به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایسنا، هنرمندانی در عرصه های متفاوت هنری، از کارگردانی و تهیه کنندگی گرفته تا بازیگری و طراحی لباس و صدابرداری در ماه بهمن متولد شده اند و به دستاویز ی این ولادت مروری خواهیم داشت،مختصر بر کارنامه هنری آنان. بهمن دستور رأیها بهمن دستور رأیها از فیلمسازان […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایسنا، هنرمندانی در عرصه های متفاوت هنری، از کارگردانی و تهیه کنندگی گرفته تا بازیگری و طراحی لباس و صدابرداری در ماه بهمن متولد شده اند و به دستاویز ی این ولادت مروری خواهیم داشت،مختصر بر کارنامه هنری آنان.

بهمن دستور رأیها

بهمن دستور رأیها از فیلمسازان سینمای ایران، سوم بهمن ماه ۱۳۲۹ در شهر اصفهان متولد شد. او فارغ التحصیل مدرسه هنرهای دراماتیک لندن و کارگردانی سینما از دانشکده کالیفرنیای جنوبی هست و فعالیت هنری خود را از دهه ۵۰ شروع نمود. 

 فرمان رأیها تاحالا تهیه کنندگی ۱۰ فیلم سینمایی، کارگردانی ۹ اثر سینمایی و نویسنده ۷ فیلم سینمایی بوده و در بعضی از فیلم هاش هم مقابل دوربین رفته هست.

وی در کارنامه کاری خود، موفق به دریافت چندین پاداش داخلی و بین المللی برای فیلم هایی چون «خانه ای روی آب» و «بوی کافور عطر یاس» شده هست.

از دیگر ساخته‎های او میتوان به «دل دیوانه»، «دلم می خواد»، «خاک آشنا»، «یک بوس کوچولو»، «سایه های بلند باد»، «شازده احتجاب»(۱۳۵۳) و «خانه قمر خانم»(۱۳۵۱) اشاره نمود.

دستور رأیها که جدیدا مراحل فنی نهمین ساخته سینمایی اش «حکایت دریا» را به انتهاء برده، می خواهد «داستان جاوید» را بسازد. رمان «داستان جاوید» یکی از سرشناس ترین آثار اسماعیل فصیح در حوزه ادبیات داستانی هست و دستور رأیها می خواهد اوایل سال ۹۷ فیلمبرداری این اثر را برای شبکه نمایش خانگی شروع کند.

یدالله نجفی

از دیگر هنرمندان متولد این ماه، یدالله نجفی هست. او در ۲۶ بهمن ۱۳۳۴ متولد شد و در تاریخ سوم بهمن ماه سال ۱۳۹۴ به سبب سکته قلبی درگذشت. او که در دوران فعالیت هنری اش صدابرداری بیشتر از ۴۰ فیلم سینمایی را بر عهده داشته در شهر بابلسر متولد شد و فارغ التحصیل رشته صدابرداری از مدرسه عالی تلویزیون و سینما بود.

او برای صدابرداری فیلم هایی چون «قاعده تصادف»، «خون بازی»، «زمستان است»، «بید مجنون»، «امتحان» و «باران» موفق به دریافت جوایزی در جشنواره های داخلی چون جشنواره فجر و جشن خانه سینما شد.

نجفی  در دوران  فعالیت هنری خود با فیلمسازانی چون رخشان بنی اعتماد، اصغر فرهادی، ابوالحسن داودی، رسول ملاقلی پور و… مشارکت کرده هست و من جمله فیلم هایی که او صدابرداری اش را انجام داده میتوان به فروشنده (۱۳۹۴)،جامه دران (۱۳۹۳)،قصه ها (۱۳۹۰)،کتاب قانون (۱۳۸۷)، بچه های همیشگی (۱۳۸۵)،بید مجنون (۱۳۸۳)،جیب برها به بهشت نمی روند (۱۳۷۰) و … نظام کیایی صدابردار پیشکسوت سینما در سوم بهمن ماه سال ۱۳۲۲ در تهران متولد شد.

