشور پی نبرده‌اند

وی با بیان اینکه به روش‌های متعارف برای پیشرفت خوش‌بین نیستم، اضافه کرد: حتی اگر اشخاص سالم هم وارد فضای کنونی مدیریتی گردند، به دنبال منفعت های شخصی خود خواهند رفت. در نتیجه باید چاه منفعت های مسئولان پر گردد و نسلی از مسئولان به میدان بیایند که دارای منفعت های نباشند و اساساً منافعی را برای خودشان تشریح نکنند. در این صورت قطعاً به رتبه‌ای در حدود پنجم یا ششم در اقتصاد دنیا خواهیم رسید.
محقق‌نیا با اشاره به توجه نکردن به مبحث مدیریت در سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار کرد: حتماً نگارندگان به ارزش این مبحث پی نبرده‌اند.

دوشنبه///سند الگوی پایه پیشرفت عجولانه منتشز شد/

تهران مبدل به «چاهِ وِیل» شده هست

ریاست انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمی شهر قم تصریح کرد: اگر چنین تفکری وارد فضای مدیریتی کشور گردد، آنگاه کشور ما پیشرفت خواهد کرد. مسئولان ما باید همه روزه شانزده ساعت کار کنند که بتوانیم پیشرفت کنیم و این مملکت رهایی پیدا نماید.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد اشاره این سند به تمرکززدایی در ساختار اقتصادی – مالی کشور با واگذاری برنامه‌‏ریزی‏ و تصمیم‏‌گیری به استان‌ها و شهرستان‌ها در چارچوب سیاست‌های ملی اظهار کرد: این نکته‌ای کلیدی هست. حالا همه مراجع و ابزارها در تهران جمع شده هست. در حقیقت تهران مبدل به «چاهِ وِیل» شده هست و زیادی از ابزارها کشور که در حدود ۶۰ درصد هست را به خود اختصاص داده اما همچنان سیری‌ناپذیر هست و حتی یک پروژه در استان تهران، حدود دو یا سه برابر بودجه استان شهر قم که از استان‌های مرزی هم نیست و استان تقریبا برخورداری هست، هزینه بر می‌دارد.

ارزش تمرکززدایی در ساختار اقتصادی کشور

وی اضافه کرد: در نتیجه باید برای تهران چاره‌اندیشی کرد. دلیل این وضع این هست که در تهران، کار و پول وجود دارد.
ریاست انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمی شهر قم در انتهاء تصریح کرد: دانشجوهای شهرستانی که به تهران می‌آیند طبق معمول پس از اتمام تحصیل به شهر خودشان بازنمی‌گردند و دلیلش هم وجود شغل و درآمد در تهران هست، در نتیجه امید داریم این بند هم که در الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت اشاره شده مورد توجه قرار گرفته و پژوهشگر گردد.

گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی
انتهای پیام