دویست و دوازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم یکشنبه شب به ریاست ولی‌الله بیاتی و با حضور اعضا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد. به گزارش شهرکریمه سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار، رنجبر معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی، سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی، جانقربان سرپرست امور معماری و شهرسازی و دیگر معاونین و […]

دویست و دوازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم یکشنبه شب به ریاست ولی‌الله بیاتی و با حضور اعضا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.

به گزارش شهرکریمه سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار، رنجبر معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی، سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی، جانقربان سرپرست امور معماری و شهرسازی و دیگر معاونین و مدیران شهرداری نیز بنا به دستور جلسه و در راستای ارائه گزارشات لازم در این جلسه حضور داشتند.

طبق برنامه اعلام شده از سوی شورای شهر در این جلسه علنی، هفت مورد صورت جلسه از طرح‌ها و لوایح اعلام وصول شده در شورا مطرح و در معرض رأی اعضا گذاشته شد.

مهمان دویست و دوازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم نیز مهدی آهنین پنجه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قم بود که وی در این جلسه گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این شرکت و همچنین امور لازم برای افزایش همکاری‌های مشترک شهرداری، شورای شهر و شرکت برق ارائه کرد.

ولی‌الله بیاتی با بیان اینکه در شورا جلسه‌ای با حضور کارشناسان نیروی انتظامی، دادگستری و شهرداری برگزار شد در خصوص محکومیت‌های قضایی شهرداری اظهار کرد: در این جلسه نقطه نظرات بسیار خوبی مطرح و قرار شد هماهنگی لازم در این خصوص انجام بگیرد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک برخی اعضای شورا با شهردار در خصوص روند تدوین بودجه سال آینده شهرداری تصریح کرد: مواردی در این جلسه عنوان شد که امیدواریم در روند تدوین رعایت شده و در موعد مقرر به شورا ارائه شود.

رئیس شورای شهر قم همچنین گزارشی از طرح‌ها و لوایح اعلام وصول شده به شورای شهر در مدت یک هفته‌ اخیر ارائه کرد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم در نطق پیش از دستور گزارشی از حوزه حمل و نقل عمومی شهری و برخی مشکلات موجود در این بخش و مسائل مرتبط با حوزه خدمات شهری مطرح کرد.

عباس ذاکریان با تاکید بر ضرورت توسعه مسیرهای دوچرخه در شهر قم اظهار کرد: در ابتدا حدود ۱۱ مرکز برای عرضه دوچرخه در شهر ایجاد شد و اگرچه حرکت خوبی بود اما مسیرهای ویژه با توجه به منافعی که برای شهر و شهروندان دارد باید همت مضاعفی در آن صورت گیرد.

وی با اشاره به طرح اصلی منوریل خاطرنشان کرد: منوریل از ابتدا در پارکسوار شمالی تا پردیسان بوده اما تاکنون حدود پنج کیلومتر را اجرا کردیم و حالا می گوییم که توجیه نداشته است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم گفت: اتفاقی که راجع به منوریل افتاد به این شکل بود که کریدوری که از ابتدا تا انتها معنا پیدا می‌کرد و از ابتدا پایانه ترکیبی شمالی در هزار هکتار مطرح بود تا انواع شکل‌های حمل و نقلی به مردم خدمت رسانی کنند الان به صورت ناقص تکمیل می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت بازارهای روز هفتگی در شهر قم خاطرنشان کرد: روز بازارهای هفتگی که در شهر اجرا می‌شود جزو مباحثی است که در کل دنیا در شهرها و کشورهای توسعه یافته نیز اجرا شده و نیاز بخشی از مردم را تأمین می‌کند و باید ساماندهی لازم در این بازارهای هفتگی صورت گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر قم اذعان کرد: قطعاً باید به بازارچه‌های عرضه مستقیم توجه داشت نمی‌توانیم وانت بارها را جمع کنیم و پاسخ درست و صحیح ایجاد بازارهای هفتگی و عرضه مستقیم کالا است.

نخستین صورت جلسه دویست و دوازدهمین نشست علنی شورای شهر قم که از سوی ذاکریان مطرح شد در خصوص بحث اخذ مجوز ۳۰ فقره نامگذاری شوارع و معابر شهری بود که با رأی اعضا به تصویب رسید.

براساس این لایحه که از سوی شهرداری ارائه و در کمیسیون خدمات شهری شورا بررسی و تصویب شده بود بسیاری از معابر و شوارع فرعی به اسامی شهدایی که در آن‌ها ساکن بوده‌اند مزین شد.

همچنین براساس این تصمیم مقرر شد بلوار حد فاصل بلوار آیت‌الله بروجردی تا بلوار پیامبر اعظم به عنوان بلوار حضرت خدیجه نامگذاری شود.

