×
×

اهداف دشمنان از تخریب بقیع بازگو شود/ سند تاریخی جنایات وهابیت – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان

  • کد نوشته: 17301
  • [ad_1] پایگاه خبری شهرکریمه – گروه استان‌ها: در کمتر کشوری به اندازه سرزمین حجاز، آثار مربوط به قرون نخستین اسلام وجود داشته است؛ چرا که زادگاه اصلی اسلام آنجاست و آثار گران‌بهایی از پیشوایان اسلام در جای جای این سرزمین دیده می‌شود. تا پیش از تخریب و ویرانی قبور مطهر بقیع توسط وهابیت متعصب که […]

    اهداف دشمنان از تخریب بقیع بازگو شود/ سند تاریخی جنایات وهابیت – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان
  • [ad_1]

    پایگاه خبری شهرکریمه – گروه استان‌ها: در کمتر کشوری به اندازه سرزمین حجاز، آثار مربوط به قرون نخستین اسلام وجود داشته است؛ چرا که زادگاه اصلی اسلام آنجاست و آثار گران‌بهایی از پیشوایان اسلام در جای جای این سرزمین دیده می‌شود.

    تا پیش از تخریب و ویرانی قبور مطهر بقیع توسط وهابیت متعصب که بر اساس معتقدات خود به تخریب بسیاری از بقاع متبرکه آثار تاریخی پرداختند، بر روی قبور پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند گنبدها و بناهایی قرار داشت.

    بقیع اولین مزاری است که به دستور رسول اکرم (ص) توسط مسلمانان صدر اسلام ایجاد شد. «ابن اثیر» می‌گوید: بقیع در لغت به محل وسیعی که دارای درخت یا ریشه درخت باشد، گفته می‌شود و چون مکان بقیع پیش از آن دارای درخت غرقد و ریشه‌های آن بود، پس از قطع این اشجار نیز با همان اسم معروف شد.

    همچنین بقیع مدفن چهار امام مظلوم شیعه، امام حسن مجتبی (ع)، امام سجاد (ع)، امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) است. همچنین قبر چند تن از همسران پیامبر (ص) و نیز عباس عموی پیامبر (ص) و فاطمه بنت اسد، مادر حضرت علی بن ابی‌طالب (ع)، حضرت ام البنین؛ مادر حضرت اباالفضل العباس (ع) و برخی دیگر از بزرگان اسلام در بقیع قرار دارد.

    در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری پس از اشغال مکه، وهابیان به سرکردگی عبدالعزیز بن سعود روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال کرده، مأموران عثمانی را بیرون کردند و به تخریب قبور ائمه بقیع (ع) و دیگر قبور همچنین قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم (ص) قبور زنان آن حضرت، قبر ام‌البنین (ع) مادر حضرت اباالفضل العباس (ع) و قبر عبدالله پدر پیامبر (ص) و اسماعیل فرزند امام صادق (ع) و بسیاری قبور دیگر پرداختند.

    افکار وهابی؛ مصیبتی برای دنیای اسلام

    مقام معظم رهبری درباره این واقعه در اردیبهشت‌ماه سال ۹۲ فرمودند: «در میان مجموعه مسلمانان و امت اسلامی کسانی پیدا شوند که با افکار پلید و متحجر و عقب مانده و خرافی خود، تجلیل از بزرگان و برجستگان و چهره‌های نورانی صدر اسلام را شرک بدانند، کفر بدانند؛ واقعاً این مصیبتی است. اینها همان کسانی هستند که گذشتگانشان قبور ائمه (علیهم السّلام) را در بقیع ویران کردند. آن روز که در دنیای اسلام، از شبه قاره هند گرفته تا آفریقا، علیه اینها قیام کردند، اگر اینها جرأت می‌کردند، قبر مطهر پیغمبر (ص) را هم ویران می‌کردند، با خاک یکسان می‌کردند. ببینید چه فکر باطلی، چه روحیه پلیدی، چه انسان‌های بداندیشی، احترام به بزرگان را این‌جوری بخواهند نقض کنند و هتک کنند و این را جزو وظائف دینی بشمرند! در آن وقتی که اینها بقیع را ویران کردند، این را بدانید؛ سرتاسر دنیای اسلام علیه اینها اعتراض کرد. عرض کردم؛ از شرق جغرافیای اسلام -از هند- تا غرب جغرافیای اسلام، علیه اینها بسیج شدند.

    تفسیر خرافی وهابی‌ها از احکام اسلام

    آیت الله مکارم شیرازی نیز دلیل اصلی تخریب قبور بقیع را تفسیر خرافی وهابی‌ها از احکام اسلامی خوانده و اظهار داشته است: اساس بحث‌های اسلامی را توحید و شرک تشکیل می‌دهد؛ ولی وهابی‌ها تفسیر خرافی برای این دو مسئله دارند که این تفسیر بیگانه از اسلام است و در این مسئله این گروه اندک یک طرف قرار دارند و تمام جهان اسلامی شیعی و سنی در طرف دیگر قرار دارند؛ وهابی‌ها بر اساس برداشت نادرستی که دارند هر پدیده نو و تازه را بدعت می‌دانند بر همین اساس با نوآوری مخالفت می‌کنند؛ در حالی که نوآوری به دو شکل صورت می‌گیرد که یکی از آن‌ها عرفی و دیگری شرعی است.

    اگر تفسیر نادرست وهابی‌ها را در اسلام جاری کنیم باید بسیاری از کارهای اجتماعی را حرام بدانیم

    وی بیان کرد: بدعت شرعی به معنای این است که ما عمل تازه‌ای را به عنوان دین قلمداد کنیم؛ در حالی که نوآوری‌های عرفی هرگز به معنای بدعت در دین نیست؛ اگر تفسیر نادرست وهابی‌ها را در اسلام جاری کنیم باید بسیاری از کارهای اجتماعی را حرام بدانیم.

