×
×

باقری: حقوق ملت ایران در سفر «هایکو ماس» و «شینزو» به تهران باید استیفا شود

  • کد نوشته: 17165
  • [ad_1] به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی شهرکریمه، علی باقری معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی در نشستی که به میزبانی اتحادیه‌ انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا برگزار شد، در جمع دانشجویان خارج کشور به صورت ویدئو کنفرانسی در رابطه با برجام به سخنرانی پرداخت. باقری در ابتدا درباره سوال یکی از دانشجویان پیرامون شرایط کلی پرونده‌ هسته‌ای ایران و […]

    باقری: حقوق ملت ایران در سفر «هایکو ماس» و «شینزو» به تهران باید استیفا شود
  • [ad_1]

    به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی شهرکریمه، علی باقری معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی در نشستی که به میزبانی اتحادیه‌ انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا برگزار شد، در جمع دانشجویان خارج کشور به صورت ویدئو کنفرانسی در رابطه با برجام به سخنرانی پرداخت.

    باقری در ابتدا درباره سوال یکی از دانشجویان پیرامون شرایط کلی پرونده‌ هسته‌ای ایران و سابقه‌ مذاکرات هسته‌ای گفت: در گذشته ۳ کشور اروپایی می‌گفتند که الان از نظر سیاسی یک دیوانه در آمریکا رییس جمهور است و بوش در صدد و به دنبال بهانه است که پس از حمله به افغانستان و عراق، به ایران نیز حمله کند ولی ما اروپایی ها نمی‌خواهیم این اتفاق رخ بدهد، پس بیایید مذاکره کنیم.

    * اینکه پذیرفتیم فعالیت‌های هسته‌ای را تعلیق کنیم، بدعتی در سابقه‌ آژانس انرژی اتمی بود

    باقری تصریح کرد: این که ما پذیرفتیم فعالیتهای هسته ای را تعلیق کنیم، یک بدعت در سابقه‌ آژانس انرژی اتمی بود که هیچ کشور دیگری تا قبل از آن این کار را انجام نداده بود.

    * شروع فرایند تعلیق برنامه‌های هسته‌ای ایران در دولت اصلاحات و توسط آقای روحانی بود

    وی تصریح کرد:  شروع فرایند تعلیق برنامه‌های هسته‌ای ایران در دولت اصلاحات و توسط آقای روحانی بود و بعدتر هم در همان دولت و به دست آقای روحانی تعلیق‌ها شکسته‌شد.

    باقری یادآور شد: همچنین اولین قطع‌نامه و تحریم شورای امنیت علیه ایران، به دلیل نقض و خارج شدن ایران از توافق با سه کشور اروپایی بود، پس اولین تحریم ناشی از نقض توافق توسط دولت اصلاحات بود. 

    * هدف نظام و نظر عقلایی در توافق هسته‌ای، فقط رفع تحریم‌ها بود

    معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: هدف نظام و نظر عقلایی در توافق هسته‌ای، فقط رفع تحریم‌ها بود، نه صرفا یک توافق. اولین گام این بود که اصلا طرف مقابل قانع شود که در رابطه با رفع تحریم‌ها صحبت انجام شود. مسئله‌ بسیار مهم در هر مذاکره‌ای، برآورد طرفین از توان یکدیگر است.

    وی تصریح کرد: زمانی که صدام به ما حمله کرد، برآوردش این بود که در ایران انقلاب شده و ارتش تضعیف شده و بلبشو و بی‌سامانیست و می‌تواند حداکثر در عرض یک هفته، به تهران برسد؛ اما چیزی که صحنه را عوض کرد و برآورد آنها را تغییر داد، مقاومت مردم بود.

    وی افزود: «رابرت کوپر» به بنده گفت که از مهر ۸۲ تا مرداد ۸۴ برآورد ما این بود که شما ضعیف هستید چون شرایط را قبول می‌کردید و سریع عقب نشینی می‌کردید. خب ما باید تلاش می‌کردیم این براورد تغییر پیدا کند؛ بنابراین استراتژی این بود که در جبهه سیاسی مقاومت کنیم و تیم مذاکره‌کننده تبدیل به سیبل حملات شود و همزمان در مسائل فنی پیشرفت کنیم تا براورد آنها نسبت به ما تغییر پیدا کند.

    معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی اضافه کرد: برای مثال غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران زمانی خط قرمز آمریکا بود ولی در شهریور ۱۳۹۰ براوردشان عوض شد و اعلام کردند که ساخت سلاح هسته‌ای خط قرمز آمریکاست. 

    *  روحانی می‌گفت مذاکره با آمریکا بنز سواری و مذاکره با اروپا پیکان سواری است

    باقری گفت: تعبیر آقای روحانی این بود که مذاکره با آمریکا مانند سوار شدن بر بنز است، مذاکره با اروپا مانند پیکان و مذاکره با غیرمتحدها مانند دوچرخه، خب حالا که اجازه‌ مذاکره با آمریکا را نداریم با اروپایی‌ها مذاکره کنیم.

    وی افزود: برجامی که در تیرماه ۱۳۹۴ به توافق رسید، هیچ وقت به آن شکل در داخل ایران توسط هیچ مرجعی مورد پذیرش قرار نگرفت، به مجلس شورای اسلامی رفت و نمایندگان ۹ شرط روی آن گذاشتند، به شورای عالی امنیت ملی رفت و این شورا هم چندین شرط روی آن گذاشت، خود رهبری هم علاوه بر تمام اینها شروط دیگری روی آن گذاشتند.

    * در مذاکرات ضعیف عمل کردیم

    معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی درباره سوالی پیرامون بسته‌ پیشنهادی اروپایی‌ها تا چه حد عملی و کاربردی است؟ و راه برون‌رفت از این شرایط چیست؟ گفت:  INSTEX یک سازوکار تحقیرآمیز و ذلت‌آور برای ملت ایران است؛ بدین صورتی که صرفا کالاهای غیر تحریمی (که عمدتا تنها شامل غذا و دارو می‌شوند) آن هم با منابع ارزی و مالی خودمان تحت نظارت شدید وارد کشور شود.

    وی با بیان اینکه در مذاکرات ضعیف عمل کردیم، اظهار داشت: دولت در برجام امتیازات زیادی داده و برای سال‌ها تعهدات سنگینی برای ملت ایجاد کرده که نمی‌توان به سادگی از زیر بار آن خارج شد مانند قضیه‌ی از دست دادن بحرین، تجویز کلی آن است که به نوعی مقاومت درون‌زا ایجاد کنیم و مسیر را پیش برویم تا برایند در سال‌های آینده عوض شود.

    *  آنهایی شعار می‌دادند « نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»، حاضر نیستند «در راه ایران» از جان‌گذشتگی کنند

    باقری افزود:  یک نفر از آنهایی که در سال ۱۳۸۸ شعار می‌دادند که نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، حاضر نیستند در راه ایران از جان‌گذشتگی کنند، تمام آنهایی که شهید و جانباز شدند و در جنگ تحمیلی مقاومت کردند، تماما به خاطر آرمان‌های دینی و امام حسین(ع) و حفظ اسلام بوده، بروید وصیت‌نامه هایشان را مطالعه کنید و ببینید که کدامشان غیر از این بوده است. علت حفظ شدن خاک ما در دوران دفاع مقدس، تماما آرمان‌های دینی بوده‌است.

    * دیپلماسی پیگیر منافع ملی سفر «هایکو ماس» و «شینزو» به ایران را به فرصتی برای استیفای حقوق ملت تبدیل می‌کند

    باقری در ادامه با اشاره به سفر سفر «هایکو ماس» و «شینزو» به ایران افزود: دیپلماسی‌ای که به دنبال منافع ملی باشد، سفر نخست وزیر ژاپن یا وزیرخارجه آلمان به تهران را به فرصتی برای فشار ژاپن و آلمان برای انجام تعهدات خود و استیفای حقوق ملت ایران تبدیل می‌کند.

    وی گفت: ژاپنی‌ها باید پاسخ دهند چرا در خرید نفت ایران و انتقال پول آن تعلل می‌کنند، آلمان‌ها هم باید پاسخ دهند که چرا حتی در تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مردم ایران مانع تراشی می‌کنند. 

    معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی اضافه کرد: اما دیپلماسی انفعالی موجب شده تا غربی ها که یک زمان با پیروی از دستور آمریکا علیه ملت ایران اقدام می‌کردند، امروز نیز مجددا نیز با تبعیت از آمریکا در نقش پیاده کننده سیاستها و نقشه های آمریکا با پوشش میانجی به تهران بیایند.

    انتهای پیام/

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.