میدان ابتدای بلوار آیت‌الله بروجردی نیز براساس پیشنهاد کمیسیون خدمات شهری شورا به عنوان میدان مرجعیت نامگذاری شد.

مصطفی ملایی عضو شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از شهرداری برای اینکه رویکرد ویژه‌ای در نامگذاری معابر و شوارع شهر به عنوان شهدا دارد اظهار کرد: برای نامگذاری ها بحث شهدای مدافع حرم در اولویت باشد.

مصطفی سعادت طلب دیگر عضو شورای شهر قم نیز با تاکید بر اهمیت نامگذاری معابر و شوارع گفت: در کنار اینکه باید عناوین و مفاهیم درست انتخاب شود باید به حروف نیز دقت شود.

وی در خصوص عنوان میدان مرجعیت تصریح کرد: عنوان مرجعیت مفهوم والایی است که باید در شهر قم که مهد مرجعیت هست چنین نامی جلوه‌گر باشد.

در این بخش از جلسه شهردار قم گزارشی از روند تکمیل خط نخست مترو قم و همچنین اجرای پروژه خط دوم مترو ارائه کرد.

سید مرتضی سقائیان نژاد با تاکید بر اینکه فاینانس خط نخست مترو قم تقریباً کامل شده است تصریح کرد: به زودی قرارداد نهایی نیز منعقد خواهد شد.

سقائیان نژاد با اشاره به جزئیات فاینانس پروژه مترو گفت: شرکت بیمه روسیه شرایط بانک سپه را پذیرفته و از این پس بانک سپه بانک عامل خواهد بود و بانک سپه ضمانت را از طریق وزارت دفاع پذیرفته و بانک مرکزی هم با این شرایط موافقت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در این فاینانس تجهیزات غیر از واگن نیز اضافه شده است تصریح کرد: هم تأمین واگن هم سیگنالینگ و هم موارد ارتباطاتی نیز در این فاینانس شکل گرفته البته در این بخش باید موارد لازم را نیز پیگیر باشیم تا تحقق پیدا کرده و تعهدات عمل شود.

شهردار قم با تاکید بر اینکه بانک ملی نیز این قرارداد را پذیرفته است گفت: ۵۰ درصد باقیمانده تأمین مالی مترو پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت تکمیل خط نخست مترو بیان کرد: برای اجرای ایستگاه‌ها ما به دنبال اجرای نهایی توسط قرارگاه خاتم هستیم و اگر نشد نهایتاً مجموعه شهرداری پروژه را ادامه خواهد داد و اگر نهایتاً با قرارگاه به نتیجه نرسیدیم قرارداد قطع شده و خط بی را قرارداد می‌بندیم.

سقائیان نژاد با بیان اینکه طی دو هفته آینده تی بی ام از خط نخست مترو خارج می‌شود گفت: ظرف دو ماه انتقال آن طول می‌کشد و در پی آن هستیم تا قرارداد خط دوم را به سرعت پیگیر شویم که قرارگاه در این جبهه فعال شود.

سعادت طلب در این خصوص با اشاره به خروج دستگاه تی بی ام از خط نخست مترو قم اظهار کرد: همانطور که در ابتدای ورود دستگاه مراسمی برگزار شد بهتر است که برای خروج آن نیز برنامه‌ خوبی برگزار شود با توجه به اینکه حدود چهار سال است حفاری این خط به طور انجامیده است.

در ادامه متمم توافقنامه ۱۲۹۵۴۸ پلاک ثبتی ۱۰۴۷۴/۳ از سوی رئیس کمیسیون امور زیربنایی مطرح و با نظر اعضا تصویب شد.

توافقنامه شماره ۲۲۶۶۹۳ مالک مشاعی قسمتی از پلاک ثبتی ۱۸۷۶/۲/۱۵۷، توافقنامه شماره ۲۰۳۷۵۴ مالکین ۱٫۵ دانگ از ۶ دانگ مشاع پلاک ثبتی ۱۱۱۴۱، اخذ مجوز پلاک‌های ثبتی ۱۰۸۲۲/۱۵ و ۱۰۹۹۲/۹/۳ و ۱۰۹۹۴/۱۷۰ و ۱۰۷۷۱/۲/۲۱۰ بابت تهاتر با پیمانکار پروژه مترو به نمایندگی موسسه نور در ادامه این جلسه از سوی کمیسیون امور زیربنایی مطرح و به تصویب رسید.

همچنین اخذ مجوز انتقال عرصه در مسیر پلاک ثبتی ۹۴۶۸ با وکالت نامه و بحث عودت لایحه اخذ مجوز تمدید مهلت بند سه ماده سه قرارداد شماره ۱۹۲۵۱۴ به پلاک ثبتی ۱۱۰۴۳/۱ و ۱۱۰۰۰ در جلسه دویست و دوازدهم به تصویب رسید.

