×
×

آیت‌الله جوادی آملی:
باید کرامت با قلم و اندیشه ما آمیخته باشد/فضای مجازی حقیقتاً مجازی نیست

  • کد نوشته: 2793
  • یکی از مراجع تقلید کاربرد لفظ «مجازی» برای رسانه‌های سایبری را نادرست برشمرد و گفت: فضای مجازی حقیقتاً مجازی نیست! جایی که اندیشه مبادله می‌شود و می‌تواند تاثیر بپذیرد و اثر بگذارد فضای حقیقت است بنا‌بر این ما با فضای حقیقی رو به رو هستیم. به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی موسسه اسراء، […]

    باید کرامت با قلم و اندیشه ما آمیخته باشد/فضای مجازی حقیقتاً مجازی نیست
  • یکی از مراجع تقلید کاربرد لفظ «مجازی» برای رسانه‌های سایبری را نادرست برشمرد و گفت: فضای مجازی حقیقتاً مجازی نیست! جایی که اندیشه مبادله می‌شود و می‌تواند تاثیر بپذیرد و اثر بگذارد فضای حقیقت است بنا‌بر این ما با فضای حقیقی رو به رو هستیم.

    به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی موسسه اسراء، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای هیأت موسس و گروه‌های علمی انجمن «اندیشه و قلم» تلاش برای متخلق کردن فضای رسانه‌ای را گامی بلند دانست و بیان کرد: خدا در آیات ارسال شده در ابتدای بعثت، به علم و اخلاق اشاره کرده و فرموده است جامعه را همین دو بال حفظ می‌کند.

    وی ادامه داد: در طرح مباحث علمی، باید عالمانه سخن بگوییم نه اینکه از موضع علم سخن بگوییم اما سخن ما غیر علمی باشد و در کرسی اخلاق باید متخلقانه سخن بگوییم و دست به قلم ببریم نه اینکه دم از اخلاق بزنیم اما اخلاقی حرف نزنیم.

    این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: امروزه در برخی رسانه‌ها، افشاگری‌هایی به نام اخلاق و با هدف تحقق اخلاق صورت می‌گیرد در حالی که بسیاری از افشاگری‌ها، کنایه‌ها، تهمت‌ها و بی آبرو کردن‌ها گرچه به نام اخلاق ست اما اخلاقی عمل کردن نیست و در حقیقت ترویج بی اخلاقی است.

    آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود کاربرد لفظ «مجازی» برای رسانه‌های سایبری را نادرست برشمرد و اظهار کرد: فضای مجازی حقیقتاً مجازی نیست! جایی که اندیشه مبادله می‌شود و می‌تواند تاثیر بپذیرد و اثر بگذارد فضای حقیقت است بنا بر این ما با فضای حقیقی رو به رو هستیم.

    وی با اشاره به آیات سوره مبارکه علق ابراز کرد: قرآن کریم در ابتدای آیات وحی از علم، اندیشه و قلم سخن گفته است و ما را به اخلاق دعوت کرده است و در طلیعه آیات از جهنم و مجازات سخن نگفته و این فرموده حضرت علی(ع) در خطبه نهج البلاغه که فرمودند «اخر الدّواء الکیّ» در همین راستاست؛ این حرف قرآن است که تا انسان از مرز انسانیت خارج نشود خداوند او را داغ نمی‌کند.

    استاد حوزه علمیه قم ادامه دادند: انسان جامه کرامت در بر دارد و کرامت در فرهنگ قرآن وصف فرشتگان است، باید کرامت با قلم و اندیشه ما آمیخته باشد، هرگز نباید به وسیله کلماتی که می‌نویسیم کسی را برنجانیم و به وسیله قلم خود به او نیش بزنیم، خداوند به قلم قسم یاد کرده و این تقدیس قلم را می‌رساند در نتیجه رعایت این نکات و حفظ حرمت قلم یک توجه دقیقی می‌خواهد. ممکن نیست با نیش حتی با نیش قلم فضایل اخلاقی را بتوان در جامعه زنده کرد.

    آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر توجه به طهارت روح و رعایت اخلاص در امور فرهنگی اضافه کرد: برای این جهاد فرهنگی اول باید خود را منزه کنیم؛ اعتقاد و باور کامل به اینکه مرگ پایان کار انسان نیست و انسان در مواجهه با مرگ، مرگ را می‌میراند نه اینکه بمیرد در نتیجه یک موجود ابدی است بنا بر این باید در گفتار و عمل خود مراقبت کامل داشته باشد.

    وی گفت: اخلاص، آنقدر معطر است که خود جاذبه دارد، اگر خلوص باشد رسانه ما دیگر رسانه‌ها را کنار می‌زند و این تبلیغ نیازی ندارد؛ قلم طیب و طاهر این خصلت را دارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.