نظام الدین کیایی

او به مدت ۱۵ سال رئیس انجمن صدابرداران خانه سینما را به عهده داشته و تاحالا صدابرداری حدود چهل فیلم سینمایی را انجام داده هست. او علاوه بر این در فیلم های «لانتوری»، «هنگامه»، «پله آخر»، «میخک سفید» و «جاده زرین سمرقند» به عنوان بازیگر ایفای نقش کرده و اجرای صحنه و دکور فیلم «طهران، تهران» نیز به عهده او بوده هست. من جمله فیلم هایی که او صدابرداری آنان را بر عهده داشته میتوان به «عصبانی نیستم»، «جینگو»، «رخ دیوانه»، «روز روشن»، «نارنجی پوش»، «خاک و آتش»، «سوت پایان»، «بدرود بغداد»، «چهل سالگی»، «دل شکسته»، «زادبوم»، «مصائب چارلی»، «دایناسور»، «تله روباه»، «آفساید»، «رویای خیس»، «شمعی در باد»، «نون و گلدون»، «قصه های کیش»، «دونده» و.

او برای صدابرداری فیلم سینمایی «نون و گلدون» نیز موفق به دریافت سیمرغ خوب ترین صدابرداری از جشنواره فیلم فجر شده هست… از دیگر هنرمندان بهمنی میتوان به ایرج رامین فر طراح صحنه و دکور اشاره نمود که در بهمن ۱۳۲۸ در شهر تهران متولد شد و فعالیت هنری خود را در دهه ۴۰ و به عنوان مشاور صحنه و لباس در فیلم «سفر» ساخته بهرام بیضایی شروع نمود.

او مدرک فوق لیسانس «طراحی صحنه و لباس» خود را از دانشگاه ونسن فرانسه گرفته هست.

ایرج رامین فر

 رامین فر برای طراحی صحنه و لباس فیلم هایی چون استرداد، گناه، وقتی همه خوابیم، پرچم های قلعه کاوه، خواب لیلا، پرونده هاوانا، شاهزاده ایرانی، دیوانه ای از قفس پرید، قطعه ناتمام، سگ کشی موفق به دریافت سیمرغ و تندیس از جشنواره های فجر و خانه سینما شده هست. او تاحالا طراحی صحنه، دکور و لباس بیشتر از ۳۰ اثر را بر عهده داشته هست و با هنرمندانی چون مسعود کیمیایی، جعفر پناهی، علیرضا رئیسیان، فرهاد توحیدی، سیروس الوند، تهمینه میلانی و. 

مشارکت کرده هست.

من جمله فیلم هایی که رامین فر طراحی صحنه آنان را بر عهده داشته میتوان به «احتمال باران اسیدی»، «در دنیای تو ساعت چند هست؟»، «لاله»، «خسته نباشید!»، «استرداد»، «جرم»، «چهل سالگی»، «آفساید»، «سگ کشی»، «شاید وقتی دیگر» و… آخرین فعالیت او در طراحی صحنه و لباس در فیلم سینمایی «احتمال باران اسیدی» (۱۳۹۳) به کارگردانی بهتاش صناعی ها بوده که در مورد آن در اظهار کرد وگو با ایسنا بیان کرده بود: در فضایی که اکثرا فیلم ها سطحی ساخته می گردد، این فیلم جایگاه خاصی در ذهن من دارد و به عنوان طراح صحنه آن باید بگویم علی رغم تمام دشواری هایی که برای ساخت این فیلم کشیدیم، جزء کارهایی هست که بسیار دوستش می دارم و این به سبب مبحث فیلم، نوع نگاه کارگردان و فضایی هست که در فیلم خلق شده هست. پرویز فنی زاده بازیگر تئاتر وسینما و پدر دنیا فنی زاده_عروسک گردان کلاه قرمزی_ ۷ بهمن ۱۳۱۶ در تهران متولد شد و در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۵۸ در ۴۲ سالگی از دنیا رفت… او ابتدا مصحح روزنامه اطلاعات بود و بعد به تئاتر علاقمند شد و به کلاس های حمید سمندریان رفت.