در این بخش از جلسه دویست و دوازدهم شورای اسلامی شهر قم مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گزارشی از وضعیت شبکه توزیع و همچنین نیازها و مشکلات این بخش ارائه کرد.

مهدی آهنین پنجه با بیان اینکه در استان قم هزار و ۸۰۰ مگاولت آمپر ظرفیت توزیع داریم گفت: ظرفیت ما در بخش فوق توزیع و انتقال ۸۰ درصد به بالا است و بیشتر مشکل ما بحث تأمین پست‌های ۶۳ و ۲۳۰ کیلوولت است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قم با بیان اینکه در استان قم بیش از ۵۲۳ هزار مشترک برق وجود دارد گفت: ۸۱ درصد مشترکان خانگی، ۰٫۶۷ درصد کشاورزی، ۱٫۱۴ درصد صنعتی و بیش از ۱۳ درصد سایر مصارف هستند.

وی با بیان اینکه میزان مصرف انرژی خانگی ۳۶ درصد است افزود: بخش کشاورزی ۱۶ درصد مصرف و بخش صنعت ۲۵ درصد مصرف برق استان را در اختیار دارند.

آهنین پنجه با بیان اینکه در ۹ ماهه اول سال مصرف برق در بخش صنعتی ۱۲٫۸ افزایش داشته که نشان از رشد صنعت بوده است گفت: این افزایش سال گذشته حدود ۳٫۴ درصد بوده است.

وی با اشاره به بافت فرسوده شهر و شبکه‌های موجود در آن گفت: ۲۳ میلیارد نیاز داریم تا بازسازی شبکه در هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قم گفت: از سیاست‌های وزارت نیرو برای کاهش تلفات بحث سلول‌های خورشیدی است که برای یک کیلووات هشت مترمربع فضا نیاز است و مدت برگشت سرمایه حدود پنج سال است.

آهنین پنجه گفت: بودجه سال ۹۴ شرکت توزیع نیروی برق ۸۰ میلیارد تومان و بودجه جاری حدود ۳۶ میلیارد تومان بوده که این شرکت حدود ۳۰ میلیارد تومان نیز بدهی دارد.

ذاکریان در این بخش جلسه با بیان اینکه قیمت کنتور افزایش ناگهانی زیادی داشته است گفت: قیمت قبض‌ها هم آنطور که اعلام می‌شود نیست و بیشتر منظور می‌شود.

وی با بیان اینکه پاسخگویی خوبی از سوی مرکز حوادث شرکت برق صورت نمی‌گیرد گفت: باید تشکیلات این مرکز بازنگری شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه رویکرد کلی در بخش توسعه انرژی خورشیدی باید صورت گیرد افزود: باید به مردم یارانه دهیم تا مردم به سمت استفاده از این سیستم بروند.

سقائیان نژاد نیز در این بخش با تاکید بر اینکه تعامل خوبی بین شهرداری و شرکت برق وجود دارد تصریح کرد: در برنامه‌های توسعه کشور قرار بر این شده که کابل‌های هوایی زمینی شود حال که قیمت‌ها در حال واقعی شدن است باید این اقدام صورت گیرد و شهرداری می‌تواند اجازه توسعه شبکه هوایی را ندهد.

وی با تاکید بر اینکه تکلیف وزارت نیرو است که این کار را تحقق بخشد خاطرنشان کرد: تعرفه‌های برق در حوزه خدمات عمومی باید از کمترین تعرفه‌ها برخوردار باشد.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم نیز در این خصوص با تاکید بر اینکه توسعه فضای سبز به دلیل شبکه هوایی برق دچار مشکل شده است گفت: برای کاشت درختان با شبکه هوایی برق دچار تداخل هستیم و باید بودجه‌های استانی و ملی را برای تغییر شبکه هوایی جذب کنیم از محدوده مرکزی شهر این کار را شروع کنیم.

سیدامیر سامع گفت: شهرداری در تفکیک‌ها به این موضوع برای پست زمینی فکر می‌کند و استعلام از شرکت برق صورت می‌گیرد و باید از ظرفیت قانونی استفاده شده و اعتبارات به کار گرفته شود تا این شبکه نامناسب را اصلاح کنیم.

سامع با تاکید بر اینکه شهر قم در رده ضعیف از نظر شبکه‌های برق هوایی در کشور است ادامه داد: می‌توانیم پروژه‌های مشترک برای استفاده از انرژی‌های نو داشته باشیم.

