×
×

انحرافات سیاسی و اجتماعی عصر امام جواد و شیوه برخورد ایشان

  • کد نوشته: 28018
  • [ad_1] حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، با اشاره به سالروز میلاد با سعادت دهمین اختر آسمان ولایت و امامت، حضرت جواد الائمه(ع) اظهار داشت: تبیین سیره معصومن(ع) برای پیروان آنها به ویژه شیعیان از اهمیت ویـژه ای برخوردار بوده و همواره بــر […]

    انحرافات سیاسی و اجتماعی عصر امام جواد و شیوه برخورد ایشان
  • [ad_1]

    حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، با اشاره به سالروز میلاد با سعادت دهمین اختر آسمان ولایت و امامت، حضرت جواد الائمه(ع) اظهار داشت: تبیین سیره معصومن(ع) برای پیروان آنها به ویژه شیعیان از اهمیت ویـژه ای برخوردار بوده و همواره بــر شناخت و پیروی از آن اهتمام داشته اند.

    وی افزود: ارائه و شناساندن روش و سبک زندگی اهل بیت(ع) بـه جامعه و پیـروان آنهـا علاوه بـر سیراب کردن روان تشنه مشتاقان سـبک زندگی و سیره معصومان می تواند در دنیـای امـروز راهگشـای بسـیاری از مشکلات بوده و در دفع و رفع ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی بــه کار بیاید.

    رییس انجمن تاریخ پژوهان حوزه با بیان این که شـناخت ادوار زندگانـی معصومـان و شـرایط حاکـم بـر آن بـرای درک رفتـار آنـان و فهـم چگونگی رفتـار آن بزرگواران بـا حاکمیـت و شـرایط عصرشـان ضـروری اسـت، گفت: در واقع تبیین مناسب و فهم بهتر سیره آنان نیازمند بسترشناسی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

    وی ابراز داشت: از میان دوران پرفرازونشیب تشیع بــه ویــژه عصــر حضــور ائمــه، زمان امامت حضرت امام جواد(ع) از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ دورانی که علی رغم کوتاهی و محدودیت های فراوانی کــه حکومــت عباســیان بــرای امــام(ع) بــه وجــود مــی آورد، نمــود ویـژه ای در تاریـخ تشـیع داشـته و بـه دلیـل اقدامـات آن امـام همـام از نقـاط برجسـته عصـر حضور به شمار می رود.

    حجت الاسلام والمسلمین مطهری عنوان کرد: در عصــر امامت امام جواد(ع)، افکار و اندیشه های بیگانه کــه از دوران گذشــته و بــا حمایــت خلفای عباسی رونق گرفتــه بــود، سبب پیدایش برخی کجروی های فکری و فرهنگی شده و انحرافاتی را در جامعه پدید آورده بود.

    وی با اشاره به تعدد فرقه های اسلامی که هرکدام داعیه رهبـری و هدایت جامعه را داشتند به عنوان یکی دیگری از چالش های این دوران خاطرنشان ساخت: به ویــژه فرقه های شیعی همانند زیدیـه، اسـماعیلیه و واقفیـه و شـبهه پراکنی آنهـا علیـه خـط اصیـل اسلامی نیـز بـر مشکلات پیش روی امـام جـواد(ع) می افزود.

    استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: از سوی دیگـر جامعه شیعی هـم پـس از شهادت امام رضا(ع) بــا بحــران دیگــری مواجه شد و سن پایین امام سبب حیـرت برخی و انحراف برخی دیگر شـد.

    وی تأکید کرد: امام جواد(ع) بــرای مقابلــه بــا ایــن بحران هــا کــه از ســوی گروه های مختلــف و بــا ماهیت هــای متفــاوت بــه وجــود آمــده بودنــد، از شــیوه ها و روش هــای گوناگونــی بهــره بــرده و ضمــن معرفــی خــط اصیــل اسلامی، جایــگاه امامــت شــیعی را تبیین و تثبیـت کرده و بر ادعاهای مخالفان خط بطلان کشیدند.

    حجت الاسلام والمسلمین مطهری تصریح کرد: سیره و رفتار امام بـه گونه ای بود کـه بدون ایجاد تنش و بحران در جامعه ای کـه دارای سلایق و گرایش هـای مختلف بودنـد از نشر و گسترش افکار انحرافی نیز جلوگیری کردند./۱۳۳۰/ج

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.