او علاوه بر تئاتر در سینما هم فعال بود و در فیلم هایی چون «خشت و آینه» (۱۳۴۴) ساخته ابراهیم گلستان برای نخستین بار جلو دوربین فیلمبرداری رفت.

پرویز فنی زاده

فنی زاده پس از بازی کوتاه دیگری در فیلم «گاو» داریوش مهرجویی(۱۳۴۸) در فیلم «رگبار» بهرام بیضائی(۱۳۵۰) و پس از آن «تنگسیر» امیر نادری(۱۳۵۲) به ایفای نقش پرداخت.

این هنرمند در فیلم «اعدامی» ساخته محمد باقر خسروی(۱۳۶) نیز بازی کرد که در اثر مرگ اش رضا کرم رضایی نقش وی را در این فیلم عهده دار شد و دنبال کرد. پرویز فنی زاده هم چنین در دو مجموعه تلویزیونی دایی جان ناپلئون (ناصر تقوایی، ۱۳۵۴) به نقش«مش قاسم» و سلطان صاحبقران (علی حاتمی، ۱۳۵۵) در نقش « ملیجک » نیز بازی کرد. دنیا فنی زاده دختر او، که با عروسک گردانی شخصیت کلاه قرمزی آوازه پیدا کرد، فعالیت در سینما و تلوزیون را مثل پدرش دنبال کرد و او هم در جوانی به دلیل سرطان درگذشت.

عباس گنجوی تدوینگر سینمایی بهمن ماه سال ۱۳۲۰ متولد شد و از دهه ی ۴۰ شمسی فعالیت خود را ابتدا در راستای دوبله و صدا و پس از آن با حضور در تلویزیون ملی ایران فعالیت و شاخه ی تدوین را پذیرفت. او در طول سال ها فعالیت در سینما با تدوین بیشتر از ۵۰ فیلم با نسل های مختلفی از فیلم سازان مشارکت کرده و آثاری مثل «شازده احتجاب»، «دایی جان ناپلئون»، «صادق کرده»، «یک بوس کوچولو»، «خانه ای روی آب»، «گل های داوودی»، «کیمیا» و «روسری آبی» از شاخصترین اقدامات او در راستای تدوین محسوب می گردد. از زندگی و فعالیت های او نیز یک مستند تهیه گردیده هست و علاوه بر این در سال ۸۶ در مراسم بزرگداشتی که برای سال ها فعالیت او در حوزه تدوین برگزار شد، گفته بود: من اندک اندک وارد قسمتی از سینما شدم، در سینما پناه آوردم و خلوتی برای خودم پیدا نمودم و این خلوت یک اتاق نیمه تاریک با پنجره ی نیمه روشن بود.

عباس گنجوی

من در این پنجره نیمه روشن خیلی توان دارم سخن بزنم، درواقع همه ی سخن هایم را با آنان می زنم.

در کارنامه هنری او که تاحالا تدوین نزدیک به ۶۰ فیلم را برعهده داشته هست، دریافت چند پاداش از جشن خانه سینما و جشنواره فیلم فجر برای تدوین فیلم های «خاک آشنا»، «خانه ای روی آب»، «تاتوره» و «گل های داودی» دیده می گردد.

رضا میرکریمی از دیگر هنرمندان متولد بهمن سینمای ایران، هشت بهمن ماه سال ۱۳۴۵ در زنجان متولد شد. او از کارگردانان و فیلمنامه نویسان سینمای ایران هست که تاحالا کارگردانی ۸ فیلم سینمایی، نویسندگی ۶ فیلم و تهیه کننده ۹ فیلم سینمایی بوده و دبیری چندین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر را نیز برعهده داشت و در حد فاصل سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ مدیرعامل خانه سینما بود.

 از جمله فیلم هایی که او کارگردانی آنان را بر عهده داشته میتوان به: دختر – ۱۳۹۴، امروز – ۱۳۹۲، یه حبه قند – ۱۳۸۹، به همین سادگی – ۱۳۸۶، خیلی دور، خیلی نزدیک – ۱۳۸۳، اینجا چراغی روشن هست – ۱۳۸۰، زیر نور ماه – ۱۳۷۹، کودک و سرباز – ۱۳۷۸ اشاره نمود.

