مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت: باید هرچه سریعتر با بحران روزافزون و پیش رونده دریاچه نمک مقابله کنیم تا در آینده شاهد اثرهای هرچه مخرب تر آن در مرکز کشور نباشیم. به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، محسن اوروجی روز سه شنبه در جلسه کارگروه […]

مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت: باید هرچه سریعتر با بحران روزافزون و پیش رونده دریاچه نمک مقابله کنیم تا در آینده شاهد اثرهای هرچه مخرب تر آن در مرکز کشور نباشیم.

به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، محسن اوروجی روز سه شنبه در جلسه کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان در سخنانی اظهار داشت: بحران دریاچه نمک از مهمترین مخاطراتی است که در حال حاضر با پدیده ها و تاثیرهای مخرب آن مواجه هستیم.
وی بر ضرورت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در رابطه با بحران دریاچه نمک تاکید کرد و گفت: شهر قم به شدت متاثر از بحران دریاچه نمک و آسیب های ناشی از آن از جمله گرد و غبار، پیشروی آب شور و از میان رفتن روستاها و کشاورزی منطقه است.
مدیرکل مدیریت بحران استان قم با اشاره به برگزاری همایش «بحران دریاچه نمک» در روز پنجم اسفندماه امسال، خاطرنشان کرد: این همایش در راستای ایجاد حساسیت و هشدار به مسئولان ملی نسبت به اثرهای مخرب ناشی از خشک شدن دریاچه نمک و دشت مسیله برگزار می شود.
وی با بیان این که تمامی صاحبنظران و استادان دانشگاه ها و نهادهای علمی می توانند مقاله ها و دستاوردهای تحقیقاتی خود در رابطه با دریاچه نمک را به این همایش ارائه دهند، ابراز امیداری کرد: بتوانیم از بحران پیش رونده دریاچه نمک که در آینده منجربه بروز گرد و غبار نمکی در کانون جمعیتی مرکز کشور می شود، پیشگیری کنیم.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حق آبه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانون های فعال القای ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.

** تعداد روزهای گرد و غبار در قم در سه دهه گذشته ۵۰ برابر شده است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم نیز در این جلسه گفت: تعداد روزهای گرد و غبار در شهر قم از ۲ روز در سال ۶۵ به ۱۰۵ روز در سال ۹۴ افزایش یافته و بیش از ۵۰ برابر شده است.
سید رحمان دانیالی اظهار داشت: بر اساس مطالعات و یافته های پژوهشی بحران دریاچه نمک کاملا تایید شده، اما متاسفانه در سال های اخیر مورد غفلت و کم توجهی واقع شده است.
وی افزود: امروز باید اطلاعات دقیق علمی و کارشناسی به مسئولان ارایه شود تا برای مقابله با این بحران که ۲۵ درصد جمعیت کشور در مرکز ایران را با مخاطرات بسیاری مواجه می کند، چاره اندیشی شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به راه اندازی پویش مردمی «نجات دریاچه نمک» و نیز برگزاری همایش «بحران دریاچه نمک» در پنجم اسفندماه، گفت: خشک شدن رودخانه های قمرود و قره چای پس از احداث سدهای بالادستی و خشکسالی های چند سال اخیر، باعث خشکی و شوری اراضی منطقه و نابودی پوشش گیاهی و فرسایش شدید خاک شده است.
وی اضافه کرد: دما در استان قم طی سه دهه گذشته ۲ درجه افزایش یافته و تعداد روزهای با دمای ۴۴ درجه و بالاتر سه برابر شده است.
دانیالی در پایان با اشاره به تخصیص ۱۵۴ میلیون مترمکعب حقابه زیست محیطی حوزه آبریز دریاچه نمک، تصریح کرد: به طور حتم سهم عمده ای از تخصیص حقابه ها در این حوزه باید به استان قم اختصاص یافته تا بخشی از معضلات و چالش های زیست محیطی ناشی از کم آبی در استان برطرف شود.