مرجع تقلید شیعیان گفت: اگر فردی جهاد را انکار کرده باشد از اسلام بیرون رفته است مگر اینکه آن فرد جدید الاسلام باشد.

به گزارش شهر کریمه، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر سوره صف که در مسجد مدرسه حجتیه برگزار شد با اشاره به اینکه جهاد یک مسئله ضروری در اسلام است اظهار داشت: اگر فردی جهاد را انکار کرده باشد از اسلام بیرون رفته است مگر اینکه آن فرد جدید الاسلام باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه دین اسلام بیانگر جهاد در راه خداوند است پس آیه “لا اکراه فی الدین” دلیل بر چیست؟ این آیه درباره افرادی بوده که یا یهودی، نصرانی و یا مجوسی‌اند که اگر در دین خود بمانند آنان را اکراه به مسلمان شدن نمی‌کنیم اما باید برای آنان در رابطه با دین اسلام تبلیغ کرد.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه جمعیت‌هایی وجود دارد که اسلام آنان را به رسمیت نمی‌شناسد عنوان کرد: بت‌پرستان و مشرکان از جمله جمعیت‌هایی هستند که اسلام آنان را به رسمیت نشناخته و باید با آنان مبارزه کرد ممکن است برخی بپرسند چرا باید با مشرکان بجنگیم؟ در جواب این افراد باید گفت به دلیل اینکه این افراد ظالم و تجاوز به‌حق خداوند و نفس خود کرده‌اند.

وی ادامه داد: فشار آوردن به مشرکان قطعاً خدمت به آن‌ها بوده که می‌خواهیم به آنان انسانیت را نشان دهیم که سجده کردن به درگاه گاو، سنگ و درخت‌ کار صحیحی نیست.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: اگر انبیاء با بت‌پرستان و مشرکان می‌جنگیدند به این دلیل بوده که در قانون اساسی آنان بت‌پرستی جایی ندارد.

وی تصریح کرد: گروه دومی که اسلام با آنان می‌جنگد افرادی هستند که به شریعت خود عمل نمی‌کنند در واقع جمعیتی هستند که به نام شناسنامه‌ای اهل کتاب‌اند و افرادی نیستند که به‌واقع به شریعت خود عمل کنند.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: افرادی که با مسلمانان می‌جنگند گروه سومی هستند که اسلام با آن‌ها می‌جنگد که در واقع برای ما جنبه دفاعی دارد.