رضا میرکریمی

فیلم سینمایی «یه حبه قند» او نیز نماینده رسمی ایران برای بخش خوب ترین فیلم بیگانه زبان در مراسم اسکار هشتاد و پنجم بود.  او برای فیلم سینمایی «دختر»، «خسته نباشید»، «به همین سادگی»، «خیلی دور خیلی نزدیک» و «اینجا چراغی روشن است» موفق به دریافت سیمرغ از جشنواره فجر و تندیس جشن خانه سینما شد. 

علاوه بر این فیلم «دختر» ساخته او نیز تاحالا  در چندین کشور اروپایی و آمریکایی روی پرده سینما رفته و در ۳۷ جشنواره بین المللی حضور یافته که در مجموع ۱۴ پاداش کسب کرده و در این میان ۶ پاداش آن به عنوان خوب ترین بازیگر مرد به فرهاد اصلانی اختصاص یافته هست. او دو سریال تلویزیونی ماجراهای آفتاب و عزیز خانم و بچه های مدرسه همت را در سال ۱۳۷۵ -۷۶ برای کودکان و نوجوانان ساخت. 

میرکریمی نخستین کار بلند سینمایی خود در سال ۱۳۷۸ با ساخت «کودک و سرباز» شروع نمود، فیلمی که برای آن پاداش هیات داروان جشنواره قاره آسیا پاسیفیک را توانست کسب نماید. حبیب رضایی از بازیگران سینمایی ایران هست که در ۱۲ بهمن ماه ۱۳۴۸ در تهران متولد شد.

نخستین تجربه حضور او جلو دوربین در سریال «خانه سبز» و در قسمت مهمان سبز شروع شد و پس از آن در فیلم «آژانس شیشه ای» در نقش عباس به ایفای نقش پرداخت که به علت بازی در آن نیز موفق به دریافت سیمرغ بلورین خوب ترین بازیگر مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر شد. او همزمان با تشکیل گروه تئاتر «پرچین» به عضویت این گروه در آمد و تعلیم در دانشگاه سوره و آموزشگاههای سینمایی نیز جزء فعالیت های او به شمار می آیند.

حبیب رضایی

این مدرس دانشگاه و بازیگر، بازی در فیلم های «آژانس شیشه ای»،«شوخی»،«همیشه پای یک زن در میان است»،«بمانی»،«بی پولی»،«من مادر هستم»و. را در پرونده کاری خود دارد در تئاتر نیز با بازی در نمایش های «بانو آئوتی»، «مصاحبه»، «نیلوفر آبی»، «مجلس نامه»، «شب سیزدهم»، «خروس»، «پل»، «شهادت خوانی قدمشاد مطرب در تهران» را در کارنامه کاری خود تجربه کرده هست.

او تاحالا بازیگردان ۸ فیلم سینمایی و علاوه بر این انتخاب بازیگران ۱۰ فیلم را نیز بر عهده داشته هست.

آخرین بازی او در فیلم سینمایی «بمب یک عاشقانه» ساخته پیمان معادی بوده هست که در سی وششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد… علی نصیریان بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون در ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۱۳ در تهران متولد شد. او فعالیت هنری خود را قبل از انقلاب و از حدود سال های ۱۳۳۹ با کارگردانی و بازیگری در تله تئاتر شروع نمود.

نصیریان با وجود آنکه به گفته خودش به پول احتیاج داشته علاقه ای به حضور در فیلم های تجاری نداشته و حتی برای بازی در فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی هم هیچ دستمزدی دریافت نکرده هست.

علی نصیریان

آخرین فعالیت تلویزیونی او هم بازی در نقش بزرگ آقا در سریال شهرزاد بود که در شبکه نمایش خانگی ارائه می گردد. نصیریان تاحالا در حدود ۳۷ اثر سینمایی ایفای نقش کرده و بیشتر از ده نمایشنامه نوشته که هر کدام مکررا روی صحنه رفته هست.

