×
×

بحث در خصوص امام موسی صدر یک بحث زنده و فعال است

  • کد نوشته: 7089
  • عضو مجلس خبرگان رهبری بر لزوم به کار گیری همه ابزارهای دیپلماتیک برای روشن شدن وضعیت امام موسی صدر تاکید کرد.

    بحث در خصوص امام موسی صدر یک بحث زنده و فعال است
  • به گزارش شهر کریمه آیت الله احمد مبلغی ظهر امروز در نشست علمی “مسئله یابی و موضوع شناسی فقهی حقوقی ربوده شدن امام موسی صدر” که در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: بحث در خصوص امام موسی صدر یک بحث زنده و فعال است.

    عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بررسی دیدگاه‌های ایشان در عرصه بین‌الملل، تعامل ایشان با مسائل اجتماعی و پیگیری ربوده شدن ایشان از جمله موضوعاتی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

    وی بیان کرد: امام موسی صدر انسان چندبعدی است که مطالعه او می‌تواند در تفسیر قرآن کریم هم به ما کمک کند؛ ایشان در مسائل مختلف دارای نظریه بودند؛ در فقه نظریه‌ای دارند که هیچ فردی تاکنون نظریه ایشان را در این زمینه نداشتند و آن اجتهاد مسئول است.

    عضو مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: باید تمرکز و مطالعات عمیق تری پیرامون این شخصیت گرانسنگ عالم تشیع انجام شود؛ مسئله پیگیری وضعیت ایشان هم از لحاظ موضوعی دارای اهمیت است و هم به دلیل جایگاهی که شخصیت ایشان داشتند، بنابراین پیگیری وضعیت ایشان از ضروریات جامعه ما محسوب می‌شود.

    مبلغی با ذکر این مطلب که پیگیری سرنوشت امام موسی صدر از چند بعد از جمله حقوقی، سیاسی و دیپلماسی، فرهنگی و اجتماعی، اخلاقی و فقهی قابل‌پیگیری است، یادآورشد: از این جهت که ربوده شدن امام موسی صدر یک ربایش دولتی بوده از این لحاظ هم سرنوشت ایشان قابل‌پیگیری است.

    عضو مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: با روی کار آمدن دولت جدید قوانین گذشته برداشته نمی‌شود به‌نوعی چه دولت جدید و چه دولت قبلی در قبال قوانین مسئولیت دارند، همچنین مرور زمان و نقش حقوق بشری شکل یافته در ربایش امام موسی صدر ازجمله مسائل مهمی است که باید برای پیگیری سرنوشت امام موسی صدر مورد توجه قرار گیرد.

    مبلغی یادآورشد: امام موسی صدر یکی از الگوهای دیپلماسی اسلامی محسوب می‌شود، بیان کرد: امام موسی صدر با تمرکز بر ایجاد مسئله سال در موضوع دیپلماسی بسیار قوی بودند ؛همه ما باید نسبت به وضعیت ایشان یک حرکت دیپلماسی قوی داشته باشیم.

    وی گفت: چه دولت ایران و چه دولت لبنان باید یک حرکت دیپلماسی قوی در این رابطه انجام دهند به دلیل این که اگر این اتفاق برای غربی‌ها رخ‌داده بود، قطعاً آنان این مسئله را رها نمی‌کردند؛ از نظر دیپلماسی ممکن است که اگر ایشان در قید حیات باشند آن را بیابیم، اصولاً دیپلماسی در اینجا میزان حیات انسان را ثابت می‌کند و همچنین نیز برای کشور ایران، شیعه و لبنان نیز سودمند است.

    مبلغی اظهارکرد: بعد فرهنگی و اجتماعی یکی دیگر از بعدهای مسئله پیگیری امام موسی صدر است؛ امام موسی صدر نهادسازی اجتماعی کرده بودند و از حیث مناسبتی هیچ فردی به‌اندازه امام موسی صدر قدرت ایجاد جایگاه فرهنگی را در کشور نداشته است.

    عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه فقه مربوط به امام موسی صدر را در دو جایگاه فقه تعلقی و تحصلی می‌شود تعریف کرد، عنوان کرد: فقه تعلقی یعنی فقهی که به مجموعه دانش تعلق می‌یابد در واقع یعنی اگر مواردی را که بیان کردیم که دیپلماسی یک ضرورت است، فقه بیان می‌کند این دیپلماسی واجب است، و فقه تحصلی همان فقه رایج است.

    وی تصریح کرد: موضوع حیات و موت، تعامل مناسبتشان، انطباق عناوین اجتماعی، موضوع ربایش و مسئولیت دولت ازجمله موضوعاتی است که فقه در رابطه با سرنوشت و جریان امام موسی صدر به آن پرداخته است.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.