[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، بهرام سرمست به مناسبت روز جهانی بیابان زدایی، با حضور در مناطق بیابانی بخش جعفر آباد از طرح‌های بیابان زدایی این منطقه بازدید کرد. وی در این برنامه ضمن بازدید از گونه‌های گیاهی کاشته شده در این مناطق، اظهار کرد: اعتبارات تخصیص داده شده در سالهای گذشته زمینه اجرای […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، بهرام سرمست به مناسبت روز جهانی بیابان زدایی، با حضور در مناطق بیابانی بخش جعفر آباد از طرح‌های بیابان زدایی این منطقه بازدید کرد.

وی در این برنامه ضمن بازدید از گونه‌های گیاهی کاشته شده در این مناطق، اظهار کرد: اعتبارات تخصیص داده شده در سالهای گذشته زمینه اجرای این طرح در قم را فراهم نموده است و امروز شاهد رشد گونه‌های گیاهی کم آب بر در کانون‌های بیابانی قم هستیم.

استاندار قم، کاشت گونه‌های مختلف گیاهان در مناطق بیابانی را یکی از راهکارهای جلوگیری از بیابان زایی و مقابله با ریزگردها دانست و اضافه کرد: برنامه استان قم پوشش ۹۰۰ هکتاری این مناطق با گیاهان مقاوم به کم آبی و مناسب با اقلیم بیابانی قم در سال جاری است که تلاش جدی متولیان این امر برای تحقق چشم انداز تعیین شده را می‌طلبد.

وی اهتمام مدیریت کلان استان را حفظ پوشش گیاهی در مناطق مختلف قم عنوان کرد و گفت: با توجه به نزدیکی اراضی بیابانی به شهر قم، ضروری است تا با کاشت گیاهان در این بیابان‌ها از ایجاد پدیده گرد و غبار پیشگیری کنیم.

سرمست همچنین به اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال گذشته در مناطق بالادست استان قم اشاره و خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۲۲ میلیارد ریال و در سال جاری نیز تاکنون ۲۲۰ میلیارد در این حوزه تخصیص داده شده است.

وی با تأکید بر برنامه دولت در اجرای طرح‌های مقابله با بیابان زایی در کشور، تصریح کرد: استان قم در مقایسه با کشور و اهداف طرح موفقیت‌های خوبی کسب کرده است.

گفتنی است در این طرح که با هدف کاشت گونه‌های گیاهی مقاوم به کم آبی و سازگار با اقلیم قم، همچون: «آرتی پلکس، گز و تاغ» اجرا می‌شود، ضمن ایجاد پوشش گیاهی جهت مقابله با پدیده گرد وغبار، مراتع و چراگاه‌های استان نیز تقویت می‌شود.

این طرح که از چند سال گذشته آغاز شده است با استقبال و مشارکت بسار خوب مردمی مواجه شده است و امید آن می‌رود که در آینده‌ای نزدیک پدیده گرد و غبار در استان به حداقل ممکن در سال برسد.

[ad_2]