بازیگر فیلم های «بوی پیراهن یوسف»، «ناخدا خورشید»، «گاو»، «دیوانه ای از قفس پرید»، «پستچی سه بار در نمی زند» و .

در مشارکت دیگری با پرویز شیخ طادی در فیلم «امپراطور جهنم» بازی کرده که در سی وششمین جشنواره فیلم فجر حاضر بود و قبل از این هم در «شکارچی شنبه» این کارگردان بازی کرده بود.

او سه پارسال فیلم «ایران برگر» مسعود جعفری جوزانی را در جشنواره داشت. او تابستان سال کنونی شب های بسیاری را در سالن کلیدی تئاترشهر با نمایش «اعتراف» به کارگردانی شهاب حسینی روی صحنه رفت… نصیریان در اظهار کرد وگویی در مورد خیابان لاله زار و گذشته تئاتر تهران اظهار کرده بود که خوب ترین سینماها و تمام تئاترها در خیابان لاله زار بود و منحصرا چندپارچه فروش در آن خیابان بود و یک مغازه بزرگی مثل شاپینگ سنترهای امروزی به نام پیرایش و یک کافه لاله زار بود که هنرمندان در آنجا می نشستند و یک قهوه ای می خوردند و ۲تا از خوب ترین سینماها، رکس و ایرانکه با استانداردهای بین المللی ساخته شده بود روبه روی هم بودند و تئاترهایی مثل تهران، باربد، گیتی، شهرزاد و پارس در لاله زار بود و هر کدام کار خودشان را می کردند. به طور مثال جامعه باربد اقدامات تاریخی می ساخت.

تئاتر تهران کمدی های اقتباسی از آثار فرنگی اجرا می کردند یا در تئاتر فردوسی که آقای نوشین پایه گذاری کرده بود آقای محتشم و خانم ژاله علو نمایش های خیلی سنگین و جالب و زیبایی اجرا می کردند.

مرکز  فرهنگ و هنر آن دوران خیابان لاله زار بود. یک چیزی شبیه برادوی در اندازه کوچک تر. موسس جامعه باربد اسماعیل مهرتاش بود که موزیسین بود و تار می زد و دستگاه های موسیقی می ساخت و استاد موسیقی بود. من ۴ سال زیر دست او موسیقی ایرانی یاد گرفتم. آقای ناصحی سلفژ درس می داد. آقای مهرتاش عاشق نمایش های ایرانی بود و تمام نمایش هایی که در آنجا اجرا می شد ایرانی بود. محمد علی کشاورز، بازیگر پیشکسوت که برای تماشای نمایش «اعتراف» به تئاتر شهر رفته بود، خطاب به علی نصیریان اظهار کرد: من در تمام طول عمرم از علی نصیریان بسیار آموختم اما اول از همه مواردی که از این هنرمند و همسر مهربانش یاد گرفتم صداقت و انسانیت بود که هیچ گاه آن را فراموش نمی کنم. مصطفی خرقه پوش تدوینگر فیلم های سینمایی از دیگر بهمن ماهی های سینمای ایران هست. او در سال ۱۳۳۷ در تهران متولد شد و فارغ التحصیل رشته تدوین از مدرسه عالی تلویزیون و سینما هست.

خرقه پوش فعالیت سینمایی خود را نیز در مقام تدوینگر از سال ۱۳۷۰ با فیلم “رمز چشمه سرخ” به کارگردانی علی سجادی حسینی شروع نمود.

مصطفی خرقه پوش

او که تاحالا در کارنامه هنری اش تدوین بیشتر از ۴۰ فیلم سینمایی را بر عهده داشته هست، در سی وششمین جشنواره فیلم فجر نیز تدوین دو فیلم سینمایی «کامیون» ساخته کابوزیا پرتوی و «جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت را انجام داده و برای تدوین «کامیون» نیز نامزد دریافت پاداش خوب ترین تدوین در جشنواره فیلم فجر شد. او تدوینگر تازه ترین ساخته رسول صدرعاملی به نام «سال دوم دانشکده من» نیز هست.