محسن عابدینی پور دیگر عضو شورای شهر قم نیز با اشاره به ارائه برخی امتیازات برای تولید انرژی خورشیدی تصریح کرد: به این شکل این موضوع رایج نمی‌شود اگر قرار باشد این توسعه صورت گیرد باید به صورت آزمایشی این کار در مناطق مختلف صورت گیرد تا مردم از این امکان مطمئن شوند

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم نیز با تاکید بر اینکه شرکت برق باید برنامه ریزی در حوزه حذف شبکه هوایی توزیع داشته باشد گفت: کشورهای دیگر در این بخش خیلی جلو هستند و ما هم باید در این زمینه حرکتی جدی داشته باشیم.

حسن بختیاری نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم هم با تاکید بر اینکه پست‌های هوایی اصلاً مورد تأیید در شهر نیست گفت: پست‌های هوایی مشکلات نازیبایی در شهر ایجاد می‌کنند و باید فکری جدی در این خصوص صورت گیرد و باید همکاری بیشتری باشد برای رفع مشکلات تا بتوانیم شاهد خدماتی بهتر به مردم باشیم.

وی تصریح کرد: در بحث توسعه پست‌های درون شهر حتماً باید سهم جداگانه‌ای را به شهر پرداخت کنند تا مشکلات شهر هم برطرف شود.

غلامرضا جانقربان سرپرست امور معماری و شهرسازی شهرداری قم هم با اشاره به اقدام شرکت برق در افزایش مجدد اندازه پست‌های هوایی برق در طراحی‌ها بیان کرد: این اقدام در بحث پروانه‌ها و تفکیک‌ها مشکل ساز می‌شود.

وی افزود: سال جاری براساس استعلاماتی که صورت گرفته اندازه پست‌های هوایی مجدداً افزایش یافته و تفکیک‌ها مشکل ساز خواهد شد در صورتی که امکان تغییر تفکیک‌ها وجود ندارد.

سرپرست امور معماری و شهرسازی شهرداری قم با بیان اینکه در شهرداری سیستم اتوماسیون خدمات الکترونیک فعال شده است خاطرنشان کرد: با این امکان عمده امور مرتبط با شهروندان به صورت الکترونیکی و بدون حضور مردم انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: امید داریم سازمان‌های خدمات رسان نیز هماهنگی داشته باشند و مشکلات حضور مردم در ادارات و شهرداری را کاهش دهیم.

در ادامه این جلسه دو مورد از مصوباتی برگشت داده شده از سوی فرمانداری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این بخش اصرار بر مصوبه تهیه طرح اتصال خطوط قطار شهری شهر به محل ایستگاه قطار پرسرعت تهران قم اصفهان و عبور این قطار به صورت زیرسطحی مورد تصویب قرار گرفت.

همچنین فرمانداری قرارداد مشارکت در ساخت هتل پنج ستاره و مجتمع تجاری در بلوار پیامبر اعظم را نیز براساس مصوبه جدید شورای عالی معماری و شهرسازی مغایر قانون دانسته بود که شورای شهر اصرار بر اجرای این مصوبه را تصویب کرد.

سقائیان نژاد در این خصوص با تاکید بر اینکه در پروژه‌های مرتبط با بلوار پیامبر اعظم شهرداری طبق مصوبات کمیسیون ماده پنج و شورای عالی شهرسازی حرکت کرده است اظهار کرد: می‌توانیم در این بخش از مجموعه‌ای که مصوبه را نقض کرده شکایت کنیم و حتی مردم هم می‌توانند شکایت کرده و مصوبات را لغو کنند اما همچنان بنا بر تعامل داریم.

وی با تاکید بر اینکه ما با هزار مشکل سرمایه گذار برای شهر جذب کردیم گفت: با این اقدام شهرداری میلیاردها تومان می‌خواهد وارد شهر شود اما چرا جلوی این کار گرفته می‌شود؟ با این حال شهرداری برای این پروژه‌ها پروانه صادر کرده و نمی‌تواند آن‌ها را لغو کند.

حجت‌الاسلام سیدمحمد آتش‌زر عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در این خصوص با اشاره به برخی موارد اختلافی فرمانداری و شورای شهر در خصوص مصوبات اظهار کرد: رویه غلطی در حال شکل گیری است چرا باید مصوبات شورا مجدداً به هیات حل اختلاف ارجاع شود؟

وی با تاکید بر اینکه بهترین محل تصمیم گیری در خصوص طرح‌ها و لوایح شهری شورای شهر است تصریح کرد: چرا باید هر مصوبه شورا برگشت بخورد آن هم از جایی که جمع معدودی نظر می‌دهند.

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در خصوص بلوار پیامبر اعظم، با تاکید بر اینکه این مطلب باید به مسؤولان مربوطه گزارش داده شود و جلوی این اتفاقات گرفته شود افزود: شورا پیگیر این مساله خواهد بود و نمی‌گذاریم حق مردم در این پروژه ضایع شود.