رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: تمدن غرب چالش اصلی ماست و حتما باید مواضع خود را نسبت به تمدن غرب شفاف‌سازی کنیم و بفهمیم آیا تمامیت غرب را می‌توانیم به عنوان یک تمدن بپذیریم یا خیر. به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری در دومین […]

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: تمدن غرب چالش اصلی ماست و حتما باید مواضع خود را نسبت به تمدن غرب شفاف‌سازی کنیم و بفهمیم آیا تمامیت غرب را می‌توانیم به عنوان یک تمدن بپذیریم یا خیر.

به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری در دومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی با بیان اینکه امروز چالش اصلی ما تمدن غرب است اظهار کرد: این یک چالش تاریخی است و ما حتما باید مواضع خود را نسبت به تمدن غرب شفاف سازی کنیم و بفهمیم آیا تمامیت غرب را می‌توانیم به عنوان یک تمدن بپذیریم یا خیر.

وی با بیان اینکه ما باید موضع خود را مشخص کنیم که به طور کلی غرب‌گریز هستیم و می‌خواهیم منزوی باشیم و یا اینکه خوب و بد غرب را جدا می‌کنیم و یا اینکه به استحاله غرب اعتقاد داریم، تصریح کرد: این رویکردها قطعا اثربخش است، غرب‌گراها و کسانی که تمدن غرب را می‌پذیرند، به این موضوع اعتقاد دارند که استحاله فرهنگی ما در تمدن غرب به وقوع می‌پیوندد و می‌گویند ما باید این مسیر را طی کنیم و الگوی توسعه غرب را قبول کنیم و فرهنگ خودمان را وقف دهیم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه کسانی که غرب گزین هستند، در نهایت به غرب‌گراها نزدیک خواهند شد، خاطرنشان کرد: این افراد تکنولوژی غرب را می‌آورند و به پیوست فرهنگی و تمدنی آن توجه ندارند و این در حالی است که این تکنولوژی تنها صورتی ظاهری ندارد، بلکه این تکنولوژی است که فرهنگ را نیز با خودش همراه خواهد کرد و در نتیجه منجر به ورود ساختارهای غربی می‌شود و در این هنگام باورها نیز تغییری بنیادین خواهند یافت.

وی افزود: البته رویکرد انزوا هم که رویکرد موفقی نیست و ما اگر غرب را رها کنیم، آن‌ها ما را رها نمی‌کنند که ما آن را رها کنیم و اگر از او تبری بجوییم، او می‌آید و بر ما تسلط پیدا خواهد کرد.

میرباقری با اشاره به اینکه نسل آینده که می‌خواهد برای تولید نرم افزارهای تمدن دینی و مقاومت تا رسیدن به تمدن اسلامی فعالیت کند، باید حتما این رویکردها برایش روشن باشد، افزود: ما باید نسلی روشن نسبت به رویکرد تمدن غرب تربیت کنیم و اگر دنبال تمدن اسلامی هستیم، باید نسلی تربیت کنیم که معتقد به استحاله تمدن غرب در تمدن اسلامی باشند.

وی با بیان اینکه اگر این نسل تربیت شد، سرمایه خوبی خواهند بود و در نسل جوان و فرهیخته ما بستر لازم فراهم است که به این درک وسیع و عمیق برسند، خاطرنشان کرد: در گذشته اینگونه نبوده که مردم به این نحو تربیت شوند؛ در گذشته اشخاصی که در قله بودند و امروز هم از نسل قدیمی هستند، تفکر غرب گزینی دارند و غرب را به خوب و بد تقسیم می‌کنند و در نهایت هم به تصمیم تسلیم شدن در برابر تمدن غرب می‌رسند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: در گذشته دورانی نبوده که این نوع تفکر تمدنی با رویکرد استحاله تمدن غرب در فرهنگ و تمدن اسلامی وجود داشته باشد، اما امروز دوران بلوغ این تفکر است و ما می‌توانیم نسل جدید داشته باشیم که به راحتی بفهمند که فرهنگ اسلام باید از فرهنگ و تمدن غرب عبور کند و این گذار به استحاله است و اگر استحاله نکند، استحاله خواهد شد.

وی با بیان اینکه نسل جدید باید بفهمند که با رویکرد انزواگرایانه و فرار از تمدن غرب و فقط تبری جستن بدون موضع‌گیری مثبت و درگیری و سازندگی نمی‌توانند نجات یابند، افزود: باید بفهمند که با خوب و بد کردن غرب که در دوران گذشته بوده، مقاومت در برابر تمدن غرب شکل نخواهد گرفت و ما یا منزوی و یا مستحیل خواهیم شد.

میرباقری ادامه داد: بعد از گسترش این تفکر بحث‌های عمیق‌تر و جدی‌تری برای حرکت به سمت استحاله که شکل می‌دهند را در بین نخبگان بسط دهیم و در قدم بعد باید دنبال تولید نرم افزارهای لازم از علم تا فناوری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باشیم و نرم‌افزارهای خود را تکمیل کنیم و به دنبال این نرم افزارها، تحولات اجتماعی همزمان با هم را جستجو کنیم تا به آن انقلاب‌هایی که لازم است در حوزه اقتصاد و فرهنگ اتفاق بیفتد، برسیم تا انقلاب اسلامی پایدار بماند و در مسیر تاریخی خود به حرکتش ادامه دهد.

وی با بیان اینکه ما باید برای تمدن سازی یک مسیری را برای تولید علم دینی طراحی کنیم و البته این مهم مستلزم ترسیم الزامات آن نیز خواهد بود، گفت: البته برگزاری نشست‌هایی همانند دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی می‌تواند به پیدایش بحث‌های بنیادین جدید برای نسل جدید و تولید تمدن نوین اسلامی نقش بسزایی ایفا کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از ویژگی‌های این دوره، تربیت نسل جوان فرهیخته‌ای خواهد بود که موضوع روشنی نسبت به تمدن غرب دارد و الزامات این رویکرد برای عبور از تمدن غرب را درک می‌کنند.