خرقه پوش فعالیت سینمایی خود را نیز در مقام تدوینگر از سال ۱۳۷۰ با فیلم “رمز چشمه سرخ” خرقه پوش در دوران فعالیت اش با کارگردانانی چون مرضیه برومند، مسعود کیمیایی، حسن فتحی، احمدرضا درویش، رخشان بنی اعتماد، بهرام بهرامیان،محمد بزرگ نیا، احمدرضا معتمدی و.

کار کرده و تدوین فیلم هایی چون  «لیلا» و «درخت گلابی» داریوش مهرجویی، «زیر پوست شهر» رخشان بنی اعتماد، برادرم خسرو (۱۳۹۴)، شهر موش ها ۲ (۱۳۹۳)، متروپل (۱۳۹۲)، برلین ۷ـ (۱۳۹۰)، پریناز (۱۳۸۹)، گناه (۱۳۸۹)، راه آبی ابریشم (۱۳۸۹)، ورود آقایان ممنوع (۱۳۸۹)،  زندان بانوان (۱۳۷۹)، زیر پوست شهر (۱۳۷۹)، عزیمت سرخ (۱۳۷۹)، دیوانه ای از قفس پرید (۱۳۸۱)  و .

او در دوران فعالیت اش موفق به دریافت تندیس زرین خوب ترین تدوین از نهمین دوره جشن خانه سینما برای فیلم «دوئل» و علاوه بر این پیروز سیمرغ بلورین خوب ترین تدوین از بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر برای همین فیلم شد… او برای تدوین فیلم سینمایی «خوب بد جلف» نیز کاندیدا خوب ترین تدوین در هفدهمین جشن «حافظ» نیز بود… مجید میرفخرایی فارغ التحصیل طراحی صحنه از دانشکده هنرهای دراماتیک و آکادمی سلطنتی لندن و از طراحان لباس سینمایی که تا به حال طراحی صحنه و لباس بیشتر از ۲۰ فیلم سینمایی را برعهده داشته از بهمن ماهی های سینمای ایران هست.

او در سال  ۱۳۲۹ در تهران متولد شد و از سال ۱۳۶۴ با دستیاری طراح صحنه در فیلم «زنگها» به کارگردانی محمدرضا هنرمند فعالیت سینمایی خود را شروع نمود. او برای طراحی هنری فیلم سینمایی «رستاخیز»، صحنه آرایی فیلم سینمایی «روز واقعه» و طراحی صحنه «آخرین پرواز» برگزیده دوره های متفاوت جشنواره فیلم فجر بوده هست.

مجید میرفخرایی

این هنرمند طراحی صحنه و لباس فیلم هایی چون کفش هایم کو ( ۱۳۹۴ ) کیومرث پوراحمد، رستاخیر (۱۳۹۲) احمدرضا درویش، گاهی به آسمان نگاه کن و فرش باد (۱۳۸۱) نهایت تبریزی و اخراجی ها، رسوایی، سلام بمبئی، ازدواج به سبک ایرانی را نیز بر عهده داشته هست. محمدحسین قاسمی تهیه کننده سینمایی از دیگر هنرمندان بهمن ماهی سینمای ایران هست.

او تاحالا تهیه کنندگی فیلم های سینمایی مصادره (۱۳۹۶)، آبجی (۱۳۹۴)، ناسور (۱۳۹۴) ، نفس (۱۳۹۴) و شیار ۱۴۳ (۱۳۹۲)  را بر عهده داشته هست و همسر نرگس آبیار کارگردان سینمای ایران هست که در دو فیلم «نفس» و «شیار ۱۴۳» مشارکت داشته اند و فیلم سینمایی «نفس» کارگردانی نرگس آبیار و تهیه کنندگی او به عنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب شد. او که تهیه کننده ای هست که با تهیه فیلم سینمایی “مصادره” نخستین تجربه کارگردانی مهران احمدی که قالبی کمدی دارد در سی وششمین جشنواره فیلم فجر حاضر شد، ژانری که تاحالا آن را در مقام تهیه کننده تجربه نکرده بود.

محمدحسین قاسمی

او که تهیه کننده ای هست که با تهیه فیلم سینمایی “مصادره”

انتهای پیام