    این مرجع تقلید شیعیان یادآور شد: در آن زمان از تمام کشورهای اسلامی به این عملکرد وهابی‌ها اعتراض شد؛ ولی این قوم لجوج اعتنا نکردند و حتی برخی تصمیم داشتند بارگاه پیامبر (ص) را هم ویران کنند؛ وهابی‌ها زمانی که هجوم جهان اسلام را فوق العاده دیدند از تخریب بارگاه پیامبر (ص) دست نگه داشتند.

    فرقی بین جیش ابرهه و وهابی‌ها نبود

    آیت الله العظمی جوادی آملی نیز به مناسبت این واقعه جانسوز می‌گوید: در خصوص حادثه جانگداز و تلخ و رقت‌بار تخریب قبور پربرکت ائمه بقیع که به دست وهابی‌ها انجام شد این نکته اهمیت دارد که هیچ فرقی از این نظر بین جیش ابرهه و این وهابی‌ها نبود چرا که آنها آمدند کعبه را خراب کنند و اینها هم آمدند با امامت بجنگند ولی نشد! خذلهم الله تعالی.

    این مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: درست است که چهارتا آجر را برداشتند اما بالأخره امامت سرِ جایش محفوظ ماند. شرق عالم و غرب عالم را معارف وجود مبارک امام باقر و امام صادق (علیهم السلام)، امام سجاد و امام مجتبی (علیهم آلاف التحیه و الثناء) فرا گرفته است. ان‌شاءالله با گسترش اسلام ناب و عاقل شدن مردم حجاز، جریان توهّم و یخ‌بسته وهابیت هم رخت برمی‌بندد و جریان توسل و شفاعت برای آنها حل می‌شود.

    اندیشه‌های غیر عقلایی و غیر منطقی

    حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم، مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه، با اشاره به اینکه از زمان پا گرفتن جریان وهابیت در کشورهای اسلامی هم چون عربستان سعودی، دنیای اسلام به افکار عقب افتاده و ارتجاعی گرفتار شد، اظهار داشت: این پا گرفتن تا جایی پیش رفت که جریانی مانند داعش را که تبلور همان اندیشه‌های غیرعقلایی و غیرمنطقی بود ایجاد شد.

    وی با بیان اینکه دنیای اسلام که همواره پیشتاز دانش و تمدن بوده با اندیشه‌های وهابی‌گری عقب گردی جدی کرد، ادامه داد: وهابیت ابزاری آگاهانه در اختیار استعمارگران است و جریان تخریب بقیع نمونه اقدامات غیرمنطقی و غیر عقلایی تفکرات وهابی بود که رخ داد و هم‌چنان ادامه پیدا کرد.

    دنیای اسلام که همواره پیشتاز دانش و تمدن بوده با اندیشه‌های وهابی‌گری عقب گردی جدی کرد

    استاد حوزه علمیه قم افزود: تخریب قبرستان بقیع، سند تاریخی از جنایات جریان تکفیری وهابی است؛ قبرستان بقیع، بخش مهمی از تاریخ اسلام را در خود جای داده و کتاب بزرگ و گویایی از تاریخ مسلمانان است.

    مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم معتقد است باید ابعاد و اهداف دشمنان اسلام از تخریب بقیع را برای مردم بازگو کرد تا با افکار خرافاتی و غیر منطقی مقابله کنیم و در مسئله توحید، بزرگداشت ائمه و توسل به آنان روشنگری داشته باشیم.

    حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم تصریح کرد: یکی از دلایل تخریب بقیع توسط دشمنان و وهابیت عقب‌ماندگی فکری میان توحید و نمادهای اسلامی بود؛ اگر از آن‌ها بر می‌آمد قبر پیامبر (ص) را هم تخریب می‌کردند زیرا توسل جستن به بزرگان را خلاف توحید می‌دانند؛ نیاز به روشنگری و بیدارگری داریم تا توده‌های مردم از صدمات این جریان فکری آگاه شوند.

    بهره گیری مسلمانان از کانون‌های دینی برای وحدت بیشتر خود

    حجت‌الاسلام سید محمد واعظ موسوی، استاد حوزه علمیه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه با اشاره به سالروز تخریب بقاع متبرکه در قبرستان بقیع، اظهار کرد: وهابیت و دیگر جریان‌های انحرافی با به سخره گرفتن و قبول نداشتن بسیاری از احکام دینی همواره باعث شرمندگی و سرافکندگی امت اسلامی بودند.

    وی با تأکید بر اینکه باید نیات و افکار پلید وهابیت از تخریب قبرستان بقیع در سال ۱۳۴۴ و دیگر اقدامات ظالمانه آنان توسط علمای اسلام برای مردم بیان شود، ادامه داد: اینان عوامل استکبار و صهیونیست هستند و مأموریتی جز اختلاف میان مسلمانان ندارند.

    استاد حوزه علمیه قم گفت: وهابی‌ها با انجام تخریب در قبرستان بقیع دشمنی خود را با اسلام به اثبات رساندند و به باورها و اعتقادات همه بخصوص شیعیان توهین کردند.

    این کارشناس دینی یادآور شد: مسلمانان همواره از تمامیت اسلام و باورهای دینی دفاع کرده و امروز نیز باید کیان اسلام را از آسیب‌های مختلف مخصوصاً شکاف‌ها حفظ کنند و از این کانون‌های دینی به‌عنوان مراکز انتشار باورهای دینی، انسجام و وحدت بیشتر خود بهره ببرند.

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.