×
×

انعکاس ناله‌های شبانه

  • کد نوشته: 29096
  • [ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، ۲۲ اردیبهشت۱۳۹۸ سعید جلیلی در نشست صمیمی با دانشجویان گفت: «نسل جوان و انقلابی که امروز میخواهد در گام دوم انقلاب تاثیرگذار باشد هم باید ۲۱ جلد صحیفه نور امام(ره) را مطالعه کند که چگونگی شکل گیری و پیشرفت انقلاب و نظام اسلامی را دریابد و هم تاملی داشته […]

    انعکاس ناله‌های شبانه
  • [ad_1]

    به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، ۲۲ اردیبهشت۱۳۹۸ سعید جلیلی در نشست صمیمی با دانشجویان گفت: «نسل جوان و انقلابی که امروز میخواهد در گام دوم انقلاب تاثیرگذار باشد هم باید ۲۱ جلد صحیفه نور امام(ره) را مطالعه کند که چگونگی شکل گیری و پیشرفت انقلاب و نظام اسلامی را دریابد و هم تاملی داشته باشد در ۶۰ سال حیات علمی و عرفانی ایشان و تالیف کتب مختلف قبل از شروع نهضت.»

    بر این اساس مروری می‌کنیم بر کتاب‌هایی از امام خمینی که سعید جلیلی به مناسبت‌های مختلف به آن‌ها اشاره و خواندن آن را توصیه کرده است.

     

    اقتباسی/ انعکاس ناله‌های شبانه

     

    جدال دو اسلام

    «جدال دو اسلام» مرحوم نامداری را همیشه همراه خود داشته باشید»[نشست صمیمی با دانشجویان، ۱۳۹۸]

    «جدال دو اسلام» حاوی گزیده‌ای از مهم‌ترین پیام‌ها و سخنرانی‌های امام خمینی رحمه الله علیه در یک سال پایانی عمر پرثمر ایشان است که روح الله نامداری آن را گردآوری و مرتب کرده است. «جدال دو اسلام» سخنان یک سال آخر عمر شریف مردی است که آرزویی هزارساله را محقق کرده که عصارۀ تجربیات ۹۰ سالۀ او که ده سال آن نیز به رهبری یک نظام گذشته، در این کتاب متجلی شده.

    آداب الصلاه

    « اگر ۲۱ جلد صحیفه نور مسیر مبارزه را برای مخاطب روشن میسازد، کتاب “آداب الصلاه” به جوان انقلابی زیر ساخت های فکری، معنوی و روحی این مبارزه را نشان میدهد.»[نشست صمیمی با دانشجویان، ۱۳۹۸]

    اگر شهید دیالمه زمانی گفت «فریادهای امام خمینی انعکاس ناله‌های شبانه امام است» شاید بتوان گفت «جدال دو اسلام» و سیرۀ سیاسی امام نیز انعکاس «آداب الصلوه» و صیرورت عرفانی و حیات علمی امام است.

     

    اقتباسی/ انعکاس ناله‌های شبانه

     

    «نسل جوان و انقلابی که امروز میخواهد در گام دوم انقلاب تاثیرگذار باشد هم باید ۲۱ جلد صحیفه نور امام(ره) را مطالعه کند که چگونگی شکل گیری و پیشرفت انقلاب و نظام اسلامی را دریابد و هم تاملی داشته باشد در ۶۰ سال حیات علمی و عرفانی ایشان و تالیف کتب مختلف قبل از شروع نهضت.

    کتاب “آداب الصلاه” که امام(ره) علت تالیف آن را، عدم تناسب حال عامه مردم با کتاب “سرّ الصلاه” بیان کرده اند، به ما نشان میدهد که «قیام» ایشان حاصل یک عمر مجاهده و تربیت نفس در رعایت آداب «قیام نماز» است. هم چنانکه مبارزه موفق با استکبار نتیجه درک حکمت «تکبیره الاحرام» نماز است.

    اگر ۲۱ جلد صحیفه نور مسیر مبارزه را برای مخاطب روشن میسازد، کتاب “آداب الصلاه” به جوان انقلابی زیر ساخت های فکری، معنوی و روحی این مبارزه را نشان میدهد. صحیفه نور ترجمان و شرح عملی و سیاسی کتابهای اخلاقی، عرفانی و فقهی امام(ره) است. استناد مکرر امام در کتاب «آداب الصلوه» به حدیث شریف «حبّ الدنیا رأس کل خطیئه» همان توصیۀ اول ایشان به اولین رئیس جمهور در مراسم تنفیذ است. ماه مبارک رمضان که مهمانی خداست، فرصتی است تا با تامل در این کتاب هم با آداب حضور در محضر کبریای الهی آشنا شد و هم پشتوانه های لازم و عمیق دین برای رفتار شایسته در گام دوم انقلاب را شناخت. در ماه قرآن که قلب ها تشنه معارف قرآن است، امام(ره) به ما می آموزد که فهم عظمت قرآن به فهم حقیقت آن است که لازمه آن فهم عظمت و حقیقت «متکلم، مطالب، مقاصد، نتایج، نگاهبان، شارح و وقت ارسال» آن است.

    امام ضمن بیان شاخص های یک تفسیر مطلوب خود به تفسیر سوره های حمد، توحید و قدر میپردازد که در ماهی که مزین به شب های قدر است، تفسیر امام (ره) از سوره قدر در کنار سوره های توحید و حمد خواننده را به حقیقت شب قدر نزدیک می‌سازد.»

     

    اقتباسی/ انعکاس ناله‌های شبانه

     

    شرح جنود عقل و جهل

    «در آن جنگ نابرابر و در دفاع مقدس، جنود عقل در برابر جنود جهل مدرن ایستاد. اینجا بود که عقلانیت به معنای واقعی آن که معنویت و عدالت بود، ظهور کرد.» [یادوارۀ شهدای پیشوا، ۱۳۹۳]

    جنود عقل و جهل کتابی است اخلاقی به قلم مبارک امام خمینی رحمه الله علیه که در آن به شرح حدیث معروف امام صادق علیه اسلام مشهور به حدیث «جنود عقل و جهل» می‌پردازند. «جنود عقل و جهل» صرفاً یک کتاب اخلاق نیست. امام خمینی رحمه الله علیه در مقدمه می‌گویند: «کتاب اخلاق، موعظۀ کتبیه باید باشد و خود معالجه کند دردها را و عیبها را، نه آن که راه علاج نشان دهد. ریشه‌های اخلاق را فهماندن و راه علاج را نشان دادن، یک نفر را به مقصد نزدیک نکند و یک قلب ظلمانی را نور ندهد و یک خلق فاسد را اصلاح ننماید. کتاب اخلاق آن است که به مطالعۀ آن، نفس قاسی نرم، غیرمهذب مهذب و ظلمانی نورانی شود و آن به آن است که عالِم در ضمن راهنمایی راهبر و در ضمن ارائۀ علاج، معالج باشد.»

    «جنود عقل و جهل» نه تنها مزکی نفوس که معلم حکمت نیز هست. فهم مناسبات هستی در شؤون مختلف آن حتی شؤون سیاسی و یافتن راه هدایت در گرو شناخت جنود عقل و جهل است، همانطور که امام صادق علیه السلام فرمودند: «جنود عقل و اهل آن و جنود جهل و اهل آن را بشناسید، هدایت می‌شوید.»

     

    اقتباسی/ انعکاس ناله‌های شبانه

     

    شرح چهل حدیث

    «شرح چهل حدیث» کتاب نورانی دیگری از امام خمینی رحمه الله علیه است که در آن به سیاق علمای شیعه و به پیروی از رسول خدا صلی الله علیه و آله که فرمودند «هر که چهل حدیث را برای امتم حفظ کند تا از آن سود برند، روز قیامت خداوند او را فقیهی دانشمند برانگیزد» به شرح چهل حدیث از احادیث معتبر اهل بیت عصمت و طهارت پرداخته‌اند؛ کتابی که با «جهاد نفس» آغاز و با تفسیر «توحید و حدید» به پایان می‌رسد. /۸۸۲/ ۱۰۲/

    منبع: حیات طیبه

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.